ANP - Taxiprotest in Den Haag
Rechtsgang

Tachtig taxichauffeurs gaan Uber en Bolt aanklagen wegens misleiding

Taxiprotest op het Malieveld in Den Haag. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Sandra Uittenbogaart

Een groep van ongeveer tachtig taxichauffeurs is voornemens Uber en Bolt aan te klagen. Dat laat Mostapha Ali, voorman van de actiegroep genaamd Taxi Eenheid 3.0, een Telegramgroep waar ruim tweeduizend chauffeurs lid van zijn, weten tegenover TaxiPro. Beide platforms hebben chauffeurs misleid, zo luidt hun stellingname.

“Uber en Bolt hebben misbruik van ons gemaakt”, begint Mostapha Ali zijn verhaal. Volgens hem heeft Bolt bepaalde dingen beloofd, die het taxiplatform niet is nagekomen. “Toen Bolt twee jaar geleden de Nederlandse taximarkt betrad, heb ik Lars Speekenbrink (country manager red.) gesproken. Tijdens dat gesprek, samen met nog andere chauffeurs, hebben we aangegeven best voor Bolt te willen rijden, mits ze ons anders zouden behandelen als Uber. Hij gaf destijds aan de commissies per gereden taxirit laag te zullen houden. ‘Hoe meer klanten en chauffeurs wij hebben, hoe mooier wij het voor jullie kunnen maken’, schreef hij mij per mail. Anderhalf jaar later heeft Bolt de commissies omhoog gegooid en de kilometerprijs verlaagd.”

Volgens Ali bedraagt de commissie die Bolt per taxirit vraagt momenteel 20 procent, slechts 5 procent lager dan Uber aan haar chauffeurs vraagt. Eerder lag deze commissie nog op 15 procent. “Bolt heeft ons beloofd de commissies laag te houden. Dit taxiplatform heeft inmiddels veel klanten en bezitten momenteel ongeveer de helft van de Amsterdamse taximarkt. Toch hebben ze de commissie, zonder enige vorm van communicatie, omhoog gegooid. Pas nadat diverse chauffeurs dit opmerkten en hierover begonnen te klagen, stuurde Bolt een mailtje om de chauffeurs te informeren over deze verhoging.”

Lokken

Niet alleen Bolt, maar ook Uber maakt zich volgens de groep chauffeurs schuldig aan misleiding. “Uber misleidt chauffeurs door op verschillende plekken in het land, verschillende prijzen en commissies te hanteren”, zegt taxichauffeur Said daarover. “Chauffeurs worden gelokt naar andere gebieden in Nederland, zoals Brabant en Limburg. In die gebieden ligt de kilometerprijs op 2,05 euro en het commissiepercentage tussen de 0 en 5 procent, terwijl de commissie hier in Amsterdam op 25 procent ligt. Op die manier probeert Uber chauffeurs naar Brabant en Limburg te lokken, om ook daar de markt over te nemen. Zodra dat gebeurt, zullen de prijzen daar hetzelfde worden als hier in Amsterdam. Op deze manier probeert Uber de hele Nederlandse taximarkt in handen te krijgen.”

Mostapha Ali verwijt Uber daarnaast sprookjesverhalen te verkondigen. Hij doelt daarbij onder meer op gesponsorde Uber-artikelen die onlangs in De Telgraaf verschenen, waarin chauffeurs pochen met een goed inkomen. “Zij publiceren artikelen met koppen als: ‘Ik leef als een koning’. Uber biedt artikelen aan De Telegraaf aan, waar boven staat dat die krant niet verantwoordelijk is voor de inhoud. Aan dat soort misleidingen doen ze dus. Ze schermen met mooie praat die totaal onrealistisch is.”

Gelijk speelveld

Daarom stapt de groep, bestaande uit zo’n tachtig chauffeurs, na 13 juni naar de rechter. De inzet: een gelijk speelveld. “Wij willen dat Uber zich aan dezelfde spelregels moet houden als andere taxibedrijven. Dat houdt in: eerlijke tarieven en geen misleiding van chauffeurs met onrealistische verhalen. Ook de kwestie omtrent oneerlijke concurrentie, zullen wij aan de rechter voorleggen. Of wij kansrijk zijn? Geen idee, maar we gaan het in ieder geval proberen.”

Bolt bevestigt tegenover TaxiPro dat de commissie van 15 procent inderdaad is verhoogd naar 20 procent. “Deze verhoging is een week voorafgaand aan de verandering in 2021 tijdig gecommuniceerd naar alle chauffeurs”, zo laat country manager Lars Speekenbrink weten. “Mogelijk is dit niet opgemerkt door chauffeurs die gedurende deze periode voor langere tijd niet actief hebben gereden via Bolt.”

Tevredenheid

Speekenbrink benadrukt dat de tevredenheid van de chauffeurs bij Bolt voorop staat. “We proberen dan ook altijd constructief het gesprek aan te gaan met chauffeurs die via Bolt actief zijn, onder andere om eventuele misverstanden te voorkomen.”

Daarnaast geeft de Bolt-directeur aan dat de tarieven de afgelopen jaren meermaals zijn verhoogd, waardoor de gemiddelde ritprijs inmiddels 55 procent hoger ligt dan in 2020. “Gedurende de coronaperiode hebben wij de ‘Economy’-optie geïntroduceerd, waarbij chauffeurs zelf kunnen besluiten om actief te zijn in deze categorie. Deze optie is tot stand gekomen nadat een meerderheid van de chauffeurs destijds via een enquête hebben aangegeven hier positief tegenover te staan. Dit heeft, samen met grote investeringen door Bolt aan de klantzijde, geleid tot meer vraag naar ritten. Zelfs op momenten waarin er in de gehele markt zeer weinig vraag naar taxi’s was”, zo besluit Speekenbrink.

