Zorg- en taxivervoer.
"ultieme poging"

Werkgevers zorg- en taxivervoer komen met nieuw cao-eindbod

Een vrouw in een rolstoel wordt opgehaald door een taxi. Foto ter illustratie.Foto: ANP/ ROB ENGELAAR

De werkgevers in het zorg- en taxivervoer (verenigd in KNV Zorgvervoer en Taxi) hebben gisteren naar eigen zeggen een ultieme poging gedaan om tot een nieuwe cao te komen. De werkgevers legden daarom een verbeterd eindbod neer voor een cao. Het eindbod heeft een looptijd van achttien maanden. De cao moet ingaan op 1 januari 2023 en duurt tot en met 30 juni 2024.

De werkgevers hebben wederom een loonsverhoging geboden van 8 procent per 1 januari 2023 en nog eens 4 procent per 1 januari 2024. Daarnaast stellen de werkgevers ten opzichte van het eerdere eindbod veranderingen voor met betrekking tot pauzes en de doorbetaling bij ziekte.

Huidige pauzeregeling wijzigen

De werkgevers willen de huidige pauzeregeling wijzigen zodat alleen onbetaalde pauze mag worden ingehouden, als deze ook daadwerkelijk genoten is. In de huidige regeling mag forfaitair maximaal 12,5 procent van de arbeidstijd worden ingehouden. In het nieuwe voorstel wordt daarnaast bij ziekte de eerste acht weken 80 procent van het loon doorbetaald en vervolgens 90 procent, tot en met het tweede ziekte jaar. Ook vervalt de wachtdag bij de eerste ziekmelding.

Daarnaast laten de werkgevers hun wens varen om terug te keren naar de oude verloondetijdregeling. Wel stellen de werkgevers voor om de huidige regeling aan te passen, zodat deze beter in de praktijk toepasbaar is. “De lengte van de dienst kan in het voorstel van de werkgevers nu per dag verschillen, wat beter aansluit bij de vervoersvraag”, zo schrijven de werkgevers. “Tegelijkertijd maakt het voorstel het voor de chauffeurs mogelijk om privé en werk beter op elkaar aan te laten sluiten.” Verder stellen de werkgevers voor om de aftrek woon-werkverkeer niet toe te passen wanneer chauffeurs gebruik moeten maken van een laadpaal die ver van de eigen woning af staat.

Te grote technische uitdagingen

Ten slotte stellen de werkgevers in het nieuwe bod voor om de voorgenomen online registratie van diensten te laten vervallen, vanwege de te grote technische uitdagingen. “Uiteraard blijft een urenregistratie verplicht, evenals het verplicht bieden van mogelijkheden aan het Sociaal Fonds Mobiliteit om deze registratie te controleren”, zo besluit Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

25 reacties op “Werkgevers zorg- en taxivervoer komen met nieuw cao-eindbod”

Michel Seelen|22.11.22|16:54

Nog steeds een belachelijke regeling van 80% bij ziekte. Ik zal daar echt niet akkoord voor stemmen.

J. Koch|22.11.22|18:44

Ik lees ook niets meer over het vervallen van de eerste twee loonschalen?

Peter Poppe|23.11.22|06:45

8% loonsverhoging in 2023 is veel te weinig bij een inflatie van meer dan 14%.

Peter Poppe|23.11.22|06:47

8% loonsverhoging is te weinig bij een inflatie meer dan 14%.

