Pixabay - Taxi
Rondgang

Taxibedrijven profiteren nauwelijks van staking streekvervoer

Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Pexels

Taxibedrijven verspreid over heel Nederland profiteren niet of nauwelijks van de vijfdaagse stakingen die momenteel binnen het streekvervoer plaatsvinden. Dat blijkt uit een rondgang van TaxiPro. De redenen hiervoor lopen sterk uiteen: van actiebereidheid tot plattelandscultuur.

“Ik kan niet zeggen dat het zoveel drukker is dan normaal”, zegt Marcel van Taxi Den Helder daarover. “Hier in Den Helder is de stakingsbereidheid onder de chauffeurs van het streekvervoer heel erg laag. Het gros van de bussen rijdt hier gewoon. We hebben vandaag wel een paar extra telefoontjes gehad, maar dat is echt de wereld niet.”

Plattelandscultuur

Ook Taxi Wim Jans uit Drenthe heeft nog maar weinig van de vijfdaagse staking gemerkt. “Ik heb helemaal niks van deze staking gemerkt. Ik heb geen extra telefoontjes ontvangen.” Volgens Jans heeft dat onder meer te maken met de plattelandscultuur in het noorden. “Hier op het platteland kunnen de meeste mensen wel in hun eigen vervoer voorzien”, legt hij uit. “De schooljeugd die met de bus naar Meppel gaat, die gaan nu vooral met de fiets naar school. In ieder geval niet met de taxi, want die is vaak te duur.”

In Nijmegen, bij Citax Nijmegen Electric, zijn er ook weinig tot geen extra telefoontjes binnengekomen. “Wij denken dat de mensen toch rekening met deze staking hebben gehouden en dat ze voornamelijk thuis hebben gewerkt”, zegt eigenaar Richard daarover. “We hebben niet meer of minder werk dan normaal. Eigenlijk is het gewoon business as usual.”

In Limburg zit de vork iets anders in de steel. Daar merkte de eigenaar van PackTaxi (Heerlen) namelijk wél een toename in het aantal ritten, vanwege de vijfdaagse staking in het streekvervoer. “Het is wel drukker. Meer mensen pakken nu de taxi voor kleine afstanden. Vooral bij stations merk je verschil. Normaal gesproken sta je daar uren niks te doen. Nu heb je eigenlijk om de tien minuten prijs.”

Profijt

De andere bedrijven waarmee TaxiPro sprak, hebben minder profijt van de staking. Op de vraag of ze daar niet van balen, antwoordt Jans resoluut: “Nee. Ik zit aan het eind van mijn taxicarrière. Volgende week vier ik mijn 65e verjaardag. Dan wil ik toch een stuk minder gaan werken dan ik nu doe. Dat heb ik mijzelf altijd al voorgenomen en ik heb het mijn vrouw ook beloofd. Daar ga ik me dus ook aan houden.”

Ook Marcel van Taxi Den Helder baalt niet van het feit dat zijn bedrijf maar mondjesmaat profiteert van de stakingen. “Nee, dat vind ik helemaal niet jammer. Ik begrijp waarom mensen besluiten te gaan staken, maar daar zijn altijd mensen de dupe van. Dat betekent dat je uiteindelijk mensen in je taxi krijgt, die liever niet in je taxi hadden gestapt. Die stappen dus met een negatief gevoel in je wagen. Dan heb je uiteindelijk een hoop gemopper in je auto, terwijl ik er ook niks aan kan doen. Wat die stakingen betreft, hoop ik dat er snel een oplossing gevonden wordt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxibedrijven profiteren nauwelijks van staking streekvervoer | TaxiPro
Pixabay - Taxi
Rondgang

Taxibedrijven profiteren nauwelijks van staking streekvervoer

Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Pexels

Taxibedrijven verspreid over heel Nederland profiteren niet of nauwelijks van de vijfdaagse stakingen die momenteel binnen het streekvervoer plaatsvinden. Dat blijkt uit een rondgang van TaxiPro. De redenen hiervoor lopen sterk uiteen: van actiebereidheid tot plattelandscultuur.

“Ik kan niet zeggen dat het zoveel drukker is dan normaal”, zegt Marcel van Taxi Den Helder daarover. “Hier in Den Helder is de stakingsbereidheid onder de chauffeurs van het streekvervoer heel erg laag. Het gros van de bussen rijdt hier gewoon. We hebben vandaag wel een paar extra telefoontjes gehad, maar dat is echt de wereld niet.”

Plattelandscultuur

Ook Taxi Wim Jans uit Drenthe heeft nog maar weinig van de vijfdaagse staking gemerkt. “Ik heb helemaal niks van deze staking gemerkt. Ik heb geen extra telefoontjes ontvangen.” Volgens Jans heeft dat onder meer te maken met de plattelandscultuur in het noorden. “Hier op het platteland kunnen de meeste mensen wel in hun eigen vervoer voorzien”, legt hij uit. “De schooljeugd die met de bus naar Meppel gaat, die gaan nu vooral met de fiets naar school. In ieder geval niet met de taxi, want die is vaak te duur.”

In Nijmegen, bij Citax Nijmegen Electric, zijn er ook weinig tot geen extra telefoontjes binnengekomen. “Wij denken dat de mensen toch rekening met deze staking hebben gehouden en dat ze voornamelijk thuis hebben gewerkt”, zegt eigenaar Richard daarover. “We hebben niet meer of minder werk dan normaal. Eigenlijk is het gewoon business as usual.”

In Limburg zit de vork iets anders in de steel. Daar merkte de eigenaar van PackTaxi (Heerlen) namelijk wél een toename in het aantal ritten, vanwege de vijfdaagse staking in het streekvervoer. “Het is wel drukker. Meer mensen pakken nu de taxi voor kleine afstanden. Vooral bij stations merk je verschil. Normaal gesproken sta je daar uren niks te doen. Nu heb je eigenlijk om de tien minuten prijs.”

Profijt

De andere bedrijven waarmee TaxiPro sprak, hebben minder profijt van de staking. Op de vraag of ze daar niet van balen, antwoordt Jans resoluut: “Nee. Ik zit aan het eind van mijn taxicarrière. Volgende week vier ik mijn 65e verjaardag. Dan wil ik toch een stuk minder gaan werken dan ik nu doe. Dat heb ik mijzelf altijd al voorgenomen en ik heb het mijn vrouw ook beloofd. Daar ga ik me dus ook aan houden.”

Ook Marcel van Taxi Den Helder baalt niet van het feit dat zijn bedrijf maar mondjesmaat profiteert van de stakingen. “Nee, dat vind ik helemaal niet jammer. Ik begrijp waarom mensen besluiten te gaan staken, maar daar zijn altijd mensen de dupe van. Dat betekent dat je uiteindelijk mensen in je taxi krijgt, die liever niet in je taxi hadden gestapt. Die stappen dus met een negatief gevoel in je wagen. Dan heb je uiteindelijk een hoop gemopper in je auto, terwijl ik er ook niks aan kan doen. Wat die stakingen betreft, hoop ik dat er snel een oplossing gevonden wordt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.