Taxicentrale Amsterdam (TCA)

TCA springt in op behoeften van de klant met WhatsApp-service

Een taxi van Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

Taxicentrale Amsterdam (TCA) maakt het boeken van een taxirit nog gemakkelijker met een WhatsApp-service. Door een bericht te sturen naar het nummer van de centrale, kunnen klanten direct of op een afgesproken tijdstip een taxi voor laten rijden. Zo wil de taxicentrale inspelen op de behoefte van de klant.

Het uitgaansleven gaat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort weer open. TCA verwacht onder andere hierdoor meer vraag naar taxiritten en wil het de klant gemakkelijker maken om deze via hun centrale te boeken. Het bedrijf gaat namelijk werken met een WhatsApp-service die ritaanvragen volledig automatisch in behandeling neemt.

Dit wordt gedaan met zogenoemde callbot technologie die is gekoppeld aan WhatsApp. Reizigers hoeven hierdoor alleen het bericht ‘Taxi’ te verzenden naar het telefoonnummer van de taxicentrale. Vervolgens wordt er gevraagd om een adres door te geven of de locatie te delen, zodat er een taxi gestuurd kan worden. Ook wordt er gevraagd of de reiziger direct een taxi wil of op een later tijdstip.

Zodra de rit is besteld ontvangt de klant op verschillende momenten een update. “Na bestelling, maar ook bijvoorbeeld als de chauffeur in de buurt is”, legt directeur Hedy Borreman uit. Niet de hele rit kan worden gevolgd met het oog op privacy. “Bij WhatsApp wordt een deel van de communicatie via moederbedrijf Meta opgeslagen. Nu wordt dit beperkt tot de informatie dat iemand een taxi besteld en de ophaallocatie die wordt doorgegeven.”

Tekst loopt door onder de foto.

WhatsApp-service TCA.
WhatsApp-service TCA.

Jongere generatie aanspreken

TCA werkt al langer met een eigen app waarmee taxiritten besteld kunnen worden. “Uit ervaring weten we echter dat veel mensen geen app willen downloaden, simpelweg omdat ze deze niet altijd gebruiken”, stelt directeur Hedy Borreman. “Bovendien wilden we iets in de markt zetten wat de jongere generatie meer aanspreekt. WhatsApp wordt zeker onder jongeren veel gebruikt. Communicatie via dit platform vinden zij gemakkelijker.”

Naast het eenvoudige gebruik van WhatsApp is het mooie aan het platform volgens Borreman dat het altijd actief blijft. “Een ander bijkomend voordeel als een deel van de klanten overschakelt naar bestellen via WhatsApp is dat het op de piekmomenten op de centrale kan helpen om de wachttijden te verminderen.”

‘Top’ en ‘Geweldig’

De eerste reacties van klanten zijn positief, stelt de directeur. “Het is nog wel in ontwikkeling, dus gaandeweg kunnen er nog kleine dingen worden verbeterd. Zo waren er mensen die reageerden met ‘Top’ of ‘Geweldig’ op het moment dat de callbot aangaf dat de taxi onderweg was. Daar had de callbot in eerste instantie nog geen reactie op, maar nu wel.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “TCA springt in op behoeften van de klant met WhatsApp-service”

Khalid Khan Akram|16.02.22|12:37

Tca heeft de slag verloren
Uber en Bolt zijn heer en meester
Valse hoop tca

Jorg|17.02.22|00:10

Zolang jij geen aandeelhouder bent heb je bij Uber of Bolt ook niets te juichen, Ubertje.

Taxi Volendam|19.02.22|12:24

Niemand heeft de slag verloren, dat is onzin.
Het is goed mogelijk een vergelijkbare Uber App in te kopen of tegen betaling gebruiken, al was het maar om er ervaring mee op te doen als je die niet hebt opgedaan.
De ruimte in je taxi is te beperkt voor nog een scherm er bij, omdat een ander systeem niet met je bct lukt; te duur, te klein scherm, niet on line, certificering kosten, noem maar op. Bct lijkt bovendien einde verhaal te zijn.

Jorg|19.02.22|14:34

@ Volendam waar komt nu die BCT opeens weer vandaan? kun je echt nergens anders aan denken? Duco zit een paar artikelen hoger.