ANP - Taxi's op standplaats Amsterdam
Uitstootvrij taxivervoer

Mogelijk kort geding tegen uitsluiting groengas taxibussen op Amsterdamse standplaatsen

Taxi's op standplaats bij het NS Centraal Station in Amsterdam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Een groep van twaalf TTO-chauffeurs zijn voornemens een kort geding tegen de gemeente Amsterdam aan te spannen, vanwege het uitsluiten van groengas taxibussen in de hoofdstad. Dat heeft advocaat Jeroen Pols per brief aan de gemeente laten weten. De taxichauffeurs zijn boos omdat de coulanceregeling die tot voor kort gold omtrent groengas taxibussen, door het college van burgemeester en wethouders (B&W) plotsklaps teniet is gedaan. 

“Voor groengas taxibussen gold sinds 1 januari 2021 een coulanceregeling vanwege de beperkte beschikbaarheid van geschikte uitstootvrije taxibussen”, zo schrijft advocaat Jeroen Pols namens de taxichauffeurs in zijn brief aan de gemeente. “Deze regeling werd op 1 juni 2022 voor onbepaalde tijd verlengd. Op 5 december 2022 kondigde u zonder nadere motivering de beëindiging van deze regeling aan ingaande op 14 december 2022.”

Op 14 december 2022 publiceerden burgemeester en wethouders zes verkeersbesluiten, waarmee standplaatsen in het centrum en Amsterdam-Zuid met onmiddellijke ingang niet meer toegankelijk zijn voor taxibussen aangedreven door groengas. Deze besluiten zijn genomen ter uitvoering van de Zero-emissie Taxi Routekaart en het Convenant Emissieloos Taxivervoer Amsterdam.

Onvoldoende geschikte voertuigen

Volgens Pols is het afschaffen van de coulanceregeling echter in strijd met artikel 2 van de Zero-emissie Taxi Routekaart, omdat niet voldaan is aan de genoemde randvoorwaarde. “De basis voor die coulanceregeling was de er weinig tot geen beschikbaarheid van uitstootvrije voertuigen is”, verduidelijkt Pols tegenover TaxiPro. “In 2025 moet er een uitstootvrije taximarkt zijn. Randvoorwaarde daarvoor is wel dat er elektrische bussen beschikbaar moeten zijn. Het moet voor taxichauffeurs natuurlijk wel mogelijk zijn om aan de regels te voldoen.”

De chauffeurs zijn volgens Pols dan ook verbolgen over het feit dat de coulanceregeling door het college van B&W plotsklaps is afgeschaft. “Cliënten zijn verbaasd door deze plotselinge beleidswijziging, omdat er nog steeds onvoldoende geschikte voertuigen op de markt aangeboden worden”, zo schrijft hij. Volgens de chauffeurs is de levertijd voor nieuwe emissievrije taxibussen nog steeds 18 tot 24 maanden.

Omzetverlies

Naast het feit dat volgens de chauffeurs er nog steeds onvoldoende geschikte voertuigen op de markt worden aangeboden en de lange levertijd, betekent deze plotselinge beleidswijziging volgens hen ook een verlies in omzet. “De verbanning van de standplaatsen leidt tot aanzienlijk omzetverlies, terwijl cliënten geen mogelijkheid hebben om te voldoen aan de gestelde emissie-eisen. Het gekozen tijdstip dupeert cliënten extra omdat december vanwege de feestdagen voor taxibedrijven een commercieel belangrijke periode is”, aldus Pols in zijn brief.

Hij tekent daarbij aan dat de aanschaf van een ZE-voertuig (zero-emmissie) erg duur is en dat de taxichauffeurs financieel nog niet hersteld zijn van het coronabeleid. Volgens de advocaat kan door deze beleidswijzing ook de consument geschaad worden, omdat er nu al een tekort aan groengas-taxibussen op uitstootvrije taxistandplaatsen bestaat.

Voorlopige voorziening

De taxichauffeurs willen dan ook dat de gemeente Amsterdam deze beleidswijziging terugdraait en dat de coulanceregeling tot 1 januari 2025 geldt. De gemeente heeft tot maandag 19 december de tijd om op de brief van advocaat Pols te reageren. “Ik heb de gemeente gebeld en ze komen later vandaag met een reactie. We vertrouwen erop dat het goedkomt en anders wordt er morgenochtend voorlopige voorziening aangevraagd. In dat geval stappen we naar de rechter met de vraag of deze met spoed een beslissing kan nemen over of deze wijzigingen opgeschort kunnen worden”, zo besluit Pols.

De gemeente Amsterdam heeft een andere visie op deze kwestie. “In het convenant Schone taxi’s voor Amsterdam uit 2016 is er samen met de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO) vastgelegd dat de schone standplaatsen per 1 januari 2021 alleen nog toegankelijk zouden zijn voor uitstootvrije taxi’s”, zo reageert een woordvoerder van de gemeente. “Halverwege 2020 is besloten om een coulanceregeling voor geregistreerde groengas taxibussen en geregistreerde rolstoeltaxi’s in te stellen, omdat er op dat moment nog een beperkt aantal uitstootvrije busjes beschikbaar waren die geschikt zijn als taxi. Per 1 september 2020 is er een registratiestop ingesteld. Nieuwe groengas taxibusjes konden zich vanaf dat moment niet meer aanmelden voor toegang.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mogelijk kort geding tegen uitsluiting groengas taxibussen op Amsterdamse standplaatsen | TaxiPro
ANP - Taxi's op standplaats Amsterdam
Uitstootvrij taxivervoer

