Elisah De Cnijf
Interview

Burn-outcoach Elisah De Cnijf: ‘Neem tijdig ontspanning’

Elisah De Cnijf. Foto: Elisah De Cnijf

Taxichauffeurs hebben een mentaal en fysiek zware baan. Wat kunnen ze doen om een burn-out te voorkomen? We leggen deze vraag voor aan arbeidsarts en stress- en burn-outcoach Elisah De Cnijf, die werkzaam is in België.

Hoe kan je voorkomen in een burn-out terecht te komen?

“Ik gebruik in mijn praktijk zeer vaak de metafoor van een auto. Als het brandstoflampje van onze auto begint te branden, gaan we er normaal bij het eerste tankstation af om te tanken. Als we in ons dagelijks leven maar door blijven gaan zonder onze batterij op te laden, gaan er ook knipperlichten branden. We krijgen meer en meer klachten en als we die blijven negeren dan vallen we stil.”

“Om dat te voorkomen is het belangrijk om jezelf terug te leren autorijden. Geef gas, maar niet te snel en ga ook weer tijdig op de rem staan. Dat zorgt ervoor dat je lichaam weer kan ontspannen. Ik raad ook altijd aan om op tijd hulp te zoeken. Wacht niet tot jouw batterij in het rood zit, want dan duurt het veel langer om te herstellen en terug aan het werk te kunnen gaan.”

 Wat merk je op bij zo’n burn-out?

“Je raakt uitgeput. Vaak steken mensen eerst nog een tandje bij, maar lukt het op een bepaald moment gewoon niet meer. Je krijgt steeds duidelijkere klachten. Fysiek, zoals hoofd- of spierpijn, maar ook emotioneel. Je bent bijvoorbeeld sneller prikkelbaar en mentaal uitgeput. Je kan moeilijker dingen onthouden of je kan je minder concentreren.”

“En dan een typisch kenmerk, vandaar ook de naam burn-out. Burn-out komt voor bij mensen die heel gemotiveerd waren, in vuur en vlam stonden en die geleidelijk aan opgebrand raakten. Ze worden minder betrokken, afstandelijk en soms zelfs cynisch tegenover het werk. Als dit herkenbaar klinkt, dan is het een goede eerste stap om hier met je huisarts over te praten. Die zal dan vaak ook nakijken of er misschien een fysieke oorzaak is. En als er sprake is van spanningsklachten, zal die jou kunnen doorsturen naar gepaste hulp in jouw buurt.”

Wat moeten we dan concreet doen?

“Allereerst ontspanningsmomenten inplannen in onze agenda, zowel tijdens als na het werk. Ga vooral dingen doen die jij graag doet, die jou energie en rust geven en die voor jou belangrijk zijn. Als je overdag weinig sociaal contact en beweging hebt gehad, dan kan het heel erg goed zijn om na het werk te gaan sporten of iets met vrienden te doen, bijvoorbeeld. En ook al zie je er tegenop, achteraf zul je je beter voelen dan als je niet zou zijn gegaan.”

“Als gezondheid voor jou belangrijk is, kan je gaan kijken hoe het gesteld is met je voeding, slaap of beweging. Net door de onregelmatige uren en het zittende werk zijn die drie dingen natuurlijk best wel uitdagend in een baan als taxichauffeur. Maar dan is het ook net zo belangrijk om fysiek en mentaal gezond te blijven. Als je het gevoel hebt dat de stap daarvoor te groot is, kan je ook daarover met je huisarts praten.”

“Naast meer dingen doen die ons energie en rust geven, is het goed om dingen die veel energie van je vragen te verminderen of te vermijden. Uiteraard lukt dat niet altijd en hebben we niet over alles controle, maar soms kunnen we wel een aantal dingen veranderen. Kan je bijvoorbeeld hulp inschakelen voor een taak die je niet graag doet of waar je niet goed in bent? Zijn er misschien in je omgeving mensen die veel energie vragen die je (tijdelijk) minder vaak zou kunnen zien?”

Veel taxichauffeurs rijden op een strak tijdschema op onregelmatige uren. Hoe kunnen ze dan toch ontspanning nemen?

“Probeer dan toch een pauze te nemen op de weinige momenten die je hebt. Als het werk al heel wat van je concentratie vraagt, ga dan niet nog snel je telefoon controleren want dan blijf je prikkels binnenkrijgen. Neem bewust even ontspanning. Dat hoeft niet veel te zijn, gewoon bewust ‘in het moment’ zijn. Beweeg wat, drink water, maak een babbeltje en kijk naar je omgeving. Dat kan al een groot verschil maken voor mensen die mentaal en fysiek zware baan hebben. Je zal aan het einde van de dag veel meer energie overhouden.

