Taxibord

Demonstratie taxichauffeurs op 19 februari

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Taxichauffeurs uit Rotterdam en Amsterdam willen op dinsdag 19 februari demonstreren op het Malieveld in Den Haag. De initiatiefnemers eisen onder meer dat er in de grote steden een tijdelijke taxistop komt en eisen een verbod op Uber X. Deze en andere eisen worden ook in een petitie gezet.

Het idee voor de demonstratie is afkomstig uit Rotterdam en zou weerklank vinden onder taxichauffeurs in Amsterdam. De hoop is dat ook vanuit andere grote steden chauffeurs zich bij de actie aansluiten. Voor nu is het plan dat vanuit zowel Rotterdam als Amsterdam een colonne van taxi’s naar Den Haag rijdt. Er zou toestemming zijn om de taxi’s daar op het Malieveld te zetten. De chauffeurs willen tijdens de demonstratie gebruikmaken van hesjes en megafoons.

Vakbekwaamheid taxiondernemer

Met hun protest willen de taxichauffeurs een aantal zaken aankaarten. Zo willen ze in de grote steden een capaciteitsbeleid, zodat een (tijdelijke) taxistop kan zorgen voor wat lucht in de overvolle markt. Daarnaast willen ze een verbod op Uber X, omdat veel van de recente problemen op de weg zouden worden veroorzaakt door chauffeurs die voor deze specifieke Uber-dienst rijden. 

Een ander teer punt is de in het recente verleden afgeschafte vakbekwaamheidseis voor taxiondernemers. De bedenkers van de demonstratie willen dat deze eis weer word ingevoerd. Verder willen ze in gesprek met de minister of staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Meer in zijn algemeenheid willen ze een gelijk speelveld voor alle taxidiensten. De eisen worden vertaald in een petitie, die na de demonstratie moet worden aangeboden.

Nette demonstratie

Over de omvang van de demonstratie valt nu nog weinig te zeggen. De komende dagen gaan de initiatiefnemers aan promotie te doen, onder meer door te flyeren op de drukkere standplaatsen. De petitie zal mogelijk ook een digitale variant krijgen om het bereik ervan te vergroten. De organisatoren dringen er op aan dat de deelnemende chauffeurs fatsoenlijk demonstreren en zich niet bedienen van agressie of geweld. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

43 reacties op “Demonstratie taxichauffeurs op 19 februari”

Bertax Landsmeer|11.02.19|12:19

Ik Roeptoeter nu al tijden dat De Vakbekwaamheid weer terug moet komen in de vorm van een kleinere aangepaste vakbekwaamheid puur speciaal voor Taxionderneming!
Dit kun je ook opsplitsen in 2 diploma modules nl de ZZPer en de Ondenemer die loonpersoneel in gaat zetten!

De voormalige Vakbekwaamheids diploma was idd gewoon te moeilijk voor velen om te halen omdat er 7 modules gehaald moesten worden en dat was niet mis met bv Onfernemersplan maken en financiele planning enzovoort!

Lucu Ed|11.02.19|13:00

Niet alleen de vakbekwaamheid, er moet weer een omzeteis komen per vergunning en gereguleerd worden per provincie. De rijtijdenwet moet op de schop, want er is een arbeidstijdenwet. Hierdoor is BCT overbodig. Die nu al nutteloos blijkt, Uber is wel het grootste letterlijke bewijs, dat BCT hebben niet werkt.
Nu er geen eisen meer zijn, zijn er zoveel kleine zelfstandigen bij gekomen, dat zij van een boterham willen eten die al karig belegd was en er uiteindelijk helemaal niets overblijft.

Lucu Ed|11.02.19|13:01

Het zal zich uiteindelijk nivelleren, maar dan is het voor veel bestaande ondernemers te laat!

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:03

Idd, Amsterdam en andere steden moeten zelf het capaciteits beleid regelen!
Je vergunning is nu landelijk geldig en waarvoor eigenlijk? Is dat die europese grote liberale gedachte?

De TTO is een prima regel als er ook veel voordelen aan kleven zoals een normaal inkomen zonder stress en met een capaciteitsbeleid!
Vorm deze om en geef TTO organisaties meer mogelijkheden om chauffeurs te screenen als zij bv overstappen op een ander TTO!
Het hoe en waarom er gehopt wordt, overtredingen,

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:14

etc etc! Geen lullig bekeuringetje maar geregistreerd gedrag en gesanctioneerd e.d!
Verbind een Code aan de ZZper of chauffeur om inzage mogelijk te maken door TTO Organisaties om te kijken naar iemand zijn taxiverleden en privacy wordt gerespecteerd!
Zo houd je de boel fris en kwaliteit voor de klanten!

Den Haag houd met straffe arrogantie de Markwerkingvlag in top met Neelie die daar in de wandelgangen constant aan het loeren is of zij nog een wetsgaatje voor haar broodheer Uber kan vinden!

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:27

Capaciteitsbeleid betekent ook geen ongebreidelde groei meer voor Uber!
De burgemeester van New York heeft na protesten besloten om Lyft en Uber niet meer te laten groeien!
Terecht en bescherming van de locale markt!

Den haag hoeft niet bang te zijn dat er gehandeld wordt in vergunningen als je het maximeerd,integendeel,
je laat de markt zijn boterham verdienen en blij een uitstootvrije taxi aanschaffen!
Van goede ervaren of opgeleide blije taxiichauffeurs wordt de klant ook blij toch!

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:37

Je kan niet een vergunning zomaar op iemands naam zetten Voordat hij een vakdiploma heeft moet de insteek zijn!

Als ik mijn bedrijf verkoop, en daaraan zit een goodwill in de vorm van bv aandeel exploitatieinkomsten, wagenpark, apparatuur etc wat is daar dan mis mee?
Zo wordt ieder bedrijf toch gekocht en verkocht? Alleen zonder de juiste vakbekwaamheideisen en papieren daaraan is die goodwill waardeloos!
Dat moet de insteek zijn en een goede zelfregulerende pensioenvoorziening is terug!

