Taxistandplaats Eindhoven

‘TTO-systeem Eindhoven brengt chauffeurs dichter bij elkaar’

Het aantal incidenten op de standplaatsen is aanzienlijk verminderd, taxichauffeurs zijn uit de anonimiteit gehaald en klanten zijn enthousiaster. De gemeente Eindhoven is enthousiast over het nieuwe TTO-systeem dat nu een jaar van kracht is. Tegelijk is er ruimte voor verbetering. Beleidsadviseur Henny Joosten gaf hierover een workshop tijdens Taxi Expo 2018 in Expo Houten.

Zeven gemeenten in Nederland mogen hun opstapmarkt aanvullend reguleren met een eigen TTO-model. Het gaat om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en sinds een jaar ook om Eindhoven. In die laatste stad zijn nu tien TTO’s zijn aangesloten.

De Brabantse stad pakt het op verschillende punten anders aan dan de andere steden. Zo krijgen TTO’s die met elektrische voertuigen rijden, voordelen. Ze hoeven bijvoorbeeld minder aangesloten chauffeurs te hebben dan ‘reguliere’ TTO’s. Ook geldt in Eindhoven een normen- en waardenprotocol waar sancties aan gekoppeld zijn.

Enthousiast

Henny Joosten, beleidsadviseur bij de gemeente, is enthousiast over het nieuwe systeem. Zo is het aantal incidenten op de standplaatsen “aanzienlijk verminderd”. Dat constateert Joosten niet alleen zelf benadrukt hij, hij hoort het ook terug uit de branche. “Dat wil niet zeggen dat er geen incidenten meer zijn. Maar de branche pakt het gelukkig voor een groot deel serieus op. Het TTO-systeem brengt chauffeurs ook dichter bij elkaar.”

Verder is de opstapmarkt beter georganiseerd, zegt hij. “Dat is erg handig, want we hadden geen zicht op wat er reed in de stad. Men is uit de anonimiteit gehaald.” Klanten zijn ook enthousiaster over de opstapmarkt, ziet hij. Onder meer omdat de standplaatsen er netjes en geordend uitzien. Maar ook omdat ze beter geholpen worden.

CenterParcs

De verbeteringen vielen echt op tijdens carnaval, toen het nieuwe systeem net een paar maanden van kracht was. “Normaal hadden we enorm veel problemen met dit soort evenementen”, verhaalt Joosten. “Chauffeurs uit het noorden kwamen dan onze kant op om een graantje mee te pikken. Op dat soort momenten werd CenterParcs hier grotendeels afgehuurd.” Maar dat is dus verleden tijd, vertelt hij. Carnaval verliep dit jaar aanzienlijk beter dan de jaren ervoor.

Joosten is ook te spreken over de organisatorische opzet van de TTO. “We hebben een raad van advies. Hierin zit een afgevaardigde van elke TTO. Deze raad communiceert met de stichting, de Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi (SEK).

“Waarom is dat zo? We hebben als gemeente gezegd: zetten de zaak zo ver als het kan op afstand. We zijn geen taxiondernemer en geen stichting. Dus doe zo veel mogelijk jullie ding. Zijn er problemen, dan kunnen we helpen, of in het ergste geval sanctioneren. Maar we zien het liefst dat de branche zo veel mogelijk zelf doet.” Volgens hem is deze aanpak redelijk uniek in TTO-land.

Rijkelijk laat

Dat betekent niet dat alles koek en ei is. In de aanloop ging niet alles van een leien dakje, vertelt Joosten. Zo kwam het gemeentebestuur rijkelijk laat met haar duurzaamheidseisen. “Dat had van tevoren gemoeten. Nu kostte het een jaar vertraging. Maar het zij zo.”

De invoeringsdatum van 1 september 2017 was ook “ongelukkig” gekozen. “Het was vlak na de vakantie. Het werd heel erg spannend of alle chauffeurs wel aan de opleidingseisen zouden kunnen voldoen.” Eveneens spannend: de gemeente had tot doel gesteld dat minstens twee TTO’s zouden aansluiten. Het is, zegt Joosten, tot op de laatste week nog spannend geweest of dat zou lukken.

De Bibob-toets bleek ook een ding. Deze integriteitsscreening is op het “allerlaatste moment” verplicht gesteld door het college van B&W. Daar was de branche wel boos om. “En ik vind eigenlijk wel terecht. Zij gaven aan: jullie wijzingen de spelregels tijdens de rit. Immers: sommige TTO’s hadden hun vergunningaanvraag al gedaan. Dat was een omissie van ons, en daar hebben we ook excuses voor aangeboden.”

Doorn in het oog

Die Bibob-toets is wel nodig, daar is Joosten van overtuigd. Sterker nog: de eisen worden wat hem betreft strenger. “Een praktijkvoorbeeld. Een van de bestuurders van een TTO die een aanvraag had gedaan, kwam niet door de Bibob-toets. Toen heeft hij zich uitgeschreven als bestuurder van de TTO. Vervolgens heeft de TTO de vergunning gekregen. En naderhand heeft de bestuurder zich weer terug ingeschreven als bestuurder. Dat is ons een doorn in het oog. Daarom gaan we de constructie herzien. Met andere woorden: wijzigt het bestuur, dan is een Bibob-toets eveneens nodig.”

Er is nog meer ruimte voor verbetering, signaleert Joosten. Zo is er wat onduidelijkheid over de rolverdeling bij klachten van of over taxichauffeurs. “We hebben een stevige discussie gehad: doet de stichting het of de gemeente? In de samenwerkingsovereenkomst staat dat de stichting primair toeziet op de afhandeling van de klachten en ook de TTO’s daarop aanspreekt. Maar het gebeurt nog te vaak dat het via de gemeente loopt. Dan spreken klanten ons aan over calamiteiten. Vervolgens zegt de stichting: daar kunnen wij niks mee. Hier moet dus nog wat aanscherping plaatsvinden.”

Nieuwe opleidingen

Ook de doorlooptermijn van nieuwe opleidingen moet korter, vindt Joosten. “Het is langer gaan duren voordat chauffeurs daadwerkelijk examen kunnen doen en hun pasje kunnen krijgen. Dat is soms heel vervelend. Komen er in een keer tien nieuwe chauffeurs bij, moeten ze bij wijzen van spreken twee maanden wachten voor ze op kunnen. Daarom hebben we de stichting ook gevraagd: doe er iets aan.”

Het aantal geïnteresseerden om over te gaan op duurzaam taxivervoer, mag ook nog wat groeien, signaleert hij. Het is nu nog vrijblijvend, maar dat houdt een keer op. De gemeente staat in 2026 alleen nog emissievrije taxi’s toe in de stad. Vanaf 2022 kan die eis gaan gelden voor het stationsgebied. “De taxichauffeurs weten”, zegt Joosten, “dat ze bij het aanschaffen van een nieuwe auto goed moeten kijken wat de nieuwe eisen voor hen gaan betekenen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.