Uber

Amsterdam en Uber starten taskforce verkeersveiligheid

Bron: Uber

De gemeente Amsterdam en Uber hebben een taskforce opgericht die de verkeersveiligheid in de stad moet helpen verbeteren. Voor de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) is geen rol weggelegd in het overleg.

De afgelopen maanden waren Uberchauffeurs bij onevenredig veel verkeersongevallen in en rond Amsterdam betrokken. Los van alle gevallen van materiële schade telt de gemeente Amsterdam acht ernstige ongelukken. Bij drie daarvan kwamen in totaal vier mensen om het leven, bij de andere raakten mensen gewond. Dat zorgde voor veel maatschappelijke onrust, met onder meer een sterke roep om maatregelen tegen én door Uber.

Minimumleeftijd

Maatregelen tegen de taxidienst zijn vooralsnog niet genomen en die lijken er ook niet te komen. Wel besloot de taxidienst onlangs de minimumleeftijd voor chauffeurs te verhogen naar 21 jaar, waarbij minimaal een jaar rijervaring vereist is. Alle Uberchauffeurs onder de 25 jaar moeten bovendien een verkeersveiligheidstraining van Veilig Verkeer Nederland volgen. 

De laatste tijd vond er ook overleg plaats tussen de gemeente Amsterdam en Uber over verdere maatregelen. De oprichting van de taskforce is daar het gevolg van. Naast de taxidienst en de gemeente is ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hier in vertegenwoordigd. Voorzitter van de taskforce is Rob van Holten, mede-oprichter van openbaar vervoerbedrijf Qbuzz. Nog voor de zomer moet het overleg leiden tot concrete en controleerbare afspraken over verkeersveiligheid, maar ook over transparantie en het delen van data.

Directies TTO’s bijgepraat

De ‘reguliere’ taxibranche wordt niet bij de taskforce betrokken. Wel zullen de directeuren van de TTO’s van tijd tot tijd worden bijgepraat over de vorderingen die worden gemaakt. Indien er afspraken met Uber worden gemaakt die ook voor de rest van de taxibestelmarkt interessant kunnen zijn, dan worden die daar ook van toepassing verklaard.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Amsterdam en Uber starten taskforce verkeersveiligheid”

Johan Zevenbergen|26.02.19|12:04

Dus men gaat in achterkamertjes met een partij praten, die alle taxiregels heeft overtreden en ontwijkt, doden in het veroorzaakt, belasting wegsluist naar het buitenland, absoluut geen controleerbare of transparante structuur heeft, zich bezig heeft gehouden met illegaal taxi rijden en niet maar op,
om regels voor de tto en taxi,s te maken.
Dat riekt naar infiltratie in de politieke structuur van ons land.
En zaken als de slager keurt z’n eigen vlees.

Jamal Chaari|26.02.19|18:57

Dit is pure criminaliteit. De slaven en ja knikkers (directeuren van de ttos) worden bijgepraat door uber en de gemeente het is ongelofelijk. De meeste taxichauffeurs zijn ondernemer en het wordt van kwaad tot erger zo. Belachelijk dit mijn advies: de juridische weg bewandelen als eenheid en de weg naar de rechter zoeken om de ondernemer ondernemer te laten zijn. Het tto systeem deugt van geen kant en de macht aan de gemeente geven ook niet. Den Haag moet zijn verantwoordelijkheid nemen

Ben Aartsen|28.02.19|09:58

De macht van mevrouw Neelie Kroes?

Wensis Rompas|28.02.19|12:16

Tjah, vrijmetselarij.

Arash Ayubzadeh|28.02.19|12:21

Goed zo Uber en Gemeente Amsterdam. Ik ben blij dat jullie voor de chauffeurs en de maatschappij opkomen. Hiep hiep … Hoera. Respect.

– En nu stoppen met chauffeurs zwart maken heren van de TTO. Jullie hebben genoeg schade aangericht bij de chauffeurs zowel aan materiaale ( auto ) als emotionele schade ( belachelijk maken van de chauffeurs ).

– Ik adviseer, de speciale tto eenheid die achter de chauffeurs aanrijden, bumper kleven, geen voorrang geven, halt toe te roepen … geen doden meer!

Arash Ayubzadeh|28.02.19|12:29

Goed zo Uber en Gemeente Amsterdam. Ik ben blij dat jullie voor de chauffeurs en de maatschappij opkomen. Hiep hiep … Hoera. Respect.

– En nu stoppen met chauffeurs zwart maken heren van de TTO. Jullie hebben genoeg schade aangericht bij de chauffeurs zowel aan materieel ( auto ) als emotioneel schade ( belachelijk maken van de chauffeurs ).

– Ik adviseer, de speciale tto eenheid die achter de chauffeurs aanrijden, bumper kleven, geen voorrang geven, halt toe te roepen .. geen doden meer aub

Albert Lasschuit|01.03.19|03:24

beste Arash
ik heb 2 kinderen ik hoop natuurlijk als vader dat ze nooit zullen worden betrokken bij een ongeluk,
en zeker niet als dat zou worden veroorzaakt door een chauffeur die bezig was met zijn App tijdens het rijden, want dat is wat ik niet begrijp niemand mag toch bellen en/appen tijdens het rijden, het is bewezen dat dat de Consentratie verstoord, het Uber systeem is juist daar op gebaseerd.
ik heb niets tegen welke chauffeur dan ook, het systeem klopt niet, te afleidend/gevaarlijk!!

