Taxibord

Staatssecretaris helpt gemeenten met aanpak overlast taxi’s

Taxibord.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat samen met gemeenten bekijken hoe problemen in de opstapmarkt het beste kunnen worden bestreden. Het gaat dan om de kwaliteit van het vervoer, maar ook om geluids- en verkeersoverlast en problemen met de openbare orde. Tegelijk vindt Van Veldhoven het niet nodig dat gemeenten meer kwaliteitseisen aan de bestelmarkt kunnen stellen.

Dat schrijft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. In januari liet zij al weten de regels voor straattaxi’s verder te willen vereenvoudigen. In haar nieuwe brief geeft zij een uitgebreide toelichting op die plannen. Van Veldhoven legt uit dat op 1 januari 2000 de deregulering van het taxivervoer is ingezet. Dat moest zorgen voor meer marktwerking, innovatie en meer kwaliteit van de reiziger.

Omdat de kwaliteitsproblemen in de opstapmarkt aanhielden, kregen gemeenten in 2011 de mogelijkheid om aanvullende kwaliteitseisen te stellen. Zeven gemeenten mochten kiezen voor het model met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s). Andere gemeenten mogen met een eigen taxiverordening aanvullende eisen stellen. Tot nu toe deden alleen Utrecht en Den Bosch dat, al zullen in elk geval Tilburg en Breda dat ook gaan doen.

‘Groei bestelmarkt door apps wenselijke ontwikkeling’

De laatste jaren is de markt weer veranderd, schrijft Van Veldhoven. Door de opkomst van diensten als Uber is de bestelmarkt gegroeid. Dat vindt de staatssecretaris “vanuit het reizigersperspectief een wenselijke ontwikkeling.” Omdat het beoordelen van rit en chauffeur in die apps een belangrijke rol speelt, moeten de taxichauffeurs wel kwaliteit leveren. Daarnaast bieden bestelapps meer gebruiksgemak en transparantie.

Tegelijk leidt het groeiende aanbod van taxivervoer tot problemen in met name de grote steden. In Nederland zijn dat volgens Van Veldhoven vooral problemen voor de omgeving, zoals geluidsoverlast en verkeershinder. Ze heeft al eerder aangekondigd uitgebreider en intensiever met gemeente te zullen overleggen. Nu gaat ze met die gemeenten ook bekijken met welke bevoegdheden en instrumenten de genoemde problemen het beste kunnen worden aangepakt. Daarbij gaat het niet alleen om overlast, maar ook om de kwaliteit van het taxivervoer.

Geen extra kwaliteitseisen bestelmarkt

In haar brief aan de Tweede Kamer geeft de bewindsvrouw alvast een voorzet. De Wet personenvervoer 2000 gaat over verbetering van de kwaliteit, niet over de aanpak van overlast voor de omgeving en verkeershinder door taxi’s. Daar zijn weer algemene bevoegdheden voor, die gemeenten ook kunnen inzetten voor taxigerelateerde problemen. In een juiste inzet van zulke bevoegdheden ziet Van Veldhoven voor nu de oplossing.

Van Veldhoven ziet nu geen reden om het voor gemeenten mogelijk te maken om meer eisen te stellen aan de bestelmarkt. Enerzijds is zij van mening dat er nu genoeg bevoegdheden zijn om “aan taxivervoer gerelateerde situaties te reguleren.” Anderzijds wil ze bepaalde voordelen van de bestelmarkt niet in de weg staan. Ze denkt dan aan innovatie en aan het reputatiemechanisme, dat volgens haar beter werkt dan in de opstapmarkt omdat ritbeoordelingen een veel grotere rol spelen.

Tijdens Taxi Expo 2018 is er ruime aandacht voor ontwikkelingen in het straattaxivervoer, onder meer met workshops over het TTO-systeem in Eindhoven en een nieuw taxinetwerk voor gemeenten. Gratis aanmelden voor deelname aan de beurs kan hier.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Staatssecretaris helpt gemeenten met aanpak overlast taxi’s”

Taxi Amsterdam|02.09.18|10:50

Als de staatssecretaris gemeenten wilt helpen en wilt gaan optreden dan moet je er eerst voor zorgen dat de bereikbaarheid en voorzieningen goed zijn voor taxi’s. Momenteel is dat heel erg slecht. Kijk bijvoorbeeld in Amsterdam waar er duizenden tto taxi’s rondrijden en er maar 80 plekken zijn op standplaatsen waar zij kunnen staan. Dit probleem is al jaren bekend bij de gemeente Amsterdam. Oplossing is geef de taxi’s de ruimte en creëer meer standplaatsen met name overdag dan is het opgelost.