Feedback

Ook Uber heeft gereageerd op de aantijgingen. Het van origine Amerikaanse taxiplatform laat weten zich niet in de gemaakte aantijgingen te herkennen. “We nemen de feedback van chauffeurs en passagiers serieus en we zijn dan ook altijd met hen in gesprek om te zorgen dat onze app aantrekkelijk blijft voor alle gebruikers”, zegt een woordvoerder daarover.

Daarnaast laat Uber weten dat er nog geen formele aanklacht tegen hen is ingediend. “We hebben geen bericht ontvangen over de aangekondigde juridische stap van deze chauffeurs en kunnen er daarom niet inhoudelijk op reageren. Los van deze mogelijke stap, spreken de feiten over verdiensten voor zich. Uit onafhankelijk onderzoek van Universiteit Maastricht blijkt dat chauffeurs gemiddeld €32,32 overhouden per uur, na aftrek van de service fee. Bij 36 uur per week komt dat neer op ruim 4.200 euro per maand”, zo besluit de Uber-woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

33 reacties op “Tachtig taxichauffeurs gaan Uber en Bolt aanklagen wegens misleiding”

chbira lizar|06.06.23|19:17

Ik rij uber en Uber blijft liggen en bedriegen.van die 4000 euro wat eigenlijk niet klopt .maar laten we zeggen dat het wel klopt .voor zo een bedrag moet je zo en zo minimaal 70 uur per week werken.er gaat minimaal 1200 euro voor de tank af.plus minimaal 1500 voor de Leas auto.boekhouder kosten .inkomsten belasting gaat er ook vanaf.verzekering.en nog nog meer ander kosten.met ander worden blijft er bijna niks over.en dat zeggen ze er niet bij.ik walg van uber en z’n praktijken.

Naoufel Corleone|06.06.23|19:35

Omzet klinkt in eerste instantie heel leuk waardoor het rijden voor Uber aantrekkelijk lijkt. Het enige wat telt in het vak van ondernemen is de winst die je overhoudt na aftrek van je kosten en de uren die je ervoor hebt moeten maken.

Wordt wakker! OMZET IS GEEN WINST. Het geld wat je ontvangt daar zal weinig van overblijven. Chauffeurs staan er nauwelijks bij stil wat voor gat ze aan het graven zijn. Je concurreert letterlijk met jezelf. Werk niet aan je omzet maar aan je winst!

Driss Mar|06.06.23|19:39

Me grootse fout in me leven is taxi chaffeur worden en voornamelijk voor uber werken.
Er is me een auto aangesmeerd bij leaseplan voor 1200 per maand. Tank 300 euro per week. Betaal me boekhouder betaal belasting betaal huur betaal gas betaal me de rest van de normale dingen die iedereen betaald. Heb de laatste twee weken van de maand geen geld voor boodschappen. Zit in de schulden van hier tot Tokio. Durf me brievenbus niet te openen meer!
Coronaschuld van 30.0000
Bedankt Uber en Bolt!!!!

Cab To Airport Amsterdam|06.06.23|22:08

“Onafhankelijk onderzoek” is onjuist. Dit onderzoek is grotendeels gefinancierd door Uber en daarnaast is de data “onafhankelijk” aangedragen/ aangeleverd door Uber. Hoe onafhankelijk ben je dan? Dit bedrijf heeft in haar DNA lieg en bedrieg hoog in het vaandel staan. Niets maar dan ook niets klopt aan dit bedrijf. Dit is een moderne manier om slavenarbeid te legaliseren, alle overheid kijkt weg.

Cab To Airport Amsterdam|06.06.23|22:08

Stop dit gevaar voor het te laat is. Verder wil ik tegen alle passagiers die gebruik maken van deze platformen zeggen dat ze stil moeten staan bij het feit dat ze onderdeel zijn van deze moderne manier van slavenarbeid. De prijs die je betaalt voor een rit is dermate laag dat je dit moet aanvoelen in je onderbuik. Net als het kopen van een fiets van €25 achter het station, groot kans dat je dan een heler bent, zo ook met een rit van €4,18 bij Uber.

Cab To Airport Amsterdam|06.06.23|22:11

Als lokale ondernemers zijn wij kansloos tegen deze internationale platformen. Zij hebben onbeperkt geld van hun financierders om klanten te lokken met ritprijzen ver onder een leefbaar tarief. Bewuste strategie blijkt want veel ondernemingen hebben het loodje moeten leggen.

Amsterdam Amsterdam|06.06.23|22:32

Na aftrek van kosten blijft er max 15 euro per uur over.
Mensen beseffen niet hoe duur het is om taxichauffeur te zijn.
Apart van de eerste kosten om überhaupt chauffeur te worden (pas, auto, vergunning) ga ik het nu over de maandelijkse kosten hebben. Tanken: €1000 per maand.
Verzekering 4/500 per maand
Boekhouder: €75 per maand
Telefoonabonnement €50 per maand
9% btw over de omzet mag er nog vanaf (omzetbelasting)
Met €12 per uur netto mag je al blij zijn.
UBER MOET HET LAND UIT !!!!!!!!!!!!

