Daklicht

Vrees voor taxi-oorlog in Vlaamse steden

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

De veranderingen van de taxiregels waar het Vlaams parlement deze week over stemt, zullen in Gent en andere Vlaamse steden tot een taxi-oorlog leiden. Dat stelt Filip Watteeuw, die in Gent als bestuurder over mobiliteit gaat.

Minster Ben Weyts wil met zijn decreet de taximarkt in Vlaanderen sterk dereguleren. Onder meer door het afschaffen van het maximum aantal vergunningen van één per duizend inwoners van een gemeente. Ook is het oppikken van passagiers straks niet meer beperkt tot de gemeente waarin die vergunning is afgegeven. Verder moeten taxichauffeurs Nederlands kunnen praten met hun passagiers en worden de tarieven voor het vervoer vrijgegeven.

Overlast en fileleed

Brancheorganisatie GTL sprak eerder al zijn zorgen uit over de mogelijke gevolgen van de plannen. Volgens GTL heeft Weyts allerlei goede adviezen naast zich neergelegd en zet hij in de grote steden “de deur wagenwijd open voor overlast in de centrumsteden, extra fileleed en sociale dumping.” Dat laatste zou bijvoorbeeld komen door het vrijgeven van de tarieven, waar een ondergrens nu nog garantie op een leefbaar inkomen biedt.

De Gentse schepen (vergelijkbaar met een wethouder in Nederland) van mobiliteit sluit zich nu bij die zienswijze aan. “Het decreet dat nu voorligt is een drama voor de taxisector”, zei Watteeuw in antwoord op vragen over het onderwerp, zo meldt PZC. Waar het de bedoeling is om met de wetswijziging ruimte te bieden voor meer innovatie en de komst van organisaties als Uber, gaat het volgens Watteeuw om volledige deregulering die lokale taxibedrijven de das zal omdoen. “Dat zeg ik niet alleen, het is de conclusie van de sector zelf, van de mobiliteitsraad en van de vakbonden.”

Twee soorten taxi’s

Watteeuw denkt verder dat de voorgenomen wijziging van de regels het voor steden onmogelijk maakt om nog een goed taxibeleid te voeren. Waar Weyts denkt dat zijn maatregelen een taxirit beter betaalbaar zullen maken, denkt de schepen dat het in de praktijk voor veel kleine en middelgrote ondernemingen de doodsteek zal zal zijn. Hij voorspelt dat er straks in de Vlaamse steden twee soorten taxi’s rondrijden: zij die zich aan alle regels moeten houden en zij die dat niet hoeven. “Dat maakt dat de taxi-oorlog snel weer zal oplaaien, in deze nu al kwetsbare sector.”

Lees ook: Taxisector Vlaanderen vreest overlast door deregulering

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Vrees voor taxi-oorlog in Vlaamse steden”

Peter Vriens|26.02.19|15:25

Minster Ben Weyts begaat dezelfde fout als de heer Pex langenberg, die verantwoordelijk en doof was voor de argumenten van de taxibranche in ons land door de vergunningen vrij te geven.
Sterkte zuiderburen, met dergelijke bestuurders.

RS_ Redbaron|01.03.19|15:39

Precies doen wat verkeerd ging hier in Nederland.

Vrees voor taxi-oorlog in Vlaamse steden | TaxiPro
Daklicht

Vrees voor taxi-oorlog in Vlaamse steden

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

De veranderingen van de taxiregels waar het Vlaams parlement deze week over stemt, zullen in Gent en andere Vlaamse steden tot een taxi-oorlog leiden. Dat stelt Filip Watteeuw, die in Gent als bestuurder over mobiliteit gaat.

Minster Ben Weyts wil met zijn decreet de taximarkt in Vlaanderen sterk dereguleren. Onder meer door het afschaffen van het maximum aantal vergunningen van één per duizend inwoners van een gemeente. Ook is het oppikken van passagiers straks niet meer beperkt tot de gemeente waarin die vergunning is afgegeven. Verder moeten taxichauffeurs Nederlands kunnen praten met hun passagiers en worden de tarieven voor het vervoer vrijgegeven.

Overlast en fileleed

Brancheorganisatie GTL sprak eerder al zijn zorgen uit over de mogelijke gevolgen van de plannen. Volgens GTL heeft Weyts allerlei goede adviezen naast zich neergelegd en zet hij in de grote steden “de deur wagenwijd open voor overlast in de centrumsteden, extra fileleed en sociale dumping.” Dat laatste zou bijvoorbeeld komen door het vrijgeven van de tarieven, waar een ondergrens nu nog garantie op een leefbaar inkomen biedt.

De Gentse schepen (vergelijkbaar met een wethouder in Nederland) van mobiliteit sluit zich nu bij die zienswijze aan. “Het decreet dat nu voorligt is een drama voor de taxisector”, zei Watteeuw in antwoord op vragen over het onderwerp, zo meldt PZC. Waar het de bedoeling is om met de wetswijziging ruimte te bieden voor meer innovatie en de komst van organisaties als Uber, gaat het volgens Watteeuw om volledige deregulering die lokale taxibedrijven de das zal omdoen. “Dat zeg ik niet alleen, het is de conclusie van de sector zelf, van de mobiliteitsraad en van de vakbonden.”

Twee soorten taxi’s

Watteeuw denkt verder dat de voorgenomen wijziging van de regels het voor steden onmogelijk maakt om nog een goed taxibeleid te voeren. Waar Weyts denkt dat zijn maatregelen een taxirit beter betaalbaar zullen maken, denkt de schepen dat het in de praktijk voor veel kleine en middelgrote ondernemingen de doodsteek zal zal zijn. Hij voorspelt dat er straks in de Vlaamse steden twee soorten taxi’s rondrijden: zij die zich aan alle regels moeten houden en zij die dat niet hoeven. “Dat maakt dat de taxi-oorlog snel weer zal oplaaien, in deze nu al kwetsbare sector.”

Lees ook: Taxisector Vlaanderen vreest overlast door deregulering

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Vrees voor taxi-oorlog in Vlaamse steden”

Peter Vriens|26.02.19|15:25

Minster Ben Weyts begaat dezelfde fout als de heer Pex langenberg, die verantwoordelijk en doof was voor de argumenten van de taxibranche in ons land door de vergunningen vrij te geven.
Sterkte zuiderburen, met dergelijke bestuurders.

RS_ Redbaron|01.03.19|15:39

Precies doen wat verkeerd ging hier in Nederland.