Taxiondernemers krijgen geen uitstel, opstelstrook bij Schiphol vanaf 1 juni uitstootvrij

Foto: ProMedia

Op de opstelstrook bij Schiphol zijn vanaf 1 juni alleen nog uitstootvrije taxi’s welkom. De coronacrisis maakt het voor veel zelfstandige taxichauffeurs moeilijker om in zulke voertuigen te investeren. Toch wordt er geen gehoor gegeven aan hun oproep om de nieuwe regel uit te stellen tot het luchtverkeer grotendeels is hersteld. 

De realisatie van een uitstootvrije opstelstrook (de A-baan) bij Schiphol wordt al langere tijd door de luchthaven en Stichting Taxi Controle (STC) geambieerd. “Wij kondigen al sinds 2018 aan per 1 juni 2021 enkel nog emissievrije taxi’s actief te laten zijn als Aanvullend Vervoerder. Een uitzondering hierbij wordt gemaakt voor taxibussen. Hiervoor gelden minder strenge regels omdat geschikte uitstootvrije taxibussen veel lastiger te verwerven zijn”, aldus de manager van STC

Contracten na acht jaar verlengd

Begin dit jaar kondigde Schiphol aan het in verband met de coronacrisis niet gepast te vinden om een nieuwe aanbesteding voor het taxivervoer vanaf de luchthaven te starten. De huidige contracten gingen op 1 juni 2014 in en zouden eigenlijk na acht jaar aflopen, op 31 mei 2022. Het herstel van het vliegverkeer op de luchthaven werd echter nog als te onzeker beschouwd. In afwachting van meer duidelijkheid werd daarom besloten om de contracten te verlengen met 2,5 jaar, tot en met oktober 2024. 

Het vervoer blijft hiermee in handen van de drie concessiehouders SchipholTaxi, de BIOS-groep (ZCN) en Willemsen- de Koning. De meeste plekken op de standplaats hebben zij ter beschikking. De overige plekken zijn voor andere taxiondernemers. Zij stellen veelal teleurgesteld te zijn in het feit dat Schiphol en STC niet ook voor hen een uitzondering maakt in deze zware tijd, maar dan in het verduurzamingsbeleid. 

Oneerlijke behandeling

Volgens de taxiondernemers kiezen de twee partijen voor een oneerlijke behandeling. “Ze zeggen al geruime tijd dat onze wagens elektrisch moeten worden, maar de gecontracteerde vervoerders wisten ook al zeven jaar dat ze 1 juni 2022 moesten stoppen. Dat is pas over een jaar, maar toch ze krijgen er nu al 2,5 jaar bij”, aldus zelfstandig taxichauffeur Cor van Bentum. 

Volgens Van Bentum is het voor taxiondernemers afgelopen jaren niet makkelijk geweest om te investeren in het voldoen aan de duurzaamheidseis. Zo zijn er naar volgens hem veel auto’s afgeschreven en bemoeilijkt de afschaffing van de BPM-regeling de aanschaf van een nieuw voertuig. Velen moesten daarbij volgens hem ook belasting terugbetalen als een voertuig niet oud genoeg bleek te zijn.

“De coronacrisis maakte het vervolgens helemaal niet meer gemakkelijk om de nodige investeringen te doen”, meent Van Bentum. Het omzetverlies waarmee zij te maken hebben, wordt niet genoeg gecompenseerd door de overheid met de aangeboden Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). “Veel zelfstandigen komen hier niet voor in aanmerking, omdat er niet wordt voldaan aan het minimum aan vaste lasten per maand.” 

Investering met grote gevolgen

Toch zijn er zelfstandige vervoerders die ervoor kozen om, na het verstrijken van de afschrijvingstermijn van hun voertuig, te investeren in een emissievrije taxi. “Honderden zelfstandig Aanvullend Vervoerders hebben in de afgelopen jaren geanticipeerd op het STC-besluit om per 1 juni 2021 enkel nog emissievrije taxi’s actief te laten zijn, door een honderd procent emissievrij voertuig in gebruik te nemen”, stelt de manager van STC. 

