Standplaats taxibord

Taxibranche Arnhem vraagt gemeente om verordening

Bron: TaxiPro (VK)

De Stichting Kwaliteitstaxi Arnhem (STKA) vraagt het nieuwe college van burgemeester en wethouders om aanvullende regels in de opstapmarkt. De plannen daarvoor bestaan al enkele jaren, maar tot een taxiverordening is het nog niet gekomen. Er is wel een Arnhems taxikeurmerk in aantocht, maar zonder aanvullende regels heeft dat keurmerk volgens SKTA weinig zin.

Voorzitter Theo Vegter zet de standpunten van SKTA in een brief aan de gemeenteraad uiteen. De verwachting is dat Arnhem op niet al te lange termijn een nieuw college van B&W heeft. De wens om de lokale opstapmarkt meer te reguleren is niet nieuw. Vegter geeft in zijn brief aan dat daar al sinds 2012 door de gemeente en de markt over wordt gesproken. In 2014 kwam daar SKTA uit voort. En in september 2016 nam de gemeenteraad unaniem een motie aan waarin het college van B&W werd opgeroepen om samen met SKTA tot een uitgewerkt voorstel voor een taxiverordening te komen. Tot invoering van zo’n verordening is het nog niet gekomen, constateert Vegter.

‘Stichting kan het niet alleen’

SKTA is opgericht om het taxivervoer in Arnhem naar een hoger plan te tillen, met een goede ervaring voor de klant als uitgangspunt. Tegelijk heeft SKTA zich ingespannen om draagvlak te creeeren voor de taxiverordening onder Arnhemse taxiondernemers. Intussen ligt er een lokaal kwaliteitskeurmerk, ATx, klaar om ingevoerd te worden. SKTA heeft dit jaar 50.000 euro subsidie toegekend gekregen voor zijn werkzaamheden.

“Echter, onze stichting kan het niet alleen. Om het werk en de doelstelling van SKTA via de invoering van het ATx effectief te laten zijn, is een Arnhemse taxiverordening noodzakelijk. Wij hebben dus de gemeente nodig om tot een volgende stap te komen”, legt Vegter uit. De gemeente gaat volgens hem over het grondgebied en dus ook over de vraag wie er vanaf standplaatsen in de stad klanten kan meenemen.

Chauffeurs in dezelfde rij

“Onze stichting kan wel, op basis van de gefomuleerde vereisten, bepalen welke chauffeurs wel en niet voor het ATx in aanmerking komen”, vervolgt Vegter. Maar zonder aanvullende regels is het keurmerk volgens hem niet erg zinvol. “Zonder taxiverordening staan op de taxistandplaatsen beide chauffeurs gewoon weer in dezelfde rij.” Als taxichauffeurs zonder keurmerk hetzelfde werk kunnen doen als chauffeurs met keurmerk, is er weinig animo om voor dat keurmerk te gaan. Zonder verordening kan SKTA weinig zinvols met de toegekende subsidie doen.

Extra standplaatsen

SKTA ziet ook op andere punten ruimte voor verbetering. Er is de laatste jaren regelmatig iets gewijzigd aan de standplaatsen in de stad zonder voorafgaand overleg met de stichting. SKTA wil graag dat er extra standplaatsen worden aangelegd en pleit in bredere zin voor een “fijnmazige taxi-infrastructuur”. Dat betreft onder meer betere bebording rond het centraal station en gebruik van busbanen door taxi’s in een deel van de stad.

Ook wil men dat er binnen de gemeente een centraal aanspreekpunt komt voor taxizaken. Zo kan worden voorkomen dat de taxibranche bij werkzaamheden over het hoofd wordt gezien. Vanwege zijn draagvlak binnen de Arnhemse taximarkt kan SKTA volgens Vegter prima die rol vervullen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Taxibranche Arnhem vraagt gemeente om verordening”

Frans Ritzerfeld|14.05.18|11:51

Daar gaan we weer, ca 2200 gemeentes landelijk en natuurlijk 2200 verschillende beslissingen, dit terwijl Nederland een vervoersgebied is voor taxi’s bepaald in de WP 2000. Niemand kan meer tussen de bomen het bos zien.
Alweer het zoveelste geldverslindende keurmerk wat uiteindelijk de prijs voor de consument op jaagt, waardoor de zwartrijders wind in de zeilen krijgen.
Dit betreft ook de toegangkelijkheid van geslotenverklaringen voor diverse centra, hoera voor iedere gemeente een busbaanvergu.