Amsterdam Amsterdam|06.06.23|22:34

Uber zijn oplichters en slavendrijvers.
Metertarief 2.65 per km, op uber al gauw €1 per km. Hoe moet een zzper hier van leven ?? 1/3e van het door de overheid vastgestelde tarief. Dit is abnormaal, en chauffwurs zitten vast aan uber. Omdat ze dure autos en lease en kosten hebben, die niet een maand op zich laten wachten. En naast uber komt de gemeente en politie en handhaving en ilt ons ook nog eens enkele dag naaien! Ze controleren meer op taxis dan op dealers. Abnormaal

Benjamin O|06.06.23|23:02

Über bolt hebben taximarkt Amsterdam verpest ze nemen de chauffeurs niet serieus er zijn zwarte werkers die kunnen bijna gratis rijden en Belastingdienst gemeente Amsterdam ilt doen niks om deze chaos te oplossen. Alle regels in Amsterdam op de maat van über.
Über bolt zijn oplichters

k a|06.06.23|23:39

Uber zegt werken wanneer je wilt. Door de verschillen in prijzen doordeweeks en weekend, uberx en ubersaver, laten ze je denken dat jij zelf die keuze maakt wanneer je werkt. In feite zeggen ze dat je vrij bent met de slechtst prijzen en moet werken bij de hoge prijzen. En zelfs waar. 32 euro inclusief fooi en promoties. Promos zijn weekenden in de nacht. En clown spelen voor de fooi. Uber heeft de werktijden en plek al voor je bepaald. De chauffeur denkt dat hij daar zelf voor heeft gekozen.

k a|07.06.23|00:04

Overigens heeft uber zijn Filipijnen gevonden die eerst statiegeld blikjes van de grond raapten. En bied ze 1 euro meer. Tuurlijk zijn die blij en tevreden. Die zijn al blij dat ze boter op hun brood kunnen smeren nu. Zorgen over hun toekomst, dat is een zorg voor later nog. En door die Filipijnen moeten alle Chauffeurs voor dat prijs rijden. Zorgen van morgen laten varen en de dag overleven. Elke cent goedkopere prijzen is diefstal uit de zak van de chauffeur. Gedwongen door die Filipijnen

Beun Haas|07.06.23|01:37

“Gedurende de coronaperiode hebben wij de ‘Economy’-optie geïntroduceerd, waarbij chauffeurs zelf kunnen besluiten om actief te zijn in deze categorie.”

Bij dit soort apps kan je onderling met elkaar concurreren. De consument gaat toch vaak voor de meest goedkope optie. Ook de variabele tarieven, waar de platform chauffeur het van moet hebben zal hierdoor minder vaak stijgen doordat de vraag nu in categorieën verdeeld wordt.

Has Bas|07.06.23|08:30

Uber en bolt concurreert op de rug van de chauffeur tegen het openbaar vervoer met saver en economie dat zijn prijzen waar je misschien wel omzet heb maar geen winst en misschien wel verlies aan heb kwa tijd als je in een file beland helaas willen ze geen minimale instap tarief instellen en een minimale prijs per km en hebben hier over geen oren naar de chauffeurs heel erg jammer dat ze met de inflatie mee denken zoals dat de meeste chauffeurs een gezin hebben

Jan de Waal|07.06.23|11:35

Iedere keer weer als Uber en Bolt in het negatieve nieuws komen door boze slaven die zich laten gebruiken door Uber en Bolt dan lig ik krom van het lachen ,als jullie nu eens beginnen met massaal niet meer in te loggen dan krijgen de klanten van Uber en Bolt geen taxi meer maar helaas de meesten van jullie breken bijna hun vingers om in te loggen en de klanten die een klein ritje boeken die accepteren jullie niet die drukken jullie gewoon weg dus met klagers geen medelijden fijne dag allemaal

Red Redd|07.06.23|14:55

Beste jantje,
Je komt over als een gefrustreerde taxichauffeur die krom is geworden door uber en bolt te rijden, stiekem met een tca bord zodat piet denkt dat je nog straat rijd.Maar in werkelijkheid draag je bij aan het probleem.En dan afgeven op chauffeurs die verandering proberen te brengen. Je vingers zullen wel gebroken zijn van al dat accepteren.Gelukkig heb je nog 10 tenen en kan je daarmee voorlopig nog inloggen totdat je vingers weer genezen zijn en dan begin je weer van voor af aan.

Jan de Waal|07.06.23|16:32

@ Red Redd zo aan je reactie te lezen kom je uit een ei!

Jan de Waal|07.06.23|16:34

Uber heeft net weer een nieuw Hoofdkantoor geopend in Amsterdam van jullie centjes ,koekkoek

Hafid El Bo|07.06.23|20:09

Jan de waal pannekoek dat je bent in plaats van chauffeurs af te kraken kun je ook je steentje bij dragen om het gezwel het land uit te krijgen,veel chauffeurs hebben geen keus zijn met verkeerde info in taxi wereld in gerold door de leugens van die platformen etc geïnvesteerd in auto en andere dingen zoals je zelf al weet uber en consorten hebben al leeuwenaandeel in de taxi dus ze hebben geen keus en elke dag komen er nog meer bij door manipulatie van über bolt.

Ali Ates|08.06.23|11:03

Stop met onzin verhalen, zoek andere werk

Kay Nestoo|08.06.23|11:53

Dit is heel simpel op te lossen. Klagende chauffeurs, met z’n alle niet meer inloggen. Moet je kijken hoe snel uber en bolt gaan handelen. Probeer met z’n alle 1 dag niet in te loggen. Gigantische chaos.. oplossing is er maar mensen luisteren niet, en maar klagen..