Human Motamedi|11.02.19|14:42

Vakbekwaamheidsdiploma moet weer ingevoerd worden..

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:45

Want dat was in het verleden zo prima geregeld maar moest ten favure van de deregulering in 2000 omzeep geholpen worden, er zou zo meer marktwerking komen, keuzes, goedkopere taxi,s en kwaliteitverbetering!

Nou hoef ik de meeste lezers hier niet te vertellen wat er de afgelopen 18 jaar gebeurt is in Taxiland! Er zijn echt pensioenen vernietigd omdat de ondernemeres beschuldigd werden van verboden handel in vergunningen terwijl dat gewoon een goodwill was die betaald werd voor Goodwill die

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:53

ontsproot uit exploitatie inkomsten die toe enorm waren in de beste economiche tijden die Nederland ooit gekend heeft!
En de Stopera liet dit allemaal begaan en den haag schrok wakker en heeft in een 10 jarig plan wp2000 ( 1991/1999 ) een hele zelfvoorzienende pensioenmarkt uitgemoord door de ondernemers te beschuldigen van verboden handel in, en nou komt tie, juist ja, Vergunningen die niet overdraagbaar waren vóórdat je een vakdiploma kon tonen om die goodwill eraan terug te verdienen!

Bertax Landsmeer|11.02.19|15:03

De Commisie Rood, Proff. Rood, heeft een voor het publiek inzagelijk rapport in de Stopera achter gelaten die je kan lezen wat de rol van de Gemeente hierin is geweest!

De naam van het Rapport, “Het gesloten huis!”

Ze hadden het eigenlijk “Het gesloten boek” moeten noemen!

Een op de dag van vandaag gevoelig onderwerp bij vele oud ondernemers die hun pensioenen bij het opengooien van de Markt wp2000 in rook op zagen gaan!

Wat een gotspe.

Albert de Bruin|11.02.19|15:15

Ik hoop dat andere steden zich ook aan gaan melden voor de staking.
Jammer is het wel dat met de BPM feiten en andere misstanden KNV en Taxi Belangen Nederland zich niet bemoeien met dit initiatief.
Ik ben voor een landelijke staking, voor behoud BPM, betere verzekeringen, betere tarieven bij aanbestedingen voor zorg en schoolvervoer.

We gaan het zien 19 februari, en collega’s in de grote steden, problemen in de regio zijn zeker zo groot.

R a|11.02.19|19:16

Er zijn genoeg uber x chauffeurs die wel netjes hun werk doen. Tto chauffeurs zijn ook niet altijd netjes in het verkeer etc. Jullie spelen met elkaars brood. Je kan niet iedereen over 1 jam scheren. Wat met de jongens die een gezin thuis hebben en wel goed hun werk doen??? Stelletje flikkers!!

R a|11.02.19|19:22

Denken jullie nou echt dat jullie uber weg krijgen?? Nou nee. De meeste uber chauffeurs zijn ook tto chauffeurs. Ga niet met andermans brood spelen. Overal heb je zure appels.

Ton Koning|11.02.19|21:34

Het kwaad is al geschiedt alleen de vraag is nu hoe gaat men het repareren daar hebben we in het verleden al vele slechte voorbeelden van gezien helaas met ons eerdere minister
Dat nu de maat vol is dat mag wel duidelijk zijn en dat hier een hoop rommel van komt geloof ik ook wel en laat het dan maar helemaal gelijk op de schop gaan en mag gerust de tijd gebruiken wat men hier voor nodig heeft dus gooi het maar goed plat en laat den haag maar voelen wat ze de afgelopen jaren hebben aan gericht

Ton Koning|11.02.19|21:35

En dan gewoon weer alles van de grond opbouwen volgens de regels in overleg met de branche
Want als je heel eerlijk terugkijkt is het na 2000 alleen maar erger geworden waardoor bedrijven zoals UBER de kans krijgen om gebruik te maken van de mazen in de wet omdat er diverse dingen zijn vrijgegeven en dat je alleen langzamerhand een paar monopolisten overhoud
Daarom vind ik ook dat uber niks valt te verwijten de grootste domkoppen en criminelen zitten op het binnenhof die hebben dit gecreëerd

Ton Koning|11.02.19|21:43

Het fenomeen Taxi bestond al ver voor de auto bestond. Het is het ondefinieerbare gevoel dat bij een professioneel om de hoek komt kijken. Taxi is een gevoel, een energie, een klasse-product. Taxi is echt. Doordrongen met ervaring. Meesterschap in discretie. Rij-kunstenaars. Psychologen. Luisterend oor. Adviseur. Rots in de branding. Karaktermensen. Kortom, Taxi is vakmanschap waar Uber niet in de buurt komt.
geschreven door een gewaardeerde collega ex collega Theo Hofman in een eerder topic

Ton Koning|11.02.19|21:46

Het fenomeen Taxi bestond al ver voor de auto bestond. Het is het ondefinieerbare gevoel dat bij een professioneel om de hoek komt kijken. Taxi is een gevoel, een energie, een klasse-product. Taxi is echt. Doordrongen met ervaring. Meesterschap in discretie. Rij-kunstenaars. Psychologen. Luisterend oor. Adviseur. Rots in de branding. Karaktermensen. Kortom, Taxi is vakmanschap waar Uber niet in de buurt komt.
Theo ex collega wijs gesproken het gaat je goed

mohamed r|11.02.19|21:50

Ga je toch ook lekker uberen of wil je slapend rijk worden?

Hans de Koning|11.02.19|23:26

Uber, met zijn dumpprijzen en ‘kwaliteit’ door middel van klantbeoordeling is precies wat met 20 jaar geleden voor ogen had. Toegegeven, op het eerste gezicht is het, vooral uit klantperspectief een fantastisch product. Uber dicteert de lage prijzen waar men zo dol op is, en wanneer je het -met klanten in de auto- te bont maakt zorgt de klantbeoordeling dat je binnen no time niet meer voor uber rijdt. De klant, en de regering, zien de duistere kant niet. Waar men op het ministerie ….

