Ambulance. Foto: iStock / Ignatiev

Trambestuurder bestraft voor zware aanrijding met taxi

Ambulance. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Ignatiev

Een trambestuurder die met zijn verkeersgedrag voor gevaar zorgde dat leidde tot een aanrijding met een taxi, is door de rechter veroordeeld tot een boete van 1.500 euro. Zowel de taxichauffeur als zijn passagiers raakten zwaar gewond bij het ongeval.

Dat ongeluk vond plaats in 2017 aan de Stadionweg in Amsterdam. De trambestuurder was ter plekke zeer goed bekend, maar had blijkbaar niet in de gaten dat er een wissel openstond die de tram linksaf zou doen slaan. De veilige snelheid voor het nemen van zo’n wissel is 15 kilometer per uur, maar de tram reed op dat moment beduidend harder.

Op hetzelfde moment reed er een taxi in tegengestelde richting over de trambaan. Op een kruising sloeg de tram plotseling en onverwachts af, waardoor de taxi tegen de tram aanreed. De taxichauffeur liep daarbij zware verwondingen op: gebroken ribben en een gebroken rugwervel, bloedingen en letsel aan de hersenen en een gebroken enkel. Zijn passagiers bleven evenmin ongedeerd, met onder meer gebroken armen en wervels en scheuren organen voor de een, terwijl de ander diverse breuken in het gezicht opliep.

Wissel stond nog naar links

Op de route van de tram was eerder die dag een stremming geweest, maar de tram in kwestie was de eerste die weer het gebruikelijke traject zou rijden. De bestuurder ging er daarom van uit dat de tram rechtdoor zou gaan. Pas vlak voor de kruising zag hij dat de wissel nog naar links stond. Hij probeerde nog wel in te grijpen, maar dat kon de aanrijding niet meer voorkomen.

In de rechtszaak werden de trambestuurder twee dingen ten laste gelegd. Ten eerste zou zich zo onvoorzichtig of onoplettend hebben gedragen dat hij daarmee een verkeersongeval veroorzaakte. Ten tweede zou hij zich als verkeersdeelnemer op zo’n manier hebben gedragen dat daardoor gevaar of hinder voor het andere verkeer ontstond.

Niet meer na te gaan

De rechter buigt zich vervolgens over de vraag of de trambestuurder onvoorzichtig heeft gehandeld. De taxi had een ontheffing om op de trambaan rijden. Anderzijds had de tram voorrang en dat het afslaan onverwachts gebeurde, verandert daar niets aan. De Tram Waarschuwings Installatie (TWI) attendeert tegemoetkomend verkeer op trams die gaan afslaan. Maar in het onderzoek direct na het ongeval is niet nagegaan of de TWI werkte en dat is achteraf ook niet meer te controleren.

De rechter gaat er daarom vanuit dat de TWI werkte, waardoor de trambestuurder voor het eerste vergrijp wordt vrijgesproken. Daarin gaat de rechter ook mee wat zowel de officier van justitie als de advocaat van de verdachte hadden geeist. De trambestuurder is dus niet direct schuldig aan het veroorzaken van het verkeersongeval waarbij de taxichauffeur en zijn passagiers gewond raakten.

Handmatig wisselen

Op het tweede punt bevindt de rechter hem echter wel schuldig. Daarbij speelt mee dat hij een zeer ervaren trambestuurder is, en dus bekend met alle voorschriften en met de situatie op de plek waar het ongeval gebeurde. Hij wist dat er een omleiding was geweest en dat hij als eerste na de stremming weer rechtdoor zou rijden. Dat betekent ook dat de de eerder met de hand gewijzigde wissel door de eerstvolgende trambestuurder weer moet worden teruggezet in de oorspronkelijke stand.

Hij had er dus rekening mee moeten houden dat hij de wissel nog moest verzetten, vindt de rechter. Daar komt nog bij dat de tram volgens de bestuurder bij het nemen van de wissel 20 tot 25 kilometer per uur reed, en volgens onderzoek achteraf gemiddeld 32 kilometer per uur over het traject tussen twee haltes. Hoe dan ook veel harder dan de 15 kilometer per uur die staat voor het rijden over een wissel. Ook als er vanuit wordt gegaan dat de TWI de taxichauffeur waarschuwde, neemt dat de fouten in het verkeersgedrag van de trambestuurder niet weg.

Geen verwijten

Kortom: met zijn gedrag heeft de trambestuurder gevaar veroorzaakt voor andere weggebruikers. Als gevolg van het ongeval dat daaruit voortvloeide, raakten meerder mensen zwaar gewond. Toch speelt dat laatste niet mee in het bepalen van de straf; het gaat om de mate waarin er gevaar is veroorzaakt. De trambestuurder is zich bewust van de gevolgen van zijn handelen en de slachtoffers hebben allemaal verklaard dat zij flinke gevolgen ervaren van het ongeluk, maar dat ze dit de trambestuurder niet verwijten. Toch vindt de rechtbank een straf wel gepast en daarom is een boete van 1.500 euro opgelegd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Trambestuurder bestraft voor zware aanrijding met taxi”

Baki S Saracoglu|05.03.20|18:53

Alle Uber taxi s pakt ook klanten op straat,handhaving en politie heeft geen tijd voor,vooral snacks alle uber rijder zoeken klanten zonder app en pakken ze toch,wat a stad geweldig!!!