Stevie W|23.11.22|07:39

@Peter P. Een complete inflatiecorrectie is niet te doen, dan blijft er geen werkgever over en toen er jaren van deflatie was kregen we toch ook niet minder loon ?

richard Jaasma|23.11.22|08:01

Beste allemaal,
chauffeurs mogen best wel wat meer verdienen in deze tijd, geen wachtdag bij ziekte oke!
maar zeker de wens om terug te keren naar de OUDE verloonde tijd !! is er bij mij zeker !!!!
ER ZIJN OOK KLEINE TAXIONDERNEMEING MET CHAUFFEURS IN DEZE WERELD, DIE NIET ALTIJD WERK VOOR DE CHAUFFEURS HEBBEN

Taxi Richard Sneek

richard Jaasma|23.11.22|08:02

Beste allemaal,
chauffeurs mogen best wel wat meer verdienen in deze tijd, geen wachtdag bij ziekte oke!
maar zeker de wens om terug te keren naar de OUDE verloonde tijd !! is er bij mij zeker !!!!
ER ZIJN OOK KLEINE TAXIONDERNEMINGEN MET CHAUFFEURS IN DEZE WERELD, DIE NIET ALTIJD WERK VOOR DE CHAUFFEURS HEBBEN

Taxi Richard Sneek

J. Koch|23.11.22|14:53

Sommige mensen hebben echt het idee dat je alle kostenstijgingen / inflatie zomaar even op het bordje van de werkgever kan leggen. Dat zou mooi zijn, maar niet realistisch. Dit gaat ten koste van (met name de kleinere) bedrijven die al absurde brandstofprijzen, hoge eisen aan het wagenpark, vervallen van BPM voor de kiezen hebben te kregen.

Men is bij de werkgever aan het verkeerde adres: Men zal bij de aanbestedende partijen moeten zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Gerrie Fijneman|23.11.22|21:39

Dat er iets moet veranderen is nu zo klaar als een klontje.
Jarenlang hebben de werkgevers de werknemers uitgemolken.
En wat meneer koch stelt is voor mij een wassen neus,er is een nea index waar dit soort stijgingen in mee worden genomen.
Ik stel deze meneer dan ook voor om als er structuele verbeteringen komen in de cao deze dan oprecht te weigeren.
Want deze meneer vind dat we aan de werkgevers moeten denken.
Helaas wil ik nu wel fatsoenlijk beleg op mijn boterham.
Zij die niet vechten…….

Stevie W|24.11.22|08:51

@J.Koch Er is inderdaad een NEA Index zoals Gerrie stelt waarin de loonstijging wordt verdisconteerd, uiteindelijk betaald de opdrachtgever, anders was het met de pauzes buiten standplaats, waarbij werkgevers lelijk misbruik maakten, hierdoor werd zo laag ingeschreven bij aanbestedingen dat ze uiteindelijk niets anders kon doen om het bij de werknemer terug te halen. U heeft het over de kleinere bedrijven, deze zullen uiteindelijk inderdaad verdwijnen, zoals ook de buurtsuper is verdwenen.

Stevie W|24.11.22|08:57

Schaalvergroting in de taxibranche is de sleutel, anders samenwerkingsverbanden aangaan of ZZP’er blijven, meer smaken zijn er niet. Maar je kan niet ageren tegen een komende staking van werknemers omdat je van mening bent dat je dan de kosten niet meer kan dragen als klein bedrijf, dan heb je de verkeerde branche gekozen, dan had je beter een bouwbedrijf in Qatar kunnen beginnen.

J. Koch|24.11.22|09:12

Gerrie, de NEA compenseert niet alle kosten die de wg hebben, dat is een hardnekkig misverstand. Als het allemaal zo simpel was als NEA omhoog, dan was er allang een akkoord geweest.
De meeste mensen die fulltime als chauffeur werken die hebben een redelijk inkomen. Dat daar veel uitgaven tegenover staan is de wg niet aan te rekenen en daar kan geen NEA-index tegenop.
De werkgevers boeien mij niet, maar het is niet in ons belang als er bedrijven failliet gaan.

J. Koch|24.11.22|09:13

@ Stevie, ik werk niet bij een klein bedrijf, dus ik heb er geen last van. Zoals ik in mijn eerdere reactie schreef dekt de NDA niet alle kosten.

Stevie W|24.11.22|10:31

@J. Koch “De meeste mensen die fulltime als chauffeur werken die hebben een redelijk inkomen. Dat daar veel uitgaven tegenover staan is de wg niet aan te rekenen en daar kan geen NEA-index tegenop.”

