Taxi Rotterdam CS achterzijde

Geen extra coronasteun voor Rotterdamse taxichauffeurs

Foto: Inge Jacobs / ProMedia

De gemeente Rotterdam gaat geen extra maatregelen nemen om zelfstandig taxiondernemers door de coronacrisis te loodsen. De Rotterdamse fractie van DENK had daarom gevraagd, maar de partij heeft nu voor de tweede keer bot gevangen op dit vlak.

Eerder dit jaar vroeg de partij al om een compensatieregeling voor de Rotterdamse taxisector, maar daar zagen burgemeester en wethouders toen niets in. Recent deed DENK een nieuwe poging, ditmaal door B&W vragen te stellen in een brief met als onderwerp ‘De taxiwereld is in vlammen opgegaan.’ Ook dit keer zien B&W echter geen reden om extra steun in het leven te roepen voor de Rotterdamse taxibranche.

Geen lobby voeren in Den Haag

DENK wilde dit graag omdat niet alle taxiondernemers voor de TOZO-regeling voor zelfstandig ondernemers in aanmerking komen. B&W erkennen dat, maar geven aan dat het kabinetsbeleid zo is ingericht dat die groep als het goed is andere vormen van steun kan krijgen. Rotterdam ziet zichzelf verder geen lobby voeren om te zorgen dat de TOZO-regeling ook zakelijke kosten van chauffeurs (beter) dekt, want daar is de regeling niet voor bedoeld.

In tijden van weinig werk biedt het schorsen van het kenteken van een taxi de kans om de vaste lasten wat te drukken. Verzekering en belasting hoeven dan immers niet te worden betaald, mits de taxi ergens buiten de openbare weg wordt gestald. De gemeente Rotterdam bood eerder tot 1 augustus de mogelijkheid voor chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties om hun voertuig tijdelijk in een parkeergarage in de stad te stallen. Daar is vrijwel geen gebruik van gemaakt, maar DENK heeft desondanks gevraagd of de gemeente deze regeling wil verlengen. Bij voldoende belangstelling nemen B&W dat in overweging.

Niet meer chauffeurs nodig

En dat is eigenlijk de enige toezegging die de vragen van DENK hebben opgeleverd. Er was ook voorgesteld om te bemiddelen zodat straattaxichauffeurs worden ingezet voor het doelgroepenvervoer door Trevvel. Er zijn wel 25 chauffeurs aangesteld als onderaannemer en nog eens 25 staan op de reservelijst. Maar ook in het contractvervoer zijn de volumes gekelderd en meer chauffeurs zijn er nu simpelweg niet nodig. Tot slot is het nog te vroeg om te zeggen of taxiondernemers in aanmerking komen voor omscholing richting ander werk op kosten van de gemeente.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Geen extra coronasteun voor Rotterdamse taxichauffeurs”

Rick Van den berg|16.12.20|11:20

Overal vist de taxibranche achter het net.

Geen extra coronasteun voor Rotterdamse taxichauffeurs | TaxiPro
Taxi Rotterdam CS achterzijde

Geen extra coronasteun voor Rotterdamse taxichauffeurs

Foto: Inge Jacobs / ProMedia

De gemeente Rotterdam gaat geen extra maatregelen nemen om zelfstandig taxiondernemers door de coronacrisis te loodsen. De Rotterdamse fractie van DENK had daarom gevraagd, maar de partij heeft nu voor de tweede keer bot gevangen op dit vlak.

Eerder dit jaar vroeg de partij al om een compensatieregeling voor de Rotterdamse taxisector, maar daar zagen burgemeester en wethouders toen niets in. Recent deed DENK een nieuwe poging, ditmaal door B&W vragen te stellen in een brief met als onderwerp ‘De taxiwereld is in vlammen opgegaan.’ Ook dit keer zien B&W echter geen reden om extra steun in het leven te roepen voor de Rotterdamse taxibranche.

Geen lobby voeren in Den Haag

DENK wilde dit graag omdat niet alle taxiondernemers voor de TOZO-regeling voor zelfstandig ondernemers in aanmerking komen. B&W erkennen dat, maar geven aan dat het kabinetsbeleid zo is ingericht dat die groep als het goed is andere vormen van steun kan krijgen. Rotterdam ziet zichzelf verder geen lobby voeren om te zorgen dat de TOZO-regeling ook zakelijke kosten van chauffeurs (beter) dekt, want daar is de regeling niet voor bedoeld.

In tijden van weinig werk biedt het schorsen van het kenteken van een taxi de kans om de vaste lasten wat te drukken. Verzekering en belasting hoeven dan immers niet te worden betaald, mits de taxi ergens buiten de openbare weg wordt gestald. De gemeente Rotterdam bood eerder tot 1 augustus de mogelijkheid voor chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties om hun voertuig tijdelijk in een parkeergarage in de stad te stallen. Daar is vrijwel geen gebruik van gemaakt, maar DENK heeft desondanks gevraagd of de gemeente deze regeling wil verlengen. Bij voldoende belangstelling nemen B&W dat in overweging.

Niet meer chauffeurs nodig

En dat is eigenlijk de enige toezegging die de vragen van DENK hebben opgeleverd. Er was ook voorgesteld om te bemiddelen zodat straattaxichauffeurs worden ingezet voor het doelgroepenvervoer door Trevvel. Er zijn wel 25 chauffeurs aangesteld als onderaannemer en nog eens 25 staan op de reservelijst. Maar ook in het contractvervoer zijn de volumes gekelderd en meer chauffeurs zijn er nu simpelweg niet nodig. Tot slot is het nog te vroeg om te zeggen of taxiondernemers in aanmerking komen voor omscholing richting ander werk op kosten van de gemeente.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Geen extra coronasteun voor Rotterdamse taxichauffeurs”

Rick Van den berg|16.12.20|11:20

Overal vist de taxibranche achter het net.