Station Tilburg (NS)

Taxikeurmerk Tilburg verplicht vanaf mei 2019

Tilburg voert per 1 mei 2019 een verplicht keurmerk in voor taxi’s die actief zijn in de opstapmarkt. Vanaf januari zullen ruim 200 chauffeurs worden opgeleid om aan de eisen van het keurmerk te voldoen. Die opleiding moeten zij zelf betalen. De gemeenteraad moet nog wel met de voorstellen instemmen.

Het is al langer bekend dat Tilburg met een taxiverordening en bijbehorend keurmerk de plaatselijke taximarkt naar een hoger plan wil tillen. Nu is dus ook bekend vanaf welk moment de aanvullende regels zullen gelden. Het keurmerk moet staan voor taxichauffeurs die de weg kennen, geen ritten weigeren, met vaste prijzen werken en representatief zijn. Dit alles moet het volgens de gemeente Tilburg niet al te beste imago van de plaatselijke opstapmarkt helpen verbeteren.

De gemeenteraad moet eind dit jaar nog wel akkoord gaan met de plannen. De komende maanden worden alle chauffeurs van die plannen op de hoogte gebracht. Komt het groene licht er, dan worden ruim 200 chauffeurs in Tilburg, Udenhout en Berkel-Enschot vanaf begin 2019 opgeleid om te voldoen aan de criteria die bij het keurmerk horen. De gemeente belooft ook dat er vanaf mei 2019 meteen intensief zal worden gehandhaafd. “Chauffeurs die zich misdragen riskeren het intrekken van hun keurmerk en taxi’s zonder keurmerk riskeren een boete.”

Chauffeur betaalt opleiding zelf

De kosten voor die handhaving en de ontwikkeling van het keurmerksysteem neemt de gemeente voor zijn rekening. Het gaat dan jaarlijks om zo’n 50.000 euro. Voor de chauffeurs zelf zijn er ook kosten aan het keurmerk verbonden: 140 euro leges per jaar. De kosten voor de verplichte opleiding dragen de chauffeurs ook zelf. Hoe duur dit wordt, is nu nog niet bekend. Wel zegt de gemeente er alles aan te doen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

De afgelopen jaren experimenteerde Tilburg al geregeld met een taxivignet tijdens grote evenementen. Dat zorgde voor positieve ervaringen, maar het loste de problemen niet op. Daarom werd gekozen voor een structurele oplossing. In Nederland mogen gemeenten hun opstapmarkt immers aanvullend reguleren. Zeven gemeenten mogen kiezen voor het systeem met Toegelaten Taxi Organisaties. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven deden dat al. Alle andere gemeenten mogen met een taxiverordening de eigen opstapmarkt extra regels opleggen.

Problemen verschuiven

In Den Bosch is al enkele jaren het BTx-keurmerk van kracht. Eindhoven heeft dus sinds een jaar het TTO-systeem. Tilburg heeft gekozen voor een taxiverordening met keurmerk en ook Breda is daar mee bezig. In zeker zin moeten deze gemeentes wel volgen. Uiteraard kan de taximarkt in die steden op zichzelf beter. Maar door de regulering in Den Bosch en Eindhoven verschuiven de problemen daar voor een deel ook naar de andere twee grote steden in Noord-Brabant, Tilburg en Breda. Over niet al te lange tijd zullen alle Brabantse gemeenten met meer dan 100.000 inwoners dus hun taximarkt aanvullend gereguleerd hebben. Breda als laatste, Tilburg vanaf 1 mei 2019.

Lees ook: Tilburg kiest voor extra kwaliteitseisen en keurmerk opstapmarkt

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.