Dus vanwege het redelijke inkomen is er zo’n grote uitstroom van chauffeurs ?
Wie begrijpt het nog ? Ik niet in ieder geval.

richard Jaasma|24.11.22|12:34

Stevie ,
je praat wel lekker makkelijk over die kleine bedrijven die zullen verdwijnen en de verkeerde branche gekozen
je zal maar in deze schoenen staan (ik dus)

Taxi Richard Sneek

Stevie W|24.11.22|13:14

@Richard Jaarsma Ik heb zelf een taxibedrijf gehad met 13 man personeel, een kleiner bedrijf dus. Ik moest het 4 jaar geleden opdoeken omdat de kosten niet meer waren op te brengen. Weliswaar 500.000 omzet per jaar, maar met 470.000 euro aan kosten moest ik mijzelf afvragen of dit nog een voor mij gezonde situatie was. Ik gun ieder het beste, maar als je zoals jij eigenaar bent van een klein taxibedrijf dan wordt het wellicht tijd om eens goed na te denken of dit is wat je voor ogen had.

Stevie W|24.11.22|13:20

@Richard Jaarsma Het is ook zo dat de marges zo klein zijn dat je het alleen maar kan redden door schaalvergroting of samenwerking met zzp’ers, maar met personeel is het bijna niet meer te doen. Ik wens je veel succes en bedenk dat je eigen gezondheid en welzijn belangrijker zijn dan wat dan ook.

richard Jaasma|24.11.22|14:05

@stevie
je hebt je” zegje” even gezegd!! 4 jaar geleden hadden we een andere CAO en zat je misschien te hoog in je kosten dit was dan jammer/zonde voor je ,je moet laag in je kosten blijven ,dit heb je toch geleerd in je vakdiploma ??,maar nu is het een andere tijd met een (nieuwe) cao waar alles door je strot heen gedrukt wordt, en er zeker niet aan de klein-schalige Taxionderneming wordt gedacht
dus KNV, SFM KNV & CNV denk ook in de nieuwe CAO om de kleine Taxiondernemingen !!
Taxi Richard

Peter Walgreen|24.11.22|18:17

Richard,
Een omzet van € 500.000 met 13 man personeel!
Dan kan iedereen je wel vertellen dat je daar niks mee/aan kan verdienen.
Ik draaide iets meer dan € 70.000 bruto omzet per jaar in mijn eentje, jij draaide dus 7 x zoveel omzet maar met 13 man personeel. Kan echt nooit natuurlijk.

richard Jaasma|24.11.22|18:35

@peter,
dit was stevie W zijn verhaal niet de mijne !!maar ik snap je punt
Taxi Richard Sneek

Stevie W|24.11.22|20:36

@Peter Walgreen Het waren uiteraard niet alleen fulltime chauffeurs. Evengoed zal je wellicht mijn punt begrijpen, het is gewoonweg heel lastig als klein taxibedrijf met personeel.

Stevie W|24.11.22|20:45

@Peter W. Je gaat uit van 13 fulltimers denk ik.

Peter Walgreen|24.11.22|21:09

Sorry Richard, even niet opgelet.

Jeroen Schoofs|26.11.22|14:37

Peter w

Je hebt ook veel afschrijving van je auto
En je betaald genoeg btw. Uurtarief 35 moet je toch 50 uur werken.
En je moet je verzekeren
Waarom ben jij dan gestopt

Peter Walgreen|26.11.22|16:06

Jeroen,
Ik kan je vertellen dat ik voor die ruim € 70.000 bruto omzet gemiddeld over het hele jaar 28/29 uur per week reed. (Als je het niet geloofd, ik kan het je keihard op papier aantonen)
Ik ben gestopt (63 jaar oud) en woon nu voor het grootste deel van het jaar in Spanje.
En nee, ik heb geen koophuis gehad dat ik goed kon verkopen, geen rijke vrouw, geen erfenis, maar in 12 jaar taxi genoeg kunnen sparen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.