Uber is tegen discriminatie en wil diversiteit bevorderen BEELD Uber

Uber maakt melden van discriminatie makkelijker in app

Uber is tegen discriminatie en wil diversiteit bevorderen BEELD Uber

Wie tijdens een rit met een Uber-taxichauffeur te maken krijgt met discriminatie, kan dat vanaf nu gemakkelijker melden. Uber heeft een extra optie toegevoegd aan haar app. Het techbedrijf heeft dit aangekondigd op het moment dat in Amsterdam de Pride-week plaatsvindt.

Melding maken van een onheuse bejegening kan via twee manieren: via de knop ‘feedback over mijn chauffeur’ en via de knop ‘juridisch, privacy en andere vragen’. Uber belooft dan actie te ondernemen. Gedupeerden kunnen hun ervaringen ook via het algemene meldpunt ‘meld discriminatie nu’ delen.

Bewustwording

Vooralsnog is de klaagknop alleen in Nederland beschikbaar, meldt ANP. Maar als hij aanslaat, wordt hij volgens het persbureau misschien ook in andere landen ingevoerd. Uber wil ook iets doen tegen kwetsende passagiers. Het bedrijf wil het mogelijk maken dat wie zich vaak misdraagt, geweigerd kan worden als klant.

“Helaas zijn er nog steeds voorbeelden van onbegrip en discriminatie binnen de taxibranche”, motiveert het Amerikaanse techbedrijf in een blog. “Geen enkele passagier én geen enkele chauffeur mag hiermee te maken krijgen. We werken er hard aan om deze bewustwording te vergroten en discriminatie tegen te gaan.”

Kwetsende passagiers

Onder meer de bekende Amsterdamse dragqueen Jennifer Hopelezz ondervond dit probleem aan den lijve. Twee weken geleden weigerde een Uber-chauffeur haar in zijn taxi. Hopelezz had net met anderen gewerkt aan een promotiefilm voor Pride Amsterdam en samen wilden ze een Uber naar een andere locatie nemen.

Overigens nam een andere Uberchauffeur het gezelschap wel mee, maar daarmee zijn de problemen de wereld niet uit. Hopelezz constateert dat het op de site van Uber bijvoorbeeld niet mogelijk is melding te maken van discriminatie.

Herhaling voorkomen

Een week eerder hadden Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s), Uber, ViaVan, KNV, de gemeente Amsterdam en het plaatselijke discriminatiemeldpunt juist afspraken gemaakt om discriminatie tegen te gaan. Zo gaan TTO’s en taxiplatforms als Uber hun chauffeurs aanspreken op discriminerend gedrag en bij herhaling ook maatregelen tegen ze nemen.

Aanleiding voor de maatregelen is dat een taxichauffeur vorig jaar tijdens de Pride weigerde Hopelezz te vervoeren. Dat incident haalde veel media en leidde al snel tot excuses van en een verzoenend gesprek met de chauffeur in kwestie, die is aangesloten bij TCS. Bovendien is besloten van het incident te leren en in te zetten op voorkoming in de toekomst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

2 reacties op “Uber maakt melden van discriminatie makkelijker in app”

Bertax Landsmeer|30.07.19|15:47

Het idee alleen al dat de kans aanwezig is dat je gediscrimineerd kan worden door een Uberrijder, is al een bewijs dat het een malafide sillicon valley imperalistisch idee is met slaven die geen enkele opleiding hebben genoten en waar zij geen controle over hebben!

En Den Haag en Amsterdam maakt dit mogelijk door de vakbekwaamheid opleidingseisen te schrappen!

Schaam jullie Den Haag!

Wie oogst zal zaaien!

Bertax Landsmeer|30.07.19|15:49

Andersom dus