TX-Keur en KNV trekken stekker uit Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer
Het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer houdt per 1 januari 2023 op te bestaan. Dat meldt TX-Keur, samen met Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) een van de beheerders van het meldpunt. Volgens de beheerders is het doel van het klachtenmeldpunt na twintig jaar namelijk bereikt.
“Ook is de wettelijke verplichting om ernaar te verwijzen inmiddels vervallen”, zo licht TX-Keur het besluit verder toe op haar website. “Het klachtenloket was altijd al bedoeld als extra vangnet. De wet schrijft immers voor dat klachtenafhandeling in eerste instantie thuis hoort bij de vervoerder.”
Verwijzingen tijdig verwijderen
Als het reizigers en de vervoerder niet lukt om een conflict onderling op te lossen, dan kan de reiziger naar de geschillencommissie stappen. De Geschillencommissie Zorg- en Taxi blijft volgens de stichting namelijk wél bestaan. TX-Keur adviseert vervoerders die nog steeds verwijzen naar de website van het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer of naar het bijbehorende telefoonnummer daarvan, deze dan ook tijdig te verwijderen.
“Een verwijzing naar het Landelijke Klachtenmeldpunt was tot 2019 wettelijk verplicht. Op veel printbonnen, tariefkaarten, verkeersborden of bedrijfswebsites wordt er daarom nog steeds naar verwezen. We adviseren u om zorgvuldig na te gaan of dat binnen uw organisatie het geval is. In dat geval kunt u de verwijzing verwijderen”, aldus TX-Keur.
Meldpunt moest kwaliteit waarborgen
Het landelijke meldpunt voor klachten over taxivervoer werd opgericht na de invoering van de Wet Personenvervoer, om de kwaliteit van de inmiddels gedereguleerde sector te waarborgen. Dat gebeurde destijds mede op verzoek van de Tweede Kamer. Het meldpunt werd in eerste instantie ondergebracht bij de toenmalige Inspectie Verkeer en Waterstaat (2003), maar in 2010 werden de werkzaamheden van het meldpunt overgenomen door branchevereniging KNV en reizigersorganisatie Rover. Vanaf 2019 wordt het klachtenmeldpunt beheerd door stichting TX-Keur.
Lees ook: