Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris voorzichtig met uitspraken over Uber

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil nu nog niets zeggen over extra toezicht op Ubertaxi’s of het beperken van het aantal taxichauffeurs in Amsterdam. Ze wil eerst onder meer het onderzoek afwachten naar de recente ongevallen met Ubertaxi’s. Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen van PvdA’er Gijs van Dijk.

Er was onlangs veel aandacht voor verkeersongevallen waar Uberchauffeurs bij betrokken zijn. Bij drie van die ongevallen kwamen in ongeveer een maand tijd vier mensen om. Bij diverse andere ongelukken raakten mensen gewond of was er sprake van flinke schade. In veel gevallen ging het om taxi’s zonder daklicht. Volgens informatie die taxichauffeurs met elkaar uitwisselen in berichtendiensten zou het vrijwel zonder uitzondering om Uberchauffeurs gaan.

Verantwoordelijkheid nemen

Er ontstond de nodige maatschappelijke onrust, met onder meer Kamervragen van Van Dijk tot gevolg. Hij wil onder meer weten wat de staatssecretaris ervan vindt dat er Uberchauffeurs bij dodelijk(e) ongevallen betrokken zijn. Maar Van Veldhoven wil eerst de onderzoeken naar die ongevallen afwachten voordat ze conclusies trekt. Daarom kan ze ook nog niet veel zeggen over het nemen van verantwoordelijkheid door Uber. Wel vindt ze het in zijn algemeenheid wenselijk dat Uber zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt voor het naleven van normen die in Nederland gelden.

Op de druk die Uber zou uitoefenen op chauffeurs om lange dagen te draaien, wordt wel ingegaan. “De maatregelen die Uber heeft ingevoerd ten aanzien van minimumleeftijd en rijervaring zie ik als een goede eerste stap.” Van Veldhoven geeft verder aan dat er naar aanleiding van een eerder aangenomen motie met Uber gesproken is. Dat heeft er onder meer toe geleid dat de app tien uur offline gaat zodra er twaalf uur achtereen is gereden. En ook in andere opzichten zegt Uber te werken aan het veiliger maken van de app. Maar, zo geeft Van Veldhoven aan: uiteindelijk is het aan taxiondernemers en -chauffeurs om hun werktijden te bepalen.

Aantal taxi’s beperken

Als het gaat om meer handhaving op Ubertaxi’s, geeft de staatssecretaris aan dat ze ook hier eerst de oorzaken van de ongelukken wil kennen. Pas dan heeft het volgens haar zin om maatregelen te nemen. Van Dijk vist tot slot naar de mogelijkheid dat de gemeente Amsterdam het aantal taxi’s in de stad kan beperken. Van Veldhoven verwijst hiermee naar haar plannen om samen met Nederlandse gemeenten de problemen in de opstapmarkt aan te pakken. Wellicht kan dat met volumelbeleid, maar dat moet nog worden onderzocht. De staatssecretaris praat binnenkort met wethouder Sharon Dijksma over de specifieke situatie in Amsterdam.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

11 reacties op “Staatssecretaris voorzichtig met uitspraken over Uber”

Theo Hofman|30.01.19|12:04

Maar, zo geeft Van Veldhoven aan: uiteindelijk is het aan taxiondernemers en -chauffeurs om hun werktijden te bepalen.
Dat is rechtsongelijkheid tegenover de reguliere rijder; voor hem geldt namelijk de WET die zijn rij en rusttijden bepaald namelijk via de rij- en rusttijdenwet. Waarom geldt deze wet wél voor de reguliere taxi en níet voor Uber??

Ria Casteleins|31.01.19|07:25

Doe niet zo dom. De wet geldt ook voor uber

Hans de Koning|31.01.19|11:04

De wet geldt idd ook voor uber, maar is het je ooit opgevallen dat een groot deel rijdt in een auto met 0%-4% bijtelling? Bct in het dashboardkastje op ‘prive’, chauffeurskaart om je nek en knallen maar (geen meter nodig). Geen haan die er naar kraait als je per week 6-7 diensten van 12 uur draait…

Arash Ayubzadeh|31.01.19|16:23

Met betrekking tot ongevallen, je zou een dashcam moeten aanschaffen dan door de stad rijden in Amsterdam. Je kan zo 20 ongelukken maken. Gaat zelf zien. Het is ongeloofelijk hoe de fietsers de rode lichten negeren en dwars door de straten heen gaan. Dan de voetgangers die rustig overal de weg oversteken en pal voor je neus verschijnen, ook op de rijbaan.

Arash Ayubzadeh|31.01.19|16:24

Wat mij en veel anderen betreft mag Uber zijn prijzen verhogen Ja Ja Ja. Dat geeft de chauffeur meer vertrouwen, straat taxi’s zijn ook blij, klanten krijgen nog meer service en inkomsten voor de chauffeur zal zekerheid voor meer rust zorgen.

Jorg|31.01.19|18:01

@Arash

“Met betrekking tot ongevallen, je zou een dashcam moeten aanschaffen dan door de stad rijden in Amsterdam. Je kan zo 20 ongelukken maken”
Inderdaad waar, alleen zijn het toevallig de laatste tijd wel opvallend veel Uber’s die dit ook doen.

Ton van Dalfsen|31.01.19|20:09

De echte taxichauffeur kijkt wel uit en wil een aanrijding voorkomen. Die weet ook dat fietsers als vlooien zijn. Uber chauffeur heeft alleen kijk op zijn mobiel waar zijn klant staat.

Aa B|01.02.19|00:14

Theo Hofman
je kan met uber app max 12 uur rijden
wat betreft rust rn rij tijden voor taxichauffeurs
is gewoon zelfde of je nou regulier doet of uber
je moet er gewoon voor zorgen
dat jou Bct in orde is en jou rust en rij tijden kloppen

Peter Vriens|01.02.19|11:46

@AaB
Iedere taxichauffeur of werknemer, bij welk of wat voor bedrijf dan ook, mag in zijn pauze doen wat hij wil. (privacy)
Een taxichauffeur mag dan ook met zijn bct in de pauze stand rijden met zijn taxi!
Dit betekent dat je in je pauze geen personenvervoer tegen betaling mag doen, maar wel rijden met of zonder betalende passagiers in de taxi, wat daarnaast nauwelijks te controleren is.
Met de huidige onbetrouwbare bct en wet is het “Uber” probleem dan ook niet op te lossen.

Peter Vriens|01.02.19|12:04

Het is dan ook niet handig om voor een bedrijf te willen werken, waarbij je in een normale diensttijd geen behoorlijke omzet per uur bijeen kan rijden, waar dan ook nog 25% commissie af moet.
Ik zie dat als moderne slavernij door multinationals, gesteund door de VVD en Mevr. Neelie-Smit Kroes.

Theo Hofman|03.02.19|02:21

De manier van het personenvervoer zoals uber het aanpakt is feitelijk een stap terug in de tijd. Het taxibedrijf zoals we dat kennen is namelijk ook ooit begonnen. In beide gevallen komt de overheid er achter dat het vervoer van personen te delicaat is om het niet goed te regelen. Gelukkig hebben we al jaren een goed alternatief: de echte taxi. Duidelijk is dat uber op vele vlakken de plank volledig misslaat en zal met het opgaan in het reguliere veld een volstrekt overbodige dienst blijken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.