Raymond Friederich Eysbach|08.06.23|13:33

Ik ben juist heel tevreden met het rijden voor Uber. Na aftrek van alle kosten (lease brandstof boekhouder) had ik een nettowinst van 42000 in 2022.gaat 6000 belastingen van af hou ik 36000 netto over. Trouwens na 55 ritten in een week gaat de commissie voor Uber naar 17 procent. Je moet gewoon alle ritten accepteren en uitrijden. Maar als je te weinig ritten rijd dan niet natuurlijk. Maar als je ontevreden bent dan moet je niet inloggen dat is toch simpel. Je doet het dan jezelf aan.

.

Cor Taxisnor Vandijk|08.06.23|13:36

WIJ ZIJN DE SLAVEN VAN NEDERLAND EN VAN DE KONING
EN RUTEN EN SMITKROES DIE ZITTEN HIER ACHTER

Raymond Friederich Eysbach|08.06.23|13:36

Oh ja voordat iemand zegt dat ik er heel veel uren voor moet werken, dat is dus niet zo ik kom nooit boven de 42 uur uit, meestal zit ik onder de 40 uur per week.

Cor Taxisnor Vandijk|08.06.23|13:42

wij zijn de slaven van de koning en RUTEN EN SMITKROES DIE ZITTEN HIER ACHTER

DE KONING KAN NIET VOOR ZIJN VOLK ZORGEN WIJ MOETEN VOOR HEM ZORGEN DAAR OM WORDEN UIT GEKLEEDT

Stef Bouwhuis|08.06.23|14:03

“€32,32 overhouden per uur, na aftrek van de service fee.”
“Bij 36 uur per week komt dat neer op ruim 4.200 euro per maand”,
zo besluit de Uber-woordvoerder”

OVERHOUDEN is dus feitelijk de BRUTO omzet. Dat wil zeggen dat
de kosten voor het voertuig, de brandstof, het onderhoud, de
afschrijving of operational lease, de verzekering, de
pensioenbijdrage en de ziekteverzekering er nog vanaf gaan.

Iedereen kan uitrekenen dat een werknemer er qua salaris
beter van afkomt, zonder risico’s.

Stef Bouwhuis|08.06.23|14:09

Het is belachelijk dat Uber en Bolt niet met het vastgestelde (meter)tarief werken. De Overheid zou de taxichauffeur tegen dit misbruik moeten beschermen. Dat tarief ook aan hen moeten verplichten.

Lokken van rijders door met de BRUTO omzet te schermen zorgen dat nieuwe rijders ‘vast’ komen te zitten in contracten met leveranciers zoals de lease maatschappijen als inkomen neer te zetten.

Dromen zijn bedrog. Je wordt er niet rijk van, maar een arme sloeber!

Raymond Friederich Eysbach|08.06.23|15:01

Stef Bouwhuis, 36 x 32.32 = 1163,52 x4 weken = 4654,08 per 4 weken. Dan heb je nog een stukje maand over om nog wat te verdienen Dus je FNV rekenmethode klopt niet.

N A|10.06.23|13:34

Raymond Friederich,

Het klopt inderdaad dat als je full time 25 dagen in een maand werkt waarvan 14 uur per dag voor bolt en uber verdien je netto tegen de 4000€ aan nou daar gaat nog 1000/1200€ naar tank blijft er 2800/3000€ over nou dan komt de taxi verzekering 300/400 euro per maand zit je al gauw op 2400/2600 dan zijn we nog niet klaar want moet de omzet belasting er nog af onderhoud voor voertuig om de 2/3 maanden want je rijd zeker 300km per dag minimaal om 4000 per maand bruto te tikken

N A|10.06.23|13:36

…-
Abbonoment kosten komen der nog bij boekhouder kosten komen der nog bij en dit zijn allemaal vaste maandelijkse kosten uiteindelijk hou je als taxi chauffeur dus 1500 / Max 2000€ per maand met full time werken 14 uur per dag dus dat zij al aangeven dat wij 4000€ per maand verdienen (BRUTO) zegt al genoeg want om dat te behalen rij je echt 30/40€ euro tank per dag weg schandalig we worden volledig in de maling genomen

Peter Walgreen|10.06.23|18:42

N A
Jullie worden niet volledig in de maling genomen, volgens mij nemen jullie jezelf in de maling…
Wie verplicht je om voor zulke uitbuiters te rijden?

N A|11.06.23|13:35

Peter Walgreen

Jammer genoeg hebben hun bijna heel de taxi markt in handen en word er nu vergeleken met uber prijzen en word er in de ogen van de klant altijd te veel gevraagd door taxi chauffeurs het is echt een probleem want klanten pakken uber saver erbij of bolt economy noem maar op en vergelijken de prijs daarmee en vinden het absurd duur maar dat begrijp ik ook als uber ritjes bied voor tegen de 1 euro per kilometer en de officiële landelijke meter prijs momenteel rond 2.50€ per km zit

Peter Walgreen|12.06.23|19:06

N A
Als geen enkele taxichauffeur zich bij welk platform dan ook aansluit is het gauw over met die uitbuiters.

Stevie W|15.06.23|07:57

@Peter Walgreen Je hebt helemaal gelijk. Chauffeurs doen het zichzelf aan, concurrentie op de prijzen omdat anders een collega het wel wegrijdt.