Taxi Amsterdam|02.09.18|10:58

En dan heb je nog de bereikbaarheid in Amsterdam. Ik begrijp de logica van de gemeente Amsterdam niet met al die afsluitingen en al die autovrije zones. Daardoor moeten wij steeds maar gaan omrijden. De klant betaald meer dan voorheen soms zelfs het dubbele en de uitstoot is daardoor veel meer. Het is een schande hoe het er uit ziet in Amsterdam. Te weinig standplaatsen en veel afsluitingen of autovrije zones en het word alleen maar erger. En dan hebben die ambtenaren het lef om het over

Taxi Amsterdam|02.09.18|11:04

Overlast te hebben. Zorg nou maar eerst dat je alles goed regelt en dat er genoeg standplaatsen bij komen en taxi’s overal kunnen komen en niet steeds om hoeven rijden. Het nu hebben over het aanpakken van overlast terwijl de overheid en de gemeente Amsterdam alles slecht hebben geregeld voor de taxi’s in Amsterdam dat is schandalig! Regel eerst alles goed en ga daarna pas optreden!

Taxi Amsterdam|02.09.18|11:21

En als je het hebt over kwaliteit. Dat is heel simpel. Gewoon eisen stellen! Begin eerst met minimaal een euro6 norm voor diesel taxi’s en dan geleidelijk binnen een paar jaar naar een uitstootvrije taxi (elekrisch of waterstof) die taxiondernemers uiteindelijk moeten aanschaffen. Daarnaast moeten TTO’s bijvoorbeeld alleen mensen aannemen als zij de taal beheersen, credit en debetcards accepteren en netjes er uit zien. Waarom is dit nou zo moeilijk voor al die ambtenaren? Met name gem Amsterdam.

Hans de Koning|06.09.18|11:00

Men is blij met het reputatiesysteem, maar ik heb mijn bedenkingen er bij. Enerzijds haal je de oplichters en verkeersmaniakken er uit, maar anderzijds, je zult maar een beoordeling krijgen van een stel bezopen pubers die niet mee mochten met 6p in een auto (“ja maar het past toch wel”) of met een sateschotel. Een paar rancuneuze snotneuzen en je bent klaar.

Paul Dijkhuizen|06.09.18|12:28

Het belangrijk maken van een beoordelingssysteem is een totaal zwaktebod. Hoeveel taxibedrijven hebben zo’n systeem nu helemaal? Uber wordt als ‘bestelapp’ nog maar weer eens geprezen terwijl dit bedrijf zelf zich structureel niet aan de regels houdt. Normaal gesproken is het heel simpel, net als bij een bakker, slager, schilder etc. Als zijn dienst je niet bevalt ga je de volgende keer naar een ander, marktwerking heet dat, best simpel. Is je kwaliteit niet in orde dan raak je je klanten kwijt.

Paul Dijkhuizen|06.09.18|12:34

Graag zou ik van de minister ook antwoord hebben over het feit dat de bestelmarkt zou zijn gegroeid door diensten als Uber. Hoe was dat dan vóór Uber? Bleven de mensen toen thuis? Hingen er op stations drommen met mensen rond die niet verder konden reizen? Gaan mensen nu ineens gewoon met een taxi (via Uber) uit verveling, omdat het zo lekker goedkoop is? Het antwoord hierop is simpel, nee, toen werd er vaker op straat of standplaats een taxi genomen. Per saldo is er zeer weinig groei.

Joeri Visser|21.09.18|12:22

De markt verschuift, ik snap wel waarom. Mensen hebben geen zin om naar een taxi te lopen. Ze drukken op een knop en er staat er een voor hun neus voor de helft van de prijs (€1,10 km en €0,25 pm) worden afgezet op bestemming en hoeven niet na te denken hoe te betalen. Overgens draai je als uberchauffeur best volume. Veel ritten. Maar ik denk dat de tto taxis een stuk verbeterd zijn in de afgelopen jaren.

