Daklicht. Foto: ProMedia (VK)
Doel bereikt

TX-Keur en KNV trekken stekker uit Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer houdt per 1 januari 2023 op te bestaan. Dat meldt TX-Keur, samen met Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) een van de beheerders van het meldpunt. Volgens de beheerders is het doel van het klachtenmeldpunt na twintig jaar namelijk bereikt.

“Ook is de wettelijke verplichting om ernaar te verwijzen inmiddels vervallen”, zo licht TX-Keur het besluit verder toe op haar website. “Het klachtenloket was altijd al bedoeld als extra vangnet. De wet schrijft immers voor dat klachtenafhandeling in eerste instantie thuis hoort bij de vervoerder.”

Verwijzingen tijdig verwijderen

Als het reizigers en de vervoerder niet lukt om een conflict onderling op te lossen, dan kan de reiziger naar de geschillencommissie stappen. De Geschillencommissie Zorg- en Taxi blijft volgens de stichting namelijk wél bestaan. TX-Keur adviseert vervoerders die nog steeds verwijzen naar de website van het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer of naar het bijbehorende telefoonnummer daarvan, deze dan ook tijdig te verwijderen.

“Een verwijzing naar het Landelijke Klachtenmeldpunt was tot 2019 wettelijk verplicht. Op veel printbonnen, tariefkaarten, verkeersborden of bedrijfswebsites wordt er daarom nog steeds naar verwezen. We adviseren u om zorgvuldig na te gaan of dat binnen uw organisatie het geval is. In dat geval kunt u de verwijzing verwijderen”, aldus TX-Keur.

Meldpunt moest kwaliteit waarborgen

Het landelijke meldpunt voor klachten over taxivervoer werd opgericht na de invoering van de Wet Personenvervoer, om de kwaliteit van de inmiddels gedereguleerde sector te waarborgen. Dat gebeurde destijds mede op verzoek van de Tweede Kamer. Het meldpunt werd in eerste instantie ondergebracht bij de toenmalige Inspectie Verkeer en Waterstaat (2003), maar in 2010 werden de werkzaamheden van het meldpunt overgenomen door branchevereniging KNV en reizigersorganisatie Rover. Vanaf 2019 wordt het klachtenmeldpunt beheerd door stichting TX-Keur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Bron: TX-Keur

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

TX-Keur en KNV trekken stekker uit Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer | TaxiPro
Daklicht. Foto: ProMedia (VK)
Doel bereikt

TX-Keur en KNV trekken stekker uit Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer houdt per 1 januari 2023 op te bestaan. Dat meldt TX-Keur, samen met Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) een van de beheerders van het meldpunt. Volgens de beheerders is het doel van het klachtenmeldpunt na twintig jaar namelijk bereikt.

“Ook is de wettelijke verplichting om ernaar te verwijzen inmiddels vervallen”, zo licht TX-Keur het besluit verder toe op haar website. “Het klachtenloket was altijd al bedoeld als extra vangnet. De wet schrijft immers voor dat klachtenafhandeling in eerste instantie thuis hoort bij de vervoerder.”

Verwijzingen tijdig verwijderen

Als het reizigers en de vervoerder niet lukt om een conflict onderling op te lossen, dan kan de reiziger naar de geschillencommissie stappen. De Geschillencommissie Zorg- en Taxi blijft volgens de stichting namelijk wél bestaan. TX-Keur adviseert vervoerders die nog steeds verwijzen naar de website van het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer of naar het bijbehorende telefoonnummer daarvan, deze dan ook tijdig te verwijderen.

“Een verwijzing naar het Landelijke Klachtenmeldpunt was tot 2019 wettelijk verplicht. Op veel printbonnen, tariefkaarten, verkeersborden of bedrijfswebsites wordt er daarom nog steeds naar verwezen. We adviseren u om zorgvuldig na te gaan of dat binnen uw organisatie het geval is. In dat geval kunt u de verwijzing verwijderen”, aldus TX-Keur.

Meldpunt moest kwaliteit waarborgen

Het landelijke meldpunt voor klachten over taxivervoer werd opgericht na de invoering van de Wet Personenvervoer, om de kwaliteit van de inmiddels gedereguleerde sector te waarborgen. Dat gebeurde destijds mede op verzoek van de Tweede Kamer. Het meldpunt werd in eerste instantie ondergebracht bij de toenmalige Inspectie Verkeer en Waterstaat (2003), maar in 2010 werden de werkzaamheden van het meldpunt overgenomen door branchevereniging KNV en reizigersorganisatie Rover. Vanaf 2019 wordt het klachtenmeldpunt beheerd door stichting TX-Keur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Bron: TX-Keur

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.