Rudi Gans|14.05.18|12:41

En vergeet niet Frans: Gewoon taxivergunningen (á raison van €1500,=) uit blijven delen. Immers iedereen die weet dat een stuur (meestal) rond is, is geschikt om een Taxi te besturen. Service, klantgericht werken en faire prijzen… nog nooit van gehoord. De (Nederlandse) taal, laat staan Engels en/of Duits niet machtig zijn. Hoe kom je dan door een examen??

Ton van Dalfsen|14.05.18|18:43

Tja Frans, Je moet straks voor elke gemeente een examen afleggen om op hun bus/trambaan te mogen rijden. En bij elke gemeente een ontheffing aanvragen om een gesloten gebied in te mogen terwijl de Taxi’s van de betreffende gemeente het wel mogen. Ik zie ook door de bomen het bos niet meer. Kijk eens naar Amsterdam, daar kan je niet eens fatsoenlijk als buiten taxi je klanten lossen bij een hotel omdat het bomvol van de amsterdamse taxi’s staan.

Ton van Dalfsen|14.05.18|18:46

Als je van Maastricht klanten naar Amsterdam brengt mag je de bus/trambaan niet op. Je moet daar speciaal een opleiding voor volgen. En als je weet wat je moet kennen als buiten taxi voor die examen schieten de tranen van in je ogen.

Ton van Dalfsen|14.05.18|18:52

En ja Frans, We zijn toch allemaal gelijk. Bij iedereen staat op de vergunning Werkgebied: Heel nederland

Taxibranche Arnhem vraagt gemeente om verordening | TaxiPro
Standplaats taxibord

Taxibranche Arnhem vraagt gemeente om verordening

Bron: TaxiPro (VK)

De Stichting Kwaliteitstaxi Arnhem (STKA) vraagt het nieuwe college van burgemeester en wethouders om aanvullende regels in de opstapmarkt. De plannen daarvoor bestaan al enkele jaren, maar tot een taxiverordening is het nog niet gekomen. Er is wel een Arnhems taxikeurmerk in aantocht, maar zonder aanvullende regels heeft dat keurmerk volgens SKTA weinig zin.

Voorzitter Theo Vegter zet de standpunten van SKTA in een brief aan de gemeenteraad uiteen. De verwachting is dat Arnhem op niet al te lange termijn een nieuw college van B&W heeft. De wens om de lokale opstapmarkt meer te reguleren is niet nieuw. Vegter geeft in zijn brief aan dat daar al sinds 2012 door de gemeente en de markt over wordt gesproken. In 2014 kwam daar SKTA uit voort. En in september 2016 nam de gemeenteraad unaniem een motie aan waarin het college van B&W werd opgeroepen om samen met SKTA tot een uitgewerkt voorstel voor een taxiverordening te komen. Tot invoering van zo’n verordening is het nog niet gekomen, constateert Vegter.

‘Stichting kan het niet alleen’

SKTA is opgericht om het taxivervoer in Arnhem naar een hoger plan te tillen, met een goede ervaring voor de klant als uitgangspunt. Tegelijk heeft SKTA zich ingespannen om draagvlak te creeeren voor de taxiverordening onder Arnhemse taxiondernemers. Intussen ligt er een lokaal kwaliteitskeurmerk, ATx, klaar om ingevoerd te worden. SKTA heeft dit jaar 50.000 euro subsidie toegekend gekregen voor zijn werkzaamheden.