Amsterdam en Uber starten taskforce verkeersveiligheid | TaxiPro
Uber

Amsterdam en Uber starten taskforce verkeersveiligheid

Bron: Uber

De gemeente Amsterdam en Uber hebben een taskforce opgericht die de verkeersveiligheid in de stad moet helpen verbeteren. Voor de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) is geen rol weggelegd in het overleg.

De afgelopen maanden waren Uberchauffeurs bij onevenredig veel verkeersongevallen in en rond Amsterdam betrokken. Los van alle gevallen van materiële schade telt de gemeente Amsterdam acht ernstige ongelukken. Bij drie daarvan kwamen in totaal vier mensen om het leven, bij de andere raakten mensen gewond. Dat zorgde voor veel maatschappelijke onrust, met onder meer een sterke roep om maatregelen tegen én door Uber.

Minimumleeftijd

Maatregelen tegen de taxidienst zijn vooralsnog niet genomen en die lijken er ook niet te komen. Wel besloot de taxidienst onlangs de minimumleeftijd voor chauffeurs te verhogen naar 21 jaar, waarbij minimaal een jaar rijervaring vereist is. Alle Uberchauffeurs onder de 25 jaar moeten bovendien een verkeersveiligheidstraining van Veilig Verkeer Nederland volgen. 

De laatste tijd vond er ook overleg plaats tussen de gemeente Amsterdam en Uber over verdere maatregelen. De oprichting van de taskforce is daar het gevolg van. Naast de taxidienst en de gemeente is ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hier in vertegenwoordigd. Voorzitter van de taskforce is Rob van Holten, mede-oprichter van openbaar vervoerbedrijf Qbuzz. Nog voor de zomer moet het overleg leiden tot concrete en controleerbare afspraken over verkeersveiligheid, maar ook over transparantie en het delen van data.

Directies TTO’s bijgepraat

De ‘reguliere’ taxibranche wordt niet bij de taskforce betrokken. Wel zullen de directeuren van de TTO’s van tijd tot tijd worden bijgepraat over de vorderingen die worden gemaakt. Indien er afspraken met Uber worden gemaakt die ook voor de rest van de taxibestelmarkt interessant kunnen zijn, dan worden die daar ook van toepassing verklaard.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Amsterdam en Uber starten taskforce verkeersveiligheid”

Johan Zevenbergen|26.02.19|12:04

Dus men gaat in achterkamertjes met een partij praten, die alle taxiregels heeft overtreden en ontwijkt, doden in het veroorzaakt, belasting wegsluist naar het buitenland, absoluut geen controleerbare of transparante structuur heeft, zich bezig heeft gehouden met illegaal taxi rijden en niet maar op,
om regels voor de tto en taxi,s te maken.
Dat riekt naar infiltratie in de politieke structuur van ons land.
En zaken als de slager keurt z’n eigen vlees.

Jamal Chaari|26.02.19|18:57

Dit is pure criminaliteit. De slaven en ja knikkers (directeuren van de ttos) worden bijgepraat door uber en de gemeente het is ongelofelijk. De meeste taxichauffeurs zijn ondernemer en het wordt van kwaad tot erger zo. Belachelijk dit mijn advies: de juridische weg bewandelen als eenheid en de weg naar de rechter zoeken om de ondernemer ondernemer te laten zijn. Het tto systeem deugt van geen kant en de macht aan de gemeente geven ook niet. Den Haag moet zijn verantwoordelijkheid nemen

Ben Aartsen|28.02.19|09:58

De macht van mevrouw Neelie Kroes?

Wensis Rompas|28.02.19|12:16

Tjah, vrijmetselarij.

Arash Ayubzadeh|28.02.19|12:21

Goed zo Uber en Gemeente Amsterdam. Ik ben blij dat jullie voor de chauffeurs en de maatschappij opkomen. Hiep hiep … Hoera. Respect.

– En nu stoppen met chauffeurs zwart maken heren van de TTO. Jullie hebben genoeg schade aangericht bij de chauffeurs zowel aan materiaale ( auto ) als emotionele schade ( belachelijk maken van de chauffeurs ).

– Ik adviseer, de speciale tto eenheid die achter de chauffeurs aanrijden, bumper kleven, geen voorrang geven, halt toe te roepen … geen doden meer!

Arash Ayubzadeh|28.02.19|12:29

Goed zo Uber en Gemeente Amsterdam. Ik ben blij dat jullie voor de chauffeurs en de maatschappij opkomen. Hiep hiep … Hoera. Respect.

– En nu stoppen met chauffeurs zwart maken heren van de TTO. Jullie hebben genoeg schade aangericht bij de chauffeurs zowel aan materieel ( auto ) als emotioneel schade ( belachelijk maken van de chauffeurs ).

– Ik adviseer, de speciale tto eenheid die achter de chauffeurs aanrijden, bumper kleven, geen voorrang geven, halt toe te roepen .. geen doden meer aub

Albert Lasschuit|01.03.19|03:24

beste Arash
ik heb 2 kinderen ik hoop natuurlijk als vader dat ze nooit zullen worden betrokken bij een ongeluk,
en zeker niet als dat zou worden veroorzaakt door een chauffeur die bezig was met zijn App tijdens het rijden, want dat is wat ik niet begrijp niemand mag toch bellen en/appen tijdens het rijden, het is bewezen dat dat de Consentratie verstoord, het Uber systeem is juist daar op gebaseerd.
ik heb niets tegen welke chauffeur dan ook, het systeem klopt niet, te afleidend/gevaarlijk!!