ANP - Elektrische taxi
Amsterdam

Take a Taxi trekt zich terug uit convenant uitstootvrij taxivervoer

Elektrische taxi, foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

Take a Taxi heeft besloten zich terug te trekken uit het convenant voor uitstoorvrij taxivervoer in Amsterdam. Reden hiervoor zijn de verhoogde laadtarieven, waar diverse taxiondernemers eerder deze week een boze mail over stuurden richting de gemeente Amsterdam en diverse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO).

“Als Toegelaten Taxi Organisatie hebben wij het convenant uitstootvrije taxi (mede) ondertekend. Echter, de recent aangekondigde tariefsverhoging voor elektrische taxi’s heeft tot een storm van boze reacties geleid onder chauffeurs”, zo laat het dagelijks bestuur van Take a Taxi aan TaxiPro weten. “Dit staat naar onze mening haaks op het beleid zoals wij dat voor ogen hebben en zal een remmende werking hebben op de aanschaf van deze taxi voertuigen. Wij hebben een lid van het Team uitstootvrije mobiliteit Ruimte en Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam geĂŻnformeerd dat Take a Taxi zich terugtrekt uit het convenant.”

Sigaar uit eigen doos

In de mailwisseling met de betreffende ambtenaar van de gemeente Amsterdam, die eveneens in handen is van TaxiPro, legt Take a Taxi uit waarom zij zich uit het convenant terugtrekken. “Het argument dat door de toekomstige stijging van accijnzen op diesel en benzine daardoor elektrisch laden goedkoper wordt dan brandstoffen, voelt aan als een sigaar uit eigen doos en doet afbreuk aan het gestelde vertrouwen. Wij zien als TTO dan ook af van verdere samenwerking in deze zeggen het convenant per heden op.”

Bedrogen

Eerder deze week lieten verschillende taxiondernemers weten boos te zijn over de verhoogde laadtarieven. “Wij voelen ons bedrogen”, zei een van de ondernemers daarover. De taxiondernemers stellen dat in het convenant beschreven staat, dat elektrisch/uitstootvrij personenvervoer betaalbaar moet blijven. Met de verhoogde openbare laadtarieven, die per 21 januari ingaan, is dat niet meer het geval, zo stellen de ondernemers. Volgens hen ben je voor een elektrische taxi’s straks meer geld kwijt dan voor een taxi die rijdt op fossiele brandstof.

“Dit zijn niet de afspraken volgens het ondertekende Taxi Convenant Amsterdam 2022 en daarom is het te verwachten dat de gemeente met een praktische oplossing komt, zoals bijvoorbeeld een collectieve prijs of een prijsplafond voor uitstootvrije taxi’s”, zo besloten de taxiondernemers hun mail.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Take a Taxi trekt zich terug uit convenant uitstootvrij taxivervoer | TaxiPro
ANP - Elektrische taxi
Amsterdam

Take a Taxi trekt zich terug uit convenant uitstootvrij taxivervoer

Elektrische taxi, foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

Take a Taxi heeft besloten zich terug te trekken uit het convenant voor uitstoorvrij taxivervoer in Amsterdam. Reden hiervoor zijn de verhoogde laadtarieven, waar diverse taxiondernemers eerder deze week een boze mail over stuurden richting de gemeente Amsterdam en diverse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO).

“Als Toegelaten Taxi Organisatie hebben wij het convenant uitstootvrije taxi (mede) ondertekend. Echter, de recent aangekondigde tariefsverhoging voor elektrische taxi’s heeft tot een storm van boze reacties geleid onder chauffeurs”, zo laat het dagelijks bestuur van Take a Taxi aan TaxiPro weten. “Dit staat naar onze mening haaks op het beleid zoals wij dat voor ogen hebben en zal een remmende werking hebben op de aanschaf van deze taxi voertuigen. Wij hebben een lid van het Team uitstootvrije mobiliteit Ruimte en Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam geĂŻnformeerd dat Take a Taxi zich terugtrekt uit het convenant.”

Sigaar uit eigen doos

In de mailwisseling met de betreffende ambtenaar van de gemeente Amsterdam, die eveneens in handen is van TaxiPro, legt Take a Taxi uit waarom zij zich uit het convenant terugtrekken. “Het argument dat door de toekomstige stijging van accijnzen op diesel en benzine daardoor elektrisch laden goedkoper wordt dan brandstoffen, voelt aan als een sigaar uit eigen doos en doet afbreuk aan het gestelde vertrouwen. Wij zien als TTO dan ook af van verdere samenwerking in deze zeggen het convenant per heden op.”

Bedrogen

Eerder deze week lieten verschillende taxiondernemers weten boos te zijn over de verhoogde laadtarieven. “Wij voelen ons bedrogen”, zei een van de ondernemers daarover. De taxiondernemers stellen dat in het convenant beschreven staat, dat elektrisch/uitstootvrij personenvervoer betaalbaar moet blijven. Met de verhoogde openbare laadtarieven, die per 21 januari ingaan, is dat niet meer het geval, zo stellen de ondernemers. Volgens hen ben je voor een elektrische taxi’s straks meer geld kwijt dan voor een taxi die rijdt op fossiele brandstof.

“Dit zijn niet de afspraken volgens het ondertekende Taxi Convenant Amsterdam 2022 en daarom is het te verwachten dat de gemeente met een praktische oplossing komt, zoals bijvoorbeeld een collectieve prijs of een prijsplafond voor uitstootvrije taxi’s”, zo besloten de taxiondernemers hun mail.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.