Demonstratie

Chauffeurs uiten zorgen over taximarkt bij Tweede Kamerleden

Taxichauffeurs op weg richting de Tweede Kamer
Taxichauffeurs komen naar de Tweede Kamer om aandacht te vragen voor een eerlijkere taximarkt. De actie vindt plaats op de dag dat Uber-klokkenluider Mark MacGann in de Tweede Kamer spreekt. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Sandra Uittenbogaart

Toeterend en in colonne reden ze op de snelweg, de taxichauffeurs die dinsdag in Den Haag demonstreerden voor een eerlijke taximarkt. De demonstratie vond plaats op het Malieveld waarna een aantal chauffeurs de Tweede Kamer indoken, om daar met een aantal politici, waaronder Pieter Omtzigt, over de kwestie te praten. 

“De demonstratie verliep ordelijk”, zegt Mekki Aulad Ahmed die als voorzitter van Branchevereniging Beroepschauffeurs Ondernemers (BBO) aanwezig was bij de protestactie. “Chauffeurs waren zeer gemotiveerd in hun actie tegen het onrecht van Uber en Bolt. Er waren ongeveer 85 man aanwezig. We hadden iets meer chauffeurs verwacht. Maar ik denk dat na afgelopen dinsdag meer chauffeurs hoop zullen vinden dat we het daadwerkelijk kunnen opnemen tegen de multinationals.”

Discutabele commissies

De demonstrerende chauffeurs komen op voor een eerlijke taximarkt. Vooral de manier waarop platforms als Uber en Bolt te werk gaan, is deze chauffeurs een doorn in het oog. Wat er moet gebeuren om een eerlijke taximarkt te bewerkstelligen? “Er moet transparantie komen in de discutabele commissies die momenteel worden gerekend aan chauffeurs en ondernemers”, vindt Aulad Ahmed. “Daarnaast moet er iets gedaan worden aan zwartwerkers en snorders.”

Met een groepje chauffeurs dook Mekki Aulad Ahmed na de demonstratie de Tweede Kamer in, om deze punten aan te kaarten bij een aantal politici. Ze willen de kwestie op de landelijke politieke agenda zetten. Volgens de BBO-voorzitter is het gesprek goed verlopen. “De Kamerleden hebben de chauffeurs gehoord. Onze vertegenwoordiger heeft de situatie goed uitgelegd. Ik hoop dat de Kamerleden zijn verhaal serieus nemen.”

Tekst loopt door onder de foto.

Taxichauffeurs praten met Pieter Omtzigt
Taxichauffeurs praten met Pieter Omtzigt.

Startschot

Op de vraag of deze demonstratie voor het gewenste effect zal zorgen, antwoordt Aulad Ahmed: “De demonstratie van dinsdag is het startschot voor nog grotere demonstraties. Wij verwachten niet dat Uber tegemoet komt aan de eisen van de chauffeurs. Velen hopen dat, nu Pieter Omtzigt het dossier in handen heeft, er iets gedaan wordt aan de praktijken van Uber en sommige leden van de overheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “Chauffeurs uiten zorgen over taximarkt bij Tweede Kamerleden”

Roger Kaiser|23.03.23|14:06

Ik rijd al zeker 6 jaar met Uber en kan daardoor relaxed leven en ervan genieten.
Bepaal mijn eigen werktijden en vakanties.
Tevens is de Uber app zeer betrouwbaar voor zowel chauffeurs alsook de passagier.
Dus pleit ik als zelfstandig ondernemer deze app industrie te omarmen.
Nieuwe tijden met nieuwe en betrouwbaar taxi systemen.
Ter info:omrijden of passagier oplichten onmogelijk door deze veilige apps.
Mvrgr.Roger Kaiser (voorzitter Stichting voor zelfstandige chauffeurs)
Zie:www.svzc.nl

Hassan tidelot|24.03.23|12:09

Roger Kaiser ga toch knikkeren mafkees, die hele stichting van jou is net zo corrupt als Uber zelf!! Alles wordt gefinancierd door Uber. Daarom prijs je ze de hemel in, hoe kan je het nou goed vinden vanaf Dam naar Schiphol voor 23 euro hoe kan je daar nou van rondkomen. Waar is je diesel je slijtage van auto verzekering pensioen vakantiegeld en ga maar door!!! Pannenkoek met je verdien goed en heb een relaxt leven. Je bent een NSB’R verrader! Steekt je collega’s een mes in de rug

Ron van der Wijst|24.03.23|19:51

Phhh je bent ondernemer of niet maar houd op met klagen.En ja uber is kut.

