Internet Taxi Centrale

‘Zijn taxiondernemers geen extra steun waard?’

Taxibedrijven die consumenten bedienen hebben al tijden nauwelijks werk. En het doet taxiondernemer Yvonne Blancke van Schipholvervoerder Internet Taxi Centrale pijn dat de horeca wel extra steun krijgt, maar taxibedrijven niet. In dit speciale blog voor TaxiPro legt zij uit waarom.

Het is natuurlijk allang bekend hoe beroerd het nu met de taxibranche gaat. Deze staat momenteel nagenoeg geheel stil. Wij zijn een Schiphol-taxivervoerder en omdat er zwaar wordt afgeraden om te vliegen, zijn er geen ritten naar of vanaf Schiphol. Dus staat de taxi netjes voor de deur geparkeerd. Een alternatief is er gewoon niet voor ons. 

Nu hebben we gelukkig eind november het derde steunpakket kunnen aanvragen, zodat we weer een beetje lucht krijgen. Die steun is met terugwerkende kracht vanaf oktober jongstleden. Het laatste deeltje – de overige 20 procent – van het tweede steunpakket, dat liep van juni tot en met september,  laat nog op zich wachten. Dit alles maakt het voor ons haast onmogelijk om door te kunnen leven zoals dat eigenlijk zou moeten. Alle reserves zijn ondertussen compleet verdampt.

Een hele zure appel

Wat ons zeer verbaast en een onaangenaam gevoel geeft, is dat de horeca voor het laatste kwartaal eenmalig 2.500 euro extra krijgt. Dit omdat ze de deuren hebben moeten sluiten. Maar dat houdt niet in dat ze helemaal geen inkomsten meer hebben. Het tegendeel is namelijk het geval. Omdat ze wel de afhaal- en bezorgmaaltijden mogen verkopen, is er wel degelijk een inkomen. Ze hebben het nu zelfs zo druk met de bezorgingen van alle maaltijden, dat de mensen langer moeten wachten voordat ze hun bestelling thuis bezorgd krijgen. Een hele mooie ontwikkeling natuurlijk voor de horeca, dat er toch een inkomen kan worden verdiend. Maar voor ons is dit een hele zure appel. 

Werkeloos afwachten

De taxi blijft voor de deur staan en zoals het er nu naar uitziet, zal deze pas weer kunnen gaan rijden als er weer veilig gevlogen kan worden. Ergens volgend jaar, hopen we dan maar. De horeca zal naar verwachting de deuren weer iets mogen openen in januari en zal daarbij dus ook weer meer inkomen gaan krijgen. Begrijp me goed, ik vind dit alleen maar een goede ontwikkeling. 

Alleen zitten wij ondertussen stil te wachten op de bestellingen. Maar zolang Schiphol geen werk heeft, zitten wij ook werkeloos te wachten op alle ontwikkelingen. Ook het feit dat de restaurants gesloten blijven, zal ook voor het vervoer van restaurantgasten geen taxivervoer ingezet kunnen worden.

De ervaring is dat de mensen ook niet zo snel een taxi zullen bestellen naar familie of vrienden, want ze zijn toch bang voor eventuele besmettingen, hoe goed wij ook alles schoonmaken en dergelijke. Ze zullen eerder met eigen vervoer gaan, waardoor ook deze ritten minimaal blijven.

Wel extra ondersteuning voor horeca

Alles bij elkaar genomen zitten de taxiondernemers te wachten op betere tijden en op de vertraagde aanvragen van de steunpakketten, terwijl alle vaste lasten gewoon doorgaan. De horecaondernemers hebben we vaak horen roepen hoe slecht ze het hebben en dat ze met veel onkosten blijven zitten, net als wij dus. Maar door dit vele roepen en vaak de media opzoeken hebben ze het toch voor elkaar dat zij een extra ondersteuning krijgen van 2.500 euro. En dat is naast de andere ondersteuningen en hun toch nog bestaande inkomsten, terwijl onze auto’s langer stil blijven staan. En dat zal voorlopig helaas niet veranderen.

