Standplaats taxibord

Bijeenkomst over gemeentelijk straattaxibeleid

In Utrecht vindt op maandag 23 april een bijeenkomst voor gemeenten over straattaxibeleid plaats. De bijeenkomst moet duidelijk maken met welke vraagstukken gemeenten zitten. Ook is het de bedoeling dat er kennis kan worden uitgewisseld tussen gemeenten en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. I&W organiseert de dag in samenwerking met het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI). 

De straattaximarkt stelt steeds meer gemeenten voor uitdagingen. Om deze markt aanvullend te reguleren, is het in totaal zeven Nederlandse gemeenten toegestaan om voor het model met Toegelaten Taxi Organisaties te kiezen. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Haag hebben dat systeem ook ingevoerd. Andere gemeenten mogen kiezen voor een taxiverordening om de kwaliteit van het taxivervoer in de stad mee te verbeteren of vasthouden.

TTO’s en taxiverordeningen

Noord-Brabant is een goed voorbeeld van hoe dat in de praktijk werkt. Den Bosch heeft al twee jaar een verordening met bijbehorend keurmerk. Sinds een half jaar mag in de opstapmarkt van Eindhoven alleen worden gewerkt door chauffeurs die bij een TTO zijn aangesloten. Het is zeker in het geval van Eindhoven nog te kort dag om te zeggen wat dat oplevert. Maar in het nabijgelegen Helmond is wel een toestroom ontstaan van chauffeurs die de regels in Eindhoven niet wensen te volgen.

Ook in de andere grote steden van de provincie merkt men, vooral in de weekenden, dat de duimschroeven in Den Bosch en Eindhoven zijn aangeschroefd. Taxichauffeurs die daar niet meer kunnen werken, verplaatsen hun werkgebied naar Tilburg en Breda. Deze steden hebben al hun eigen problemen met de kwaliteit van de opstapmarkt en de toestroom van chauffeurs die zich elders niet aan de kwaliteitsregels willen houden, geeft deze gemeentes alleen maar meer reden om tot een taxiverordening over te gaan. En dat doen ze dan ook.

Juridische expertise

Afgelopen januari schreef staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer over haar inzet met betrekking tot het taxibeleid voor de komende jaren. Daarin schreef zij ook dat haar ministerie de gemeenten wil bijstaan met juridische expertise en de inzet van instrumenten die de kwaliteit van de taxisector kunnen helpen verbeteren. Voor gemeenten is taxibeleid vaak een complex dossier met veel druk vanuit de lokale sector en politiek. De informatie die zij nodig hebben is vaak versnipperd en gemeenten zijn vooral op zoek naar praktijkervaringen.

Tijdens de bijeenkomst bij CROW-KpVV in Utrecht wordt er informatie gedeeld over wettelijke mogelijkheden en kunnen gemeenten hun ervaringen in de praktijk uitwisselen. De opbrengst van die dag zal mede de basis vormen van een factsheet voor gemeenten. Meer informatie over de bijeenkomst, waarvoor deelnemers zich tot 18 april kunnen inschrijven, staat op de site van het GMNI.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

3 reacties op “Bijeenkomst over gemeentelijk straattaxibeleid”

Frans Ritzerfeld|10.04.18|08:14

De taxibranche is te onderhevig aan de willekeur van regelgeving door iedere Gemeente apart op gelegd. Het zou de Politiek sieren om hier een universeel stelsel van te maken.
WP 2000 is een raamwet, door inmenging van Gemeente bepalingen ziet niemand meer de bomen in het bos. Als de Politiek in de WP 2000 bepaald dat heel NL een vervoersgebied is voor taxi’s.
Moet men bijv. voor iedere Gemeente, ca. 2200, een aparte busbaanvergunning aanvragen, er moeten meer standaards komen

Roel Bleumink|11.04.18|22:09

Ik ben een groot voorstander om het te regulieren, sterker nog ik heb daartoe een voorstel gedaan bij de gemeente Apeldoorn in samenwerking met KNV taxi, helaas wil de gemeente hier totaal niet naar luisteren.
Overtuigd was ik dat de vergunningen vrijgesteld zijn geworden onzin is en het werkt de kwaliteit bepaald niet in hand. Je ziet bedrijven beginnen die van toeten noch blazen weten. En zo is er nipt veel meer waar uit blijkt dat de afschaffing van de examens een grove fout is geweest!!!

Roel Bleumink|11.04.18|22:12

Kortom : invoeren van vignetten etcetera is een zeer goede zaak, maar dan wel alle gemeenten, zodat de “echte” bedrijven zullen floreren!!
Niet zoals nu dat men dan maar andere steden ziekt voor de opstapmarkt, dat is het verschuiven van het probleem en niet het oplossen ervan !!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.