Gr Ron vd wijst.
Directeur TCH

Ali Ates|28.03.23|12:09

Platforms taxi werk is eenmaal in de markt gekomen sterker nog het is een levenswijze geworden onder de taxiondernemingen.

Geld stroomt waar hij wilt, dat is niet tegen te houden .

Ik vindt wel dat het beter kan met rit prijzen vooral de goedkoopste ritjes.

Maar ik wil wel waarschuwen voor de FNV vakbond die taxiondernemingen gedwongen door rechters in loondienst wil plaatsen bij de platforms .

Dan ben je alles kwijt, je eigen taxi ,vrijheid,omzet enzovoort

Stef Bouwhuis|28.03.23|12:48

Platforms zijn niet fout. Fout is wel dat de overdag te lage Uber prijzen de markt stuk maken. Als na de aftrek van commissies en kosten van voertuig en brandstof het restbedrag wordt vergeleken met het minimumloon, dan komt men daaronder uit.

Chauffeurs die teveel uren rijden houden wél een inkomen over.

Daarnaast heeft Uber de omzet van de straataxi’s zo negatief beïnvloed dat chauffeurs naar Uber gaan omdat daar nog wél te laag betaalde ritten zijn. Alles beter dan stil staan.

Ko de Ruiter|28.03.23|16:58

‘meneer Hassan’ Ik sluit me volledig bij Roger aan, ik verdien zeer goed mijn brood en ben zeer tevreden om via Uber te rijden. Maar gezien uw taalgebruik zou ik niet graag bij u in de taxi plaatsnemen. Probeer eens wat wellevender te zijn en vooral beschaafder.
Ko de Ruiter

Hassan tidelot|31.03.23|12:04

Ko de ruiter, je bent het billenmaatje van Roger ken jou ook pik, misbaksels zijn jullie met jullie stichting die door uber gefinancierd wordt! Je kan ook niet bij mij instappen pik ben veelte duur voor je. Ik en zeker 400 andere chauffeurs zullen die dag ook aanwezig zijn bij de rechtbank staan achter FNV!! Weg met uber.

Hassan tidelot|31.03.23|12:13

Uitkijken voor deze 2 pannenkoeken en hun stichting ze komen zogenaamd op voor belangen van zelfstandige chauffeurs. Maar ze verneuken de markt. Zijn uber slaafjes!!! Een echte ONDERNEMER!!! zorgt zelf voor zijn klanten. Heb daar geen Ap voor nodig. Werk samen met hotels bouw je eigen klanten op. Ga je merken dat je dat ooh zo goede salarisje van je kan verdienen in 4 a 5 dagen tijd. Luilakken gebruiken een Ap!!!

Hassan tidelot|31.03.23|12:20

Ali ates, je wordt verkeerd geïnformeerd door stichting van die 2 pannenkoeken. FNV wilt niet dat taxi ondernemers in loondienst gaan bij uber! Je bent nu al in Principe in loondienst als je al je kosten eruit haalt je pensioen je btw enz kom je net boven minimum salaris vriend. Denk je nou echt dat uber dat wil??? Auto’s aanschaffen chauffeurs betalen btw betalen pensioen betalen, tank ziekteverzuim en ga zo maar door!! Natuurlijk niet dan gaan dan weg. Dan komt al het werk op straat!

James Baker|02.04.23|12:54

Kifech doe iets aan je bloedruk relax a hassan,

Ik ry ook voor uber maar weiger de gare ritten van 3 euro . Of de riten waar de klant 3 km van me is en zo.een.rit me 5 eur geeft werk ik voor nix.. hoef geen taxameter geen gare printer. Heb me eigen auto zit ik niet aan 1000 eur aan kosten voor auto.. verdien 700 eur in 28 uur werk verdien genoeg.. eigen uren..

