Standplaats Amsterdam CS

Meer taxi-demonstraties Amsterdam in verschiet

Bron: TaxiPro (VK)

De gemeente Amsterdam houdt er rekening mee dat er de komende tijd vaker gedemonstreerd zal worden door ontevreden taxichauffeurs. Afgelopen weekend werd er nog op betrekkelijk kleine schaal geprotesteerd, maar vanuit de sector wordt aangegeven dat er de nodige onvrede bestaat en dat de kans op meer en grotere demonstraties aanwezig is.

De laatste weken is het erg onrustig in en rondom de Amsterdamse taximarkt. De chauffeurs van de Toegelaten Taxi Organisaties vinden dat zij in de opstapmarkt aan veel meer regels moeten voldoen dan in de bestelmarkt, waardoor er sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie.

Eerder deze week bleek nog dat het TTO-systeem in zijn eerste zes jaar nog niet echt vruchten heeft afgeworpen. En tegenover die regulering staat een voortdurende toestroom van nieuwe chauffeurs, want de drempel om aan de slag te gaan is steeds lager geworden. Concurreren om een deel van de taart is verworden tot vechten om de kruimels. En dat zorgt voor onvrede en zelfs boosheid.

Concrete plannen

Eens in de zoveel tijd laait in de Amsterdamse taxibranche de onrust op, maar nu lijkt er meer aan de hand. De laatste tijd gingen er al geluiden rond om te protesteren en demonstreren. Een plan om met geweld het Uber-hoofdkantoor binnen te vallen werd voortijdig ontdekt, al is niet duidelijk in hoeverre die plannen concreet waren. Afgelopen weekend voerden boze chauffeurs actie.

Dat was, samen met berichten op social media, voor wethouder Pieter Litjens reden om een brief aan de directie van de verschillende TTO’s te sturen. Zijn boodschap: texichauffeurs hebben net als ieder ander het recht om te betogen, maar daarbij mag de wet niet worden overtreden. “Acties die het karakter hebben van dwangmaatregelen, zoals het blokkeren van wegen, zijn strafbaar”, aldus de wethouder, die aangeeft dat er tegen zulke strafbare feiten direct en zichtbaar zal worden opgetreden.

Meer demonstraties

Litjens vraagt de TTO-directies hun chauffeurs op deze en andere zaken attent te maken. Hij wijst de directies er nog op “dat agressieve acties niet leiden tot draagvlak bij het publiek.” Mochten chauffeurs toch in de fout gaan, dan dient de TTO ze te sanctioneren. Litjens verwacht dus meer demonstraties, en die indruk leeft in de Amsterdamse taxibranche ook. Weliswaar is het nu nog een relatief kleine groep die in actie is gekomen, maar de onvrede is groot en er lijkt meer draagvlak om te demonstreren dan in andere periodes van onrust in de Amsterdamse taximarkt. Of en in hoeverre er daadwerkelijk acties komen, zal in de komende dagen of weken duidelijk worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Meer taxi-demonstraties Amsterdam in verschiet”

Maroni Sonelli|22.03.18|12:04

De wethouder doet alsof zijn beleid was gericht om de taximarkt te helpen verbeteren terwijl hij bewust alles heeft kapot gemaakt ❗️

Piet Gijsen|22.03.18|12:51

Als je de reactie van deze wethouder heb gezien in de uitzending die over Uber ging van enige tijd geleden Dan weet je: Van deze man hebben wij niets meer te verwachten wat goed is voor de taximarkt in Amsterdam. Hij is een VVD er en met een VVD er in het bestuur van Uber hoef je niet meer te kunnen dan 1+1 op te tellen.

Roger Kaiser|23.03.18|10:41

Uber is gewoon op haar manier werkzaam binnen de wetgeving per land.
De tto chauffeurs zouden eens goed naar zichzelf en hun (wan)gedrag kijken.
Hoe vaak te dure ritjes en andere oplichting wordt gepleegd. En asociaal gedrag.

Taxi Amsterdam|23.03.18|18:55

Heb het eerder aangegeven maar het echte probleem is toch echt de infrastructuur voor taxi’s in Amsterdam! Bijna 5000 TTO taxi’s maar er zijn maar 60 tot 100 plekken voor taxi’s op standplaatsen in het centrum. Litjens heeft er een bende van gemaakt met autovrije zones, afsluitingen, eenrichtingsverkeer enz en helemaal niks gedaan voor de taxi’s. Het lijkt wel alsof die man anti taxi is. En o ja volgende week is het paasweekend kom naar Amsterdam en zie wat een verkeersinfarct inhoudt!