De investering blijkt echter niet voor iedereen zonder gevolgen te zijn geweest. Gezien de verminderde inkomsten door corona, leidt het voor velen zelfs tot een financieel onhoudbare situatie. Zo ook voor een chauffeur die aangesloten is bij Staxi. “Mijn auto was volledig afgeschreven, dus ik heb eind 2019 zelf een elektrisch voertuig aangeschaft. Tot corona uitbrak ging alles goed, maar toen nam de vraag af en bleken mijn vaste kosten te laag om in aanmerking te komen voor de TVL-subsidie.”

Elektrische auto weer verkopen

De Staxi-chauffeur stelt dat er voor hem vanaf 1 juni niet veel zal veranderen, omdat hij al in de zogenoemde ‘eco-groep’ zit. Hoewel hij de A-baan straks op mag, geeft de taxichauffeur aan spijt te hebben van de investering. “Als ik het terug kon draaien, had ik het zo gedaan. Een elektrische auto is met gemiddeld één rit per dag niet te onderhouden. Twee maanden terug zei ik al dat ik het niet meer zou redden. Meermaals heb ik overwogen om de auto te verkopen, maar dit wordt al door zoveel chauffeurs gedaan en je krijgt de originele waarde nooit terug.” 

Hij legt uit dat hij het minimale dat hij nu verdient, eigenlijk apart zou moeten zetten voor een nieuwe auto. “Ik ben bang dat ik het niet ga redden om een nieuw voertuig te kopen, voordat deze als te oud wordt gezien om bij Schiphol te mogen werken. We verliezen nu eigenlijk anderhalf jaar om investeringen terug te verdienen.”

‘Enorm triest’

Wat betreft de overige chauffeurs die de overstap, gezien de onzekere situatie door corona, nog niet hebben gemaakt, stelt STC te begrijpen dat zij in een lastige situatie terecht zijn gekomen. “De enorme afname in het aantal aankomende reizigers op Schiphol heeft ertoe geleid dat het aantal taxiritten vanaf de standplaats van de luchthaven sinds het begin van de crisis met 90 tot 95 procent is afgenomen. Dit heeft een enorme impact op de op de verdiensten van de Aanvullend Vervoerders en is voor alle aaneengesloten enorm triest.”

De organisatie ziet dit echter niet als reden om voor hen een uitzondering te maken. “Ook, en wellicht juist, onder deze omstandigheden is het van belang dat STC zich houdt aan de duidelijke afspraken zoals die zijn gemaakt. Zo wordt er recht gedaan aan de grote groep zelfstandig Aanvullend Vervoerders die wel geanticipeerd hebben op de wijzigende situatie.” Volgens de manager worden zij benadeeld bij uitstel, omdat ze dan minder ritten krijgen. “Alles overwegende heeft STC besloten het bestaande duurzaamheidsbeleid volgens de planning uit te voeren.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Taxiondernemers krijgen geen uitstel, opstelstrook bij Schiphol vanaf 1 juni uitstootvrij”

Tjerk Vinckx|02.04.21|02:01

Is het niet te belachelijk voor woorden dat een luchthaven zich druk maakt over uitstoot vrije taxi’s terwijl men vliegtuigen leeg laat vliegen om de zogenaamde slots niet te verliezen tijdens deze corona periode? Is het niet vreemd dat deze luchthaven de vliegbewegingen van 500.000 naar 550.000 wil optrekken? Is het niet vreemd dat men zich verzet tegen de zogenaamde vliegtax? Is het niet vreemd dat over kerosine geen btw en accijns worden berekent ?

Don Vandijk|02.04.21|02:08

Waarom worden de handen niet ineengeslagen om Schiphol te boycotten? Zorg dat er geen enkele taxi meer staat na 1 Juni, niet buigen voor die achterlijke ”groene” agenda. Zie post Tjerk Vinckx, u word voor de gek gehouden, het is een clownswereld. En daarbij, er is toch geen moer te doen daar zonder toeristen.

