Standplaats taxibord

Radioprogramma wil gesprek tussen Uber-chauffeurs en traditionele taxichauffeurs

Het radioprogramma De Nieuws BV wil in zijn uitzending graag een dialoog op gang brengen tussen Uber-chauffeurs en traditionele taxichauffeurs. Daarom is het programma op zoek naar vertegenwoordigers van beide groepen om met elkaar in discussie te gaan.

De Nieuws BV wordt iedere werkdag van 12.00 tot 14.00 uur uitgezonden op NPO Radio 1. Het programma gaat in op de actualiteit en wil ook aandacht besteden aan de steeds verder oplaaiende onrust in met name de Amsterdamse taximarkt. De opstapmarkt moet aan andere regels en verplichtingen voldoen dan de app- en belmarkt, waarin een partij als Uber een grote rol speelt. De traditionele taxibranche vindt vaak dat er sprake is van oneerlijke concurrentie met deze partijen.

Dreiging van geweld

De laatste tijd lijkt de onrust alleen maar verder toe te nemen, vooral in de overspannen taximarkt van Amsterdam. Er blijft sprake van toestroom van chauffeurs en de traditionele taxibranche vindt dat er niet naar zijn klachten wordt geluisterd. Onlangs werden zelfs concrete plannen ontdekt van boze chauffeurs om op 20 maart met geweld het hoofdkantoor van Uber binnen te vallen.

Schelden geen goed idee

De Nieuws BV wil chauffeurs uit beide kampen graag met elkaar in gesprek brengen, zo legt redacteur Jan de Graaf uit. “Al sinds Uber voet aan de grond zette in Nederland is er ruzie in de taxibranche. En omdat wij schelden en andere dreigementen niet zo’n goed idee vinden, zijn we op zoek naar Uber-chauffeurs en taxichauffeurs die op Radio1 de discussie met elkaar aan durven. Waarom ben je kwaad? Waarom rij je niet voor een traditioneel taxibedrijf? Is het probleem op te lossen en hoe ga je met elkaar om? Zulke vragen willen we aan chauffeurs van beide groepen stellen.”

Chauffeurs die belangstelling hebben om mee te doen aan dit gesprek, kunnen een mailtje sturen naar Jan de Graaf via jan.de.graaf@bnnvara.nl.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

14 reacties op “Radioprogramma wil gesprek tussen Uber-chauffeurs en traditionele taxichauffeurs”

Peter Vriens|14.03.18|08:59

Uber-chauffeurs en traditionele taxichauffeurs zijn de dupe van overheidsbeleid.
Hiermee is het onmogelijk een dialoog op gang te brengen.
De taxibranche wordt/is melkkoe van Uber / Lyft e.d. door de huidige regelgeving.
Vragen over BCT van 2e kamer leden aan div. staatssecretarissen zijn bewust onjuist beantwoord.
De opgedrongen automatisering heeft ons op 10 jaar achterstand gezet en wordt alleen groter t.o.v. Lyft – Uber e.d.
Een onderzoek naar het Taxi wanbeleid is wat we nodig hebben.

Frans Ritzerfeld|15.03.18|06:45

De Staat NL is de grootste concurrent van de hele taxibranche door een bewezen vorming van een geslepen Kartelvorming waardoor de vrije marktwerking helemaal vernietigd is.
Er is zoveel regelgeving gecreeerd met onkostenposten van jewelste, zelfs misdadig te noemen, waardoor het taxivervoer veel te duur is geworden.
Het gevolg is dat Uber en de zwartrijders alleen maar de wind in de zeilen hebben

Ruben Brandenburg|15.03.18|20:13

de wind had allang uit de zeilen genomen kunnen worden als er iemand had opgestaan om een nederlandse app te ontwikkelen alla Uber, nee iedereen blijft alleen maar zeiken en zeuren om Uber, maar oplossingen ho maar, als ik de centen had gehad had ik allang de strijd aangegaan met een app zoals Uber, maar helaas , misschien iets voor ene de Mol om ten strijde te trekken

Dave Lorwa|16.03.18|12:42

Beste Ruben,

Uber is een miljoenenbedrijf die regels bewust breekt. U bent, ook met een vergelijkbare app, verplicht om een taxameter te gebruiken. Uber schijnbaar niet, dat is een voordeel van 1000,– euro per voertuig. U bent verplicht zich te houden aan de belachelijke rij- en rusttijden wet. Uber huurt game ontwikkelaars in om chauffeurs zo lang mogelijk (10 uur en meer) te laten rijden. Dit zijn maar twee voorbeelden van de oneerlijke concurrentie die gaande is.

