Standplaats taxibord

VVD wil harde aanpak taxibranche Breda

Snorders opgepakt. Foto: TaxiPro (VK)

De VVD in Breda wil niet langer toestaan dat een deel van de taxichauffeurs in de stad de regels niet naleeft. De partij pleit onder meer voor permanente controle op de taxistandplaats in de binnenstad.

Dat meldt breda.nieuws.nl op basis van uitspraken van VVD-raadslid Eddie Förster. Het was ook de VVD die onlangs kritische vragen stelde over het uitblijven van verbeteringen nu Breda een eigen taxikeurmerk heeft. Ritweigering, te hoge prijzen en wangedrag op de standplaats zouden nog steeds geregeld voorkomen.

Daarom stelt de partij nu een harde aanpak voor. Op de standplaats in het centrum is volgens de VVD permanent toezicht nodig, gekoppeld aan een lik-op-stukbeleid bij overtredingen van de keurmerkregels. De partij kan zich ook voorstellen dat BOA’s of stewards de passagiers over de aanwezige taxi’s verdelen, zodat goed inzichtelijk wordt of en wanneer er sprake is van ritweigering.

Vignet intrekken

Chauffeurs die in de fout gaan, moeten dan in elk geval voor de rest van die avond of nacht van de standplaats worden geweerd, vindt de VVD. Inttrekken van het taxivignet moet volgens de fractie ook veel sneller en strenger gaan gebeuren, anders heeft het keurmerk eigenlijk geen waarde. De VVD zou graag zien dat aan passagiers voorafgaand aan de rit duidelijk wordt gemaakt wat ze ervan mogen verwachten en ook wat juist niet door de beugel kan.

Lees ook: Keurmerk heeft problemen taximarkt Breda nog niet opgelost

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “VVD wil harde aanpak taxibranche Breda”

Stef Bouwhuis|13.02.20|12:15

Probeer eens anders te denken Gemeentes. Wachten in een gedwongen wachtrij is achterhaald. Wijzig de wachtrij in insteekhavens. Voor een korte rit kan een klant dan naar de achterste taxi lopen, terwijl de taxi vooraan (die het langste wacht) alleen de wat langere ritten hoeft te accepteren. Je zou de passagier ter plaatse zijn bestemming kunnen laten intoetsen in een app, zodat alleen de chauffeurs ter plaatse op die standplaats, die informatie zien en zich aan hem kunnen aanbieden.