Tjerk Vinckx|02.04.21|02:11

Ach en nu gaan de bestaande 3 concessiehouders welk toegang hebben tot de A-baan janken, het is toch algemeen bekend hoe deze concessiehouders aan de vergunning zijn gekomen, op grote schaal worden deze door verhuurt (verpacht!!) tegen astronomische bedragen aan zogenaamde zzp’ers welk na de WP 2000 zijn toegetreden op de taximarkt…Nog even het NRC stuk in deze materie google …. huilen is voor jou te laat ;)

Rex Urban|02.04.21|09:46

De RDW is belast met typekeuren van auto’s, daar is de uitstoottest een onderdeel van.
De RDW moet dit dus bepalen, NIET Schiphol!
Schiphol moet zich niet bemoeien met iets waar ze niks me te maken heeft en niet alleen zij.
Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen.
Omdat vliegen niet schoon is moeten Taxi’s weg… of vliegtuigen, zeg het maar.
Zolang er niet voldoende “schone” stroom voor handen is, wat nog jaren zal duren, moeten we de accu vullen met stroom die ergens anders vervuilt?

Peter Vriens|03.04.21|12:27

Waarom wel vervuilende vliegtuigen toelaten?
Eigen belang van Schiphol?
Wat een arrogantie en hypocrisie !
Verbeter de wereld, begin bij jezelf luchthaven.
Zeker weinig nuttigs te doen, dan maar Taxietje pesten ?
Een vlucht Schiphol – Amerika, verbruik in 12 uur plmns 100.000 liter kerosine, over vervuiling gesproken.
Verbruik taxi, jaar: plmns 1:20 = 5000 liter. vervuiling nauwelijks meetbaar.

Taxiondernemers krijgen geen uitstel, opstelstrook bij Schiphol vanaf 1 juni uitstootvrij | TaxiPro

Taxiondernemers krijgen geen uitstel, opstelstrook bij Schiphol vanaf 1 juni uitstootvrij

Foto: ProMedia

Op de opstelstrook bij Schiphol zijn vanaf 1 juni alleen nog uitstootvrije taxi’s welkom. De coronacrisis maakt het voor veel zelfstandige taxichauffeurs moeilijker om in zulke voertuigen te investeren. Toch wordt er geen gehoor gegeven aan hun oproep om de nieuwe regel uit te stellen tot het luchtverkeer grotendeels is hersteld. 

De realisatie van een uitstootvrije opstelstrook (de A-baan) bij Schiphol wordt al langere tijd door de luchthaven en Stichting Taxi Controle (STC) geambieerd. “Wij kondigen al sinds 2018 aan per 1 juni 2021 enkel nog emissievrije taxi’s actief te laten zijn als Aanvullend Vervoerder. Een uitzondering hierbij wordt gemaakt voor taxibussen. Hiervoor gelden minder strenge regels omdat geschikte uitstootvrije taxibussen veel lastiger te verwerven zijn”, aldus de manager van STC

Contracten na acht jaar verlengd

Begin dit jaar kondigde Schiphol aan het in verband met de coronacrisis niet gepast te vinden om een nieuwe aanbesteding voor het taxivervoer vanaf de luchthaven te starten. De huidige contracten gingen op 1 juni 2014 in en zouden eigenlijk na acht jaar aflopen, op 31 mei 2022. Het herstel van het vliegverkeer op de luchthaven werd echter nog als te onzeker beschouwd. In afwachting van meer duidelijkheid werd daarom besloten om de contracten te verlengen met 2,5 jaar, tot en met oktober 2024. 