Hans de Koning|11.02.19|23:32

… druk deugend Max Havelaar koffie lurkt, zodat die arme boeren een behoorlijk bestaan hebben, en men Primark afschiet voor uitbuitingspraktijken in Indische naaiateliers, zette men de deur wagenwijd open voor de uitbuiter van de taxibranche: uber. Het interesseert ze niks dat mensen 60 tot 80 uur moeten werken om een leefbaar inkomen te verdienen. Het boeit ze geen reet dat het imago van de beroepsgroep te grabbel wordt gegooid door 18-jarige coureurtjes die recht van de …

Hans de Koning|11.02.19|23:39

pizzabrommer afkomen. Tja, die ongelukken, erg he. Dan gaan we nu flink controleren op rijtijden, waarbij de ubers de dans ontspringen omdat zij ‘prive’ aan het rijden zijn. Dezelfde pizzacoureurs, samen met de wetteloosheid van fietsers in de grote steden, zijn grotendeels verantwoordelijk voor de hoge verzeringspremies, waar de hele branche nu onder gebukt gaat.
De oplossing? Een stop op het aantal taxi’s, en invoering van de vakbekwaamheidseis voor iedereen die niet in loondienst rijdt….

Hans de Koning|11.02.19|23:44

… Verder de minimumleeftijd naar 25 met 3-5 jaar rijervaring. En verder: als chauffeur wat ruggegraat tonen en het verrekken om voor uber en aanverwanten te rijden. Zonder chauffeurs geen uber!

Willem Dubbelman|12.02.19|11:18

Franchise bij een tto is niets beter dan uber ook hier is te druk voor de chauffeurs te groot om hun omzet te halen daar zouden ze ook iets aan moeten doen binnen een tto zou een verbod moeten komen om nummer te verhuren in welke vorm ook

Taxi Volendam|13.02.19|03:15

Uber is niet meer als een app gebruikt door een uitbuiter, in dit geval Uber.
Door Uber te verbieden los je niets op, als dit al kan?? Er komen zo weer 10
andere systemen bij.
Reguleren!
Nog meer regelgeving lost ook niets op.
Overbevissing: capiciteitsbeleid weer invoeren wel.

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:14

Uber hoeft niet verboden te worden als zij zich net als alle andere Apps gedragen naar die APP die ze zeggen dat zij zijn!

Dit Sillicon Valley plan is bedacht door Amerikaanse Geldwolven in schaapskleren en houd alleen maar in net als Amazon of Zalando!

Eerst met budgetprijzen de markt veroveren en als u het loodje legt dan worden langzaam aan de prijzen verhoogd en is het imperalistische doel bereikt!

Dat dat gebeurt met minderwaardig X slaaf gereedschap op 4 wielen is onbelangrijk!

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:29

Uber heeft gewoon de fout gemaakt om de het X kenmerkvoertuig te introduceren want een Taxi is het nl niet want het draagt de kenmerken niet zoals een Meter en tariefkaarten en Daklicht!

Deze fout, of oplossing voor hun, ontstond onder druk van investeerders na het Uberpop debacle, want de bedoeling van alles was dat Uberpop ongezien, dus geen Taxikenmerken in een gewone personenauto,mensen ging vervoeren!

Helaas voor Uber hebben wij hier Blauwe kentekenplaten die zij probeerden af te schaffen

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:38

Waarom zeg ik fout met Uber X introductie?

De Oprichter van Uber wilde een kwaliteitsproduct neer zetten in Limovorm omdat hij in San francisco ( luchthaven voornamelijk) vele lege Limotaxi,s zag staan die niks te doen hadden
en bedacht daar een App voor die deze zouden verbinden!

Dat werd een Amerikaans succes verhaal en was de wereld aan de beurt!

Omdat de Limomarkt in Nederland klein is en vergeven en ook een klein netwerk gaf dat te weinig winst!

Dus werd Uberblack geintroduceerd

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:51

Dit systeem werd een redelijk succes in Nederland omdat dit bij ons het zogenaamde TaxiBussinesmodel is en echte Taxi,s natuurlijk!

Maar omdat deze Nederlandse Taxi,s ook hun eigen werk hebben waren de inkomsten voor de Silicon Valley wolven karig dus werd, na een Uberpop wetsovertreding met particulieren mensen, Uber X geintroduceerd!

Puur en alleen maar om de Imperalistiche investeerders te voeden, niet omdat zij nou die 1e beoogde Limokwaliteit in het vaandel hadden!

Bertax Landsmeer|13.02.19|09:48

Dat schopte niet alleen tegen het zere been van de aangesloten Nederlandse Uberblack Taxi,s met Daklicht en tariefkaarten die hun Uberextraatje afgeroomd zagen worden, maar ook tegen de oprichters en bedenkers Travis Calanick en Garrett Camp!
Naam Uber was niet voor niks gekozen en moest staan voor 24 uurs kwaliteit en dat ga je niet in stand houden door derdehands afgeragte prius voertuigen met dito chauffeurs die net hun rijbewijs hebben te introduceren!

De “ Unter” gang was daarmee een feit!

Bertax Landsmeer|13.02.19|09:55

Natuurlijk hebben we het niet over de Chauffeurs met de goede bedoelingen en in Uber een leuke boterham zien, ook zij moeten leren net als wij dat moesten!

Ik ben zelf ook opgeleid door een goed Taxibedrijf heb een Vakbekwaamheid voor Ondernemer en het meeste geleerd in de praktijk en vindt ook het voormalige Vakbekwaamheid een te moeilijke opgave voor de meeste mensen!

Maar afschaffing is een grote fout geweest en wel heel toevallig in de opkomst van Uber afgeschaft!