Tachtig taxichauffeurs gaan Uber en Bolt aanklagen wegens misleiding | TaxiPro
ANP - Taxiprotest in Den Haag
Rechtsgang

Tachtig taxichauffeurs gaan Uber en Bolt aanklagen wegens misleiding

Taxiprotest op het Malieveld in Den Haag. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Sandra Uittenbogaart

Een groep van ongeveer tachtig taxichauffeurs is voornemens Uber en Bolt aan te klagen. Dat laat Mostapha Ali, voorman van de actiegroep genaamd Taxi Eenheid 3.0, een Telegramgroep waar ruim tweeduizend chauffeurs lid van zijn, weten tegenover TaxiPro. Beide platforms hebben chauffeurs misleid, zo luidt hun stellingname.

“Uber en Bolt hebben misbruik van ons gemaakt”, begint Mostapha Ali zijn verhaal. Volgens hem heeft Bolt bepaalde dingen beloofd, die het taxiplatform niet is nagekomen. “Toen Bolt twee jaar geleden de Nederlandse taximarkt betrad, heb ik Lars Speekenbrink (country manager red.) gesproken. Tijdens dat gesprek, samen met nog andere chauffeurs, hebben we aangegeven best voor Bolt te willen rijden, mits ze ons anders zouden behandelen als Uber. Hij gaf destijds aan de commissies per gereden taxirit laag te zullen houden. ‘Hoe meer klanten en chauffeurs wij hebben, hoe mooier wij het voor jullie kunnen maken’, schreef hij mij per mail. Anderhalf jaar later heeft Bolt de commissies omhoog gegooid en de kilometerprijs verlaagd.”

Volgens Ali bedraagt de commissie die Bolt per taxirit vraagt momenteel 20 procent, slechts 5 procent lager dan Uber aan haar chauffeurs vraagt. Eerder lag deze commissie nog op 15 procent. “Bolt heeft ons beloofd de commissies laag te houden. Dit taxiplatform heeft inmiddels veel klanten en bezitten momenteel ongeveer de helft van de Amsterdamse taximarkt. Toch hebben ze de commissie, zonder enige vorm van communicatie, omhoog gegooid. Pas nadat diverse chauffeurs dit opmerkten en hierover begonnen te klagen, stuurde Bolt een mailtje om de chauffeurs te informeren over deze verhoging.”

Lokken

Niet alleen Bolt, maar ook Uber maakt zich volgens de groep chauffeurs schuldig aan misleiding. “Uber misleidt chauffeurs door op verschillende plekken in het land, verschillende prijzen en commissies te hanteren”, zegt taxichauffeur Said daarover. “Chauffeurs worden gelokt naar andere gebieden in Nederland, zoals Brabant en Limburg. In die gebieden ligt de kilometerprijs op 2,05 euro en het commissiepercentage tussen de 0 en 5 procent, terwijl de commissie hier in Amsterdam op 25 procent ligt. Op die manier probeert Uber chauffeurs naar Brabant en Limburg te lokken, om ook daar de markt over te nemen. Zodra dat gebeurt, zullen de prijzen daar hetzelfde worden als hier in Amsterdam. Op deze manier probeert Uber de hele Nederlandse taximarkt in handen te krijgen.”

Mostapha Ali verwijt Uber daarnaast sprookjesverhalen te verkondigen. Hij doelt daarbij onder meer op gesponsorde Uber-artikelen die onlangs in De Telgraaf verschenen, waarin chauffeurs pochen met een goed inkomen. “Zij publiceren artikelen met koppen als: ‘Ik leef als een koning’. Uber biedt artikelen aan De Telegraaf aan, waar boven staat dat die krant niet verantwoordelijk is voor de inhoud. Aan dat soort misleidingen doen ze dus. Ze schermen met mooie praat die totaal onrealistisch is.”

Gelijk speelveld

Daarom stapt de groep, bestaande uit zo’n tachtig chauffeurs, na 13 juni naar de rechter. De inzet: een gelijk speelveld. “Wij willen dat Uber zich aan dezelfde spelregels moet houden als andere taxibedrijven. Dat houdt in: eerlijke tarieven en geen misleiding van chauffeurs met onrealistische verhalen. Ook de kwestie omtrent oneerlijke concurrentie, zullen wij aan de rechter voorleggen. Of wij kansrijk zijn? Geen idee, maar we gaan het in ieder geval proberen.”

Bolt bevestigt tegenover TaxiPro dat de commissie van 15 procent inderdaad is verhoogd naar 20 procent. “Deze verhoging is een week voorafgaand aan de verandering in 2021 tijdig gecommuniceerd naar alle chauffeurs”, zo laat country manager Lars Speekenbrink weten. “Mogelijk is dit niet opgemerkt door chauffeurs die gedurende deze periode voor langere tijd niet actief hebben gereden via Bolt.”

Tevredenheid

Speekenbrink benadrukt dat de tevredenheid van de chauffeurs bij Bolt voorop staat. “We proberen dan ook altijd constructief het gesprek aan te gaan met chauffeurs die via Bolt actief zijn, onder andere om eventuele misverstanden te voorkomen.”

Daarnaast geeft de Bolt-directeur aan dat de tarieven de afgelopen jaren meermaals zijn verhoogd, waardoor de gemiddelde ritprijs inmiddels 55 procent hoger ligt dan in 2020. “Gedurende de coronaperiode hebben wij de ‘Economy’-optie geïntroduceerd, waarbij chauffeurs zelf kunnen besluiten om actief te zijn in deze categorie. Deze optie is tot stand gekomen nadat een meerderheid van de chauffeurs destijds via een enquête hebben aangegeven hier positief tegenover te staan. Dit heeft, samen met grote investeringen door Bolt aan de klantzijde, geleid tot meer vraag naar ritten. Zelfs op momenten waarin er in de gehele markt zeer weinig vraag naar taxi’s was”, zo besluit Speekenbrink.

