Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
7,24%

Ministerie IenW wil maximumtarieven taxivervoer in 2023 verhogen

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer. De maximumtarieven, die ieder jaar worden geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI), zullen in 2023 naar verwachting met 7,24 procent worden verhoogd.

“Dit betekent dat de vaste bedragen, de bedragen per kilometer en de bedragen per minuut hiermee worden verhoogd”, zo legt staatssecretaris Vivianne Heijnen uit in een toelichting op het voorgenomen besluit. “Hetzelfde geldt voor het tarief dat de vervoerder, mits afgesproken met de consument, in rekening mag brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de rit.”

Nalevingslasten

Volgens het Ministerie heeft deze wijziging gevolgen voor taxichauffeurs, taxiondernemers, reizigers en handhavende instanties. Daarnaast krijgen taxiondernemers, als ze op basis van de nieuwe maximumtarieven ervoor kiezen hun tarieven aan te passen, te maken met verschillende nalevingslasten. Zo moeten taxiondernemers de taxameter aanpassen, nieuwe tariefkaarten downloaden, printen en invullen en deze binnen en buiten het taxivoertuig vervangen.

“Als alle taxiondernemingen deze handelingen verrichten zijn de totale lasten 861.000 euro. Per taxivoertuig zou dit neerkomen op 21 euro”, zo rekent het Ministerie uit. “De feitelijke lasten zullen echter lager uitvallen. Niet alle taxi’s verrichten namelijk vervoer waarvoor de maximumtarieven gelden. Dit geldt voor contractvervoer en in het geval uitsluitend taxivervoer wordt verricht waarbij de prijs vooraf is afgesproken. Bovendien is het mogelijk dat in de praktijk niet alle taxiondernemers de maximumtarieven doorberekenen”, zo besluit IenW.

Indexering

Sinds 2010 worden de maximumtarieven voor taxivervoer jaarlijks geïndexeerd. Per 1 januari 2017 gebeurt dit op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). De tarieven zijn bepaald door de LTI toe te passen op de niet afgeronde maximumtarieven van 2022. Door middel van internetconsultatie wordt volgens het ministerie iedereen in de gelegenheid gesteld om te reageren op het concept van deze regeling. Het Ministerie van IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2023 in laten gaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ministerie IenW wil maximumtarieven taxivervoer in 2023 verhogen | TaxiPro
Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
7,24%

Ministerie IenW wil maximumtarieven taxivervoer in 2023 verhogen

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer. De maximumtarieven, die ieder jaar worden geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI), zullen in 2023 naar verwachting met 7,24 procent worden verhoogd.

“Dit betekent dat de vaste bedragen, de bedragen per kilometer en de bedragen per minuut hiermee worden verhoogd”, zo legt staatssecretaris Vivianne Heijnen uit in een toelichting op het voorgenomen besluit. “Hetzelfde geldt voor het tarief dat de vervoerder, mits afgesproken met de consument, in rekening mag brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de rit.”

Nalevingslasten

Volgens het Ministerie heeft deze wijziging gevolgen voor taxichauffeurs, taxiondernemers, reizigers en handhavende instanties. Daarnaast krijgen taxiondernemers, als ze op basis van de nieuwe maximumtarieven ervoor kiezen hun tarieven aan te passen, te maken met verschillende nalevingslasten. Zo moeten taxiondernemers de taxameter aanpassen, nieuwe tariefkaarten downloaden, printen en invullen en deze binnen en buiten het taxivoertuig vervangen.

“Als alle taxiondernemingen deze handelingen verrichten zijn de totale lasten 861.000 euro. Per taxivoertuig zou dit neerkomen op 21 euro”, zo rekent het Ministerie uit. “De feitelijke lasten zullen echter lager uitvallen. Niet alle taxi’s verrichten namelijk vervoer waarvoor de maximumtarieven gelden. Dit geldt voor contractvervoer en in het geval uitsluitend taxivervoer wordt verricht waarbij de prijs vooraf is afgesproken. Bovendien is het mogelijk dat in de praktijk niet alle taxiondernemers de maximumtarieven doorberekenen”, zo besluit IenW.

Indexering

Sinds 2010 worden de maximumtarieven voor taxivervoer jaarlijks geïndexeerd. Per 1 januari 2017 gebeurt dit op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). De tarieven zijn bepaald door de LTI toe te passen op de niet afgeronde maximumtarieven van 2022. Door middel van internetconsultatie wordt volgens het ministerie iedereen in de gelegenheid gesteld om te reageren op het concept van deze regeling. Het Ministerie van IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2023 in laten gaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.