Bertax Landsmeer|13.02.19|10:06

Het beste voor Uber en de bestaande Taxibedrijven is om Uber X te stoppen en voor Uber door te gaan met de bestaande Taxibedrijven als APP net zo gewoon als alle andere APPs die na bemiddeling klant en Ondernemer hun courtage krijgen per rit!

Geen bemoeienissen zoals ritprijzen, leeftijden, leaseconstructies , pusberichten, druk zetten op chauffeurs, het stimuleren van weigeringen tot voor de deur klant met +- tien euro beloning, het berekenen van tarieven via gps ( verboden) achteraf via…

Bertax Landsmeer|13.02.19|10:14

Crediitcards en ook een maximering index krijgen landelijke overheid!

Het bovenstaande bewijst dat Uber geen APP is maar een Taxibedrijf die een gezagverhouding heeft met zijn Uber X Chauffeurs die ( belastingdienst) zelf maar 1 werkgever hebben en eigenlijk moete bewijzen dat zij meerdere bronnen hebben! Want dan ben je pas een Ondernemer en geen schijnzelfstandige!

Daarom kijkt Uber wel uit nu, na een paar verkeersdoden, om teveel gezag uit te oefenen op hun “ zelfstandigen”

Bertax Landsmeer|13.02.19|10:26

Dit moeten de actiepunten zijn as Dinsdag

– Verbied Uber X!
Lukt dit niet maximeer de vergunningen dan zorg je er ook tevens voor dat Uber niet groter kan worden!
Taxi,s moeten dezelfde uitrusting hebben nl, Meter, Daklicht, tariefkaarten! Uitgezonderd Contractbedrijven!
Bijzonder te vermelden dat Uberauto,s uitgezonderd zijn hiervan? Het zijn toch taxiondernemers?

– Breng de Vakbekwaamheid weer in gericht op ZZP of taxibedrijf met loondienstverband met terugwerkende kracht!

Bertax Landsmeer|13.02.19|11:48

– Verplicht Uber de APP als een APP te exploiteren dus ritbemiddeliing tussen Klant/Uber alleen met toegestane nwe of bestaande officiele taxiondernemers met Meter en Daklicht en eigen kaartregistratie op het zijraam! De Uber Black dus! Geen tariefsbemoeienis en gezagsverhoudingen!

De ondernemer kan zelf naar gelang zijn daklicht demonteren etc zoals Black dus!

Dan hoeft Uber zich geen zorgen te maken over toegestane kwaliteit Taxi!

Ook is de betreffende Taxi evt een TTO met stndplts toegang!

Bertax Landsmeer|13.02.19|11:59

– Breng de Psygische test weer in voor Chauffeurs vóórdat zij een Chauffeurscursus mogen doen!
Dit is geen belediging en had je vroeger ook al omdat je dan het Kaf uit het Koren haalt!

Immers niet iedereen is geschikt om met mensen om te gaan in de dienstverlening!

Zo maak je in de basis al een goed begin met de beoogde kwaliteit voor de toekomst!

Bert.

Vicky Vohra|14.02.19|18:13

niet alleen vakbekwaamheid maar ook na vijf jaar een test NL taal kennis voor chaeffeurkaart verlengingen

Rik de Swart|15.02.19|08:21

Haha ik denk niet dat dat zo,n goed idee voor je is vicky:)

R. Felter|22.02.19|00:32

Ik begrijp de stand van zaken zeker. Echter merk ik dat elke Uber chauffeur blijkbaar moet boeten. Ikzelf heb 2800+ ritten erop zitten met een beoordeling van 4,97 (je begint met 5.00). Ik spreek 6 talen (wellicht tijd voor een carrièreswitch?) en ben ik zelf begaand met mijn klanten. Elke klant stapt bij mij met een lach uit. Na bijna 2 jaar ben ik betrokken bij 0, ja, 0 ongelukken. (1/2)

R. Felter|22.02.19|00:33

Ik heb op dit moment geen trambaanontheffing, want anders zat ik wel bij een TTO. Ik zag dit meer als een tussenstap om te kijken waar mijn kwaliteiten liggen.

Dit zeg ik meer om het feit dat niet elke Uber chauffeur een barslechte chauffeur is. Regels mogen van mijn part aangescherpt worden. Voornamelijk om de “bekwaamde” chauffeur ongeacht TTO of Uber chauffeur te beschermen. De afgesloten wegen en belabberde fietsers/voetgangers helpen trouwens niet echt mee. (2/2)

R. Felter|22.02.19|00:35

Ik heb op dit moment geen trambaanontheffing, want anders zat ik wel bij een TTO. Ik zag dit meer als een tussenstap om te kijken waar mijn kwaliteiten liggen.

Dit zeg ik meer om het feit dat niet elke Uber chauffeur een barslechte chauffeur is. De regels mogen zeker aangescherpt worden, voornamelijk om de TTO chauffeur evenals de Uber chauffeur te beschermen. Roekeloze fietsers die door rood rijden met oordopjes in of een telefoon in hun hand helpt ook niet echt mee aan de veiligheid. (2/2)

Joeri Visser|05.03.19|13:40

Ook hier een UberX chauffeur. Ook ik rijd in een eigen gekochte Prius. Deze is wel gewassen en gepoetst en geheel zonder schade. Er valt met Uber nog steeds een leuke boterham te verdienen mits je weet wat je doet. Juiste uren werken op de goede plaats ect. Ben netjes met klanten en houd me aan de regels. Ik heb trambaanontheffing maar kies er bewust voor om niet voor een TTO te rijden. Ik vind het fijner om voor Uber te rijden. Ik denk dat ik meer kan verdienen met uber. Respect voor iedereen.