Het vervoer blijft hiermee in handen van de drie concessiehouders SchipholTaxi, de BIOS-groep (ZCN) en Willemsen- de Koning. De meeste plekken op de standplaats hebben zij ter beschikking. De overige plekken zijn voor andere taxiondernemers. Zij stellen veelal teleurgesteld te zijn in het feit dat Schiphol en STC niet ook voor hen een uitzondering maakt in deze zware tijd, maar dan in het verduurzamingsbeleid. 

Oneerlijke behandeling

Volgens de taxiondernemers kiezen de twee partijen voor een oneerlijke behandeling. “Ze zeggen al geruime tijd dat onze wagens elektrisch moeten worden, maar de gecontracteerde vervoerders wisten ook al zeven jaar dat ze 1 juni 2022 moesten stoppen. Dat is pas over een jaar, maar toch ze krijgen er nu al 2,5 jaar bij”, aldus zelfstandig taxichauffeur Cor van Bentum. 

Volgens Van Bentum is het voor taxiondernemers afgelopen jaren niet makkelijk geweest om te investeren in het voldoen aan de duurzaamheidseis. Zo zijn er naar volgens hem veel auto’s afgeschreven en bemoeilijkt de afschaffing van de BPM-regeling de aanschaf van een nieuw voertuig. Velen moesten daarbij volgens hem ook belasting terugbetalen als een voertuig niet oud genoeg bleek te zijn.

“De coronacrisis maakte het vervolgens helemaal niet meer gemakkelijk om de nodige investeringen te doen”, meent Van Bentum. Het omzetverlies waarmee zij te maken hebben, wordt niet genoeg gecompenseerd door de overheid met de aangeboden Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). “Veel zelfstandigen komen hier niet voor in aanmerking, omdat er niet wordt voldaan aan het minimum aan vaste lasten per maand.” 

Investering met grote gevolgen

Toch zijn er zelfstandige vervoerders die ervoor kozen om, na het verstrijken van de afschrijvingstermijn van hun voertuig, te investeren in een emissievrije taxi. “Honderden zelfstandig Aanvullend Vervoerders hebben in de afgelopen jaren geanticipeerd op het STC-besluit om per 1 juni 2021 enkel nog emissievrije taxi’s actief te laten zijn, door een honderd procent emissievrij voertuig in gebruik te nemen”, stelt de manager van STC. 

De investering blijkt echter niet voor iedereen zonder gevolgen te zijn geweest. Gezien de verminderde inkomsten door corona, leidt het voor velen zelfs tot een financieel onhoudbare situatie. Zo ook voor een chauffeur die aangesloten is bij Staxi. “Mijn auto was volledig afgeschreven, dus ik heb eind 2019 zelf een elektrisch voertuig aangeschaft. Tot corona uitbrak ging alles goed, maar toen nam de vraag af en bleken mijn vaste kosten te laag om in aanmerking te komen voor de TVL-subsidie.”

Elektrische auto weer verkopen

De Staxi-chauffeur stelt dat er voor hem vanaf 1 juni niet veel zal veranderen, omdat hij al in de zogenoemde ‘eco-groep’ zit. Hoewel hij de A-baan straks op mag, geeft de taxichauffeur aan spijt te hebben van de investering. “Als ik het terug kon draaien, had ik het zo gedaan. Een elektrische auto is met gemiddeld één rit per dag niet te onderhouden. Twee maanden terug zei ik al dat ik het niet meer zou redden. Meermaals heb ik overwogen om de auto te verkopen, maar dit wordt al door zoveel chauffeurs gedaan en je krijgt de originele waarde nooit terug.” 

Hij legt uit dat hij het minimale dat hij nu verdient, eigenlijk apart zou moeten zetten voor een nieuwe auto. “Ik ben bang dat ik het niet ga redden om een nieuw voertuig te kopen, voordat deze als te oud wordt gezien om bij Schiphol te mogen werken. We verliezen nu eigenlijk anderhalf jaar om investeringen terug te verdienen.”

