Smartphone, app, MaaS. Foto: iStock / LDProp

Qairos wil met nieuwe taxi-app oneerlijke concurrentie bestrijden

Foto: iStock / LDProp

Taxidienst Qairos maakt zijn intrede in Nederland met een nieuwe taxi-app. Met deze app wil het bedrijf een antwoord geven op de oneerlijke concurrentie die volgens de taxidienst op de markt is ontstaan door vervoersdiensten als Uber. 

Professionele taxichauffeurs hebben vaak kritiek op app-diensten als Uber, die in veel grote steden in Europa en daarbuiten worden aangeboden. Als reactie hierop heeft Michel Brull, algemeen directeur van Qairos, een app ontwikkeld die bruikbaar is voor alle taxiondernemers. Zowel de eenmanstaxi als een bedrijf met meerdere auto’s en chauffeurs kan gebruikmaken van deze app, waarmee het bedrijf ten dienste van de chauffeur de klant snel en efficiënt wil bedienen.

Zoveel mogelijk bediend door eigen chauffeurs

Dit wil de taxidienst doen door klanten eerst toe te wijzen aan de eigen chauffeur voor de rit, waarmee de klant al bekend is. Wanneer deze chauffeur niet beschikbaar is, wordt de rit overgedragen aan een collega van hetzelfde bedrijf. Als deze eveneens niet inzetbaar is, wordt het aangeboden aan andere aangesloten chauffeurs bij het Qairos-netwerk. Op deze manier stelt het bedrijf dat het de klant zo goed mogelijk wil bedienen. Het voordeel voor chauffeurs hierbij is dat ze – ook als zij de rit niet zelf kunnen rijden – een bonus ontvangen voor ‘hun’ klant. 

De klant heeft de keuze om voor de rit een vooraf bepaalde vaste prijs te betalen of om de ritprijs te laten berekenen door de taximeter in de taxi. Er kan daarbij zowel in de taxi contant afgerekend worden, als in de app met Creditcard of iDEAL. De app houdt alle commissies en betalingen bij in de virtuele portemonnee van de chauffeur of van het bedrijf.  

Gevecht met grote aanbieders

Momenteel is Qairos al actief in Spanje, waarbij ruim 700 chauffeurs aangesloten zijn. In Nederland zal MT Personenvervoer het eerste taxibedrijf zijn dat zijn klanten de mogelijkheid geeft om met de app een taxirit te bestellen. Roel Spinhoven, mede-eigenaar van het taxibedrijf uit Maastricht, meent hiermee het gevecht aan te gaan met grote aanbieders die hun klanten naar zijn zeggen ‘inpikken’.  

De Spaanse taxidienst stelt dat het op dit moment nog niet geïnteresseerd is in de grootste steden in ons land, omdat de concurrentie daar volgens Qairos een eigen ‘oorlog’ aan het voeren is. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Qairos wil met nieuwe taxi-app oneerlijke concurrentie bestrijden | TaxiPro
Smartphone, app, MaaS. Foto: iStock / LDProp

Qairos wil met nieuwe taxi-app oneerlijke concurrentie bestrijden

Foto: iStock / LDProp

Taxidienst Qairos maakt zijn intrede in Nederland met een nieuwe taxi-app. Met deze app wil het bedrijf een antwoord geven op de oneerlijke concurrentie die volgens de taxidienst op de markt is ontstaan door vervoersdiensten als Uber. 

Professionele taxichauffeurs hebben vaak kritiek op app-diensten als Uber, die in veel grote steden in Europa en daarbuiten worden aangeboden. Als reactie hierop heeft Michel Brull, algemeen directeur van Qairos, een app ontwikkeld die bruikbaar is voor alle taxiondernemers. Zowel de eenmanstaxi als een bedrijf met meerdere auto’s en chauffeurs kan gebruikmaken van deze app, waarmee het bedrijf ten dienste van de chauffeur de klant snel en efficiënt wil bedienen.

Zoveel mogelijk bediend door eigen chauffeurs

Dit wil de taxidienst doen door klanten eerst toe te wijzen aan de eigen chauffeur voor de rit, waarmee de klant al bekend is. Wanneer deze chauffeur niet beschikbaar is, wordt de rit overgedragen aan een collega van hetzelfde bedrijf. Als deze eveneens niet inzetbaar is, wordt het aangeboden aan andere aangesloten chauffeurs bij het Qairos-netwerk. Op deze manier stelt het bedrijf dat het de klant zo goed mogelijk wil bedienen. Het voordeel voor chauffeurs hierbij is dat ze – ook als zij de rit niet zelf kunnen rijden – een bonus ontvangen voor ‘hun’ klant. 

De klant heeft de keuze om voor de rit een vooraf bepaalde vaste prijs te betalen of om de ritprijs te laten berekenen door de taximeter in de taxi. Er kan daarbij zowel in de taxi contant afgerekend worden, als in de app met Creditcard of iDEAL. De app houdt alle commissies en betalingen bij in de virtuele portemonnee van de chauffeur of van het bedrijf.  

Gevecht met grote aanbieders

Momenteel is Qairos al actief in Spanje, waarbij ruim 700 chauffeurs aangesloten zijn. In Nederland zal MT Personenvervoer het eerste taxibedrijf zijn dat zijn klanten de mogelijkheid geeft om met de app een taxirit te bestellen. Roel Spinhoven, mede-eigenaar van het taxibedrijf uit Maastricht, meent hiermee het gevecht aan te gaan met grote aanbieders die hun klanten naar zijn zeggen ‘inpikken’.  

De Spaanse taxidienst stelt dat het op dit moment nog niet geïnteresseerd is in de grootste steden in ons land, omdat de concurrentie daar volgens Qairos een eigen ‘oorlog’ aan het voeren is. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.