Mike van Wanum|01.02.20|20:23

Vakbekwaamheid en minimale omzet terug . Dan alleen raak je gelukzoekers en weekend chauffeurs kwijt . Alleen zal Den Haag hier echt niet in mee gaan

Demonstratie taxichauffeurs op 19 februari | TaxiPro
Taxibord

Demonstratie taxichauffeurs op 19 februari

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Taxichauffeurs uit Rotterdam en Amsterdam willen op dinsdag 19 februari demonstreren op het Malieveld in Den Haag. De initiatiefnemers eisen onder meer dat er in de grote steden een tijdelijke taxistop komt en eisen een verbod op Uber X. Deze en andere eisen worden ook in een petitie gezet.

Het idee voor de demonstratie is afkomstig uit Rotterdam en zou weerklank vinden onder taxichauffeurs in Amsterdam. De hoop is dat ook vanuit andere grote steden chauffeurs zich bij de actie aansluiten. Voor nu is het plan dat vanuit zowel Rotterdam als Amsterdam een colonne van taxi’s naar Den Haag rijdt. Er zou toestemming zijn om de taxi’s daar op het Malieveld te zetten. De chauffeurs willen tijdens de demonstratie gebruikmaken van hesjes en megafoons.

Vakbekwaamheid taxiondernemer

Met hun protest willen de taxichauffeurs een aantal zaken aankaarten. Zo willen ze in de grote steden een capaciteitsbeleid, zodat een (tijdelijke) taxistop kan zorgen voor wat lucht in de overvolle markt. Daarnaast willen ze een verbod op Uber X, omdat veel van de recente problemen op de weg zouden worden veroorzaakt door chauffeurs die voor deze specifieke Uber-dienst rijden. 

Een ander teer punt is de in het recente verleden afgeschafte vakbekwaamheidseis voor taxiondernemers. De bedenkers van de demonstratie willen dat deze eis weer word ingevoerd. Verder willen ze in gesprek met de minister of staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Meer in zijn algemeenheid willen ze een gelijk speelveld voor alle taxidiensten. De eisen worden vertaald in een petitie, die na de demonstratie moet worden aangeboden.

Nette demonstratie

Over de omvang van de demonstratie valt nu nog weinig te zeggen. De komende dagen gaan de initiatiefnemers aan promotie te doen, onder meer door te flyeren op de drukkere standplaatsen. De petitie zal mogelijk ook een digitale variant krijgen om het bereik ervan te vergroten. De organisatoren dringen er op aan dat de deelnemende chauffeurs fatsoenlijk demonstreren en zich niet bedienen van agressie of geweld. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

43 reacties op “Demonstratie taxichauffeurs op 19 februari”

Bertax Landsmeer|11.02.19|12:19

Ik Roeptoeter nu al tijden dat De Vakbekwaamheid weer terug moet komen in de vorm van een kleinere aangepaste vakbekwaamheid puur speciaal voor Taxionderneming!
Dit kun je ook opsplitsen in 2 diploma modules nl de ZZPer en de Ondenemer die loonpersoneel in gaat zetten!

De voormalige Vakbekwaamheids diploma was idd gewoon te moeilijk voor velen om te halen omdat er 7 modules gehaald moesten worden en dat was niet mis met bv Onfernemersplan maken en financiele planning enzovoort!

Lucu Ed|11.02.19|13:00

Niet alleen de vakbekwaamheid, er moet weer een omzeteis komen per vergunning en gereguleerd worden per provincie. De rijtijdenwet moet op de schop, want er is een arbeidstijdenwet. Hierdoor is BCT overbodig. Die nu al nutteloos blijkt, Uber is wel het grootste letterlijke bewijs, dat BCT hebben niet werkt.
Nu er geen eisen meer zijn, zijn er zoveel kleine zelfstandigen bij gekomen, dat zij van een boterham willen eten die al karig belegd was en er uiteindelijk helemaal niets overblijft.

Lucu Ed|11.02.19|13:01

Het zal zich uiteindelijk nivelleren, maar dan is het voor veel bestaande ondernemers te laat!

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:03

Idd, Amsterdam en andere steden moeten zelf het capaciteits beleid regelen!
Je vergunning is nu landelijk geldig en waarvoor eigenlijk? Is dat die europese grote liberale gedachte?

De TTO is een prima regel als er ook veel voordelen aan kleven zoals een normaal inkomen zonder stress en met een capaciteitsbeleid!
Vorm deze om en geef TTO organisaties meer mogelijkheden om chauffeurs te screenen als zij bv overstappen op een ander TTO!
Het hoe en waarom er gehopt wordt, overtredingen,

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:14

etc etc! Geen lullig bekeuringetje maar geregistreerd gedrag en gesanctioneerd e.d!
Verbind een Code aan de ZZper of chauffeur om inzage mogelijk te maken door TTO Organisaties om te kijken naar iemand zijn taxiverleden en privacy wordt gerespecteerd!
Zo houd je de boel fris en kwaliteit voor de klanten!

Den Haag houd met straffe arrogantie de Markwerkingvlag in top met Neelie die daar in de wandelgangen constant aan het loeren is of zij nog een wetsgaatje voor haar broodheer Uber kan vinden!

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:27

Capaciteitsbeleid betekent ook geen ongebreidelde groei meer voor Uber!
De burgemeester van New York heeft na protesten besloten om Lyft en Uber niet meer te laten groeien!
Terecht en bescherming van de locale markt!

Den haag hoeft niet bang te zijn dat er gehandeld wordt in vergunningen als je het maximeerd,integendeel,
je laat de markt zijn boterham verdienen en blij een uitstootvrije taxi aanschaffen!
Van goede ervaren of opgeleide blije taxiichauffeurs wordt de klant ook blij toch!

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:37

Je kan niet een vergunning zomaar op iemands naam zetten Voordat hij een vakdiploma heeft moet de insteek zijn!

Als ik mijn bedrijf verkoop, en daaraan zit een goodwill in de vorm van bv aandeel exploitatieinkomsten, wagenpark, apparatuur etc wat is daar dan mis mee?
Zo wordt ieder bedrijf toch gekocht en verkocht? Alleen zonder de juiste vakbekwaamheideisen en papieren daaraan is die goodwill waardeloos!
Dat moet de insteek zijn en een goede zelfregulerende pensioenvoorziening is terug!

