Standplaats Amsterdam CS

Amsterdam voert milieuzone in voor taxi’s en touringcars 

Bron: TaxiPro (VK)

Met ingang van het nieuwe jaar geldt voor onder meer taxi’s en touringcars een milieuzone in Amsterdam. Voortaan mogen dieseltaxi’s van vóór 2009 het gebied binnen de ring A10 niet meer in. Taxi’s op andere brandstoffen zijn nog wel van alle leeftijden welkom. Touringcars mogen alleen de milieuzone in als ze op of na 1 januari 2005 een eerste kenteken hebben gekregen. Tot 1 mei geldt er een waarschuwingsperiode; daarna is een overtreding goed voor een boete van 90 euro.

Met de milieuzone hoopt de gemeente Amsterdam de meer vervuilende voertuigen uit het stadscentrum te weren. De zone betreft het gebied binnen de A10, met uitzondering van stadsdeel Noord en bedrijventerreinen. Als criterium wordt de Datum Eerste Toelating (DET) gehanteerd: de datum waarop het voertuig zijn eerste kenteken kreeg. Is dat voor een dieseltaxi 1 januari 2009 of later, dan is er voorlopig niets aan de hand. Maar dieseltaxi’s ouder dan dat mogen de milieuzone niet meer in.

Ontheffing

Een uitzondering is wel mogelijk, geeft de gemeente aan, maar deze wordt niet zomaar toegekend.  In zeer uitzonderlijke gevallen kan een beroep worden gedaan op de zogenaamde hardheidsclausule. De taxi-ondernemer in kwestie moet dan aantonen uitzonderlijk hard te worden getroffen door de milieuzone. Bovendien moet er dan geen andere oplossing voor handen zijn. Mocht het college van B&W de ontheffing toekennen, dan kost deze 175 euro.

Deze mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen geldt ook voor touringcars, al zal het net als voor taxi’s niet meevallen om de ontheffing daadwerkelijk toegekend te krijgen. De regels gelden voor alle taxi’s en touringcars, dus niet alleen voor die uit Amsterdam. Controle op naleving van de regels gebeurt door kentekenregistratie met camera’s bij de afritten van de A10 en in de stad.

Tot 2020 hetzelfde

De eerste maanden worden er voor overtredingen nog geen boetes uitgedeeld; tot 1 mei blijft het bij waarschuwingen. Vanaf 1 mei krijgt een taxi of touringcar die zich ten onrechte in de milieuzone bevindt een boete van 90 euro. Daar kan binnen zes weken bezwaar tegen worden gemaakt. De regels voor de milieuzone en de hoogte van de boetes blijven in elk geval tot 2020 voor taxi’s hetzelfde.

Mogelijk vinden daarna aanpassingen plaats, want Amsterdam heeft de ambitie om in 2025 CO2-uitstootvrij te zijn. Daarvoor zijn ook afspraken vastgelegd met de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) van Amsterdam. Hoe het milieuzonebeleid voor taxi’s er na 2020 uitziet hangt ook af van de uitslag van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Voor touringcars staat de toekomst al wel vast: vanaf 2020 geldt de hele bebouwde kom van Amsterdam als milieuzone voor deze voertuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Amsterdam voert milieuzone in voor taxi’s en touringcars ”

Hans de Koning|06.01.18|04:49

Lekker dan. Mijn taxi is helaas 44 dagen te oud. Precies dezelfde auto maar dan twee maanden jonger mag er wel in. Als je dan toch gaat selecteren, doe het dan op objectieve gronden, zoals met de Duitse milieusticker: zoveel uitstoot wel er in, zoveel uitstoot niet. Dat zou het criterium moeten zijn, en niet iets triviaals als de eerste toelating. Hoe zit het trouwens met buitenlandse auto’s en bussen? Worden die ook gecontroleerd (hoe dan?) of worden we weer een gediscrimineerd in eigen land?

Martin van der Plas|08.01.18|15:28

Hans, dit is weer een voorbeeld van een overheid die totaal niet snapt hoe de wereld in elkaar zit.
Ik mag aannemen dat je die auto al had voor 1 januari, dus het had uberhaupt al eerlijker geweest als ze hadden gezegd dat als die auto na 1 januari 2018 op je naam is gezet, die regels pas van kracht worden.
Dit is gewoon burgertje pesten.

Ja Hans, ik herken dat. Ik had een MB 220E van eind oktober 2008 en moest die dus maar verkopen met behoorlijk verlies.

