Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo

Nieuwe standplaats moet problemen opstapmarkt Breda tegengaan

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

In Breda zijn er al jaren problemen met het taxiverkeer bij de Nieuwe Prinsenkade. Taxi’s hadden weinig ruimte en chauffeurs negeerden de regels. Het kruispunt is daarom heringericht en de taxistandplaats verlengd. Om ook illegaal taxivervoer tegen te gaan, moet iedere taxi verplicht voorzien zijn van een daklicht en een persoonlijke sticker. 

Het kruispunt bij de Nieuwe Prinsenkade en de Hoge Brug moet een stuk veiliger worden. Aan het eind van de avond is het daar vaak chaos met voetgangers, fietsers, scooters en auto’s die door elkaar bewegen. Daarom is er een nieuwe taxistandplaats geopend, meldt BN De Stem. Daarnaast is er een fietsstraat en een kleine vluchtheuvel aangelegd.

Omdat er weinig ruimte was op de standplaats namen taxi’s plaats op de stoep. Ook werd er daar veel onverantwoord rijgedrag vertoond, waardoor er gevaarlijke situaties ontstonden. Nu er een verhoging ligt met een middengeleider, is het volgens Tim van Waes van Van Waes Mobility een stuk rustiger rond de standplaats. Hij vertelt dat het ook niet meer nodig is om op de stoep passagiers op te wachten, omdat ze zich nu vlakbij de Hoge Brug kunnen opstellen.

Lees ook: Breda grijpt in: zero tolerance in toezicht op taximarkt

Een gebrek aan regels en controle leverde ook op andere gebieden problemen op. Zo werd er onder meer geklaagd dat chauffeurs korte ritten weigerden en te hoge prijzen rekenden. Een eigen taxikeurmerk bleek niet voldoende om deze ongewenste praktijken te bestrijden.

Verplichte invoering van het daklicht

De verplichte invoering van een daklicht op elke taxi en een persoonlijke sticker voor iedere chauffeur moet een verdere bijdrage leveren aan het tegengaan van wanpraktijken. Ook de pakkans voor illegale taxi’s zou hiermee vergroot kunnen worden. De Bredase wethouder van mobiliteit Daan Quaars stelt dat hierop gecontroleerd zal gaan worden. In Breda zijn er 150 geregistreerde taxichauffeurs. Tachtig van hen moeten hun sticker nog ophalen bij de gemeente.

Lees ook: ILT wil afname taxi-ongevallen en illegaal taxivervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe standplaats moet problemen opstapmarkt Breda tegengaan | TaxiPro
Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo

Nieuwe standplaats moet problemen opstapmarkt Breda tegengaan

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

In Breda zijn er al jaren problemen met het taxiverkeer bij de Nieuwe Prinsenkade. Taxi’s hadden weinig ruimte en chauffeurs negeerden de regels. Het kruispunt is daarom heringericht en de taxistandplaats verlengd. Om ook illegaal taxivervoer tegen te gaan, moet iedere taxi verplicht voorzien zijn van een daklicht en een persoonlijke sticker. 

Het kruispunt bij de Nieuwe Prinsenkade en de Hoge Brug moet een stuk veiliger worden. Aan het eind van de avond is het daar vaak chaos met voetgangers, fietsers, scooters en auto’s die door elkaar bewegen. Daarom is er een nieuwe taxistandplaats geopend, meldt BN De Stem. Daarnaast is er een fietsstraat en een kleine vluchtheuvel aangelegd.

Omdat er weinig ruimte was op de standplaats namen taxi’s plaats op de stoep. Ook werd er daar veel onverantwoord rijgedrag vertoond, waardoor er gevaarlijke situaties ontstonden. Nu er een verhoging ligt met een middengeleider, is het volgens Tim van Waes van Van Waes Mobility een stuk rustiger rond de standplaats. Hij vertelt dat het ook niet meer nodig is om op de stoep passagiers op te wachten, omdat ze zich nu vlakbij de Hoge Brug kunnen opstellen.

Lees ook: Breda grijpt in: zero tolerance in toezicht op taximarkt

Een gebrek aan regels en controle leverde ook op andere gebieden problemen op. Zo werd er onder meer geklaagd dat chauffeurs korte ritten weigerden en te hoge prijzen rekenden. Een eigen taxikeurmerk bleek niet voldoende om deze ongewenste praktijken te bestrijden.

Verplichte invoering van het daklicht

De verplichte invoering van een daklicht op elke taxi en een persoonlijke sticker voor iedere chauffeur moet een verdere bijdrage leveren aan het tegengaan van wanpraktijken. Ook de pakkans voor illegale taxi’s zou hiermee vergroot kunnen worden. De Bredase wethouder van mobiliteit Daan Quaars stelt dat hierop gecontroleerd zal gaan worden. In Breda zijn er 150 geregistreerde taxichauffeurs. Tachtig van hen moeten hun sticker nog ophalen bij de gemeente.

Lees ook: ILT wil afname taxi-ongevallen en illegaal taxivervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.