Utrecht CS

Onvrede in Utrechtse opstapmarkt laait weer op

Utrechtse taxichauffeurs hebben de gemeente opnieuw gevraagd om werk te maken van het handhaven op naleving van de regels voor de opstapmarkt in Utrecht. Tijdens het slechte weer van vorige week zouden veel snorders en chauffeurs van elders zich tegen woekerprijzen het nodige werk hebben toegeëigend. Het lijkt opnieuw een signaal dat gemeente en taxibranche in Utrecht niet op één lijn zitten.

Utrecht werkt met een keurmerksysteem en een taxiverordening om de kwaliteit van de opstapmarkt naar een hoger plan te tillen. Het is echter al tijden behoorlijk onrustig in deze markt. Zo was er veel te doen omtrent Stichting TaxiKeur Utrecht. Deze organisatie vond het in 2012 opgerichte keurmerk botsen met de in 2015 bedachte taxiverordening.

SKTU gaf aan zijn controlerende taken onvoldoende te kunnen uitvoeren en dreigde zijn werkzaamheden te staken als er in de situatie geen verandering kwam. Intussen zegde een groep van zeker zestig ontevreden chauffeurs het vertrouwen in SKTU op. Zij vonden net als de stichting dat er te weinig werd gecontroleerd, maar waar SKTU naar de gemeente wees gaven de chauffeurs de stichting de schuld. Op 1 januari van dit jaar nam de gemeente de controlewerkzaamheden van SKTU over. Later werd, na een kritisch rapport, besloten het keurmerk en de verordening aan te passen.

Woekerprijzen

Maar nu blijkt dat er wat de chauffeurs betreft nog steeds niet voldoende wordt gehandhaafd als er bijvoorbeeld bijzondere omstandigheden zijn, zo meldt AD Utrechts Nieuwsblad. Met het winterweer van vorige week ontstonden er grote problemen op het spoor en trokken veel meer mensen dan gebruikelijk naar de taxistandplaats op het Jaarbeursplein. Maar volgens een woordvoerder van de keurmerkchauffeur zouden vooral snorders en chauffeurs van buiten de stad hun slag hebben geslagen en woekerprijzen voor de ritjes hebben gerekend, iets waar de TTO-chauffeurs vervolgens scheef op aangekeken zouden worden.

In een reactie op raadsvragen gaf wethouder Lot van Hooijdonk aan dat de chauffeurs zich aan de regels van het keurmerk moeten houden, wat bij de chauffeurs die dit naar eigen zeggen doen weer in het verkeerde keelgat schoot. Zij zeggen al vaak om controles te hebben gevraagd, maar deze zouden uitblijven. In een aanvullende reactie in het AD laat een woordvoerder van de wethouder weten dat de wethouder niemand expliciet beschuldigde, maar dat zij benadrukte dat er regels zijn en dat deze wel degelijk met controles gehandhaafd worden.

Wel lasten, geen lusten

De huidige onrust lijkt een zoveelste bewijs dat de gemeente Utrecht en de plaatselijke taxibranche het maar lastig met elkaar eens worden. De gemeente heeft, in tegenstelling tot Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, niet gekozen voor een systeem met Toegelaten Taxi Organisaties. Wel zijn er dus aanvullende regels gesteld. Het resultaat lijkt hetzelfde als in met name Amsterdam en Rotterdam. De chauffeurs die zich aan de regels houden, hebben het idee dat ze vooral de lasten van het systeem ervaren, en niet de lusten.

In Utrecht blijkt wel vaker dat de taxichauffeurs zich niet gehoord voelen. Niet zelden komt het daarbij tot een vorm van protest. Zo vinden de chauffeurs dat er bij wegwerkzaamheden soms wel erg weinig rekening wordt gehouden met hen. En het heetste hangijzer blijft de standplaats op het Jaarbeursplein. Deze is al meerdere keren verplaatst en biedt slechts plaats aan twee taxi’s, terwijl de rest enkele tientallen meters verderop moet wachten op één van die twee plekjes. Probleem hiermee is onder meer dat het lijkt alsof er nauwelijks taxi’s beschikbaar zijn. Op maandag zitten de gemeente en de chauffeur om tafel voor hun reguliere overleg en daarbij zal weer genoeg te bespreken zijn.

Lees ook: Utrecht past taxikeurmerk en verordening aan na kritisch rapport

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.