Human Motamedi|11.02.19|14:42

Vakbekwaamheidsdiploma moet weer ingevoerd worden..

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:45

Want dat was in het verleden zo prima geregeld maar moest ten favure van de deregulering in 2000 omzeep geholpen worden, er zou zo meer marktwerking komen, keuzes, goedkopere taxi,s en kwaliteitverbetering!

Nou hoef ik de meeste lezers hier niet te vertellen wat er de afgelopen 18 jaar gebeurt is in Taxiland! Er zijn echt pensioenen vernietigd omdat de ondernemeres beschuldigd werden van verboden handel in vergunningen terwijl dat gewoon een goodwill was die betaald werd voor Goodwill die

Bertax Landsmeer|11.02.19|14:53

ontsproot uit exploitatie inkomsten die toe enorm waren in de beste economiche tijden die Nederland ooit gekend heeft!
En de Stopera liet dit allemaal begaan en den haag schrok wakker en heeft in een 10 jarig plan wp2000 ( 1991/1999 ) een hele zelfvoorzienende pensioenmarkt uitgemoord door de ondernemers te beschuldigen van verboden handel in, en nou komt tie, juist ja, Vergunningen die niet overdraagbaar waren vóórdat je een vakdiploma kon tonen om die goodwill eraan terug te verdienen!

Bertax Landsmeer|11.02.19|15:03

De Commisie Rood, Proff. Rood, heeft een voor het publiek inzagelijk rapport in de Stopera achter gelaten die je kan lezen wat de rol van de Gemeente hierin is geweest!

De naam van het Rapport, “Het gesloten huis!”

Ze hadden het eigenlijk “Het gesloten boek” moeten noemen!

Een op de dag van vandaag gevoelig onderwerp bij vele oud ondernemers die hun pensioenen bij het opengooien van de Markt wp2000 in rook op zagen gaan!

Wat een gotspe.

Albert de Bruin|11.02.19|15:15

Ik hoop dat andere steden zich ook aan gaan melden voor de staking.
Jammer is het wel dat met de BPM feiten en andere misstanden KNV en Taxi Belangen Nederland zich niet bemoeien met dit initiatief.
Ik ben voor een landelijke staking, voor behoud BPM, betere verzekeringen, betere tarieven bij aanbestedingen voor zorg en schoolvervoer.

We gaan het zien 19 februari, en collega’s in de grote steden, problemen in de regio zijn zeker zo groot.

R a|11.02.19|19:16

Er zijn genoeg uber x chauffeurs die wel netjes hun werk doen. Tto chauffeurs zijn ook niet altijd netjes in het verkeer etc. Jullie spelen met elkaars brood. Je kan niet iedereen over 1 jam scheren. Wat met de jongens die een gezin thuis hebben en wel goed hun werk doen??? Stelletje flikkers!!

R a|11.02.19|19:22

Denken jullie nou echt dat jullie uber weg krijgen?? Nou nee. De meeste uber chauffeurs zijn ook tto chauffeurs. Ga niet met andermans brood spelen. Overal heb je zure appels.

Ton Koning|11.02.19|21:34

Het kwaad is al geschiedt alleen de vraag is nu hoe gaat men het repareren daar hebben we in het verleden al vele slechte voorbeelden van gezien helaas met ons eerdere minister
Dat nu de maat vol is dat mag wel duidelijk zijn en dat hier een hoop rommel van komt geloof ik ook wel en laat het dan maar helemaal gelijk op de schop gaan en mag gerust de tijd gebruiken wat men hier voor nodig heeft dus gooi het maar goed plat en laat den haag maar voelen wat ze de afgelopen jaren hebben aan gericht

Ton Koning|11.02.19|21:35

En dan gewoon weer alles van de grond opbouwen volgens de regels in overleg met de branche
Want als je heel eerlijk terugkijkt is het na 2000 alleen maar erger geworden waardoor bedrijven zoals UBER de kans krijgen om gebruik te maken van de mazen in de wet omdat er diverse dingen zijn vrijgegeven en dat je alleen langzamerhand een paar monopolisten overhoud
Daarom vind ik ook dat uber niks valt te verwijten de grootste domkoppen en criminelen zitten op het binnenhof die hebben dit gecreëerd

Ton Koning|11.02.19|21:43

Het fenomeen Taxi bestond al ver voor de auto bestond. Het is het ondefinieerbare gevoel dat bij een professioneel om de hoek komt kijken. Taxi is een gevoel, een energie, een klasse-product. Taxi is echt. Doordrongen met ervaring. Meesterschap in discretie. Rij-kunstenaars. Psychologen. Luisterend oor. Adviseur. Rots in de branding. Karaktermensen. Kortom, Taxi is vakmanschap waar Uber niet in de buurt komt.
geschreven door een gewaardeerde collega ex collega Theo Hofman in een eerder topic

Ton Koning|11.02.19|21:46

Het fenomeen Taxi bestond al ver voor de auto bestond. Het is het ondefinieerbare gevoel dat bij een professioneel om de hoek komt kijken. Taxi is een gevoel, een energie, een klasse-product. Taxi is echt. Doordrongen met ervaring. Meesterschap in discretie. Rij-kunstenaars. Psychologen. Luisterend oor. Adviseur. Rots in de branding. Karaktermensen. Kortom, Taxi is vakmanschap waar Uber niet in de buurt komt.
Theo ex collega wijs gesproken het gaat je goed

mohamed r|11.02.19|21:50

Ga je toch ook lekker uberen of wil je slapend rijk worden?

Hans de Koning|11.02.19|23:26

Uber, met zijn dumpprijzen en ‘kwaliteit’ door middel van klantbeoordeling is precies wat met 20 jaar geleden voor ogen had. Toegegeven, op het eerste gezicht is het, vooral uit klantperspectief een fantastisch product. Uber dicteert de lage prijzen waar men zo dol op is, en wanneer je het -met klanten in de auto- te bont maakt zorgt de klantbeoordeling dat je binnen no time niet meer voor uber rijdt. De klant, en de regering, zien de duistere kant niet. Waar men op het ministerie ….

