
Taxibedrijven Oost Gelre niet blij met project AutoMaatje
In de gemeente Oost Gelre is eind november een pilot gestart, genaamd AutoMaatje. Dat is een vervoersservice waarbij vrijwillige chauffeurs minder mobiele plaatsgenoten vervoeren. De vrijwillige chauffeur, die voor de ritten gebruikmaakt van zijn eigen auto, krijgt een bedrag van € 0,35 cent per kilometer. Verschillende taxibedrijven die werkzaam zijn in Oost Gelre, zijn daar op z’n zachtst gezegd niet blij mee, zo meldt Elna.nl.
Rob Krabben van Uw Taxi, voorheen Taxi Oost Gelre, is een van hen. “Wij als taxibedrijven moeten overal maar papieren en vergunningen voor hebben, zoals een taxipas. En dan komt de gemeente met zo’n project, waarbij de vrijwillige chauffeurs een verkapt loon van 0,35 cent per gereden kilometer krijgen. Een snorder, noem ik dat”, zegt hij tegenover TaxiPro.
Commotie op Facebook
Op 24 november plaatste de gemeente Oost Gelre een bericht op Facebook over de start van het ANWB-project. Onder dat bericht barstte al snel een discussie los en werd de nodige kritiek geleverd. “Ongelofelijk dat dit kan en de gemeente hier aan meewerkt. Pure broodroof van reguliere taxibedrijven”, zo schrijft ene John te Molder.
“Als je een privéauto gaat gebruiken voor betaald vervoer, dan zou ik even heel goed de verzekeringsvoorwaarden checken”, reageert een andere Facebook-gebruiker.
Korte ritjes
Ook wethouder Ellen Dusseldorp (Onderwijs, Zorg en Jeugd) heeft lucht gekregen van de commotie die intussen is ontstaan. “Wij vinden het heel vervelend dat taxibedrijven zich benadeeld voelen”, zegt ze tegenover Elna.nl. “Bij AutoMaatje gaat het om relatief korte ritjes voor bijvoorbeeld boodschappen. Ritjes waar je geen taxidienst voor bestelt. Het gaat hier om ouderen en het moet echt gezien worden als een aanvulling op bijvoorbeeld de electrocars”, aldus Dusseldorp.
Taxiondernemer Rob Krabben is het niet met de wethouder eens. Volgens hem verzorgen reguliere taxibedrijven namelijk ook gewoon korte ritjes. “Ik maak vaak genoeg mee dat mensen mij bellen voor een ritje om boodschappen te doen of even naar de kapper te gaan. Dit is toch gewoon precies hetzelfde werk als dat wij doen? Wij verzorgen ook korte ritjes, waarbij we mensen helpen met het in- en uitladen van boodschappen. Als de klant ons dat vraagt, dan doen wij dan. Dat is namelijk ons werk.”
Op de vraag of het voor Krabben voelt alsof zijn werk door dit soort initiatieven van hem wordt afgenomen, antwoordt hij: “Zeker wel. Dat geldt echter niet alleen voor mij, maar voor nog veel meer taxichauffeurs in Nederland.”
Lees ook:
En weer worden de taxiondernemers gedupeerd, schandalig gewoon wat ook deze gemeente weer doet!
Het lijkt me toch overduidelijk dat het ILT hier moet ingrijpen, anders hoeven de reguliere taxibedrijven zich toch zeker ook niet meer aan allerlei regels te houden?
De taxilobby lijkt me inmiddels een achterhoedegevecht. Met de komst van Uber, Bolt en andere aanbieders is een beroep als taxichauffeur wellicht niet meer maatschappelijk relevant. Met uitzondering wellicht van ziekenvervoer, speciaal onderwijs en vergelijkbaar groepsvervoer. Je zou het kunnen vergelijken met het halsstarrig vasthouden van de rechten van stokers op locomotieven door de Britse vakbonden toen de spoorwegen al hoog en breed hadden afscheid genomen van stoomlocomotieven. Kansloos!
bij ons in t dorp rijden 5 busjes die oude mensen ophalen en naar zorgboerderij brengen
de chauffeurs hebben allemaal GEEN taxi pas geen EHBO en geen reanimatie cursus gedaan ik heg en moet dit ieder jaar weer bijscholen schandalig dat dit mag.
Wil wel eens weten wat de KNV en de I en LT hier van vinden?, als dit als een vlek over Nederland zich gaat verspreiden dan kunnen wij dan toch ook zonder opleiding en BCT meter weer gaan rijden?