Feedback

Ook Uber heeft gereageerd op de aantijgingen. Het van origine Amerikaanse taxiplatform laat weten zich niet in de gemaakte aantijgingen te herkennen. “We nemen de feedback van chauffeurs en passagiers serieus en we zijn dan ook altijd met hen in gesprek om te zorgen dat onze app aantrekkelijk blijft voor alle gebruikers”, zegt een woordvoerder daarover.

Daarnaast laat Uber weten dat er nog geen formele aanklacht tegen hen is ingediend. “We hebben geen bericht ontvangen over de aangekondigde juridische stap van deze chauffeurs en kunnen er daarom niet inhoudelijk op reageren. Los van deze mogelijke stap, spreken de feiten over verdiensten voor zich. Uit onafhankelijk onderzoek van Universiteit Maastricht blijkt dat chauffeurs gemiddeld €32,32 overhouden per uur, na aftrek van de service fee. Bij 36 uur per week komt dat neer op ruim 4.200 euro per maand”, zo besluit de Uber-woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

33 reacties op “Tachtig taxichauffeurs gaan Uber en Bolt aanklagen wegens misleiding”

chbira lizar|06.06.23|19:17

Ik rij uber en Uber blijft liggen en bedriegen.van die 4000 euro wat eigenlijk niet klopt .maar laten we zeggen dat het wel klopt .voor zo een bedrag moet je zo en zo minimaal 70 uur per week werken.er gaat minimaal 1200 euro voor de tank af.plus minimaal 1500 voor de Leas auto.boekhouder kosten .inkomsten belasting gaat er ook vanaf.verzekering.en nog nog meer ander kosten.met ander worden blijft er bijna niks over.en dat zeggen ze er niet bij.ik walg van uber en z’n praktijken.

Naoufel Corleone|06.06.23|19:35

Omzet klinkt in eerste instantie heel leuk waardoor het rijden voor Uber aantrekkelijk lijkt. Het enige wat telt in het vak van ondernemen is de winst die je overhoudt na aftrek van je kosten en de uren die je ervoor hebt moeten maken.

Wordt wakker! OMZET IS GEEN WINST. Het geld wat je ontvangt daar zal weinig van overblijven. Chauffeurs staan er nauwelijks bij stil wat voor gat ze aan het graven zijn. Je concurreert letterlijk met jezelf. Werk niet aan je omzet maar aan je winst!

Driss Mar|06.06.23|19:39

Me grootse fout in me leven is taxi chaffeur worden en voornamelijk voor uber werken.
Er is me een auto aangesmeerd bij leaseplan voor 1200 per maand. Tank 300 euro per week. Betaal me boekhouder betaal belasting betaal huur betaal gas betaal me de rest van de normale dingen die iedereen betaald. Heb de laatste twee weken van de maand geen geld voor boodschappen. Zit in de schulden van hier tot Tokio. Durf me brievenbus niet te openen meer!
Coronaschuld van 30.0000
Bedankt Uber en Bolt!!!!

Cab To Airport Amsterdam|06.06.23|22:08

“Onafhankelijk onderzoek” is onjuist. Dit onderzoek is grotendeels gefinancierd door Uber en daarnaast is de data “onafhankelijk” aangedragen/ aangeleverd door Uber. Hoe onafhankelijk ben je dan? Dit bedrijf heeft in haar DNA lieg en bedrieg hoog in het vaandel staan. Niets maar dan ook niets klopt aan dit bedrijf. Dit is een moderne manier om slavenarbeid te legaliseren, alle overheid kijkt weg.

Cab To Airport Amsterdam|06.06.23|22:08

Stop dit gevaar voor het te laat is. Verder wil ik tegen alle passagiers die gebruik maken van deze platformen zeggen dat ze stil moeten staan bij het feit dat ze onderdeel zijn van deze moderne manier van slavenarbeid. De prijs die je betaalt voor een rit is dermate laag dat je dit moet aanvoelen in je onderbuik. Net als het kopen van een fiets van €25 achter het station, groot kans dat je dan een heler bent, zo ook met een rit van €4,18 bij Uber.

Cab To Airport Amsterdam|06.06.23|22:11

Als lokale ondernemers zijn wij kansloos tegen deze internationale platformen. Zij hebben onbeperkt geld van hun financierders om klanten te lokken met ritprijzen ver onder een leefbaar tarief. Bewuste strategie blijkt want veel ondernemingen hebben het loodje moeten leggen.

Amsterdam Amsterdam|06.06.23|22:32

Na aftrek van kosten blijft er max 15 euro per uur over.
Mensen beseffen niet hoe duur het is om taxichauffeur te zijn.
Apart van de eerste kosten om überhaupt chauffeur te worden (pas, auto, vergunning) ga ik het nu over de maandelijkse kosten hebben. Tanken: €1000 per maand.
Verzekering 4/500 per maand
Boekhouder: €75 per maand
Telefoonabonnement €50 per maand
9% btw over de omzet mag er nog vanaf (omzetbelasting)
Met €12 per uur netto mag je al blij zijn.
UBER MOET HET LAND UIT !!!!!!!!!!!!