“Echter, onze stichting kan het niet alleen. Om het werk en de doelstelling van SKTA via de invoering van het ATx effectief te laten zijn, is een Arnhemse taxiverordening noodzakelijk. Wij hebben dus de gemeente nodig om tot een volgende stap te komen”, legt Vegter uit. De gemeente gaat volgens hem over het grondgebied en dus ook over de vraag wie er vanaf standplaatsen in de stad klanten kan meenemen.

Chauffeurs in dezelfde rij

“Onze stichting kan wel, op basis van de gefomuleerde vereisten, bepalen welke chauffeurs wel en niet voor het ATx in aanmerking komen”, vervolgt Vegter. Maar zonder aanvullende regels is het keurmerk volgens hem niet erg zinvol. “Zonder taxiverordening staan op de taxistandplaatsen beide chauffeurs gewoon weer in dezelfde rij.” Als taxichauffeurs zonder keurmerk hetzelfde werk kunnen doen als chauffeurs met keurmerk, is er weinig animo om voor dat keurmerk te gaan. Zonder verordening kan SKTA weinig zinvols met de toegekende subsidie doen.

Extra standplaatsen

SKTA ziet ook op andere punten ruimte voor verbetering. Er is de laatste jaren regelmatig iets gewijzigd aan de standplaatsen in de stad zonder voorafgaand overleg met de stichting. SKTA wil graag dat er extra standplaatsen worden aangelegd en pleit in bredere zin voor een “fijnmazige taxi-infrastructuur”. Dat betreft onder meer betere bebording rond het centraal station en gebruik van busbanen door taxi’s in een deel van de stad.

Ook wil men dat er binnen de gemeente een centraal aanspreekpunt komt voor taxizaken. Zo kan worden voorkomen dat de taxibranche bij werkzaamheden over het hoofd wordt gezien. Vanwege zijn draagvlak binnen de Arnhemse taximarkt kan SKTA volgens Vegter prima die rol vervullen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Taxibranche Arnhem vraagt gemeente om verordening”

Frans Ritzerfeld|14.05.18|11:51

Daar gaan we weer, ca 2200 gemeentes landelijk en natuurlijk 2200 verschillende beslissingen, dit terwijl Nederland een vervoersgebied is voor taxi’s bepaald in de WP 2000. Niemand kan meer tussen de bomen het bos zien.
Alweer het zoveelste geldverslindende keurmerk wat uiteindelijk de prijs voor de consument op jaagt, waardoor de zwartrijders wind in de zeilen krijgen.
Dit betreft ook de toegangkelijkheid van geslotenverklaringen voor diverse centra, hoera voor iedere gemeente een busbaanvergu.

Rudi Gans|14.05.18|12:41

En vergeet niet Frans: Gewoon taxivergunningen (á raison van €1500,=) uit blijven delen. Immers iedereen die weet dat een stuur (meestal) rond is, is geschikt om een Taxi te besturen. Service, klantgericht werken en faire prijzen… nog nooit van gehoord. De (Nederlandse) taal, laat staan Engels en/of Duits niet machtig zijn. Hoe kom je dan door een examen??

Ton van Dalfsen|14.05.18|18:43

Tja Frans, Je moet straks voor elke gemeente een examen afleggen om op hun bus/trambaan te mogen rijden. En bij elke gemeente een ontheffing aanvragen om een gesloten gebied in te mogen terwijl de Taxi’s van de betreffende gemeente het wel mogen. Ik zie ook door de bomen het bos niet meer. Kijk eens naar Amsterdam, daar kan je niet eens fatsoenlijk als buiten taxi je klanten lossen bij een hotel omdat het bomvol van de amsterdamse taxi’s staan.

Ton van Dalfsen|14.05.18|18:46

Als je van Maastricht klanten naar Amsterdam brengt mag je de bus/trambaan niet op. Je moet daar speciaal een opleiding voor volgen. En als je weet wat je moet kennen als buiten taxi voor die examen schieten de tranen van in je ogen.

Ton van Dalfsen|14.05.18|18:52

En ja Frans, We zijn toch allemaal gelijk. Bij iedereen staat op de vergunning Werkgebied: Heel nederland