Diverse boetes uitgedeeld bij taxicontrole Leeuwarden

Politie. Foto: Thom Mandos

De politie heeft samen met de ILT afgelopen weekend de taxibranche in Leeuwarden gecontroleerd op naleving van de regels. Daarbij zijn verschillende boetes uitgedeeld.

De actie kwam niet uit de lucht vallen, meldt de politie van Leeuwarden en omstreken op Facebook. Het afgelopen half jaar werden er namelijk geregeld meldingen gedaan van wangedrag door taxichauffeurs. Voor de politie, gemeentelijke handhaving en Inspectiedienst Leefomgeving en Transport reden om in actie te komen en controles te houden. Dat gebeurde op twee locaties: de Stationsweg bij het treinstation en Zaailand, een weg aan een groot plein in de binnenstad.

Zeven keer proces-verbaal

In totaal werden er zestien taxi’s gecontroleerd en lang niet alles werd in orde bevonden. Er werd maar liefst voor zeven overtredingen een proces-verbaal opgemaakt. Drie chauffeurs reden rond zonder actuele tarieven- of klachtenkaart. Daarnaast werden er nog vier ‘losse’ overtredingen vastgesteld: rijden met een taxameter waarvan de keuring verlopen is, rijden zonder chauffeurskaart, geen kentekenkaart op zak hebben en rijden zonder ingelogde chauffeurskaart. De politie geeft aan dat de oogst van de controle voldoende aanleiding is om de actie op termijn nog eens uit te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Diverse boetes uitgedeeld bij taxicontrole Leeuwarden”

Holland Taxi Peter Walgreen|03.02.20|15:17

Zo zo, mogen de mensen van ILT wel uitkijken dat ze niet overwerkt raken van het controleren van liefst 16 taxi’s in een heel weekeinde…..

Bert Ltc|03.02.20|16:28

Kan iemand deze vraag beantwoorden? Taxi bedrijf laat iemand tijden zonder een chauffeurskaart rijden. Laat degene inloggen met een bsn nummer van familie lid van het bedrijf. Word aangehouden en krijgt enkel een boete van 360 euro. Waar is de controle betreft zwart werken. Oneerlijke concurrentie. Loon word zo uitbetaald. Niks word afgedragen. De controle is de lik me versie.

Duco Douwstra|03.02.20|17:09

Als je géén BCT in je taxi hebt, krijg je een boete van € 1800,00, volgens mij is er nog niet ÉÉN daadwerkelijk betaald. Ik lees ook niks over controle op de data van de BCT en op de chauffeurspas. O NÉÉ DAT KUNNEN ZE NOG STEEDS NIET OP DE DOOR DE ILT VERPLICHTE GEDWONGEN BCT MISLUKKING. Wat een drama wat een schande, een systeem blijven verplichten waarvan je weet dat het AAN NUL VAN DE OORSPRONKELIJK GESTELDE DOELEN VOLDOET. ALS OVERHEIDSINSTANTIE KWALIFICEER JE JEZELF DAN ALS CRIMINEEL.

Peter Vriens|03.02.20|19:03

Een instantie als ILT zou zich diep moeten schamen en niet aan stemmingmakerij moeten doen zoals hier op deze site regelmatig te vertellen dat er bekeuringen uitgedeeld zijn op naleving van Taxi regels. (wangedrag)
Dat de BCT en Taxiwet door toedoen van ILT rammelt aan alle kanten, doordat zijn doelstellingen niet worden gehaald, weigert ILT te onderkennen en openbaar te maken. ILT kan met de opgeslagen data niets wanneer het tot een rechtszaak komt.
“Verbeter de wereld, begin bij jezelf!”.

Taxi Volendam|03.02.20|22:17

Wanneer een auto niet aan APK eisen voldoet, geen keurings rapport, wel bij controle onderweg bekeuring.
ILT controleert een taxi op aanwezigheid BCT maar niet of die aan AlLE EISEN voldoet. De slager keurt dus zijn eigen vlees zoals hem dat uitkomt. Hoe kan het dat een ondeugdelijk apparaat bct, welke in zijn testfase zit verplicht wordt door een Overheid.
Wat is het nut van certificeren van de bct en de rol van de RDW ?
Is het veel gevraagd duidelijkheid te geven ILT ?

Duco Douwstra|04.02.20|12:58

Als de ILT de constante innovatie van Cabman, Quipment en Taxitronic in 2006 niet in de nek had omgedraaid met de op aankomende desastreuze BCT verplichting, dan waren wij Uber ver voor geweest. Dan waren wij al veel eerder geweest met taxi bestellen via een App, dit is dus 1 van de vele oorzaken waarmee IenM samen met ILT de taxibranche tot een puinhoop heeft gemaakt. Ze hebben zich door slinkse grote partijen waarin mensen zaten met driedubbele belangen vals laten adviseren.En wie zijn de lul?

Thea Mol|06.02.20|13:04

Laten ze eerst eens wat aan die snorders doen. Ze maken het ons verplicht aan alle eisen te voldoen maar daar doen ze geen malle moer aan

Diverse boetes uitgedeeld bij taxicontrole Leeuwarden | TaxiPro