Amsterdam Amsterdam|06.06.23|22:34

Uber zijn oplichters en slavendrijvers.
Metertarief 2.65 per km, op uber al gauw €1 per km. Hoe moet een zzper hier van leven ?? 1/3e van het door de overheid vastgestelde tarief. Dit is abnormaal, en chauffwurs zitten vast aan uber. Omdat ze dure autos en lease en kosten hebben, die niet een maand op zich laten wachten. En naast uber komt de gemeente en politie en handhaving en ilt ons ook nog eens enkele dag naaien! Ze controleren meer op taxis dan op dealers. Abnormaal

Benjamin O|06.06.23|23:02

Über bolt hebben taximarkt Amsterdam verpest ze nemen de chauffeurs niet serieus er zijn zwarte werkers die kunnen bijna gratis rijden en Belastingdienst gemeente Amsterdam ilt doen niks om deze chaos te oplossen. Alle regels in Amsterdam op de maat van über.
Über bolt zijn oplichters

k a|06.06.23|23:39

Uber zegt werken wanneer je wilt. Door de verschillen in prijzen doordeweeks en weekend, uberx en ubersaver, laten ze je denken dat jij zelf die keuze maakt wanneer je werkt. In feite zeggen ze dat je vrij bent met de slechtst prijzen en moet werken bij de hoge prijzen. En zelfs waar. 32 euro inclusief fooi en promoties. Promos zijn weekenden in de nacht. En clown spelen voor de fooi. Uber heeft de werktijden en plek al voor je bepaald. De chauffeur denkt dat hij daar zelf voor heeft gekozen.

k a|07.06.23|00:04

Overigens heeft uber zijn Filipijnen gevonden die eerst statiegeld blikjes van de grond raapten. En bied ze 1 euro meer. Tuurlijk zijn die blij en tevreden. Die zijn al blij dat ze boter op hun brood kunnen smeren nu. Zorgen over hun toekomst, dat is een zorg voor later nog. En door die Filipijnen moeten alle Chauffeurs voor dat prijs rijden. Zorgen van morgen laten varen en de dag overleven. Elke cent goedkopere prijzen is diefstal uit de zak van de chauffeur. Gedwongen door die Filipijnen

Beun Haas|07.06.23|01:37

“Gedurende de coronaperiode hebben wij de ‘Economy’-optie geïntroduceerd, waarbij chauffeurs zelf kunnen besluiten om actief te zijn in deze categorie.”

Bij dit soort apps kan je onderling met elkaar concurreren. De consument gaat toch vaak voor de meest goedkope optie. Ook de variabele tarieven, waar de platform chauffeur het van moet hebben zal hierdoor minder vaak stijgen doordat de vraag nu in categorieën verdeeld wordt.

Has Bas|07.06.23|08:30

Uber en bolt concurreert op de rug van de chauffeur tegen het openbaar vervoer met saver en economie dat zijn prijzen waar je misschien wel omzet heb maar geen winst en misschien wel verlies aan heb kwa tijd als je in een file beland helaas willen ze geen minimale instap tarief instellen en een minimale prijs per km en hebben hier over geen oren naar de chauffeurs heel erg jammer dat ze met de inflatie mee denken zoals dat de meeste chauffeurs een gezin hebben

Jan de Waal|07.06.23|11:35

Iedere keer weer als Uber en Bolt in het negatieve nieuws komen door boze slaven die zich laten gebruiken door Uber en Bolt dan lig ik krom van het lachen ,als jullie nu eens beginnen met massaal niet meer in te loggen dan krijgen de klanten van Uber en Bolt geen taxi meer maar helaas de meesten van jullie breken bijna hun vingers om in te loggen en de klanten die een klein ritje boeken die accepteren jullie niet die drukken jullie gewoon weg dus met klagers geen medelijden fijne dag allemaal

Red Redd|07.06.23|14:55

Beste jantje,
Je komt over als een gefrustreerde taxichauffeur die krom is geworden door uber en bolt te rijden, stiekem met een tca bord zodat piet denkt dat je nog straat rijd.Maar in werkelijkheid draag je bij aan het probleem.En dan afgeven op chauffeurs die verandering proberen te brengen. Je vingers zullen wel gebroken zijn van al dat accepteren.Gelukkig heb je nog 10 tenen en kan je daarmee voorlopig nog inloggen totdat je vingers weer genezen zijn en dan begin je weer van voor af aan.

Jan de Waal|07.06.23|16:32

@ Red Redd zo aan je reactie te lezen kom je uit een ei!

Jan de Waal|07.06.23|16:34

Uber heeft net weer een nieuw Hoofdkantoor geopend in Amsterdam van jullie centjes ,koekkoek

Hafid El Bo|07.06.23|20:09

Jan de waal pannekoek dat je bent in plaats van chauffeurs af te kraken kun je ook je steentje bij dragen om het gezwel het land uit te krijgen,veel chauffeurs hebben geen keus zijn met verkeerde info in taxi wereld in gerold door de leugens van die platformen etc geïnvesteerd in auto en andere dingen zoals je zelf al weet uber en consorten hebben al leeuwenaandeel in de taxi dus ze hebben geen keus en elke dag komen er nog meer bij door manipulatie van über bolt.

Ali Ates|08.06.23|11:03

Stop met onzin verhalen, zoek andere werk

Kay Nestoo|08.06.23|11:53

Dit is heel simpel op te lossen. Klagende chauffeurs, met z’n alle niet meer inloggen. Moet je kijken hoe snel uber en bolt gaan handelen. Probeer met z’n alle 1 dag niet in te loggen. Gigantische chaos.. oplossing is er maar mensen luisteren niet, en maar klagen..