Ook de laatste berichten brengen veel onduidelijkheid. Weer heeft de horeca het voor elkaar dat er nog meer steun komt, want zij behoren tot de zwaar getroffenen. Maar we horen ook dit keer niet dat er nog meer sectoren zijn die net zo hard of nog harder zijn getroffen door alle maatregelen, en dat die ook mogen rekenen op extra steun. Ons omzetverlies is meer dan 90 procent.

Totaal geen werk

Waarom is hier zo’n groot verschil gemaakt? Zijn de taxiondernemers het niet waard om ook een extra ondersteuning te krijgen net als de horeca? Door het ontbreken hiervan voelen wij ons erg ondergewaardeerd en in een hoek gezet. Wij hebben eerder de deuren moeten sluiten en die zullen langer dicht blijven dan die van de horeca, gewoon omdat er totaal geen werk is door het zware afraden van de vakanties.

Hopelijk zorgt dit voor wat meer begrip over hoe het met de taxiondernemers gaat en hoe die situatie zich verhoudt tot die van de horeca.

Hoe hard moet ik roepen?

Auteur: Yvonne Blancke, Internet Taxi Centrale

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

7 reacties op “‘Zijn taxiondernemers geen extra steun waard?’”

Jos Dinkelaar|15.12.20|19:35

waar kun je 2500 dan aanvaragen

Rick Van den berg|16.12.20|10:01

Helemaal met mevrouw eens, maar het grootste probleem is dat er in de taxibranche haast geen eenheid is, zelfs niet in deze moeilijke periode.
Daar waar de horeca niet bij de pakken neer is gaan zitten als branche zijnde, is dat wel bij de taxibranche geweest. Als ik nu vraag wie het boegbeeld is van de horeca, kan iedereen die niet onder een steen heeft geleefd zeggen; Robert Willemsen het is inmiddels een bekende Nederlander geworden. Er is geen radio en televisieprogramma geweest waar hij…

Rick Van den berg|16.12.20|10:29

Van de taxibranche iemand die z’n kop boven het maaiveld heeft durven te steken en niet lullig bedoeld maar, niet iemand die hier op taxipro in een livestream z’n onvrede komt uiten maar echt op de landelijke kanalen aan tafel bij b.v. Op 1, Jinek of noem het maar op. De taxibranche is aanwezig door afwezig te zijn en nu huilie huilie doen omdat de horeca wel wat voor elkaar krijgt. En hiermee wordt precies de spijker op de kop geslagen als het om de taxibranche gaat ze zijn overal te laat bij.

Rick Van den berg|16.12.20|10:45

De grote taxibedrijven die aanbestedingen hebben kunnen nog een beroep doen op de NOW Regeling, maar de meeste chauffeurs niet omdat er haast niemand meer in dienst wordt genomen meestal wordt er gewerkt met uitzendbureau’s en zzp’ers. De meeste chauffeurs vallen tussen wal en schip, maar om te overleven vragen ze wel steun aan of ze er recht op hebben of niet en geef ze eens ongelijk. Van de branche organisatie moet je het niet hebben want ze zijn in geen velden of wegen te bekkennen!!!

Rick Van den berg|16.12.20|10:56

Of toch wel als ze hun jaarlijkse contributie komen innen. Als ik vraag wie het boegbeeld is van de taxibranche iemand die bijna niet van het tv scherm is af halen die bijna iedere dag wel in de krant te zien is die zegt hoe problematische het nu is en dat het water nu tot aan de lippen stijgt, dan zeggen wij nu met z’n alle in koor…. Robert Willemsen???

Rick Van den berg|16.12.20|11:04

Als ik nu vraag wie het boegbeeld is in de taxibranche, wie niet van de tv en radio en kranten was weg te slaan die z’n kop boven het maaiveld heeft durven te steken de heeft gezegd dat het water de taxibranche tot aan de lippen is gestegen en dat het nu 2 voor 12 is dan roepen wij met z’n alle in koor…. ROBERT WILLEMSEN?!?!?!?

Peter Vriens|21.12.20|12:50

Rick,
Ben je zelf Taxi ondernemer?
Zo ja, waarom zelf niet overwegen boegbeeld te worden?
Commentaar leveren door aan de zijlijn te brullen is niet moeilijk, het lucht je misschien wat op.
Overweeg om zelf lid te worden van een taxi club en breng een positieve bijdrage in.