Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Alexstar
Uitstootvrij taxivervoer

Kort geding tegen uitsluiting groengas taxibussen donderdag van start

Rechter doet uitspraak. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Alexstar

Het kort geding dat Jeroen Pols namens een aantal TTO-chauffeurs aanspant tegen de gemeente Amsterdam om uitsluiting van groengas taxibussen op standplaatsen tegen te gaan, vindt donderdag plaats. Dat laat de strafpleiter desgevraagd weten aan TaxiPro. Momenteel geldt er nog een coulanceregeling voor deze groengas taxibussen, maar de gemeente laat deze regeling per 1 juni los.

Volgens Pols betekent dat, dat de taxichauffeurs vóór 1 juni hun groengas taxibussen moeten hebben ingeruild voor een volledig elektrisch exemplaar. Iets wat volgens de strafpleiter, op zo’n korte termijn, niet tot de mogelijkheden behoort. “Er zijn onvoldoende elektrische taxibusjes beschikbaar op de markt”, zo legt de jurist uit. “Taxichauffeurs kunnen daardoor niet voldoen aan de voorwaarde die de gemeente hen stelt. Daarom is die coulanceregeling ook ooit in het leven geroepen, namelijk vanwege het beperkte aanbod.”

In september vorig jaar zette nagenoeg de hele Amsterdamse taxibranche, samen met verkeerswethouder Melanie van der Horst, hun handtekening onder een nieuw convenant. In dat convenant wordt de doelstelling van een uitstootvrije taxisector in 2025 beschreven. “Dat betekent dat groengas taxibussen niet meer op de standplaatsen worden toegelaten”, zegt Pols daarover. Voor groengas taxibussen werd echter een coulanceregeling getroffen. Deze werd op 1 juni 2022 door de gemeente voor onbepaalde verlengd, maar komt vooralsnog deze zomer te vervallen. “Wij zeggen: 1 januari 2025 is vroeg genoeg. De reden waarom een uitzondering is gemaakt voor deze busjes, bestaat namelijk nog steeds.”

Hardvochtig beleid

Pols denkt donderdag dan ook een goede kans te maken. “De juridische gronden zijn keihard. Wij wijzen op een afspraak en stellen vast dat de gemeente zich niet houdt aan de gestelde voorwaarden. Daarnaast laat deze kwestie ook het hardvochtige beleid van de gemeente Amsterdam zien”, zo is de strafpleiter van mening. “De belangen van de taxichauffeurs worden niet meegewogen. Zij moeten gewoon buigen en naar de pijpen van het beleid dansen, zonder dat er vragen over gesteld mogen worden. Zo werkt dat natuurlijk niet.”

Eind vorig jaar speelde deze kwestie ook al. Toen dreigde Jeroen Pols namens twaalf TTO-chauffeurs, een kort geding tegen de gemeente Amsterdam aan te spannen. De chauffeurs waren boos op de gemeente, omdat zij destijds de coulanceregeling per 14 december teniet deden. De chauffeurs stelden door deze plotselinge beleidswijziging omzetverlies te draaien.

Het kort geding zou op 28 december plaatsvinden, maar ging uiteindelijk op het laatste moment niet door. De gemeente Amsterdam besloot namelijk de eerder afgeschafte coulanceregeling voor groengas taxibussen op Amsterdamse standplaatsen, terug te draaien tot 1 juni 2023. Het kort geding komt er dus alsnog. Deze vindt donderdag om 15.00 uur plaats.

De gemeente Amsterdam is gevraagd om een reactie, maar kon nog niet inhoudelijk op de kwestie reageren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Kort geding tegen uitsluiting groengas taxibussen donderdag van start | TaxiPro
Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Alexstar
Uitstootvrij taxivervoer

Kort geding tegen uitsluiting groengas taxibussen donderdag van start

Rechter doet uitspraak. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Alexstar

Het kort geding dat Jeroen Pols namens een aantal TTO-chauffeurs aanspant tegen de gemeente Amsterdam om uitsluiting van groengas taxibussen op standplaatsen tegen te gaan, vindt donderdag plaats. Dat laat de strafpleiter desgevraagd weten aan TaxiPro. Momenteel geldt er nog een coulanceregeling voor deze groengas taxibussen, maar de gemeente laat deze regeling per 1 juni los.

Volgens Pols betekent dat, dat de taxichauffeurs vóór 1 juni hun groengas taxibussen moeten hebben ingeruild voor een volledig elektrisch exemplaar. Iets wat volgens de strafpleiter, op zo’n korte termijn, niet tot de mogelijkheden behoort. “Er zijn onvoldoende elektrische taxibusjes beschikbaar op de markt”, zo legt de jurist uit. “Taxichauffeurs kunnen daardoor niet voldoen aan de voorwaarde die de gemeente hen stelt. Daarom is die coulanceregeling ook ooit in het leven geroepen, namelijk vanwege het beperkte aanbod.”

In september vorig jaar zette nagenoeg de hele Amsterdamse taxibranche, samen met verkeerswethouder Melanie van der Horst, hun handtekening onder een nieuw convenant. In dat convenant wordt de doelstelling van een uitstootvrije taxisector in 2025 beschreven. “Dat betekent dat groengas taxibussen niet meer op de standplaatsen worden toegelaten”, zegt Pols daarover. Voor groengas taxibussen werd echter een coulanceregeling getroffen. Deze werd op 1 juni 2022 door de gemeente voor onbepaalde verlengd, maar komt vooralsnog deze zomer te vervallen. “Wij zeggen: 1 januari 2025 is vroeg genoeg. De reden waarom een uitzondering is gemaakt voor deze busjes, bestaat namelijk nog steeds.”

Hardvochtig beleid

Pols denkt donderdag dan ook een goede kans te maken. “De juridische gronden zijn keihard. Wij wijzen op een afspraak en stellen vast dat de gemeente zich niet houdt aan de gestelde voorwaarden. Daarnaast laat deze kwestie ook het hardvochtige beleid van de gemeente Amsterdam zien”, zo is de strafpleiter van mening. “De belangen van de taxichauffeurs worden niet meegewogen. Zij moeten gewoon buigen en naar de pijpen van het beleid dansen, zonder dat er vragen over gesteld mogen worden. Zo werkt dat natuurlijk niet.”

Eind vorig jaar speelde deze kwestie ook al. Toen dreigde Jeroen Pols namens twaalf TTO-chauffeurs, een kort geding tegen de gemeente Amsterdam aan te spannen. De chauffeurs waren boos op de gemeente, omdat zij destijds de coulanceregeling per 14 december teniet deden. De chauffeurs stelden door deze plotselinge beleidswijziging omzetverlies te draaien.

Het kort geding zou op 28 december plaatsvinden, maar ging uiteindelijk op het laatste moment niet door. De gemeente Amsterdam besloot namelijk de eerder afgeschafte coulanceregeling voor groengas taxibussen op Amsterdamse standplaatsen, terug te draaien tot 1 juni 2023. Het kort geding komt er dus alsnog. Deze vindt donderdag om 15.00 uur plaats.

De gemeente Amsterdam is gevraagd om een reactie, maar kon nog niet inhoudelijk op de kwestie reageren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.