Taxi Innovatie Prijs
Taxi Expo '22

Dit zijn de genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs

De Taxi Innovatie Prijs.Foto: ProMedia/Verkijk

Tijdens Taxi Expo ’22, wat op 6 oktober plaatsvindt in Houten, wordt ook de Taxi Innovatie Prijs uitgereikt. De genomineerden zijn inmiddels geselecteerd en bekend. Hieronder volgt een korte introductie van de vijf deelnemers. De stembussen zijn geopend.

Omdat het belangrijk is te blijven innoveren, is een aantal jaar geleden de Taxi Innovatie Prijs in het leven geroepen. Met deze prijs zijn we op zoek naar de beste innovatie binnen de taxibranche. Hieronder de genomineerden:

Taxi-app Cabbit

Cabbit heeft een taxi-app ontwikkeld die lokale taxibedrijven en klanten samenbrengt. Klanten in onder andere Zwolle, Alkmaar en Harderwijk gebruiken Cabbit om makkelijk een taxi te boeken en hun rit te volgen in de app. Taxibedrijven die partner zijn van Cabbit kunnen ritten op twee manieren ontvangen: via de Cabbit Driver app of via een koppeling met hun planningsoftware. De unieke Cabbit Driver app is geschikt voor bedrijven met een (rijdende) centralist. De centralist krijgt de rit binnen en wijst de rit in de app toe aan een chauffeur die de rit gaat rijden. De taxipartners van Cabbit zijn enthousiast: via de app trekken ze een nieuw soort klanten aan. Daarnaast houdt Cabbit rekening met de omstandigheden waar taxi-ondernemers mee te maken hebben, bijvoorbeeld door geen vervoersplicht op te nemen in het contract.

Opleiding ‘Ik Vervoer’ Inner-Aktie

De opleiding Ik Vervoer richt zich specifiek op mensen die het niet lukt om zelfstandig de Taxipas te halen en bijvoorbeeld langere tijd afhankelijk zijn van een uitkering en voor wie de afstand tot werk lastig te overbruggen is. Tijdens de opleiding werken we toe naar het behalen van de Taxipas maar werken we vooral ook aan alles wat nodig is om weer een goede werknemer te kunnen zijn. We werken aan ontwikkelen van de juiste werkmentaliteit, op tijd komen, afspraken nakomen en omgang met collega’s en je werkgever. In zestien wekelijkse theorielessen ontwikkelen we de deelnemers naar chauffeurs en ook tijdens de LWT blijven ze bij ons in les om ze te blijven begeleiden in hun werk. Omdat zij vaak weinig rijervaring hebben bieden we daarnaast praktijkondersteuning aan. Deelnemers trekken met elkaar op, steunen elkaar, raken uit hun isolement en groeien in zelfvertrouwen. Het lukt deelnemers om ongeveer 60% van hun uitkering zelf te verdienen en dus groeit ook hun financiële onafhankelijkheid.

Door het aanbieden van deze specifieke opleiding vergroten we het broodnodige aanbod van nieuwe chauffeurs door te gaan werken met een waardevol maar onbenut arbeidspotentieel welke het zó enorm verdient om ook aan te sluiten op de arbeidsmarkt. Geef ze die kans!

Blueplates

Geld verdienen terwijl je taxi stilstaat of werken als taxichauffeur zonder dat je de lasten hebt van een eigen auto? In Nederland mag je als taxichauffeur hooguit twaalf uur per dag rijden. De helft van de tijd (183 dagen per jaar) staat je taxi stil, maar lopen je vaste kosten door. Zoals verzekering, leasekosten en motorrijtuigenbelasting.

Blueplates is de app om slim, efficiënt en duurzaam taxi’s in te zetten. Blueplates koppelt taxi-eigenaren en taxichauffeurs zonder auto aan elkaar. In de tijd dat jouw taxi stilstaat kan een taxichauffeur zonder auto hier, tegen een uitstekende vergoeding, gebruik van maken. Waar jij gemiddeld €750,- per maand aan verdient.

Blueplates checkt de chauffeurs, die op hun eigen of onze vergunning rijden, op hun achtergrond. Je voertuig is 24/7 in beeld bij Blueplates en via een dashboard heb je zicht op de prestaties en kengetallen van je auto en het gebruik ervan. Als chauffeur zonder auto is er waar en wanneer jij wilt een auto beschikbaar die voldoet aan alle wettelijke eisen. Een eigen taxivergunning is niet nodig.

Blueplates neemt voor beide partijen alles uit handen zoals de administratie, verzekering en afrekening. En zet in op duurzaam vervoer. Goed voor het milieu én je portemonnee.

Dataprovider Acaro

Acaro: wel regie, geen centrale. Doelgroepenvervoer is sterk data-gedreven. Vervoerders weten dat al lang en sturen hun processen al jaren op basis van data. Opdrachtgevers nog niet. Acaro verandert dat. Acaro is hét data-platform voor opdrachtgevers van het doelgroepenvervoer. Acaro verzamelt alle data in het vervoersysteem en ontsluit deze data real-time en onbewerkt. Opdrachtgevers beschikken met een druk op de knop over alle informatie die nodig is om KPI’s te meten, contracten te managen, trends & ontwikkelingen te signaleren, reizigers te informeren, vervoer af te rekenen en bestedingen te verantwoorden.

Met Acaro neemt de opdrachtgever de regie over de data en sluiten vervoerders voortaan aan op het systeem van de opdrachtgever, niet andersom. Daarmee brengen opdrachtgevers continuïteit in hun eigen processen én in de klantbeleving. De data van Acaro geeft opdrachtgevers een actief stuur op kosten én kwaliteit in handen.

Acaro (www.acaro.nl) is een product van Partners in Mobiliteit (PiM). PiM werkt aan een toekomst waarin reizigers (en hun netwerk) via slimme ICT toepassingen en goed uitgedachte vervoersconcepten, veel meer regie op hun eigen mobiliteit krijgen. De beschikbaarheid van real-time en onbewerkte data is daarbij van essentieel belang. Acaro is daarom een belangrijke bouwsteen voor het doelgroepenvervoer van de toekomst.

Grid

Wij zijn Grid, een belangrijke organisatorische vernieuwing in de taxisector. Het doel? De sociaal-economische positie van kleine, zelfstandige taxi ondernemers op de korte- en lange termijn verstevigen. De sector wordt nu gedomineerd door enkele grote, internationale spelers. Dit gaat ten koste van de zelfstandige taxi-ondernemer.

Dit kan en moet eerlijk! Deze overtuiging drijft ons, en met ons bedoelen we: chauffeurs, leden, niet-leden, participanten en oprichters.

Grid is een coöperatie van en voor chauffeurs. Wij bouwen aan een community die bruist van creativiteit en die samenwerking stimuleert op basis van een gezamenlijk economisch belang. Een community waarvan de dynamiek, betrokkenheid en het enthousiasme uniek is in de sector.

Het innovatieve? Wij zijn de eersten in de sector die de coöperatieve ondernemingsvorm en technologie inzetten zetten vanuit een visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Stemmen

Deze vijf innovaties maken dit jaar kans op de felbegeerde Taxi Innovatie Prijs. De stembussen zijn officieel geopend. Klik hier om uw stem uit te brengen.

Wil je de Taxi Innovatie Prijs met eigen ogen bewonderen? Gratis aanmelden kan hier.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.