Hans de Koning|11.02.19|23:32

… druk deugend Max Havelaar koffie lurkt, zodat die arme boeren een behoorlijk bestaan hebben, en men Primark afschiet voor uitbuitingspraktijken in Indische naaiateliers, zette men de deur wagenwijd open voor de uitbuiter van de taxibranche: uber. Het interesseert ze niks dat mensen 60 tot 80 uur moeten werken om een leefbaar inkomen te verdienen. Het boeit ze geen reet dat het imago van de beroepsgroep te grabbel wordt gegooid door 18-jarige coureurtjes die recht van de …

Hans de Koning|11.02.19|23:39

pizzabrommer afkomen. Tja, die ongelukken, erg he. Dan gaan we nu flink controleren op rijtijden, waarbij de ubers de dans ontspringen omdat zij ‘prive’ aan het rijden zijn. Dezelfde pizzacoureurs, samen met de wetteloosheid van fietsers in de grote steden, zijn grotendeels verantwoordelijk voor de hoge verzeringspremies, waar de hele branche nu onder gebukt gaat.
De oplossing? Een stop op het aantal taxi’s, en invoering van de vakbekwaamheidseis voor iedereen die niet in loondienst rijdt….

Hans de Koning|11.02.19|23:44

… Verder de minimumleeftijd naar 25 met 3-5 jaar rijervaring. En verder: als chauffeur wat ruggegraat tonen en het verrekken om voor uber en aanverwanten te rijden. Zonder chauffeurs geen uber!

Willem Dubbelman|12.02.19|11:18

Franchise bij een tto is niets beter dan uber ook hier is te druk voor de chauffeurs te groot om hun omzet te halen daar zouden ze ook iets aan moeten doen binnen een tto zou een verbod moeten komen om nummer te verhuren in welke vorm ook

Taxi Volendam|13.02.19|03:15

Uber is niet meer als een app gebruikt door een uitbuiter, in dit geval Uber.
Door Uber te verbieden los je niets op, als dit al kan?? Er komen zo weer 10
andere systemen bij.
Reguleren!
Nog meer regelgeving lost ook niets op.
Overbevissing: capiciteitsbeleid weer invoeren wel.

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:14

Uber hoeft niet verboden te worden als zij zich net als alle andere Apps gedragen naar die APP die ze zeggen dat zij zijn!

Dit Sillicon Valley plan is bedacht door Amerikaanse Geldwolven in schaapskleren en houd alleen maar in net als Amazon of Zalando!

Eerst met budgetprijzen de markt veroveren en als u het loodje legt dan worden langzaam aan de prijzen verhoogd en is het imperalistische doel bereikt!

Dat dat gebeurt met minderwaardig X slaaf gereedschap op 4 wielen is onbelangrijk!

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:29

Uber heeft gewoon de fout gemaakt om de het X kenmerkvoertuig te introduceren want een Taxi is het nl niet want het draagt de kenmerken niet zoals een Meter en tariefkaarten en Daklicht!

Deze fout, of oplossing voor hun, ontstond onder druk van investeerders na het Uberpop debacle, want de bedoeling van alles was dat Uberpop ongezien, dus geen Taxikenmerken in een gewone personenauto,mensen ging vervoeren!

Helaas voor Uber hebben wij hier Blauwe kentekenplaten die zij probeerden af te schaffen

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:38

Waarom zeg ik fout met Uber X introductie?

De Oprichter van Uber wilde een kwaliteitsproduct neer zetten in Limovorm omdat hij in San francisco ( luchthaven voornamelijk) vele lege Limotaxi,s zag staan die niks te doen hadden
en bedacht daar een App voor die deze zouden verbinden!

Dat werd een Amerikaans succes verhaal en was de wereld aan de beurt!

Omdat de Limomarkt in Nederland klein is en vergeven en ook een klein netwerk gaf dat te weinig winst!

Dus werd Uberblack geintroduceerd

Bertax Landsmeer|13.02.19|07:51

Dit systeem werd een redelijk succes in Nederland omdat dit bij ons het zogenaamde TaxiBussinesmodel is en echte Taxi,s natuurlijk!

Maar omdat deze Nederlandse Taxi,s ook hun eigen werk hebben waren de inkomsten voor de Silicon Valley wolven karig dus werd, na een Uberpop wetsovertreding met particulieren mensen, Uber X geintroduceerd!

Puur en alleen maar om de Imperalistiche investeerders te voeden, niet omdat zij nou die 1e beoogde Limokwaliteit in het vaandel hadden!

Bertax Landsmeer|13.02.19|09:48

Dat schopte niet alleen tegen het zere been van de aangesloten Nederlandse Uberblack Taxi,s met Daklicht en tariefkaarten die hun Uberextraatje afgeroomd zagen worden, maar ook tegen de oprichters en bedenkers Travis Calanick en Garrett Camp!
Naam Uber was niet voor niks gekozen en moest staan voor 24 uurs kwaliteit en dat ga je niet in stand houden door derdehands afgeragte prius voertuigen met dito chauffeurs die net hun rijbewijs hebben te introduceren!

De “ Unter” gang was daarmee een feit!

Bertax Landsmeer|13.02.19|09:55

Natuurlijk hebben we het niet over de Chauffeurs met de goede bedoelingen en in Uber een leuke boterham zien, ook zij moeten leren net als wij dat moesten!

Ik ben zelf ook opgeleid door een goed Taxibedrijf heb een Vakbekwaamheid voor Ondernemer en het meeste geleerd in de praktijk en vindt ook het voormalige Vakbekwaamheid een te moeilijke opgave voor de meeste mensen!

Maar afschaffing is een grote fout geweest en wel heel toevallig in de opkomst van Uber afgeschaft!