“Heel wat mensen met stressklachten kunnen echt tot rust komen met ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Die kan je overal doen. En vaak is dat in het begin heel aarzelend of is het even zoeken wat het beste voor jou werkt, daar gaan we ook mee aan de slag tijdens de coachingssessies.”

Neemt u soms zelf de taxi? Wat valt u op?

“Ja, ik zie dan dat de chauffeur nog een telefoon binnenkrijgt tijdens de rit. Mij stoort het niet, ze kunnen vaak ook niet anders. Alleen is twee dingen tegelijk doen heel vermoeiend voor onze hersenen. Als er oplossingen gevonden kunnen zodat taxichauffeurs zich zoveel mogelijk enkel hoeven te focussen op het rijden, gaat dat hun mentale gezondheid zeker ten goede komen.”

Hoe ga jij als burn-outcoach te werk?

“In een eerste kennismakingsgesprek luister ik naar iemands verhaal en probeer ik een beter beeld te krijgen of dit de meest geschikte begeleiding voor iemand is. Stress en burn-out coaching is geen psychotherapie en gebeurt steeds in nauw overleg met jouw huisarts, zeker als je met ziekteverlof bent. We kijken samen of mijn aanpak past bij jouw verwachtingen en spreken af hoe we op jouw tempo werken naar je herstel toe. Vanaf dan bekijken we aan het begin van elke sessie waaraan jij op dat moment het meeste baat bij hebt.”

Als leidraad voor de begeleiding gebruik je drie fasen naar herstel van spanningsklachten. Hoe zien die fasen eruit?

“De eerste fase gaat over opladen: je krijgt inzicht in je klachten en ontdekt je stressbronnen. En we werken rond  het herstellen van je conditie. Denk hierbij aan thema’s als ontspanning, slaap en beweging. De tweede fase omvat oplossen: we gaan op zoek naar oplossingen voor jouw stressbronnen of manieren om er beter mee om te gaan. De derde en laatste fase gaat over oppakken: je gaat de gevonden oplossingen toepassen in de praktijk, door geleidelijk aan je taken en rollen weer op te nemen.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lies hier het volledige artikel. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Burn-outcoach Elisah De Cnijf: ‘Neem tijdig ontspanning’ | TaxiPro
Elisah De Cnijf
Interview

Burn-outcoach Elisah De Cnijf: ‘Neem tijdig ontspanning’

Elisah De Cnijf. Foto: Elisah De Cnijf

Taxichauffeurs hebben een mentaal en fysiek zware baan. Wat kunnen ze doen om een burn-out te voorkomen? We leggen deze vraag voor aan arbeidsarts en stress- en burn-outcoach Elisah De Cnijf, die werkzaam is in België.

Hoe kan je voorkomen in een burn-out terecht te komen?

“Ik gebruik in mijn praktijk zeer vaak de metafoor van een auto. Als het brandstoflampje van onze auto begint te branden, gaan we er normaal bij het eerste tankstation af om te tanken. Als we in ons dagelijks leven maar door blijven gaan zonder onze batterij op te laden, gaan er ook knipperlichten branden. We krijgen meer en meer klachten en als we die blijven negeren dan vallen we stil.”

“Om dat te voorkomen is het belangrijk om jezelf terug te leren autorijden. Geef gas, maar niet te snel en ga ook weer tijdig op de rem staan. Dat zorgt ervoor dat je lichaam weer kan ontspannen. Ik raad ook altijd aan om op tijd hulp te zoeken. Wacht niet tot jouw batterij in het rood zit, want dan duurt het veel langer om te herstellen en terug aan het werk te kunnen gaan.”

 Wat merk je op bij zo’n burn-out?

“Je raakt uitgeput. Vaak steken mensen eerst nog een tandje bij, maar lukt het op een bepaald moment gewoon niet meer. Je krijgt steeds duidelijkere klachten. Fysiek, zoals hoofd- of spierpijn, maar ook emotioneel. Je bent bijvoorbeeld sneller prikkelbaar en mentaal uitgeput. Je kan moeilijker dingen onthouden of je kan je minder concentreren.”

“En dan een typisch kenmerk, vandaar ook de naam burn-out. Burn-out komt voor bij mensen die heel gemotiveerd waren, in vuur en vlam stonden en die geleidelijk aan opgebrand raakten. Ze worden minder betrokken, afstandelijk en soms zelfs cynisch tegenover het werk. Als dit herkenbaar klinkt, dan is het een goede eerste stap om hier met je huisarts over te praten. Die zal dan vaak ook nakijken of er misschien een fysieke oorzaak is. En als er sprake is van spanningsklachten, zal die jou kunnen doorsturen naar gepaste hulp in jouw buurt.”