Taxi Amsterdam|23.03.18|19:06

Je word bedankt Litjens! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? En waarom minder standplaatsen terwijl er een flinke toename is aan taxi’s? En waarom autovrije zones waardoor wij met klanten helemaal moeten omrijden? Waarom word er wel rekening gehouden met het OV en niet met taxi’s? De o zo mooie stad Amsterdam word helemaal op slot gezet door deze mafketel. Het word tijd dat die Litjens eens even goed word aangepakt van bovenaf want hoe het er nu uit ziet in de stad is schandalig!

Ton van Dalfsen|24.03.18|13:03

Deze wethouder sluit straten af door toename van verkeer. Dat hoeft helemaal niet. Als je nou eens de parkeergarages in de binnenstad sluit Bijv Bijenkorf garage, Nieuwezijds kolk etc. Waardoor je veel minder verkeer hebt. Bouw aan de rand van de stad garages waar tramlijnverbinding is. Maak daar dus het parkeren goedkoop en in de binnenstad 100% duurder. Je zal daardoor zeker 30 tot 40% minder verkeer in de binnenstad hebben. Kijk eens naar schiphol die even snel een garage bij Hilton heeft

Ton van Dalfsen|24.03.18|13:07

gezet. Kan snel dus. Dan gewoon weer de straten open stellen zoals het einde van Vijzelstraat en noem maar op. Als je al die garages in de binnenstad sluit en je maakt het velen malen duurder parkeer je wel als bezoeker aan de rand voor weinig. En daardoor kan je Taxistandplaatsen maken en uitbreiden. Het kan zo eenvoudig maar volgens hem moet de taxi het ongelden. Als ik passagiers bij Eden Hotel moet afzetten en ook passagiers bij Carlton afzetten moet ik gigantisch omrijden, de stad verder

Ton van Dalfsen|24.03.18|13:08

vervuilen en het wordt drukker op andere toegangswegen door het omrijden. Is maar een idee en zou eigenlijk door de TTO organisaties ook moeten aangedragen worden

Ton van Dalfsen|24.03.18|16:32

En nog meer voordeel: Trams hebben een hoger bezettingsgraad. Goed voor de gemeente kas. Taxistandplaatsen bij de te bouwen parkeergarages voor de mensen die niet met de tram willen. Is goed voor de omzet van de taxi’s moet ik nog verder doorgaan?

Ruben Brandenburg|26.03.18|17:27

er moeten veel meer afzettingen komen voor het gewone auto verkeer, het gewone auto verkeer ontmoedigen, taxis veel meer net als het openbaar vervoer deze ruimte wel gunnen, waar is anders het zo duur betaalde trambaanontheffing nog voor, muntplein , gedeelte singel eind van de spuistraat rechts, koningsplein, leidseplein, allemaal afzettingen die voor het gewone auto verkeer wel zin hebben maar voor ons chauffeurs totale onzin is,

Ruben Brandenburg|26.03.18|17:31

l, Europe en eden hotel deze klanten moeten nu gemiddeld 20 euro extra betalen om de stad uit te komen, totale onzin wat er gebeurt is met deze afzettingen, hoezo co2 minder uitstoot hierdoor , litjens snap er echt helemaal niks van

Igsan Sahin|31.03.18|01:45

Niet te vergeten dat er ook domme boeren als verkeersregelaars worden gezet die denken dat ze verkeerspolitie zijn.

Wat een teringbende is de stad geworden. Wat een aso leiders hebben we toch.

Igsan Sahin|31.03.18|01:51

Wat we hier ook lullen cq schijten het zal niet helpen zolang er boeren zitten daar bij de gemeente.

Gewoon een stelletje aso huichelaars die alles beter weten, telkens worden we genaaid en wij zullen altijd makke varkens blijven.

In dit land zijn ze heel goed in angst/onder druk en leugens verspreiden.

Igsan Sahin|31.03.18|01:54

Heren bukken en genieten van de pijn, zolang er domme boeren bij de gemeente zitten zullen we eens en altijd makke varkens blijven.

Amen.

