BIOS Schiphol

Schipholchauffeur Lucas: ‘Er toch maar het beste van maken’

Foto: aangeleverd door BIOS

De meeste taxi’s in Nederland staan grotendeels stil, maar er wordt nog wel wat vervoer gereden. TaxiPro zet de chauffeurs die dat doen in de schijnwerpers. Dit keer het verhaal van Lucas Nietveld. Hij is al meer dan twintig jaar taxichauffeur. Sinds een jaar of vier werkt hij voor de BIOS-groep, en dan vooral op Schiphol. Daar is het werk door de coronacrisis grotendeels opgedroogd, maar Nietveld probeert er toch het beste van te maken.

“Op Schiphol is er meestal genoeg te doen. Je bent weliswaar in dienst maar je moet toch een beetje als ondernemer denken. Dus als ik een klant oppik, schat ik op basis van de drukte in of het nog de moeite is om na die rit nog een keer terug te komen. En in principe heb ik zo altijd lekker kunnen rijden.

Maar dat is nu wel anders. Mijn werkgever deelt me geregeld in om zorgvervoer te rijden, maar we moeten tenminste vier taxi’s op Schiphol hebben. Maar veel zin heeft dat niet. Je staat zo twee, drie uur te wachten op de volgende klant. De andere concessiehouders moeten ook een minimum aantal taxi’s ter plaatse hebben. Daarnaast zie je nog wel wat chauffeurs voor de overige plekken op de standplaats, maar de meesten hebben er de brui aan gegeven op Schiphol.

Goed opletten

Vanaf Schiphol is er dus veel minder vervoer nu. Zelf had ik laatst nog wel een rit naar Den Haag, dat maakt de dag nog een beetje goed. Uiteraard hebben we handgel, desinfecterende middelen, handschoenen en mondkapjes in de auto om de ritten die er nog wel zijn zo veilig mogelijk te laten verlopen. Ik let natuurlijk goed op of mensen bijvoorbeeld hoesten of andere signalen vertonen dat ze ziek zijn.

Het voordeel is dat we rijden in de Tesla Model X, waarvan je de deuren en de achterklep niet hoeft aan te raken om ze te openen. De afstand tot de passagier is ook voldoende. In principe vervoer je nog maar één klant tegelijk; als er bijvoorbeeld meerdere gezinsleden samen willen reizen dan gaan ze met een taxibusje. En zo proberen we er toch maar het beste van te maken. Ik weet wat er speelt en gebruik mijn gezond verstand, maar ik ben niet bang en laat me ook niet gek maken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Schipholchauffeur Lucas: ‘Er toch maar het beste van maken’”

Ali Ates|04.04.20|02:24

Loondienst chauffeurs hoeft zich zowiezo niet druk temaken,salaris word toch 90 procent door betaald .

Maak eens reporte van consesie houder BBF schipholtaxi chauffeur die piept heel anders.

Peter Walgreen|04.04.20|10:53

Salaris wordt voor 100% doorbetaald, die laatste 10% wordt door de werkgever zelf betaald.

Schipholchauffeur Lucas: ‘Er toch maar het beste van maken’ | TaxiPro
BIOS Schiphol

Schipholchauffeur Lucas: ‘Er toch maar het beste van maken’

Foto: aangeleverd door BIOS

De meeste taxi’s in Nederland staan grotendeels stil, maar er wordt nog wel wat vervoer gereden. TaxiPro zet de chauffeurs die dat doen in de schijnwerpers. Dit keer het verhaal van Lucas Nietveld. Hij is al meer dan twintig jaar taxichauffeur. Sinds een jaar of vier werkt hij voor de BIOS-groep, en dan vooral op Schiphol. Daar is het werk door de coronacrisis grotendeels opgedroogd, maar Nietveld probeert er toch het beste van te maken.

“Op Schiphol is er meestal genoeg te doen. Je bent weliswaar in dienst maar je moet toch een beetje als ondernemer denken. Dus als ik een klant oppik, schat ik op basis van de drukte in of het nog de moeite is om na die rit nog een keer terug te komen. En in principe heb ik zo altijd lekker kunnen rijden.

Maar dat is nu wel anders. Mijn werkgever deelt me geregeld in om zorgvervoer te rijden, maar we moeten tenminste vier taxi’s op Schiphol hebben. Maar veel zin heeft dat niet. Je staat zo twee, drie uur te wachten op de volgende klant. De andere concessiehouders moeten ook een minimum aantal taxi’s ter plaatse hebben. Daarnaast zie je nog wel wat chauffeurs voor de overige plekken op de standplaats, maar de meesten hebben er de brui aan gegeven op Schiphol.

Goed opletten

Vanaf Schiphol is er dus veel minder vervoer nu. Zelf had ik laatst nog wel een rit naar Den Haag, dat maakt de dag nog een beetje goed. Uiteraard hebben we handgel, desinfecterende middelen, handschoenen en mondkapjes in de auto om de ritten die er nog wel zijn zo veilig mogelijk te laten verlopen. Ik let natuurlijk goed op of mensen bijvoorbeeld hoesten of andere signalen vertonen dat ze ziek zijn.

Het voordeel is dat we rijden in de Tesla Model X, waarvan je de deuren en de achterklep niet hoeft aan te raken om ze te openen. De afstand tot de passagier is ook voldoende. In principe vervoer je nog maar één klant tegelijk; als er bijvoorbeeld meerdere gezinsleden samen willen reizen dan gaan ze met een taxibusje. En zo proberen we er toch maar het beste van te maken. Ik weet wat er speelt en gebruik mijn gezond verstand, maar ik ben niet bang en laat me ook niet gek maken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Schipholchauffeur Lucas: ‘Er toch maar het beste van maken’”

Ali Ates|04.04.20|02:24

Loondienst chauffeurs hoeft zich zowiezo niet druk temaken,salaris word toch 90 procent door betaald .

Maak eens reporte van consesie houder BBF schipholtaxi chauffeur die piept heel anders.

Peter Walgreen|04.04.20|10:53

Salaris wordt voor 100% doorbetaald, die laatste 10% wordt door de werkgever zelf betaald.