Chauffeurs uiten zorgen over taximarkt bij Tweede Kamerleden | TaxiPro
Demonstratie

Chauffeurs uiten zorgen over taximarkt bij Tweede Kamerleden

Taxichauffeurs op weg richting de Tweede Kamer
Taxichauffeurs komen naar de Tweede Kamer om aandacht te vragen voor een eerlijkere taximarkt. De actie vindt plaats op de dag dat Uber-klokkenluider Mark MacGann in de Tweede Kamer spreekt. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Sandra Uittenbogaart

Toeterend en in colonne reden ze op de snelweg, de taxichauffeurs die dinsdag in Den Haag demonstreerden voor een eerlijke taximarkt. De demonstratie vond plaats op het Malieveld waarna een aantal chauffeurs de Tweede Kamer indoken, om daar met een aantal politici, waaronder Pieter Omtzigt, over de kwestie te praten. 

“De demonstratie verliep ordelijk”, zegt Mekki Aulad Ahmed die als voorzitter van Branchevereniging Beroepschauffeurs Ondernemers (BBO) aanwezig was bij de protestactie. “Chauffeurs waren zeer gemotiveerd in hun actie tegen het onrecht van Uber en Bolt. Er waren ongeveer 85 man aanwezig. We hadden iets meer chauffeurs verwacht. Maar ik denk dat na afgelopen dinsdag meer chauffeurs hoop zullen vinden dat we het daadwerkelijk kunnen opnemen tegen de multinationals.”

Discutabele commissies

De demonstrerende chauffeurs komen op voor een eerlijke taximarkt. Vooral de manier waarop platforms als Uber en Bolt te werk gaan, is deze chauffeurs een doorn in het oog. Wat er moet gebeuren om een eerlijke taximarkt te bewerkstelligen? “Er moet transparantie komen in de discutabele commissies die momenteel worden gerekend aan chauffeurs en ondernemers”, vindt Aulad Ahmed. “Daarnaast moet er iets gedaan worden aan zwartwerkers en snorders.”

Met een groepje chauffeurs dook Mekki Aulad Ahmed na de demonstratie de Tweede Kamer in, om deze punten aan te kaarten bij een aantal politici. Ze willen de kwestie op de landelijke politieke agenda zetten. Volgens de BBO-voorzitter is het gesprek goed verlopen. “De Kamerleden hebben de chauffeurs gehoord. Onze vertegenwoordiger heeft de situatie goed uitgelegd. Ik hoop dat de Kamerleden zijn verhaal serieus nemen.”

Tekst loopt door onder de foto.

Taxichauffeurs praten met Pieter Omtzigt
Taxichauffeurs praten met Pieter Omtzigt.

Startschot

Op de vraag of deze demonstratie voor het gewenste effect zal zorgen, antwoordt Aulad Ahmed: “De demonstratie van dinsdag is het startschot voor nog grotere demonstraties. Wij verwachten niet dat Uber tegemoet komt aan de eisen van de chauffeurs. Velen hopen dat, nu Pieter Omtzigt het dossier in handen heeft, er iets gedaan wordt aan de praktijken van Uber en sommige leden van de overheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “Chauffeurs uiten zorgen over taximarkt bij Tweede Kamerleden”

Roger Kaiser|23.03.23|14:06

Ik rijd al zeker 6 jaar met Uber en kan daardoor relaxed leven en ervan genieten.
Bepaal mijn eigen werktijden en vakanties.
Tevens is de Uber app zeer betrouwbaar voor zowel chauffeurs alsook de passagier.
Dus pleit ik als zelfstandig ondernemer deze app industrie te omarmen.
Nieuwe tijden met nieuwe en betrouwbaar taxi systemen.
Ter info:omrijden of passagier oplichten onmogelijk door deze veilige apps.
Mvrgr.Roger Kaiser (voorzitter Stichting voor zelfstandige chauffeurs)
Zie:www.svzc.nl

Hassan tidelot|24.03.23|12:09

Roger Kaiser ga toch knikkeren mafkees, die hele stichting van jou is net zo corrupt als Uber zelf!! Alles wordt gefinancierd door Uber. Daarom prijs je ze de hemel in, hoe kan je het nou goed vinden vanaf Dam naar Schiphol voor 23 euro hoe kan je daar nou van rondkomen. Waar is je diesel je slijtage van auto verzekering pensioen vakantiegeld en ga maar door!!! Pannenkoek met je verdien goed en heb een relaxt leven. Je bent een NSB’R verrader! Steekt je collega’s een mes in de rug

Ron van der Wijst|24.03.23|19:51

Phhh je bent ondernemer of niet maar houd op met klagen.En ja uber is kut.