Bertax Landsmeer|13.02.19|10:06

Het beste voor Uber en de bestaande Taxibedrijven is om Uber X te stoppen en voor Uber door te gaan met de bestaande Taxibedrijven als APP net zo gewoon als alle andere APPs die na bemiddeling klant en Ondernemer hun courtage krijgen per rit!

Geen bemoeienissen zoals ritprijzen, leeftijden, leaseconstructies , pusberichten, druk zetten op chauffeurs, het stimuleren van weigeringen tot voor de deur klant met +- tien euro beloning, het berekenen van tarieven via gps ( verboden) achteraf via…

Bertax Landsmeer|13.02.19|10:14

Crediitcards en ook een maximering index krijgen landelijke overheid!

Het bovenstaande bewijst dat Uber geen APP is maar een Taxibedrijf die een gezagverhouding heeft met zijn Uber X Chauffeurs die ( belastingdienst) zelf maar 1 werkgever hebben en eigenlijk moete bewijzen dat zij meerdere bronnen hebben! Want dan ben je pas een Ondernemer en geen schijnzelfstandige!

Daarom kijkt Uber wel uit nu, na een paar verkeersdoden, om teveel gezag uit te oefenen op hun “ zelfstandigen”

Bertax Landsmeer|13.02.19|10:26

Dit moeten de actiepunten zijn as Dinsdag

– Verbied Uber X!
Lukt dit niet maximeer de vergunningen dan zorg je er ook tevens voor dat Uber niet groter kan worden!
Taxi,s moeten dezelfde uitrusting hebben nl, Meter, Daklicht, tariefkaarten! Uitgezonderd Contractbedrijven!
Bijzonder te vermelden dat Uberauto,s uitgezonderd zijn hiervan? Het zijn toch taxiondernemers?

– Breng de Vakbekwaamheid weer in gericht op ZZP of taxibedrijf met loondienstverband met terugwerkende kracht!

Bertax Landsmeer|13.02.19|11:48

– Verplicht Uber de APP als een APP te exploiteren dus ritbemiddeliing tussen Klant/Uber alleen met toegestane nwe of bestaande officiele taxiondernemers met Meter en Daklicht en eigen kaartregistratie op het zijraam! De Uber Black dus! Geen tariefsbemoeienis en gezagsverhoudingen!

De ondernemer kan zelf naar gelang zijn daklicht demonteren etc zoals Black dus!

Dan hoeft Uber zich geen zorgen te maken over toegestane kwaliteit Taxi!

Ook is de betreffende Taxi evt een TTO met stndplts toegang!

Bertax Landsmeer|13.02.19|11:59

– Breng de Psygische test weer in voor Chauffeurs vóórdat zij een Chauffeurscursus mogen doen!
Dit is geen belediging en had je vroeger ook al omdat je dan het Kaf uit het Koren haalt!

Immers niet iedereen is geschikt om met mensen om te gaan in de dienstverlening!

Zo maak je in de basis al een goed begin met de beoogde kwaliteit voor de toekomst!

Bert.

Vicky Vohra|14.02.19|18:13

niet alleen vakbekwaamheid maar ook na vijf jaar een test NL taal kennis voor chaeffeurkaart verlengingen

Rik de Swart|15.02.19|08:21

Haha ik denk niet dat dat zo,n goed idee voor je is vicky:)

R. Felter|22.02.19|00:32

Ik begrijp de stand van zaken zeker. Echter merk ik dat elke Uber chauffeur blijkbaar moet boeten. Ikzelf heb 2800+ ritten erop zitten met een beoordeling van 4,97 (je begint met 5.00). Ik spreek 6 talen (wellicht tijd voor een carrièreswitch?) en ben ik zelf begaand met mijn klanten. Elke klant stapt bij mij met een lach uit. Na bijna 2 jaar ben ik betrokken bij 0, ja, 0 ongelukken. (1/2)

R. Felter|22.02.19|00:33

Ik heb op dit moment geen trambaanontheffing, want anders zat ik wel bij een TTO. Ik zag dit meer als een tussenstap om te kijken waar mijn kwaliteiten liggen.

Dit zeg ik meer om het feit dat niet elke Uber chauffeur een barslechte chauffeur is. Regels mogen van mijn part aangescherpt worden. Voornamelijk om de “bekwaamde” chauffeur ongeacht TTO of Uber chauffeur te beschermen. De afgesloten wegen en belabberde fietsers/voetgangers helpen trouwens niet echt mee. (2/2)

R. Felter|22.02.19|00:35

Ik heb op dit moment geen trambaanontheffing, want anders zat ik wel bij een TTO. Ik zag dit meer als een tussenstap om te kijken waar mijn kwaliteiten liggen.

Dit zeg ik meer om het feit dat niet elke Uber chauffeur een barslechte chauffeur is. De regels mogen zeker aangescherpt worden, voornamelijk om de TTO chauffeur evenals de Uber chauffeur te beschermen. Roekeloze fietsers die door rood rijden met oordopjes in of een telefoon in hun hand helpt ook niet echt mee aan de veiligheid. (2/2)

Joeri Visser|05.03.19|13:40

Ook hier een UberX chauffeur. Ook ik rijd in een eigen gekochte Prius. Deze is wel gewassen en gepoetst en geheel zonder schade. Er valt met Uber nog steeds een leuke boterham te verdienen mits je weet wat je doet. Juiste uren werken op de goede plaats ect. Ben netjes met klanten en houd me aan de regels. Ik heb trambaanontheffing maar kies er bewust voor om niet voor een TTO te rijden. Ik vind het fijner om voor Uber te rijden. Ik denk dat ik meer kan verdienen met uber. Respect voor iedereen.

Mike van Wanum|01.02.20|20:23

Vakbekwaamheid en minimale omzet terug . Dan alleen raak je gelukzoekers en weekend chauffeurs kwijt . Alleen zal Den Haag hier echt niet in mee gaan