Daklicht

Chauffeurs verliezen kort geding over Amsterdamse taxiregels

Een groep van 33 taxichauffeurs heeft het kort geding verloren dat ze hadden aangespannen tegen Taxistad en Take a Taxi, de Amsterdamse TTO’s waarbij ze zijn aangesloten. Daarmee is opnieuw door een rechter bevestigd dat alle Toegelaten Taxi Organisaties en hun chauffeurs zich aan het maatregelenprotocol in de taxiverordening moeten houden.

Het kort geding speelde weliswaar tussen de chauffeurs en de TTO’s, maar het had veel weg van een juridisch opzetje. Beide ‘kampen’ willen namelijk hetzelfde: minder strenge sancties voor met name kleine overtredingen van de taxiregels in Amsterdam. Die zijn namelijk volgens zowel deze TTO’s als veel chauffeurs op zichzelf al overtrokken. Bovendien zouden ze zorgen voor oneerlijke concurrentie met taxidiensten die niet aan de regels van de opstapmarkt gebonden zijn. TAT en Taxistad steunden de eisen van de chauffeurs dan ook.

Harder gestraft

Om hun zin te krijgen, kwamen Take a Taxi en Taxistad met een alternatief maatregelenprotocol. De gemeente reageerde daarop met een rechtszaak en won die ook, wat betekent dat de TTO’s zich op straffe van dwangsommen aan de afgesproken regels voor sancties moeten houden. In reactie daarop spanden 33 chauffeurs een kort geding aan tegen de twee TTO’s over hetzelfde onderwerp. Ook hier is de uitkomst dat TAT en Taxistad zich gewoon aan het geldende protocol voor sancties op overtredingen moeten houden.

Overigens is ook de gemeente het ermee eens dat het maatregelenprotocol niet optimaal is, omdat TTO-chauffeurs voor dezelfde overtreding harder worden gestraft dan bijvoorbeeld Uber-chauffeurs. Juist dat is voor de twee TTO’s reden geweest een eigen maatregelenprotocol te ontwikkelen. Daar komen ze dus bij herhaling niet mee weg, maar intussen is wel duidelijk dat de gemeente het bestaande protocol gaat aanpassen aan de veranderde markt. TTO’s krijgen meer autonomie bij het opleggen van sancties en ook de controle op en sactionering van de TTO’s wordt straks anders geregeld.

Nieuwe ongelijkheid

Daar wordt nu aan gewerkt en het streven is de veranderingen medio april 2020 door te voeren, al is dat geen harde deadline. Tot die tijd moeten de TTO’s zich gewoon aan de huidige afspraken voor sancties en overtredingen houden, vindt de gemeente. Een eigen maatregelenprotocol zou alleen maar voor nieuwe ongelijkheid zorgen tussen de verschillende TTO’s, en de rechter deel die zienswijze. Er is wel sprake van ongelijkheid, maar daar zijn al enkele concessies aan gedaan en de gemeente werkt nu volop aan een herziening van het probleem. Degenen die het niet met het huidige sanctiesysteem eens zijn, zullen dus simpelweg nog even geduld moeten hebben.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

2 reacties op “Chauffeurs verliezen kort geding over Amsterdamse taxiregels”

Eric van Dulst|16.11.19|00:36

Het valt mij op dat er niemand reageert. Laten we even simpel zijn. Iedereen is dat gezeur beu in Amsterdam. Ik hoor van klanten dat ze graag met Uber rijden en niet met de normale taxi.
Daarom heel simpel. Doe wat de klant vraagt en doek de reguliere taxi op in Amsterdam. Laat iedere taxichauffeur zich aansluiten bij Uber en je bent van de problemen af. Goed voor de klant,want die kan de juiste chauffeur kiezen. De klant is koning.

Eric van Dulst|16.11.19|00:56

Ik ben voor gelijke regels in heel Nederland. Amsterdam is maar een klein stukje Nederland en als ik daar kom denk ik: die zijn gek.Ik zie chauffeurs over de trambaan scheuren terwijl buitenlandse chauffeurs dat niet mogen. Ik heb veel vrienden daar en geven mij gelijk. Doe wat de klant vraagt,geef duidelijkheid. Vergelijk het met New York. Alle taxies zijn geel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.