Gr Ron vd wijst.
Directeur TCH

Ali Ates|28.03.23|12:09

Platforms taxi werk is eenmaal in de markt gekomen sterker nog het is een levenswijze geworden onder de taxiondernemingen.

Geld stroomt waar hij wilt, dat is niet tegen te houden .

Ik vindt wel dat het beter kan met rit prijzen vooral de goedkoopste ritjes.

Maar ik wil wel waarschuwen voor de FNV vakbond die taxiondernemingen gedwongen door rechters in loondienst wil plaatsen bij de platforms .

Dan ben je alles kwijt, je eigen taxi ,vrijheid,omzet enzovoort

Stef Bouwhuis|28.03.23|12:48

Platforms zijn niet fout. Fout is wel dat de overdag te lage Uber prijzen de markt stuk maken. Als na de aftrek van commissies en kosten van voertuig en brandstof het restbedrag wordt vergeleken met het minimumloon, dan komt men daaronder uit.

Chauffeurs die teveel uren rijden houden wél een inkomen over.

Daarnaast heeft Uber de omzet van de straataxi’s zo negatief beïnvloed dat chauffeurs naar Uber gaan omdat daar nog wél te laag betaalde ritten zijn. Alles beter dan stil staan.

Ko de Ruiter|28.03.23|16:58

‘meneer Hassan’ Ik sluit me volledig bij Roger aan, ik verdien zeer goed mijn brood en ben zeer tevreden om via Uber te rijden. Maar gezien uw taalgebruik zou ik niet graag bij u in de taxi plaatsnemen. Probeer eens wat wellevender te zijn en vooral beschaafder.
Ko de Ruiter

Hassan tidelot|31.03.23|12:04

Ko de ruiter, je bent het billenmaatje van Roger ken jou ook pik, misbaksels zijn jullie met jullie stichting die door uber gefinancierd wordt! Je kan ook niet bij mij instappen pik ben veelte duur voor je. Ik en zeker 400 andere chauffeurs zullen die dag ook aanwezig zijn bij de rechtbank staan achter FNV!! Weg met uber.

Hassan tidelot|31.03.23|12:13

Uitkijken voor deze 2 pannenkoeken en hun stichting ze komen zogenaamd op voor belangen van zelfstandige chauffeurs. Maar ze verneuken de markt. Zijn uber slaafjes!!! Een echte ONDERNEMER!!! zorgt zelf voor zijn klanten. Heb daar geen Ap voor nodig. Werk samen met hotels bouw je eigen klanten op. Ga je merken dat je dat ooh zo goede salarisje van je kan verdienen in 4 a 5 dagen tijd. Luilakken gebruiken een Ap!!!

Hassan tidelot|31.03.23|12:20

Ali ates, je wordt verkeerd geïnformeerd door stichting van die 2 pannenkoeken. FNV wilt niet dat taxi ondernemers in loondienst gaan bij uber! Je bent nu al in Principe in loondienst als je al je kosten eruit haalt je pensioen je btw enz kom je net boven minimum salaris vriend. Denk je nou echt dat uber dat wil??? Auto’s aanschaffen chauffeurs betalen btw betalen pensioen betalen, tank ziekteverzuim en ga zo maar door!! Natuurlijk niet dan gaan dan weg. Dan komt al het werk op straat!

James Baker|02.04.23|12:54

Kifech doe iets aan je bloedruk relax a hassan,

Ik ry ook voor uber maar weiger de gare ritten van 3 euro . Of de riten waar de klant 3 km van me is en zo.een.rit me 5 eur geeft werk ik voor nix.. hoef geen taxameter geen gare printer. Heb me eigen auto zit ik niet aan 1000 eur aan kosten voor auto.. verdien 700 eur in 28 uur werk verdien genoeg.. eigen uren..