Nijmegen
Nijmegen

Taxistickers Vierdaagsefeesten moeten ‘cowboys’ buiten de deur houden

Nijmegen. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Nijmeegse taxichauffeurs die zijn aangesloten bij Vereniging Taxi Nijmegen (VTN) krijgen tijdens de Vierdaagsefeesten een sticker, waarmee ze zich kunnen onderscheiden van collega’s die van buiten komen. Het plan, opgesteld door VTN, de gemeente Nijmegen en Stichting Vierdaagsefeesten, moet ervoor zorgen dat de taxidienstverlening stijgt en klanten zo min mogelijk benadeeld worden.

Door de grote bezoekersaantallen trekken de Vierdaagsefeesten veel taxichauffeurs vanuit andere steden naar Nijmegen. “Deze chauffeurs kenden niet altijd de juiste route of snelste route, de omgeving en de verkeerssituatie, waardoor klanten mogelijk werden benadeeld of er gevaarlijke situaties ontstonden”, schrijft VTN in een persverklaring.

QR-code

Daarom kunnen Nijmeegse taxichauffeurs zich nu aanmelden bij VTN voor de autosticker, waardoor de chauffeurs identificeerbaar zijn. Ook krijgen de chauffeurs een QR-code voor in de auto’s, waarmee klanten op een website terechtkomen en daar ervaringen en eventuele klachten kunnen melden. “Bij overtreding wordt de chauffeur in het ergste geval buiten het systeem geplaatst, waardoor diens taxi voor bezoekers niet meer herkenbaar is als een bij de VTN aangesloten taxi.”

Ook worden er tijdens de Vierdaagsefeesten (13 t/m 19 juli) maatregelen genomen bij meerdere taxistandplaatsen, zoals die bij Stationsplein, Doddendaal, Smetiusstraat, Bisschop Hamerstraat en Hertogstraat. “Op deze locaties zal in die week van 16.00 uur ’s middags tot 04.00 uur ’s nachts een medewerker van VTN staan, die de dienstverlening monitort en optreedt bij problemen.”

Cowboys

“Wij hopen dat dit plan effect heeft”, laat VTN-voorzitter Nazir Alkozai weten tegenover TaxiPro. Niet alleen om de kwaliteit van de taxidienstverlening op te krikken en “cowboys” van buitenaf te weren, maar ook om de gemeente te bewegen toe te werken naar een TTO/vergunning-systeem, zoals in andere gemeenten al het geval is. “Dat is in ieder geval de gedachte.”

Vorig jaar speelde de kwestie rondom de Vierdaagsefeesten ook al. Nijmeegse taxichauffeurs vreesden toen voor chaos, ruzies en woekerprijzen door chauffeurs van buitenaf. VTN liet destijds alsnog zo’n 150 stickers maken om de herkenbaarheid van lokale taxichauffeurs te vergroten. Dit jaar denkt Alkozai tussen de 200 en 250 autostickers uit te delen. “We gaan eerst de taxi’s uit Nijmegen en omgeving bestickeren. Als we dan nog stickers overhouden, kunnen we taxi’s van verder weg nog wat stickers toereiken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Taxistickers Vierdaagsefeesten moeten ‘cowboys’ buiten de deur houden | TaxiPro
Nijmegen
Nijmegen

Taxistickers Vierdaagsefeesten moeten ‘cowboys’ buiten de deur houden

Nijmegen. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Nijmeegse taxichauffeurs die zijn aangesloten bij Vereniging Taxi Nijmegen (VTN) krijgen tijdens de Vierdaagsefeesten een sticker, waarmee ze zich kunnen onderscheiden van collega’s die van buiten komen. Het plan, opgesteld door VTN, de gemeente Nijmegen en Stichting Vierdaagsefeesten, moet ervoor zorgen dat de taxidienstverlening stijgt en klanten zo min mogelijk benadeeld worden.

Door de grote bezoekersaantallen trekken de Vierdaagsefeesten veel taxichauffeurs vanuit andere steden naar Nijmegen. “Deze chauffeurs kenden niet altijd de juiste route of snelste route, de omgeving en de verkeerssituatie, waardoor klanten mogelijk werden benadeeld of er gevaarlijke situaties ontstonden”, schrijft VTN in een persverklaring.

QR-code

Daarom kunnen Nijmeegse taxichauffeurs zich nu aanmelden bij VTN voor de autosticker, waardoor de chauffeurs identificeerbaar zijn. Ook krijgen de chauffeurs een QR-code voor in de auto’s, waarmee klanten op een website terechtkomen en daar ervaringen en eventuele klachten kunnen melden. “Bij overtreding wordt de chauffeur in het ergste geval buiten het systeem geplaatst, waardoor diens taxi voor bezoekers niet meer herkenbaar is als een bij de VTN aangesloten taxi.”

Ook worden er tijdens de Vierdaagsefeesten (13 t/m 19 juli) maatregelen genomen bij meerdere taxistandplaatsen, zoals die bij Stationsplein, Doddendaal, Smetiusstraat, Bisschop Hamerstraat en Hertogstraat. “Op deze locaties zal in die week van 16.00 uur ’s middags tot 04.00 uur ’s nachts een medewerker van VTN staan, die de dienstverlening monitort en optreedt bij problemen.”

Cowboys

“Wij hopen dat dit plan effect heeft”, laat VTN-voorzitter Nazir Alkozai weten tegenover TaxiPro. Niet alleen om de kwaliteit van de taxidienstverlening op te krikken en “cowboys” van buitenaf te weren, maar ook om de gemeente te bewegen toe te werken naar een TTO/vergunning-systeem, zoals in andere gemeenten al het geval is. “Dat is in ieder geval de gedachte.”

Vorig jaar speelde de kwestie rondom de Vierdaagsefeesten ook al. Nijmeegse taxichauffeurs vreesden toen voor chaos, ruzies en woekerprijzen door chauffeurs van buitenaf. VTN liet destijds alsnog zo’n 150 stickers maken om de herkenbaarheid van lokale taxichauffeurs te vergroten. Dit jaar denkt Alkozai tussen de 200 en 250 autostickers uit te delen. “We gaan eerst de taxi’s uit Nijmegen en omgeving bestickeren. Als we dan nog stickers overhouden, kunnen we taxi’s van verder weg nog wat stickers toereiken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.