Ruben Brandenburg|16.03.18|13:55

Dave Lorma, Ik rij niet voor Uber maar wat je hier zegt is totale onzin, ook alle Uber chauffeurs zijn verplicht rij en rusttijden bij te houden in de bct en worden hier ook op gecontroleerd, alle uber chauffeurs hebben dezelfde papieren als de reguliere chauffeurs, en hebben ook de verplichte BCT in de auto. bij besteld vervoer is de taxa meter niet verplicht, zijn tenslotte vaste prijzen,
en 1000 euro voordeel waar haal je dat vandaan, zit gewoon in de bct module bij cabman een paar tientjes.

Ton van Dalfsen|16.03.18|14:37

@ Ruben, Kan je helemaal gelijk geven. Het probleem is dat iedere organisatie of centrale zijn eigen eilandje heeft en beheerd. Zolang niet iedereen met de neuzen naar de zelfde kant wijzen gebeurt er totaal niets. Als voorbeeld AMSTERDAM: Je kan zo’n mooie taxicentrale met z’n allen ( TTO organisaties ) oprichten om Uber te bestrijden. één grote centrale en één App alla Uber. Stap eens over je eigen schaduw heen TTO centrales! Sla de handen ineen!!!!

Ton van Dalfsen|16.03.18|14:42

Bang dat de een meer macht heeft dan de ander. Maar dat kan voorkomen worden. Maak een vereniging van alle TTO centrales en elke TTO centrale elk jaar een jaar voorzitter zijn. één uitstraling want nu is het een soep zooi. buiten de goeie om.

Taxi Volendam|16.03.18|15:37

@ Ruben.
In 2005 waren apps beschikbaar en werd volop gebruik gemaakt van Taxi Terminals.
Door de komst van de BCT is de verdere automatisering gestopt en met de huidige BCT inmiddels 13 jaar later is heel veel mis.
Een app naast een bct is natuurlijk de grootste onzin die er in automatiseringsland te vinden is omdat je al de gegevens handmatig moet overzetten in de BCT.
Een achterhaalde dure BCT verplicht door ILT is idioot.
Een app is er al voor €30. P.m, met meer mogelijkheden als bct.

Ruben Brandenburg|16.03.18|17:09

taxi volendam , ik ben er het helemaal mee eens dat de BCT achterhaalde techniek is, ouderwetser kan bijna niet, maar door zeuren over dit ding heeft totaal geen zin, met zijn allen achter elkaar staan zou eens helpen, maar nee iedereen heeft zijn eigen belangen in dit wereldje, zit pas zes jaar op de taxi heb hiervoor totaal iets anders gedaan, maar de taxi wereld is echt en dan hou ik het netjes totaal bedorven.

Rik de Swart|16.03.18|17:31

Ik ben in 2010 begonnen met een app, later weer gestaakt, en opnieuw begonnen. In 2014 was ie af, maar voldeed die niet meer aan nieuwste versie Apple. Ik denk wel dat iedereen zich vergist in de kosten. Een app alla uber gaat je miljoenen kosten. Dat kan alleen met durfkapitalisten. De banken lenen vaak niet zoveel. Je zit al snel boven de 10miljoen als je het goed wil aanpakken

Rik de Swart|16.03.18|18:32

Desalnietemin hoop ik dat uber een keer volledig in elkaar klapt, schijnt 70miljard euro waard te zijn! Ik vind het nogal veel van een zeepbel weg hebben. Het is natuurlijk een fantastische app dat dan weer wel, maar voor de rest is het een schijtbedrijf dat alleen maar overeind blijft door het uitbuiten van chauffeurs. Ja ik heb ook wel eens voor hun gereden, maar het zijn van die vieze arrogante mensen. Kapitalistische kudamerikanen

ton dalfsen ik had je een mail gestuurd een tijdje terug je geefd gewoon geen antwoord dus ga nu niet zitten zeiken over dinge

Taxi Volendam|19.03.18|17:40

@ Rik.
Je vergist je in de kosten.
Een “Centrale app” zoals Uber gebruikt is er al vanaf € 30 p/m voor 100 aangesloten taxi’s, ex hardware Taxi.
Geen miljoenen!
Een probleem is de taxi meter.
Taximeter moet geijkt en aangesloten zijn aan je data terminal in de taxi om geautom. te kunnen werken. De Uber app is niet geijkt of gecertificeerd door het NMI of RDW. De BCT is niet geschikt om gekoppeld te worden aan andere systemen.
Op zijn zachtst gezegd: Vreemd dat de Uber app gedoogd wordt.

Dave Lorwa|24.03.18|16:24

@Ruben, Ubbertjes houden zich niet aan de rij- en rusttijden wet. Zie het stuk in De Trouw “Overleven als een Ubberchauffeur”. Uber stuurt ook aan op het overtreden van die wet, zie de NY times “How Uber Uses Psychological Tricks (..)”. Uber maakt gebruik van een variabele KM en tijdsvergoeding. Dat is tegen de wet indien de prijs hoger uitkomt als de wettelijke maximum tarieven. Maak je wel een app die aan de wet voldoet en dus gekoppeld staat aan je taxa, +1000.– (Abbo en duurdere BCT).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.