Meer taxi-demonstraties Amsterdam in verschiet | TaxiPro
Standplaats Amsterdam CS

Meer taxi-demonstraties Amsterdam in verschiet

Bron: TaxiPro (VK)

De gemeente Amsterdam houdt er rekening mee dat er de komende tijd vaker gedemonstreerd zal worden door ontevreden taxichauffeurs. Afgelopen weekend werd er nog op betrekkelijk kleine schaal geprotesteerd, maar vanuit de sector wordt aangegeven dat er de nodige onvrede bestaat en dat de kans op meer en grotere demonstraties aanwezig is.

De laatste weken is het erg onrustig in en rondom de Amsterdamse taximarkt. De chauffeurs van de Toegelaten Taxi Organisaties vinden dat zij in de opstapmarkt aan veel meer regels moeten voldoen dan in de bestelmarkt, waardoor er sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie.

Eerder deze week bleek nog dat het TTO-systeem in zijn eerste zes jaar nog niet echt vruchten heeft afgeworpen. En tegenover die regulering staat een voortdurende toestroom van nieuwe chauffeurs, want de drempel om aan de slag te gaan is steeds lager geworden. Concurreren om een deel van de taart is verworden tot vechten om de kruimels. En dat zorgt voor onvrede en zelfs boosheid.

Concrete plannen

Eens in de zoveel tijd laait in de Amsterdamse taxibranche de onrust op, maar nu lijkt er meer aan de hand. De laatste tijd gingen er al geluiden rond om te protesteren en demonstreren. Een plan om met geweld het Uber-hoofdkantoor binnen te vallen werd voortijdig ontdekt, al is niet duidelijk in hoeverre die plannen concreet waren. Afgelopen weekend voerden boze chauffeurs actie.

Dat was, samen met berichten op social media, voor wethouder Pieter Litjens reden om een brief aan de directie van de verschillende TTO’s te sturen. Zijn boodschap: texichauffeurs hebben net als ieder ander het recht om te betogen, maar daarbij mag de wet niet worden overtreden. “Acties die het karakter hebben van dwangmaatregelen, zoals het blokkeren van wegen, zijn strafbaar”, aldus de wethouder, die aangeeft dat er tegen zulke strafbare feiten direct en zichtbaar zal worden opgetreden.

Meer demonstraties

Litjens vraagt de TTO-directies hun chauffeurs op deze en andere zaken attent te maken. Hij wijst de directies er nog op “dat agressieve acties niet leiden tot draagvlak bij het publiek.” Mochten chauffeurs toch in de fout gaan, dan dient de TTO ze te sanctioneren. Litjens verwacht dus meer demonstraties, en die indruk leeft in de Amsterdamse taxibranche ook. Weliswaar is het nu nog een relatief kleine groep die in actie is gekomen, maar de onvrede is groot en er lijkt meer draagvlak om te demonstreren dan in andere periodes van onrust in de Amsterdamse taximarkt. Of en in hoeverre er daadwerkelijk acties komen, zal in de komende dagen of weken duidelijk worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Meer taxi-demonstraties Amsterdam in verschiet”

Maroni Sonelli|22.03.18|12:04

De wethouder doet alsof zijn beleid was gericht om de taximarkt te helpen verbeteren terwijl hij bewust alles heeft kapot gemaakt ❗️

Piet Gijsen|22.03.18|12:51

Als je de reactie van deze wethouder heb gezien in de uitzending die over Uber ging van enige tijd geleden Dan weet je: Van deze man hebben wij niets meer te verwachten wat goed is voor de taximarkt in Amsterdam. Hij is een VVD er en met een VVD er in het bestuur van Uber hoef je niet meer te kunnen dan 1+1 op te tellen.

Roger Kaiser|23.03.18|10:41

Uber is gewoon op haar manier werkzaam binnen de wetgeving per land.
De tto chauffeurs zouden eens goed naar zichzelf en hun (wan)gedrag kijken.
Hoe vaak te dure ritjes en andere oplichting wordt gepleegd. En asociaal gedrag.

Taxi Amsterdam|23.03.18|18:55

Heb het eerder aangegeven maar het echte probleem is toch echt de infrastructuur voor taxi’s in Amsterdam! Bijna 5000 TTO taxi’s maar er zijn maar 60 tot 100 plekken voor taxi’s op standplaatsen in het centrum. Litjens heeft er een bende van gemaakt met autovrije zones, afsluitingen, eenrichtingsverkeer enz en helemaal niks gedaan voor de taxi’s. Het lijkt wel alsof die man anti taxi is. En o ja volgende week is het paasweekend kom naar Amsterdam en zie wat een verkeersinfarct inhoudt!

