Taxi New York

New York kan met 30 procent minder taxi’s toe

Alle taxiritten in New York kunnen met circa 30 procent minder taxi’s worden verzorgd dan er nu rondrijden. Dan moet wel de manier waarop de ritten worden verdeeld worden veranderd. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek naar een manier om mobiliteitsdiensten te helpen hun aantallen voertuigen beter op het aantal ritten af te stemmen.

Het is voor aanbieders van mobiliteitsdiensten in grote steden vaak lastig om de behoefte aan mobiliteit bij consumenten te vertalen in de omvang van de vloot. De verwachting is dat mobiliteit in grote steden de komende jaren sterk zal veranderen. Autobezit wordt minder belangrijk; in plaats daarvan gaan mensen op basis van het beschikbare aanbod in taxi’s, openbaar vervoer, deelvoertuigen en meer hun reis samenstellen. Verwacht wordt ook dat zelfrijdende voertuigen een belangrijk aandeel in die mobiliteit van de toekomst zullen hebben.

In grote steden worden dagelijks tienduizenden of zelfs honderdduizenden ritten gemaakt met vervoer op aanvraag, zoals taxi’s en deelauto’s. Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology vroegen zich daarom af: als de vraag naar mobiliteit wordt ingevuld met vloten van gedeelde voertuigen, hoeveel voertuigen zijn er dan nodig om in een bepaalde stad aan die vraag naar mobiliteit te voldoen?

Honderdduizenden taxiritten

De onderzoekers namen New York als voorbeeld. Hier worden dagelijks honderdduizenden taxiritten verzorgd met in totaal zo’n 13.500 taxi’s. Bestaande systemen voor het optimaliseren van de vloot zijn alleen bruikbaar als zo’n vloot uit enkele tientallen voertuigen bestaat. Daar heb je op de schaal van New York dus niets aan.

Het team van MIT heeft daarom een model ontwikkeld om de deelbaarheid van een taxi in New York te berekenen, en ook welke ritten er dan met elkaar gecombineerd kunnen worden. De oplossing werd getest op data uit 150 miljoen taxiritten die in een jaar tijd daadwerkelijk zijn gereden in Manhattan.

Ritten anders verdelen

Hun opvallende conclusie: als de methode onder optimale omstandigheden wordt toegepast, kan de New Yorkse taxivloot met zo’n 30 procent worden verkleind. Het gaat er dan nog niet eens om dat mensen een taxi delen. Volgens de onderzoekers is er vooral een reorganisatie nodig van de manier waarop ritten worden verdeeld. Dat zou kunnen met een simpele smartphone-app.

In algemene zin kan Manhattan volgens de onderzoekers van MIT toe met 140.000 voertuigen; ongeveer de helft van het huidige aantal. Dit betekent volgens hen dat de mobiliteit van de toekomst niet zozeer vraagt om uitbreiding van de infrastructuur, maar veel meer om intelligente oplossingen voor mobiliteit.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “New York kan met 30 procent minder taxi’s toe”

Denise Walgreen|29.05.18|16:09

In New York ongeveer 9,5 miljoen inwoners en 13500 taxi’s, in Amsterdam ongeveer 850.000 inwoners en ongeveer 6000 taxi’s, niet gek dus dat ze in Amsterdam bijna geen droge snee brood meer kunnen verdienen natuurlijk.

Dave Lorwa|31.05.18|17:31

Beste Denise,
Pas op, je vergelijkt appels met peren…
In New York wonen niet 9.5 miljoen maar 8.53 miljoen mensen.
In New York rijden 13.437 taxivoertuigen en zijn er meer dan 50.000 taxichauffeurs actief.
In Amsterdam rijden geen 6.000 taxivoertuigen, in Amsterdam zijn ongeveer 5.500 tot 6.000 chauffeurs actief.

Denise Walgreen|07.06.18|14:35

De Uberchauffeurs en de vele snorders (wordt in het weekeinde geschat op minstens 500) tellen die niet mee dan?

Dave Lorwa|11.06.18|11:29

Beste Denise,
In New York zijn er tussen de 46.000 en 61.000 (black-cab) voertuigen aangesloten op een leguber netwerk. Dat zijn niet alleen ubertjes, maar ook LYFT, Via, Get en andere apps.

New York en Amsterdam zijn twee verschillende steden met een ander vervoerskarakter en grote verschillen in het aanbod van openbaar vervoer. Alhoewel ik het met je eens ben dat het in Amsterdam lastig is je boterham te verdienen als chauffeur, meen ik dat je deze steden niet met elkaar kan vergelijken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.