Raymond Friederich Eysbach|08.06.23|13:33

Ik ben juist heel tevreden met het rijden voor Uber. Na aftrek van alle kosten (lease brandstof boekhouder) had ik een nettowinst van 42000 in 2022.gaat 6000 belastingen van af hou ik 36000 netto over. Trouwens na 55 ritten in een week gaat de commissie voor Uber naar 17 procent. Je moet gewoon alle ritten accepteren en uitrijden. Maar als je te weinig ritten rijd dan niet natuurlijk. Maar als je ontevreden bent dan moet je niet inloggen dat is toch simpel. Je doet het dan jezelf aan.

.

Cor Taxisnor Vandijk|08.06.23|13:36

WIJ ZIJN DE SLAVEN VAN NEDERLAND EN VAN DE KONING
EN RUTEN EN SMITKROES DIE ZITTEN HIER ACHTER

Raymond Friederich Eysbach|08.06.23|13:36

Oh ja voordat iemand zegt dat ik er heel veel uren voor moet werken, dat is dus niet zo ik kom nooit boven de 42 uur uit, meestal zit ik onder de 40 uur per week.

Cor Taxisnor Vandijk|08.06.23|13:42

wij zijn de slaven van de koning en RUTEN EN SMITKROES DIE ZITTEN HIER ACHTER

DE KONING KAN NIET VOOR ZIJN VOLK ZORGEN WIJ MOETEN VOOR HEM ZORGEN DAAR OM WORDEN UIT GEKLEEDT

Stef Bouwhuis|08.06.23|14:03

“€32,32 overhouden per uur, na aftrek van de service fee.”
“Bij 36 uur per week komt dat neer op ruim 4.200 euro per maand”,
zo besluit de Uber-woordvoerder”

OVERHOUDEN is dus feitelijk de BRUTO omzet. Dat wil zeggen dat
de kosten voor het voertuig, de brandstof, het onderhoud, de
afschrijving of operational lease, de verzekering, de
pensioenbijdrage en de ziekteverzekering er nog vanaf gaan.

Iedereen kan uitrekenen dat een werknemer er qua salaris
beter van afkomt, zonder risico’s.

Stef Bouwhuis|08.06.23|14:09

Het is belachelijk dat Uber en Bolt niet met het vastgestelde (meter)tarief werken. De Overheid zou de taxichauffeur tegen dit misbruik moeten beschermen. Dat tarief ook aan hen moeten verplichten.

Lokken van rijders door met de BRUTO omzet te schermen zorgen dat nieuwe rijders ‘vast’ komen te zitten in contracten met leveranciers zoals de lease maatschappijen als inkomen neer te zetten.

Dromen zijn bedrog. Je wordt er niet rijk van, maar een arme sloeber!

Raymond Friederich Eysbach|08.06.23|15:01

Stef Bouwhuis, 36 x 32.32 = 1163,52 x4 weken = 4654,08 per 4 weken. Dan heb je nog een stukje maand over om nog wat te verdienen Dus je FNV rekenmethode klopt niet.

N A|10.06.23|13:34

Raymond Friederich,

Het klopt inderdaad dat als je full time 25 dagen in een maand werkt waarvan 14 uur per dag voor bolt en uber verdien je netto tegen de 4000€ aan nou daar gaat nog 1000/1200€ naar tank blijft er 2800/3000€ over nou dan komt de taxi verzekering 300/400 euro per maand zit je al gauw op 2400/2600 dan zijn we nog niet klaar want moet de omzet belasting er nog af onderhoud voor voertuig om de 2/3 maanden want je rijd zeker 300km per dag minimaal om 4000 per maand bruto te tikken

N A|10.06.23|13:36

…-
Abbonoment kosten komen der nog bij boekhouder kosten komen der nog bij en dit zijn allemaal vaste maandelijkse kosten uiteindelijk hou je als taxi chauffeur dus 1500 / Max 2000€ per maand met full time werken 14 uur per dag dus dat zij al aangeven dat wij 4000€ per maand verdienen (BRUTO) zegt al genoeg want om dat te behalen rij je echt 30/40€ euro tank per dag weg schandalig we worden volledig in de maling genomen

Peter Walgreen|10.06.23|18:42

N A
Jullie worden niet volledig in de maling genomen, volgens mij nemen jullie jezelf in de maling…
Wie verplicht je om voor zulke uitbuiters te rijden?

N A|11.06.23|13:35

Peter Walgreen

Jammer genoeg hebben hun bijna heel de taxi markt in handen en word er nu vergeleken met uber prijzen en word er in de ogen van de klant altijd te veel gevraagd door taxi chauffeurs het is echt een probleem want klanten pakken uber saver erbij of bolt economy noem maar op en vergelijken de prijs daarmee en vinden het absurd duur maar dat begrijp ik ook als uber ritjes bied voor tegen de 1 euro per kilometer en de officiële landelijke meter prijs momenteel rond 2.50€ per km zit

Peter Walgreen|12.06.23|19:06

N A
Als geen enkele taxichauffeur zich bij welk platform dan ook aansluit is het gauw over met die uitbuiters.

Stevie W|15.06.23|07:57

@Peter Walgreen Je hebt helemaal gelijk. Chauffeurs doen het zichzelf aan, concurrentie op de prijzen omdat anders een collega het wel wegrijdt.