Mogelijk kort geding tegen uitsluiting groengas taxibussen op Amsterdamse standplaatsen

Taxi's op standplaats bij het NS Centraal Station in Amsterdam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Een groep van twaalf TTO-chauffeurs zijn voornemens een kort geding tegen de gemeente Amsterdam aan te spannen, vanwege het uitsluiten van groengas taxibussen in de hoofdstad. Dat heeft advocaat Jeroen Pols per brief aan de gemeente laten weten. De taxichauffeurs zijn boos omdat de coulanceregeling die tot voor kort gold omtrent groengas taxibussen, door het college van burgemeester en wethouders (B&W) plotsklaps teniet is gedaan. 

“Voor groengas taxibussen gold sinds 1 januari 2021 een coulanceregeling vanwege de beperkte beschikbaarheid van geschikte uitstootvrije taxibussen”, zo schrijft advocaat Jeroen Pols namens de taxichauffeurs in zijn brief aan de gemeente. “Deze regeling werd op 1 juni 2022 voor onbepaalde tijd verlengd. Op 5 december 2022 kondigde u zonder nadere motivering de beëindiging van deze regeling aan ingaande op 14 december 2022.”

Op 14 december 2022 publiceerden burgemeester en wethouders zes verkeersbesluiten, waarmee standplaatsen in het centrum en Amsterdam-Zuid met onmiddellijke ingang niet meer toegankelijk zijn voor taxibussen aangedreven door groengas. Deze besluiten zijn genomen ter uitvoering van de Zero-emissie Taxi Routekaart en het Convenant Emissieloos Taxivervoer Amsterdam.

Onvoldoende geschikte voertuigen

Volgens Pols is het afschaffen van de coulanceregeling echter in strijd met artikel 2 van de Zero-emissie Taxi Routekaart, omdat niet voldaan is aan de genoemde randvoorwaarde. “De basis voor die coulanceregeling was de er weinig tot geen beschikbaarheid van uitstootvrije voertuigen is”, verduidelijkt Pols tegenover TaxiPro. “In 2025 moet er een uitstootvrije taximarkt zijn. Randvoorwaarde daarvoor is wel dat er elektrische bussen beschikbaar moeten zijn. Het moet voor taxichauffeurs natuurlijk wel mogelijk zijn om aan de regels te voldoen.”

De chauffeurs zijn volgens Pols dan ook verbolgen over het feit dat de coulanceregeling door het college van B&W plotsklaps is afgeschaft. “Cliënten zijn verbaasd door deze plotselinge beleidswijziging, omdat er nog steeds onvoldoende geschikte voertuigen op de markt aangeboden worden”, zo schrijft hij. Volgens de chauffeurs is de levertijd voor nieuwe emissievrije taxibussen nog steeds 18 tot 24 maanden.

Omzetverlies

Naast het feit dat volgens de chauffeurs er nog steeds onvoldoende geschikte voertuigen op de markt worden aangeboden en de lange levertijd, betekent deze plotselinge beleidswijziging volgens hen ook een verlies in omzet. “De verbanning van de standplaatsen leidt tot aanzienlijk omzetverlies, terwijl cliënten geen mogelijkheid hebben om te voldoen aan de gestelde emissie-eisen. Het gekozen tijdstip dupeert cliënten extra omdat december vanwege de feestdagen voor taxibedrijven een commercieel belangrijke periode is”, aldus Pols in zijn brief.

Hij tekent daarbij aan dat de aanschaf van een ZE-voertuig (zero-emmissie) erg duur is en dat de taxichauffeurs financieel nog niet hersteld zijn van het coronabeleid. Volgens de advocaat kan door deze beleidswijzing ook de consument geschaad worden, omdat er nu al een tekort aan groengas-taxibussen op uitstootvrije taxistandplaatsen bestaat.

Voorlopige voorziening

De taxichauffeurs willen dan ook dat de gemeente Amsterdam deze beleidswijziging terugdraait en dat de coulanceregeling tot 1 januari 2025 geldt. De gemeente heeft tot maandag 19 december de tijd om op de brief van advocaat Pols te reageren. “Ik heb de gemeente gebeld en ze komen later vandaag met een reactie. We vertrouwen erop dat het goedkomt en anders wordt er morgenochtend voorlopige voorziening aangevraagd. In dat geval stappen we naar de rechter met de vraag of deze met spoed een beslissing kan nemen over of deze wijzigingen opgeschort kunnen worden”, zo besluit Pols.

De gemeente Amsterdam heeft een andere visie op deze kwestie. “In het convenant Schone taxi’s voor Amsterdam uit 2016 is er samen met de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO) vastgelegd dat de schone standplaatsen per 1 januari 2021 alleen nog toegankelijk zouden zijn voor uitstootvrije taxi’s”, zo reageert een woordvoerder van de gemeente. “Halverwege 2020 is besloten om een coulanceregeling voor geregistreerde groengas taxibussen en geregistreerde rolstoeltaxi’s in te stellen, omdat er op dat moment nog een beperkt aantal uitstootvrije busjes beschikbaar waren die geschikt zijn als taxi. Per 1 september 2020 is er een registratiestop ingesteld. Nieuwe groengas taxibusjes konden zich vanaf dat moment niet meer aanmelden voor toegang.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.