Staatssecretaris helpt gemeenten met aanpak overlast taxi’s | TaxiPro
Taxibord

Staatssecretaris helpt gemeenten met aanpak overlast taxi’s

Taxibord.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat samen met gemeenten bekijken hoe problemen in de opstapmarkt het beste kunnen worden bestreden. Het gaat dan om de kwaliteit van het vervoer, maar ook om geluids- en verkeersoverlast en problemen met de openbare orde. Tegelijk vindt Van Veldhoven het niet nodig dat gemeenten meer kwaliteitseisen aan de bestelmarkt kunnen stellen.

Dat schrijft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. In januari liet zij al weten de regels voor straattaxi’s verder te willen vereenvoudigen. In haar nieuwe brief geeft zij een uitgebreide toelichting op die plannen. Van Veldhoven legt uit dat op 1 januari 2000 de deregulering van het taxivervoer is ingezet. Dat moest zorgen voor meer marktwerking, innovatie en meer kwaliteit van de reiziger.

Omdat de kwaliteitsproblemen in de opstapmarkt aanhielden, kregen gemeenten in 2011 de mogelijkheid om aanvullende kwaliteitseisen te stellen. Zeven gemeenten mochten kiezen voor het model met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s). Andere gemeenten mogen met een eigen taxiverordening aanvullende eisen stellen. Tot nu toe deden alleen Utrecht en Den Bosch dat, al zullen in elk geval Tilburg en Breda dat ook gaan doen.

‘Groei bestelmarkt door apps wenselijke ontwikkeling’

De laatste jaren is de markt weer veranderd, schrijft Van Veldhoven. Door de opkomst van diensten als Uber is de bestelmarkt gegroeid. Dat vindt de staatssecretaris “vanuit het reizigersperspectief een wenselijke ontwikkeling.” Omdat het beoordelen van rit en chauffeur in die apps een belangrijke rol speelt, moeten de taxichauffeurs wel kwaliteit leveren. Daarnaast bieden bestelapps meer gebruiksgemak en transparantie.

Tegelijk leidt het groeiende aanbod van taxivervoer tot problemen in met name de grote steden. In Nederland zijn dat volgens Van Veldhoven vooral problemen voor de omgeving, zoals geluidsoverlast en verkeershinder. Ze heeft al eerder aangekondigd uitgebreider en intensiever met gemeente te zullen overleggen. Nu gaat ze met die gemeenten ook bekijken met welke bevoegdheden en instrumenten de genoemde problemen het beste kunnen worden aangepakt. Daarbij gaat het niet alleen om overlast, maar ook om de kwaliteit van het taxivervoer.

Geen extra kwaliteitseisen bestelmarkt

In haar brief aan de Tweede Kamer geeft de bewindsvrouw alvast een voorzet. De Wet personenvervoer 2000 gaat over verbetering van de kwaliteit, niet over de aanpak van overlast voor de omgeving en verkeershinder door taxi’s. Daar zijn weer algemene bevoegdheden voor, die gemeenten ook kunnen inzetten voor taxigerelateerde problemen. In een juiste inzet van zulke bevoegdheden ziet Van Veldhoven voor nu de oplossing.

Van Veldhoven ziet nu geen reden om het voor gemeenten mogelijk te maken om meer eisen te stellen aan de bestelmarkt. Enerzijds is zij van mening dat er nu genoeg bevoegdheden zijn om “aan taxivervoer gerelateerde situaties te reguleren.” Anderzijds wil ze bepaalde voordelen van de bestelmarkt niet in de weg staan. Ze denkt dan aan innovatie en aan het reputatiemechanisme, dat volgens haar beter werkt dan in de opstapmarkt omdat ritbeoordelingen een veel grotere rol spelen.

Tijdens Taxi Expo 2018 is er ruime aandacht voor ontwikkelingen in het straattaxivervoer, onder meer met workshops over het TTO-systeem in Eindhoven en een nieuw taxinetwerk voor gemeenten. Gratis aanmelden voor deelname aan de beurs kan hier.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Staatssecretaris helpt gemeenten met aanpak overlast taxi’s”

Taxi Amsterdam|02.09.18|10:50

Als de staatssecretaris gemeenten wilt helpen en wilt gaan optreden dan moet je er eerst voor zorgen dat de bereikbaarheid en voorzieningen goed zijn voor taxi’s. Momenteel is dat heel erg slecht. Kijk bijvoorbeeld in Amsterdam waar er duizenden tto taxi’s rondrijden en er maar 80 plekken zijn op standplaatsen waar zij kunnen staan. Dit probleem is al jaren bekend bij de gemeente Amsterdam. Oplossing is geef de taxi’s de ruimte en creëer meer standplaatsen met name overdag dan is het opgelost.