Trambestuurder bestraft voor zware aanrijding met taxi | TaxiPro
Ambulance. Foto: iStock / Ignatiev

Trambestuurder bestraft voor zware aanrijding met taxi

Ambulance. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Ignatiev

Een trambestuurder die met zijn verkeersgedrag voor gevaar zorgde dat leidde tot een aanrijding met een taxi, is door de rechter veroordeeld tot een boete van 1.500 euro. Zowel de taxichauffeur als zijn passagiers raakten zwaar gewond bij het ongeval.

Dat ongeluk vond plaats in 2017 aan de Stadionweg in Amsterdam. De trambestuurder was ter plekke zeer goed bekend, maar had blijkbaar niet in de gaten dat er een wissel openstond die de tram linksaf zou doen slaan. De veilige snelheid voor het nemen van zo’n wissel is 15 kilometer per uur, maar de tram reed op dat moment beduidend harder.

Op hetzelfde moment reed er een taxi in tegengestelde richting over de trambaan. Op een kruising sloeg de tram plotseling en onverwachts af, waardoor de taxi tegen de tram aanreed. De taxichauffeur liep daarbij zware verwondingen op: gebroken ribben en een gebroken rugwervel, bloedingen en letsel aan de hersenen en een gebroken enkel. Zijn passagiers bleven evenmin ongedeerd, met onder meer gebroken armen en wervels en scheuren organen voor de een, terwijl de ander diverse breuken in het gezicht opliep.

Wissel stond nog naar links

Op de route van de tram was eerder die dag een stremming geweest, maar de tram in kwestie was de eerste die weer het gebruikelijke traject zou rijden. De bestuurder ging er daarom van uit dat de tram rechtdoor zou gaan. Pas vlak voor de kruising zag hij dat de wissel nog naar links stond. Hij probeerde nog wel in te grijpen, maar dat kon de aanrijding niet meer voorkomen.

In de rechtszaak werden de trambestuurder twee dingen ten laste gelegd. Ten eerste zou zich zo onvoorzichtig of onoplettend hebben gedragen dat hij daarmee een verkeersongeval veroorzaakte. Ten tweede zou hij zich als verkeersdeelnemer op zo’n manier hebben gedragen dat daardoor gevaar of hinder voor het andere verkeer ontstond.

Niet meer na te gaan

De rechter buigt zich vervolgens over de vraag of de trambestuurder onvoorzichtig heeft gehandeld. De taxi had een ontheffing om op de trambaan rijden. Anderzijds had de tram voorrang en dat het afslaan onverwachts gebeurde, verandert daar niets aan. De Tram Waarschuwings Installatie (TWI) attendeert tegemoetkomend verkeer op trams die gaan afslaan. Maar in het onderzoek direct na het ongeval is niet nagegaan of de TWI werkte en dat is achteraf ook niet meer te controleren.

De rechter gaat er daarom vanuit dat de TWI werkte, waardoor de trambestuurder voor het eerste vergrijp wordt vrijgesproken. Daarin gaat de rechter ook mee wat zowel de officier van justitie als de advocaat van de verdachte hadden geeist. De trambestuurder is dus niet direct schuldig aan het veroorzaken van het verkeersongeval waarbij de taxichauffeur en zijn passagiers gewond raakten.

Handmatig wisselen

Op het tweede punt bevindt de rechter hem echter wel schuldig. Daarbij speelt mee dat hij een zeer ervaren trambestuurder is, en dus bekend met alle voorschriften en met de situatie op de plek waar het ongeval gebeurde. Hij wist dat er een omleiding was geweest en dat hij als eerste na de stremming weer rechtdoor zou rijden. Dat betekent ook dat de de eerder met de hand gewijzigde wissel door de eerstvolgende trambestuurder weer moet worden teruggezet in de oorspronkelijke stand.

Hij had er dus rekening mee moeten houden dat hij de wissel nog moest verzetten, vindt de rechter. Daar komt nog bij dat de tram volgens de bestuurder bij het nemen van de wissel 20 tot 25 kilometer per uur reed, en volgens onderzoek achteraf gemiddeld 32 kilometer per uur over het traject tussen twee haltes. Hoe dan ook veel harder dan de 15 kilometer per uur die staat voor het rijden over een wissel. Ook als er vanuit wordt gegaan dat de TWI de taxichauffeur waarschuwde, neemt dat de fouten in het verkeersgedrag van de trambestuurder niet weg.

Geen verwijten

Kortom: met zijn gedrag heeft de trambestuurder gevaar veroorzaakt voor andere weggebruikers. Als gevolg van het ongeval dat daaruit voortvloeide, raakten meerder mensen zwaar gewond. Toch speelt dat laatste niet mee in het bepalen van de straf; het gaat om de mate waarin er gevaar is veroorzaakt. De trambestuurder is zich bewust van de gevolgen van zijn handelen en de slachtoffers hebben allemaal verklaard dat zij flinke gevolgen ervaren van het ongeluk, maar dat ze dit de trambestuurder niet verwijten. Toch vindt de rechtbank een straf wel gepast en daarom is een boete van 1.500 euro opgelegd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Trambestuurder bestraft voor zware aanrijding met taxi”

Baki S Saracoglu|05.03.20|18:53

Alle Uber taxi s pakt ook klanten op straat,handhaving en politie heeft geen tijd voor,vooral snacks alle uber rijder zoeken klanten zonder app en pakken ze toch,wat a stad geweldig!!!