‘Enorm triest’

Wat betreft de overige chauffeurs die de overstap, gezien de onzekere situatie door corona, nog niet hebben gemaakt, stelt STC te begrijpen dat zij in een lastige situatie terecht zijn gekomen. “De enorme afname in het aantal aankomende reizigers op Schiphol heeft ertoe geleid dat het aantal taxiritten vanaf de standplaats van de luchthaven sinds het begin van de crisis met 90 tot 95 procent is afgenomen. Dit heeft een enorme impact op de op de verdiensten van de Aanvullend Vervoerders en is voor alle aaneengesloten enorm triest.”

De organisatie ziet dit echter niet als reden om voor hen een uitzondering te maken. “Ook, en wellicht juist, onder deze omstandigheden is het van belang dat STC zich houdt aan de duidelijke afspraken zoals die zijn gemaakt. Zo wordt er recht gedaan aan de grote groep zelfstandig Aanvullend Vervoerders die wel geanticipeerd hebben op de wijzigende situatie.” Volgens de manager worden zij benadeeld bij uitstel, omdat ze dan minder ritten krijgen. “Alles overwegende heeft STC besloten het bestaande duurzaamheidsbeleid volgens de planning uit te voeren.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Taxiondernemers krijgen geen uitstel, opstelstrook bij Schiphol vanaf 1 juni uitstootvrij”

Tjerk Vinckx|02.04.21|02:01

Is het niet te belachelijk voor woorden dat een luchthaven zich druk maakt over uitstoot vrije taxi’s terwijl men vliegtuigen leeg laat vliegen om de zogenaamde slots niet te verliezen tijdens deze corona periode? Is het niet vreemd dat deze luchthaven de vliegbewegingen van 500.000 naar 550.000 wil optrekken? Is het niet vreemd dat men zich verzet tegen de zogenaamde vliegtax? Is het niet vreemd dat over kerosine geen btw en accijns worden berekent ?

Don Vandijk|02.04.21|02:08

Waarom worden de handen niet ineengeslagen om Schiphol te boycotten? Zorg dat er geen enkele taxi meer staat na 1 Juni, niet buigen voor die achterlijke ”groene” agenda. Zie post Tjerk Vinckx, u word voor de gek gehouden, het is een clownswereld. En daarbij, er is toch geen moer te doen daar zonder toeristen.

Tjerk Vinckx|02.04.21|02:11

Ach en nu gaan de bestaande 3 concessiehouders welk toegang hebben tot de A-baan janken, het is toch algemeen bekend hoe deze concessiehouders aan de vergunning zijn gekomen, op grote schaal worden deze door verhuurt (verpacht!!) tegen astronomische bedragen aan zogenaamde zzp’ers welk na de WP 2000 zijn toegetreden op de taximarkt…Nog even het NRC stuk in deze materie google …. huilen is voor jou te laat ;)

Rex Urban|02.04.21|09:46

De RDW is belast met typekeuren van auto’s, daar is de uitstoottest een onderdeel van.
De RDW moet dit dus bepalen, NIET Schiphol!
Schiphol moet zich niet bemoeien met iets waar ze niks me te maken heeft en niet alleen zij.
Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen.
Omdat vliegen niet schoon is moeten Taxi’s weg… of vliegtuigen, zeg het maar.
Zolang er niet voldoende “schone” stroom voor handen is, wat nog jaren zal duren, moeten we de accu vullen met stroom die ergens anders vervuilt?

Peter Vriens|03.04.21|12:27

Waarom wel vervuilende vliegtuigen toelaten?
Eigen belang van Schiphol?
Wat een arrogantie en hypocrisie !
Verbeter de wereld, begin bij jezelf luchthaven.
Zeker weinig nuttigs te doen, dan maar Taxietje pesten ?
Een vlucht Schiphol – Amerika, verbruik in 12 uur plmns 100.000 liter kerosine, over vervuiling gesproken.
Verbruik taxi, jaar: plmns 1:20 = 5000 liter. vervuiling nauwelijks meetbaar.