Wethouder Melanie van der Horst
Amsterdam

Wethouder Van der Horst zet handtekening onder nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer

Wethouder Melanie van der Horst heeft vrijdag haar handtekening onder het nieuwe verdrag gezet. Foto: Roos Trommelen

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit) heeft vandaag, samen met vertegenwoordigers uit de taxibranche, haar handtekening gezet onder een nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer in 2025. Volgens de gemeente sluit nagenoeg de hele taxibranche in Amsterdam zich aan bij deze eerder uitgesproken ambitie. 

Volgens de gemeente Amsterdam is het de ambitie dat alle taxi’s op diesel, benzine of gas in 2025 zijn vervangen door voertuigen die rijden op elektriciteit, waterstof of zonne-energie. Deze verduurzaming van het taxitransport draagt volgens de hoofdstad bij aan een betere luchtkwaliteit in Amsterdam, verlaging van CO2-uitstoot en vermindering van verkeerslawaai.

“Een schone lucht is van groot belang voor de gezondheid van alle Amsterdammers en onze bezoekers”, zegt wethouder Melanie Van der Horst daarover. “Wij zijn ons ervan bewust dat deze verandering veel vraagt van de taxichauffeurs, brancheorganisaties, taxibedrijven en platformen. Dus ik ben blij dat de taxibranche heeft aangegeven te willen bijdragen aan onze ambities.”

Uitstootvrije zone

In 2016 kondigde Amsterdam als eerste gemeente in Nederland aan dat ze, samen met de lokale taxibranche, streeft naar een uitstootvrije zone binnen de ring A10 voor taxi’s in 2025. Met het nieuwe Amsterdamse convenant sluiten nog meer partijen zich aan bij deze ambitie, zoals Uber en brancheorganisatie KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer), die de zelfstandige taxichauffeurs vertegenwoordigt. Ook partijen als Taxi Centrale Amsterdam, Bolt, HUN, Staxi, Stichting Take a TaxiTaxi Centrale Schiphol, Taxi Direct en Travel Electric hebben hun handtekening onder het nieuwe convenant gezet.

Volgens de gemeente heeft de taxibranche de afgelopen jaren al een groot deel van haar wagenpark geëlektrificeerd. De gemeente geeft een subsidie voor de aanschaf van uitstootvrije taxivoertuigen, om de overstap makkelijker te maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Wethouder Van der Horst zet handtekening onder nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer”

Peter Vriens|24.09.22|13:50

auto’s worden toegelaten op de Europese wegen wanneer ze voldoen aan regelgeving.
Die wordt gecontroleerd door de R.D.W. waaronder de uitstoot.
Wanneer iedere gemeente zijn eigen regels gaat eisen wordt het een puinhoop.
Bovendien moet electriciteit of waterstof geproduceerd worden wat ook vervuiling geeft.
Zolang er niet voldoende energie schoon opgewekt kan worden is het niet meer als verplaatsen van de uitstoot.
Amsterdam schoon, maar de bewoners bij energie centrale’s bekijken het maar.

Taxi Volendam|27.09.22|11:41

De diesel heeft onterecht met een slecht imago te kampen.
Het is te lezen in de Telegraaf hedenmorgen.
Nieuwere diesels zijn zelfs schoner dan Benzine auto’s.
Cng of Lpg wordt al helemaal niet genoemd door Mevr.van der Horst.
Het is weer de bekende stemmingmakerij.
Wanneer je de transport kosten/verliezen, en andere nadelen van electriciteit er bij optelt is electrisch rijden niet aantrekkelijk nog afgezien van alle extra kosten.
Die moet de eindgebruiker betalen.
Heeft snorder geen last van!

Cederic Schonbaum|29.09.22|10:54

Helemaal eens met taxi Volendan. Wij rijden al jaren op LPG zelfs met onze diesels, ja dat kan echt. Taxi pro heeft hier zelfs nog een artikel over geschreven. Helaas wordt iedereen gedwongen electrisch te gaan zonder dat er over de gevolgen wordt nagedacht.

Peter Gortenmulder|29.09.22|11:25

Het moet allemaal groen. Enig idee welke grondstoffen er nodig zijn om een elektrische auto te maken. De eindgebruiker ziet alleen maar dat hij denkt goed bezig te zijn. Dan hebben we nog een ding. Er moet nog een aansluiting komen. Sommige bedrijven gebieden zitten nu al aan de max. Nu 14 taxi’s. Deze allen vervangen kost ongeveer 1 1/2 miljoen. Stroom is heel erg duur. Dus de taxiprijzen gaan zeker met 25% omhoog. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde chauffeur hier mee akkoord gaat.

