Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

Breda grijpt in: zero tolerance in toezicht op taximarkt

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

De gemeente Breda heeft het gehad met taxichauffeurs die de regels negeren. Er komt meer toezicht op de naleving van de taxiregels in de stad en daarbij wordt een zero tolerance-beleid gehanteerd. De gemeente luistert hiermee naar kritiek van de bevolking en de lokale politiek dat de komst van een keurmerk nog geen verbetering heeft gebracht.

De problemen in de Brabantse stad zijn niet nieuw. Een deel van de aanbieders van taxivervoer op standplaatsen maakt zich al jaren schuldig aan ritweigering, het rekenen van te hoge prijzen en wangedrag. Sinds een half jaar heeft Breda een eigen taxikeurmerk om deze ongewenste praktijken te bestrijden. Maar dat levert nog bar weinig op. De plaatselijke VVD stelde al kritische vragen en pleitte deze week voor een hardere aanpak. Een gemeentelijke post op Facebook over het onderwerp leverde een stroom aan negatieve reacties van inwoners op.

Extra BOA’s

De gemeente constateert dat de goedwillende chauffeurs nog steeds de dupe worden van de ‘rotte appels’. En dus komt er meer handhaving en toezicht. Ook worden er mystery guests ingezet om ervaringen met chauffeurs te verzamelen en indien nodig daar het beleid op aan te passen. Wethouder Boaz Adank geeft een toelichting op de koerswijziging.

“In de praktijk betekent dit dat er vanaf dit moment, naast cameratoezicht en de inzet van taxi-stewards, extra BOA’s worden ingezet op de vrijdag- en zaterdagavond en nacht. Tijdens carnaval gebeurt de extra inzet van zowel BOA’s als taxi-stewards op alle dagen, dus ook op zondag en maandag. De extra BOA’s zullen vooral op en rond de taxistandplaats aanwezig zijn om toezicht te houden en op te kunnen treden wanneer nodig.”

Sector gooit eigen ruiten in

Zij zullen daarbij een zero tolerance-benadering hanteren, zegt de wethouder. “Denk hierbij aan maatregelen die kunnen leiden tot schorsing of intrekking van de vergunning, maar ook tot strafrechtelijke sancties. De afhandeling van dit soort maatregelen kunnen zij straks ter plaatse doen in een mobiel kantoor dat tijdelijk op de Prinsenkade wordt geplaatst. Ik hoop dat de sector beseft dat ze hun eigen ruiten verder aan het ingooien zijn. Meer mensen zouden voor de taxi kiezen als de kwaliteit hoger zou zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Breda grijpt in: zero tolerance in toezicht op taximarkt”

Taxi Volendam|08.02.20|14:09

Zet extra BOA’s op het binnenhof neer, zo dicht mogelijk bij de VVD fractie. Daar komt het ondeugdelijke landelijke Taxibeleid van de laatste 20 jaar vandaan. Een hongerloontje valt niet bij elkaar te rijden waardoor er rotzooi is ontstaan. Dan moet je er ook niet van opkijken dat het op taxi standplaatsen een bende is geworden in. Dat ga je met zero tolerance of keurmerken niet oplossen.
Het vrijgeven van vergunningen is de hoofdoorzaak van hef falende beleid. Stop daar mee!

Bennie de Wit|09.02.20|18:28

Lekker makkelijk om Den Haag de schuld te geven van alles. Het zijn de taxichauffeurs die er constant weer een teringzooi van maken. Klanten bedonderen, ritten weigeren. Je kan elk type beleid bedenken, de rotte appels blijven doorgaan. Handhaven en berechten is de enige manier die zal helpen, dus in plaats van alles af te zeiken, moedig dingen zoals dit eens toe! Negatief gebral altijd, bah bah.

Stef Bouwhuis|13.02.20|12:36

Chauffeurs die het vak een slechte naam geven moeten continu aangepakt worden. Als elke taxi een track & trace systeem heeft, kunnen ook klachten over omrijden en verkeerde tarieven ‘later’ worden aangepakt. Open een directe klachten-Whattsapp-lijn. Voor behandeling van deze klachten wordt de chauffeur bij de Gemeente of TTO geroepen voor uitleg. Hij/zij moet zijn onterechte voordeel direct terugbetalen. Bij teveel strafpunten volgt oplopend een boete tot een tijdelijke of definitieve schorsing.