Taxi Amsterdam|23.03.18|19:06

Je word bedankt Litjens! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? En waarom minder standplaatsen terwijl er een flinke toename is aan taxi’s? En waarom autovrije zones waardoor wij met klanten helemaal moeten omrijden? Waarom word er wel rekening gehouden met het OV en niet met taxi’s? De o zo mooie stad Amsterdam word helemaal op slot gezet door deze mafketel. Het word tijd dat die Litjens eens even goed word aangepakt van bovenaf want hoe het er nu uit ziet in de stad is schandalig!

Ton van Dalfsen|24.03.18|13:03

Deze wethouder sluit straten af door toename van verkeer. Dat hoeft helemaal niet. Als je nou eens de parkeergarages in de binnenstad sluit Bijv Bijenkorf garage, Nieuwezijds kolk etc. Waardoor je veel minder verkeer hebt. Bouw aan de rand van de stad garages waar tramlijnverbinding is. Maak daar dus het parkeren goedkoop en in de binnenstad 100% duurder. Je zal daardoor zeker 30 tot 40% minder verkeer in de binnenstad hebben. Kijk eens naar schiphol die even snel een garage bij Hilton heeft

Ton van Dalfsen|24.03.18|13:07

gezet. Kan snel dus. Dan gewoon weer de straten open stellen zoals het einde van Vijzelstraat en noem maar op. Als je al die garages in de binnenstad sluit en je maakt het velen malen duurder parkeer je wel als bezoeker aan de rand voor weinig. En daardoor kan je Taxistandplaatsen maken en uitbreiden. Het kan zo eenvoudig maar volgens hem moet de taxi het ongelden. Als ik passagiers bij Eden Hotel moet afzetten en ook passagiers bij Carlton afzetten moet ik gigantisch omrijden, de stad verder

Ton van Dalfsen|24.03.18|13:08

vervuilen en het wordt drukker op andere toegangswegen door het omrijden. Is maar een idee en zou eigenlijk door de TTO organisaties ook moeten aangedragen worden

Ton van Dalfsen|24.03.18|16:32

En nog meer voordeel: Trams hebben een hoger bezettingsgraad. Goed voor de gemeente kas. Taxistandplaatsen bij de te bouwen parkeergarages voor de mensen die niet met de tram willen. Is goed voor de omzet van de taxi’s moet ik nog verder doorgaan?

Ruben Brandenburg|26.03.18|17:27

er moeten veel meer afzettingen komen voor het gewone auto verkeer, het gewone auto verkeer ontmoedigen, taxis veel meer net als het openbaar vervoer deze ruimte wel gunnen, waar is anders het zo duur betaalde trambaanontheffing nog voor, muntplein , gedeelte singel eind van de spuistraat rechts, koningsplein, leidseplein, allemaal afzettingen die voor het gewone auto verkeer wel zin hebben maar voor ons chauffeurs totale onzin is,

Ruben Brandenburg|26.03.18|17:31

l, Europe en eden hotel deze klanten moeten nu gemiddeld 20 euro extra betalen om de stad uit te komen, totale onzin wat er gebeurt is met deze afzettingen, hoezo co2 minder uitstoot hierdoor , litjens snap er echt helemaal niks van

Igsan Sahin|31.03.18|01:45

Niet te vergeten dat er ook domme boeren als verkeersregelaars worden gezet die denken dat ze verkeerspolitie zijn.

Wat een teringbende is de stad geworden. Wat een aso leiders hebben we toch.

Igsan Sahin|31.03.18|01:51

Wat we hier ook lullen cq schijten het zal niet helpen zolang er boeren zitten daar bij de gemeente.

Gewoon een stelletje aso huichelaars die alles beter weten, telkens worden we genaaid en wij zullen altijd makke varkens blijven.

In dit land zijn ze heel goed in angst/onder druk en leugens verspreiden.

Igsan Sahin|31.03.18|01:54

Heren bukken en genieten van de pijn, zolang er domme boeren bij de gemeente zitten zullen we eens en altijd makke varkens blijven.

Amen.