1.200 taxichauffeurs verwacht bij protestmars

Aan de landelijke demonstratie van TTO-taxichauffeurs zullen donderdag zo’n 1.200 mensen deelnemen. Zij zullen een protestmars door Amsterdam lopen en een petitie aanbieden bij de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma. Daarin wordt gevraagd om een gelijk speelveld voor alle taxidiensten en taxichauffeurs.

De organisatie is in handen van FNV Taxi en FNV Zelfstandigen. De protestmars begint om 12.15 uur en drie kwartier duren. Vervolgens krijgt Dijksma een petitie aangeboden. Hoewel de actie in Amsterdam plaatsvindt, is hij bedoeld om het taxibeleid in alle grote steden aan de kaak te stellen. Chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties in Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en Rotterdam willen een gelijk speelveld, legt Minke Jansma van FNV Taxi uit.

Volumebeleid

“De problemen stapelen zich op. Bij velen staat het water aan de lippen, de markt is verzadigd. Bovendien is er sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. We eisen volumebeleid: een gemeente moet kunnen ingrijpen als er te veel chauffeurs zijn.”¬†Andere eisen zijn dat de vakbekwaamheidseis voor taxiondernemers weer wordt ingevoerd en dat inspectiediensten meer gaan controleren op schijnconstructies en belastingontduiking.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

11 reacties op “1.200 taxichauffeurs verwacht bij protestmars”

Ton Van Dalfsen|17.04.19|19:33

Aah gelijk speelveld? DUS ik als niet aangesloten TTO mag ik niet vrij laden in de stad maar de TTO aangesloten chauffeurs mogen wel elders in het land vrij laden? Zo kan ik tig voorbeelden opnoemen! DUS gelijk speelveld noem ik dan een door de gemeente uitgegeven vergunning met die gemeente als werkgebied in de opstapmarkt! Toch?

Bertax Landsmeer|18.04.19|07:46

Beste Ton, niets staat jouw in de weg om een TTO vergunning aan te vragen?
Trouwens, 60 % procent van alle taxibedrijven in Nederland werkt, ook zonder, tto vergunning hier in en om de stad!
Mis je iets?
Gelijk speelveld heeft met name te maken met Uber en zijn 600 rovers zonder meter, daklicht, tariefkaarten etc etc!

Ton Van Dalfsen|18.04.19|10:42

Ik mis zeker niets. Voor mij is gelijk speelveld in de ruimste zin van het woord. Er staat dus ook dat de protestactie toevallig in Amsterdam plaats vind maar bedoeld is voor alle grote steden. Ik pleit nog altijd vergunning uitgave door gemeente. Het kan wel zijn dat 60% van taxibedrijven in NL in en om de stad werken maar, dat is geen straattaxi/opstapmarkt. Als je in Amsterdam of welke stad dan ook bij een TTO bent aangesloten moet je daar ook blijven. en niet ook elders profiteren

Ton Van Dalfsen|18.04.19|10:47

van de opstapmarkt. Gelijk speelveld ! Dan had deze actie een puur Amsterdamse actie moeten wezen om Uber tegen te gaan etc.etc. Mij maakt het niet uit. Heb mijn eigen klanten in diverse steden. Maar bedoel alleen maar dat gelijk speelveld meteen landelijk moet worden aangepakt. van dorp tot stad

Rex Urban|18.04.19|10:54

Bertax,
Alle landelijke bedrijven moeten dus voor elke stad waar zij hun passagiers afhalen een TTO vergunning aanvragen waar die vergunning verplicht is.
Dat is toch ondoenlijke kolder!
Heb jij TTO dan voor Eindhoven b.v. of voor welke gemeente dan ook?
We hebben een verplichtte BCT die mede bedoeld is voor eerlijke concurrentie te bevorderen, TTO’s
en wat niet al meer.
Niets werkt tot nu toe, maar de kosten zijn we wel kwijt.
Mis je iets? Ja , Handhaving en deugdelijke automatisering.

Abaddon|18.04.19|11:40

Het grootste probleem is dat de aangesloten taxichauffeurs bij een TTO gezien worden als ondernemer terwijl ze dat niet zijn. Ipv zelf klanten te zoeken staan ze alleen maar te wachten. Uber als concurrent zien is ook niet echt waar, groot gedeelte van de uber klandizie zou nooit in de taxi stappen als ze de taxi tarieven moeten betalen. Dat verzekering door uber hoger is klopt wel.
Zelf rij ik pas 15 maanden als zelfstandig taxichauffeur en er is genoeg te verdienen als je maar actie onderneemt

Ton Van Dalfsen|18.04.19|11:47

Precies Rex, We moeten weer naar de gemeentelijke uitgifte van vergunningen. Dan heb je al die DURE TTO’s niet nodig. iedere taxiondernemer z’n eigen dorp, plaats of stad is beschermd voor de opstapmarkt. Want uiteindelijk gaat het toch over de opstapmarkt?

Ton Van Dalfsen|18.04.19|11:53

Precies Abaddon, Je kan een goede boterham verdienen als je zelf maar in actie komt. EN je moet ook niet het onderste uit de kan willen. Heel veel eigen rijders halen hun neus op voor een rit wat iets minder opbrengt. De goede tijden van meter tarief krijgen is allang voorbij. Er zijn zelfs TTO aangesloten chauffeurs die ook voor Uber rijden. Dus eenheid is er niet echt meer. En die chauffeurs doen dan ook nog mee aan de protestactie!

Ton Van Dalfsen|18.04.19|14:22

Een groot aantal weten nog wel de acties van vele jaren geleden. Was dat niet een Cees Meester die het voortouw nam. Komst van Treintaxi, komst van concurrent Taxidirect dacht ik. Waar zijn nu die activisten? Zet de hele vijzelstraat vast. Uber heeft daar toch zijn kantoor? Dan voer je echt actie. Zijn de activisten van toen nu zo tam geworden?

Ton Van Dalfsen|18.04.19|14:24

Dan vergeet ik ook nog de acties van vele jaren geleden op schiphol.

Cor Bentum|02.05.19|20:35

Alle activisten van toen zijn niet tam maar (te) oud.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.