Daklicht Amsterdam

Nieuwe daklichten voor TTO-taxi’s Amsterdam

Bron: Taxiteam Amsterdam

Taxi’s die rijden in de Amsterdamse opstapmarkt moeten sinds kort een nieuw daklicht hebben. Daardoor moet het duidelijker voor klanten zijn welke taxi’s op de standplaatsen mogen staan en op straat mogen worden aangehouden.

Wie in Amsterdam op de opstapmarkt actief wil zijn, moet zich aansluiten bij één van de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO). Aan die TTO-taxi’s worden eisen gesteld, zoals het voeren van een daklicht waar de naam van de TTO in kwestie op staat. In ruil voor het voldoen aan deze en andere eisen mogen de TTO-taxi’s hun diensten aanbieden op standplaatsen en de openbare weg.

Markten lopen door elkaar

De straattaximarkt bestaat, naast de al omschreven opstapmarkt, uit de bestelmarkt. Het probleem is dat die twee markten officieel gescheiden zijn, maar in de praktijk vaak door elkaar lopen. Chauffeurs die niet bij een TTO zijn aangesloten (of er in elk geval op dat moment niet voor rijden) bieden hun diensten aan in de buurt van standplaatsen en op straat, terwijl ze eigenlijk alleen besteld werk mogen doen.

Deze mogelijkheden ontstaan ook omdat er in Amsterdam vele duizenden taxi’s rondrijden. Dat maakt handhaving lastig, en voor met name toeristen is het blijkbaar niet altijd even makkelijk om het onderscheid tussen de verschillende soorten taxi’s te maken. Het vernieuwde, meer eenduidige daklicht moet daar verandering in helpen brengen. 

Vergunning voor de opstapmarkt

“Door herkenbaarheid van de taxi’s die op de opstapmarkt mogen werken te verhogen, willen we voor klanten duidelijk maken welke taxi’s zij op straat kunnen aanhouden. Taxi’s met het officiële Amsterdamse Taxxxi-logo op hun daklicht hebben een vergunning om op de opstapmarkt te werken volgens de Amsterdamse kwaliteitseisen voor taxi’s. Zij worden hierop gecontroleerd”, aldus het Taxiteam van de gemeente.

De verplichting om het nieuwe daklicht te voeren geldt sinds 1 februari, maar er is wel sprake van een overgangsfase. De oude daklichten kunnen nog tot en met april worden vervangen. Tot 1 mei krijgt de TTO een waarschuwing als er een chauffeur met een oud daklicht rondrijdt. Na die datum is het echt niet meer toegestaan om met die verouderde daklichten te werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Nieuwe daklichten voor TTO-taxi’s Amsterdam”

Hendrik van der Weij|09.02.19|14:15

Zo, en welk helder (dak) licht heeft bedacht dat er een anders uitziend licht op een taxi moet komen?
Hoe ga je dit aan je publiek/ klanten duidelijk maken en waarschijnlijk zelfs wereldwijd?
In mijn beleving zal een gemiddelde toerist/ klant slechts een taxi zien en niet dat er allerlei verschillen zijn en regeltjes Nederland
Succes voor de taxi ondernemer, die wéér mag opdraaien voor deze kostenpost.
Of heeft diegene die deze regel bedacht heeft, belangen bij de fabrikant van deze daklichten?

Nieuwe daklichten voor TTO-taxi’s Amsterdam | TaxiPro
Daklicht Amsterdam

Nieuwe daklichten voor TTO-taxi’s Amsterdam

Bron: Taxiteam Amsterdam

Taxi’s die rijden in de Amsterdamse opstapmarkt moeten sinds kort een nieuw daklicht hebben. Daardoor moet het duidelijker voor klanten zijn welke taxi’s op de standplaatsen mogen staan en op straat mogen worden aangehouden.

Wie in Amsterdam op de opstapmarkt actief wil zijn, moet zich aansluiten bij één van de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO). Aan die TTO-taxi’s worden eisen gesteld, zoals het voeren van een daklicht waar de naam van de TTO in kwestie op staat. In ruil voor het voldoen aan deze en andere eisen mogen de TTO-taxi’s hun diensten aanbieden op standplaatsen en de openbare weg.

Markten lopen door elkaar

De straattaximarkt bestaat, naast de al omschreven opstapmarkt, uit de bestelmarkt. Het probleem is dat die twee markten officieel gescheiden zijn, maar in de praktijk vaak door elkaar lopen. Chauffeurs die niet bij een TTO zijn aangesloten (of er in elk geval op dat moment niet voor rijden) bieden hun diensten aan in de buurt van standplaatsen en op straat, terwijl ze eigenlijk alleen besteld werk mogen doen.

Deze mogelijkheden ontstaan ook omdat er in Amsterdam vele duizenden taxi’s rondrijden. Dat maakt handhaving lastig, en voor met name toeristen is het blijkbaar niet altijd even makkelijk om het onderscheid tussen de verschillende soorten taxi’s te maken. Het vernieuwde, meer eenduidige daklicht moet daar verandering in helpen brengen. 

Vergunning voor de opstapmarkt

“Door herkenbaarheid van de taxi’s die op de opstapmarkt mogen werken te verhogen, willen we voor klanten duidelijk maken welke taxi’s zij op straat kunnen aanhouden. Taxi’s met het officiële Amsterdamse Taxxxi-logo op hun daklicht hebben een vergunning om op de opstapmarkt te werken volgens de Amsterdamse kwaliteitseisen voor taxi’s. Zij worden hierop gecontroleerd”, aldus het Taxiteam van de gemeente.

De verplichting om het nieuwe daklicht te voeren geldt sinds 1 februari, maar er is wel sprake van een overgangsfase. De oude daklichten kunnen nog tot en met april worden vervangen. Tot 1 mei krijgt de TTO een waarschuwing als er een chauffeur met een oud daklicht rondrijdt. Na die datum is het echt niet meer toegestaan om met die verouderde daklichten te werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Nieuwe daklichten voor TTO-taxi’s Amsterdam”

Hendrik van der Weij|09.02.19|14:15

Zo, en welk helder (dak) licht heeft bedacht dat er een anders uitziend licht op een taxi moet komen?
Hoe ga je dit aan je publiek/ klanten duidelijk maken en waarschijnlijk zelfs wereldwijd?
In mijn beleving zal een gemiddelde toerist/ klant slechts een taxi zien en niet dat er allerlei verschillen zijn en regeltjes Nederland
Succes voor de taxi ondernemer, die wéér mag opdraaien voor deze kostenpost.
Of heeft diegene die deze regel bedacht heeft, belangen bij de fabrikant van deze daklichten?