Amsterdam voert milieuzone in voor taxi’s en touringcars | TaxiPro
Standplaats Amsterdam CS

Amsterdam voert milieuzone in voor taxi’s en touringcars 

Bron: TaxiPro (VK)

Met ingang van het nieuwe jaar geldt voor onder meer taxi’s en touringcars een milieuzone in Amsterdam. Voortaan mogen dieseltaxi’s van vóór 2009 het gebied binnen de ring A10 niet meer in. Taxi’s op andere brandstoffen zijn nog wel van alle leeftijden welkom. Touringcars mogen alleen de milieuzone in als ze op of na 1 januari 2005 een eerste kenteken hebben gekregen. Tot 1 mei geldt er een waarschuwingsperiode; daarna is een overtreding goed voor een boete van 90 euro.

Met de milieuzone hoopt de gemeente Amsterdam de meer vervuilende voertuigen uit het stadscentrum te weren. De zone betreft het gebied binnen de A10, met uitzondering van stadsdeel Noord en bedrijventerreinen. Als criterium wordt de Datum Eerste Toelating (DET) gehanteerd: de datum waarop het voertuig zijn eerste kenteken kreeg. Is dat voor een dieseltaxi 1 januari 2009 of later, dan is er voorlopig niets aan de hand. Maar dieseltaxi’s ouder dan dat mogen de milieuzone niet meer in.

Ontheffing

Een uitzondering is wel mogelijk, geeft de gemeente aan, maar deze wordt niet zomaar toegekend.  In zeer uitzonderlijke gevallen kan een beroep worden gedaan op de zogenaamde hardheidsclausule. De taxi-ondernemer in kwestie moet dan aantonen uitzonderlijk hard te worden getroffen door de milieuzone. Bovendien moet er dan geen andere oplossing voor handen zijn. Mocht het college van B&W de ontheffing toekennen, dan kost deze 175 euro.

Deze mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen geldt ook voor touringcars, al zal het net als voor taxi’s niet meevallen om de ontheffing daadwerkelijk toegekend te krijgen. De regels gelden voor alle taxi’s en touringcars, dus niet alleen voor die uit Amsterdam. Controle op naleving van de regels gebeurt door kentekenregistratie met camera’s bij de afritten van de A10 en in de stad.

Tot 2020 hetzelfde

De eerste maanden worden er voor overtredingen nog geen boetes uitgedeeld; tot 1 mei blijft het bij waarschuwingen. Vanaf 1 mei krijgt een taxi of touringcar die zich ten onrechte in de milieuzone bevindt een boete van 90 euro. Daar kan binnen zes weken bezwaar tegen worden gemaakt. De regels voor de milieuzone en de hoogte van de boetes blijven in elk geval tot 2020 voor taxi’s hetzelfde.

Mogelijk vinden daarna aanpassingen plaats, want Amsterdam heeft de ambitie om in 2025 CO2-uitstootvrij te zijn. Daarvoor zijn ook afspraken vastgelegd met de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) van Amsterdam. Hoe het milieuzonebeleid voor taxi’s er na 2020 uitziet hangt ook af van de uitslag van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Voor touringcars staat de toekomst al wel vast: vanaf 2020 geldt de hele bebouwde kom van Amsterdam als milieuzone voor deze voertuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Amsterdam voert milieuzone in voor taxi’s en touringcars ”

Hans de Koning|06.01.18|04:49

Lekker dan. Mijn taxi is helaas 44 dagen te oud. Precies dezelfde auto maar dan twee maanden jonger mag er wel in. Als je dan toch gaat selecteren, doe het dan op objectieve gronden, zoals met de Duitse milieusticker: zoveel uitstoot wel er in, zoveel uitstoot niet. Dat zou het criterium moeten zijn, en niet iets triviaals als de eerste toelating. Hoe zit het trouwens met buitenlandse auto’s en bussen? Worden die ook gecontroleerd (hoe dan?) of worden we weer een gediscrimineerd in eigen land?

Martin van der Plas|08.01.18|15:28

Hans, dit is weer een voorbeeld van een overheid die totaal niet snapt hoe de wereld in elkaar zit.
Ik mag aannemen dat je die auto al had voor 1 januari, dus het had uberhaupt al eerlijker geweest als ze hadden gezegd dat als die auto na 1 januari 2018 op je naam is gezet, die regels pas van kracht worden.
Dit is gewoon burgertje pesten.

Ja Hans, ik herken dat. Ik had een MB 220E van eind oktober 2008 en moest die dus maar verkopen met behoorlijk verlies.