Wethouder Van der Horst zet handtekening onder nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer | TaxiPro
Wethouder Melanie van der Horst
Amsterdam

Wethouder Van der Horst zet handtekening onder nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer

Wethouder Melanie van der Horst heeft vrijdag haar handtekening onder het nieuwe verdrag gezet. Foto: Roos Trommelen

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit) heeft vandaag, samen met vertegenwoordigers uit de taxibranche, haar handtekening gezet onder een nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer in 2025. Volgens de gemeente sluit nagenoeg de hele taxibranche in Amsterdam zich aan bij deze eerder uitgesproken ambitie. 

Volgens de gemeente Amsterdam is het de ambitie dat alle taxi’s op diesel, benzine of gas in 2025 zijn vervangen door voertuigen die rijden op elektriciteit, waterstof of zonne-energie. Deze verduurzaming van het taxitransport draagt volgens de hoofdstad bij aan een betere luchtkwaliteit in Amsterdam, verlaging van CO2-uitstoot en vermindering van verkeerslawaai.

“Een schone lucht is van groot belang voor de gezondheid van alle Amsterdammers en onze bezoekers”, zegt wethouder Melanie Van der Horst daarover. “Wij zijn ons ervan bewust dat deze verandering veel vraagt van de taxichauffeurs, brancheorganisaties, taxibedrijven en platformen. Dus ik ben blij dat de taxibranche heeft aangegeven te willen bijdragen aan onze ambities.”

Uitstootvrije zone

In 2016 kondigde Amsterdam als eerste gemeente in Nederland aan dat ze, samen met de lokale taxibranche, streeft naar een uitstootvrije zone binnen de ring A10 voor taxi’s in 2025. Met het nieuwe Amsterdamse convenant sluiten nog meer partijen zich aan bij deze ambitie, zoals Uber en brancheorganisatie KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer), die de zelfstandige taxichauffeurs vertegenwoordigt. Ook partijen als Taxi Centrale Amsterdam, Bolt, HUN, Staxi, Stichting Take a TaxiTaxi Centrale Schiphol, Taxi Direct en Travel Electric hebben hun handtekening onder het nieuwe convenant gezet.

Volgens de gemeente heeft de taxibranche de afgelopen jaren al een groot deel van haar wagenpark geëlektrificeerd. De gemeente geeft een subsidie voor de aanschaf van uitstootvrije taxivoertuigen, om de overstap makkelijker te maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Wethouder Van der Horst zet handtekening onder nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer”

Peter Vriens|24.09.22|13:50

auto’s worden toegelaten op de Europese wegen wanneer ze voldoen aan regelgeving.
Die wordt gecontroleerd door de R.D.W. waaronder de uitstoot.
Wanneer iedere gemeente zijn eigen regels gaat eisen wordt het een puinhoop.
Bovendien moet electriciteit of waterstof geproduceerd worden wat ook vervuiling geeft.
Zolang er niet voldoende energie schoon opgewekt kan worden is het niet meer als verplaatsen van de uitstoot.
Amsterdam schoon, maar de bewoners bij energie centrale’s bekijken het maar.

Taxi Volendam|27.09.22|11:41

De diesel heeft onterecht met een slecht imago te kampen.
Het is te lezen in de Telegraaf hedenmorgen.
Nieuwere diesels zijn zelfs schoner dan Benzine auto’s.
Cng of Lpg wordt al helemaal niet genoemd door Mevr.van der Horst.
Het is weer de bekende stemmingmakerij.
Wanneer je de transport kosten/verliezen, en andere nadelen van electriciteit er bij optelt is electrisch rijden niet aantrekkelijk nog afgezien van alle extra kosten.
Die moet de eindgebruiker betalen.
Heeft snorder geen last van!

Cederic Schonbaum|29.09.22|10:54

Helemaal eens met taxi Volendan. Wij rijden al jaren op LPG zelfs met onze diesels, ja dat kan echt. Taxi pro heeft hier zelfs nog een artikel over geschreven. Helaas wordt iedereen gedwongen electrisch te gaan zonder dat er over de gevolgen wordt nagedacht.

Peter Gortenmulder|29.09.22|11:25

Het moet allemaal groen. Enig idee welke grondstoffen er nodig zijn om een elektrische auto te maken. De eindgebruiker ziet alleen maar dat hij denkt goed bezig te zijn. Dan hebben we nog een ding. Er moet nog een aansluiting komen. Sommige bedrijven gebieden zitten nu al aan de max. Nu 14 taxi’s. Deze allen vervangen kost ongeveer 1 1/2 miljoen. Stroom is heel erg duur. Dus de taxiprijzen gaan zeker met 25% omhoog. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde chauffeur hier mee akkoord gaat.