Wat moeten we dan concreet doen?

“Allereerst ontspanningsmomenten inplannen in onze agenda, zowel tijdens als na het werk. Ga vooral dingen doen die jij graag doet, die jou energie en rust geven en die voor jou belangrijk zijn. Als je overdag weinig sociaal contact en beweging hebt gehad, dan kan het heel erg goed zijn om na het werk te gaan sporten of iets met vrienden te doen, bijvoorbeeld. En ook al zie je er tegenop, achteraf zul je je beter voelen dan als je niet zou zijn gegaan.”

“Als gezondheid voor jou belangrijk is, kan je gaan kijken hoe het gesteld is met je voeding, slaap of beweging. Net door de onregelmatige uren en het zittende werk zijn die drie dingen natuurlijk best wel uitdagend in een baan als taxichauffeur. Maar dan is het ook net zo belangrijk om fysiek en mentaal gezond te blijven. Als je het gevoel hebt dat de stap daarvoor te groot is, kan je ook daarover met je huisarts praten.”

“Naast meer dingen doen die ons energie en rust geven, is het goed om dingen die veel energie van je vragen te verminderen of te vermijden. Uiteraard lukt dat niet altijd en hebben we niet over alles controle, maar soms kunnen we wel een aantal dingen veranderen. Kan je bijvoorbeeld hulp inschakelen voor een taak die je niet graag doet of waar je niet goed in bent? Zijn er misschien in je omgeving mensen die veel energie vragen die je (tijdelijk) minder vaak zou kunnen zien?”

Veel taxichauffeurs rijden op een strak tijdschema op onregelmatige uren. Hoe kunnen ze dan toch ontspanning nemen?

“Probeer dan toch een pauze te nemen op de weinige momenten die je hebt. Als het werk al heel wat van je concentratie vraagt, ga dan niet nog snel je telefoon controleren want dan blijf je prikkels binnenkrijgen. Neem bewust even ontspanning. Dat hoeft niet veel te zijn, gewoon bewust ‘in het moment’ zijn. Beweeg wat, drink water, maak een babbeltje en kijk naar je omgeving. Dat kan al een groot verschil maken voor mensen die mentaal en fysiek zware baan hebben. Je zal aan het einde van de dag veel meer energie overhouden.

“Heel wat mensen met stressklachten kunnen echt tot rust komen met ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Die kan je overal doen. En vaak is dat in het begin heel aarzelend of is het even zoeken wat het beste voor jou werkt, daar gaan we ook mee aan de slag tijdens de coachingssessies.”

Neemt u soms zelf de taxi? Wat valt u op?

“Ja, ik zie dan dat de chauffeur nog een telefoon binnenkrijgt tijdens de rit. Mij stoort het niet, ze kunnen vaak ook niet anders. Alleen is twee dingen tegelijk doen heel vermoeiend voor onze hersenen. Als er oplossingen gevonden kunnen zodat taxichauffeurs zich zoveel mogelijk enkel hoeven te focussen op het rijden, gaat dat hun mentale gezondheid zeker ten goede komen.”

Hoe ga jij als burn-outcoach te werk?

“In een eerste kennismakingsgesprek luister ik naar iemands verhaal en probeer ik een beter beeld te krijgen of dit de meest geschikte begeleiding voor iemand is. Stress en burn-out coaching is geen psychotherapie en gebeurt steeds in nauw overleg met jouw huisarts, zeker als je met ziekteverlof bent. We kijken samen of mijn aanpak past bij jouw verwachtingen en spreken af hoe we op jouw tempo werken naar je herstel toe. Vanaf dan bekijken we aan het begin van elke sessie waaraan jij op dat moment het meeste baat bij hebt.”

Als leidraad voor de begeleiding gebruik je drie fasen naar herstel van spanningsklachten. Hoe zien die fasen eruit?

“De eerste fase gaat over opladen: je krijgt inzicht in je klachten en ontdekt je stressbronnen. En we werken rond  het herstellen van je conditie. Denk hierbij aan thema’s als ontspanning, slaap en beweging. De tweede fase omvat oplossen: we gaan op zoek naar oplossingen voor jouw stressbronnen of manieren om er beter mee om te gaan. De derde en laatste fase gaat over oppakken: je gaat de gevonden oplossingen toepassen in de praktijk, door geleidelijk aan je taken en rollen weer op te nemen.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lies hier het volledige artikel. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.