Taxi Amsterdam|02.09.18|10:58

En dan heb je nog de bereikbaarheid in Amsterdam. Ik begrijp de logica van de gemeente Amsterdam niet met al die afsluitingen en al die autovrije zones. Daardoor moeten wij steeds maar gaan omrijden. De klant betaald meer dan voorheen soms zelfs het dubbele en de uitstoot is daardoor veel meer. Het is een schande hoe het er uit ziet in Amsterdam. Te weinig standplaatsen en veel afsluitingen of autovrije zones en het word alleen maar erger. En dan hebben die ambtenaren het lef om het over

Taxi Amsterdam|02.09.18|11:04

Overlast te hebben. Zorg nou maar eerst dat je alles goed regelt en dat er genoeg standplaatsen bij komen en taxi’s overal kunnen komen en niet steeds om hoeven rijden. Het nu hebben over het aanpakken van overlast terwijl de overheid en de gemeente Amsterdam alles slecht hebben geregeld voor de taxi’s in Amsterdam dat is schandalig! Regel eerst alles goed en ga daarna pas optreden!

Taxi Amsterdam|02.09.18|11:21

En als je het hebt over kwaliteit. Dat is heel simpel. Gewoon eisen stellen! Begin eerst met minimaal een euro6 norm voor diesel taxi’s en dan geleidelijk binnen een paar jaar naar een uitstootvrije taxi (elekrisch of waterstof) die taxiondernemers uiteindelijk moeten aanschaffen. Daarnaast moeten TTO’s bijvoorbeeld alleen mensen aannemen als zij de taal beheersen, credit en debetcards accepteren en netjes er uit zien. Waarom is dit nou zo moeilijk voor al die ambtenaren? Met name gem Amsterdam.

Hans de Koning|06.09.18|11:00

Men is blij met het reputatiesysteem, maar ik heb mijn bedenkingen er bij. Enerzijds haal je de oplichters en verkeersmaniakken er uit, maar anderzijds, je zult maar een beoordeling krijgen van een stel bezopen pubers die niet mee mochten met 6p in een auto (“ja maar het past toch wel”) of met een sateschotel. Een paar rancuneuze snotneuzen en je bent klaar.

Paul Dijkhuizen|06.09.18|12:28

Het belangrijk maken van een beoordelingssysteem is een totaal zwaktebod. Hoeveel taxibedrijven hebben zo’n systeem nu helemaal? Uber wordt als ‘bestelapp’ nog maar weer eens geprezen terwijl dit bedrijf zelf zich structureel niet aan de regels houdt. Normaal gesproken is het heel simpel, net als bij een bakker, slager, schilder etc. Als zijn dienst je niet bevalt ga je de volgende keer naar een ander, marktwerking heet dat, best simpel. Is je kwaliteit niet in orde dan raak je je klanten kwijt.

Paul Dijkhuizen|06.09.18|12:34

Graag zou ik van de minister ook antwoord hebben over het feit dat de bestelmarkt zou zijn gegroeid door diensten als Uber. Hoe was dat dan vóór Uber? Bleven de mensen toen thuis? Hingen er op stations drommen met mensen rond die niet verder konden reizen? Gaan mensen nu ineens gewoon met een taxi (via Uber) uit verveling, omdat het zo lekker goedkoop is? Het antwoord hierop is simpel, nee, toen werd er vaker op straat of standplaats een taxi genomen. Per saldo is er zeer weinig groei.

Joeri Visser|21.09.18|12:22

De markt verschuift, ik snap wel waarom. Mensen hebben geen zin om naar een taxi te lopen. Ze drukken op een knop en er staat er een voor hun neus voor de helft van de prijs (€1,10 km en €0,25 pm) worden afgezet op bestemming en hoeven niet na te denken hoe te betalen. Overgens draai je als uberchauffeur best volume. Veel ritten. Maar ik denk dat de tto taxis een stuk verbeterd zijn in de afgelopen jaren.