Cabman BCT
'Realisatie Variant BCT'

ILT: Gegevens Centraal ‘voorkeursvariant’ alternatief BCT

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

In de zoektocht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar alternatieven voor de Boordcomputer Taxi (BCT), is de keuze voor een voorkeursvariant gevallen op Gegevens Centraal. Dat meldt ILT op de eigen website. In dit scenario is het gebruik van een specifiek apparaat of app niet verplicht.

De ILT heeft zichzelf de opdracht opgelegd om naar kaartloze alternatieven voor de BCT te zoeken. De overheidsdienst stelde daarom een onderzoek in. De keuze voor de meest prominente voorkeursvariant, is gevallen op Gegevens Centraal. “In dit scenario is niet een specifieke app of apparaat verplicht, maar wel de wijze en frequentie waarop taxiondernemingen hun gegevens omtrent arbeids- en rusttijden (A&R) aanleveren. Dat is positief voor de taxiondernemer, want alternatieven voor de BCT, zoals een app die draait op een smartphone, zijn waarschijnlijk goedkoper”, zegt projectleider Henri van der Heijden daarover.

Ondersteunen

“In dit project werken we aan alles wat nodig is om de A&R-gegevens online te ontvangen en verder te verwerken. Denk hierbij aan werkprocessen, organisatie-inrichting, een centrale database en de technische verbindingen die nodig zijn voor de gegevensuitwisseling met de taxichauffeurs en -ondernemers, de registers van Kiwa, RDW en KVK en met de BCT Toezichttool. Voor de nieuwe werkwijze is het ook nodig dat het ministerie aanpassingen doet in de wet.”

Volgens ILT moet het nieuwe systeem ervoor zorgen dat de inspecteurs die alle gegevens controleren, minder tijd kwijt zijn aan het verkrijgen van gegevens. “Zo kunnen ze zich richten op het controleren van gegevens en risicogestuurd optreden. Ik denk ook dat de inspecteurs in het veld daardoor meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de ritten die taxichauffeurs niet hebben aangemeld. Dat maakt dat we met dezelfde capaciteit meer effect bereiken in het taxitoezicht.”

Eerlijke concurrentie

ILT houdt toezicht op het taxivervoer om bij te dragen aan veilig taxivervoer en eerlijke concurrentie binnen de taximarkt. Een van de belangrijkste taken is het controleren en handhaven op regelgeving omtrent arbeids- en rusttijden.

Momenteel wordt daar de Boordcomputer Taxi (BCT) nog voor gebruikt. ‘Het verkrijgen en verwerken van die gegevens kan en moet echter beter’, zo is ILT van mening. Het project ‘Realisatie Variant BCT‘ moet daarvoor zorgen. “De aanleiding voor dit project is tweeledig”, zegt Van der Heijden. “Ten eerste kost het de ILT nu veel handwerk om gegevens over arbeids- en rusttijden uit de BCT’s te halen en te verwerken. Om uiteenlopende redenen gaat het ook nogal eens mis met het uitlezen, uploaden en verwerken van de BCT-bestanden. Dat kost niet alleen de inspecteur veel tijd, maar ook de taxichauffeur en -ondernemer.”

“Ten tweede wil de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) af van de BCT-kaarten die nodig zijn om de betrouwbaarheid van de gegevens te waarborgen. Deze kaarten zijn voorzien van beveiligingscertificaten die beperkt geldig zijn. Het periodiek grootschalig omwisselen van die kaarten is erg kostbaar.”

Draagvlak

Volgens Henri van der Heijden vormt het creëren van voldoende draagvlak bij de tientallen belanghebbende partijen, de grootste uitdaging van dit project. “We willen een oplossing die ons helpt om ons toezicht te verbeteren en de taxibranche tegelijkertijd minder rompslomp en geld kost”, aldus de projectleider.

Alle afspraken, werkwijzen, regelingen en (ICT)-voorzieningen moeten volgend jaar helemaal gereed zijn. Er geldt dan nog een overgangsperiode. De sector heeft van de staatssecretaris tot 2028 de tijd gekregen om over te stappen van de BCT naar geschikte alternatieven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Bron: ILT

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

ILT: Gegevens Centraal ‘voorkeursvariant’ alternatief BCT | TaxiPro
Cabman BCT
'Realisatie Variant BCT'

ILT: Gegevens Centraal ‘voorkeursvariant’ alternatief BCT

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

In de zoektocht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar alternatieven voor de Boordcomputer Taxi (BCT), is de keuze voor een voorkeursvariant gevallen op Gegevens Centraal. Dat meldt ILT op de eigen website. In dit scenario is het gebruik van een specifiek apparaat of app niet verplicht.

De ILT heeft zichzelf de opdracht opgelegd om naar kaartloze alternatieven voor de BCT te zoeken. De overheidsdienst stelde daarom een onderzoek in. De keuze voor de meest prominente voorkeursvariant, is gevallen op Gegevens Centraal. “In dit scenario is niet een specifieke app of apparaat verplicht, maar wel de wijze en frequentie waarop taxiondernemingen hun gegevens omtrent arbeids- en rusttijden (A&R) aanleveren. Dat is positief voor de taxiondernemer, want alternatieven voor de BCT, zoals een app die draait op een smartphone, zijn waarschijnlijk goedkoper”, zegt projectleider Henri van der Heijden daarover.

Ondersteunen

“In dit project werken we aan alles wat nodig is om de A&R-gegevens online te ontvangen en verder te verwerken. Denk hierbij aan werkprocessen, organisatie-inrichting, een centrale database en de technische verbindingen die nodig zijn voor de gegevensuitwisseling met de taxichauffeurs en -ondernemers, de registers van Kiwa, RDW en KVK en met de BCT Toezichttool. Voor de nieuwe werkwijze is het ook nodig dat het ministerie aanpassingen doet in de wet.”

Volgens ILT moet het nieuwe systeem ervoor zorgen dat de inspecteurs die alle gegevens controleren, minder tijd kwijt zijn aan het verkrijgen van gegevens. “Zo kunnen ze zich richten op het controleren van gegevens en risicogestuurd optreden. Ik denk ook dat de inspecteurs in het veld daardoor meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de ritten die taxichauffeurs niet hebben aangemeld. Dat maakt dat we met dezelfde capaciteit meer effect bereiken in het taxitoezicht.”

Eerlijke concurrentie

ILT houdt toezicht op het taxivervoer om bij te dragen aan veilig taxivervoer en eerlijke concurrentie binnen de taximarkt. Een van de belangrijkste taken is het controleren en handhaven op regelgeving omtrent arbeids- en rusttijden.

Momenteel wordt daar de Boordcomputer Taxi (BCT) nog voor gebruikt. ‘Het verkrijgen en verwerken van die gegevens kan en moet echter beter’, zo is ILT van mening. Het project ‘Realisatie Variant BCT‘ moet daarvoor zorgen. “De aanleiding voor dit project is tweeledig”, zegt Van der Heijden. “Ten eerste kost het de ILT nu veel handwerk om gegevens over arbeids- en rusttijden uit de BCT’s te halen en te verwerken. Om uiteenlopende redenen gaat het ook nogal eens mis met het uitlezen, uploaden en verwerken van de BCT-bestanden. Dat kost niet alleen de inspecteur veel tijd, maar ook de taxichauffeur en -ondernemer.”

“Ten tweede wil de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) af van de BCT-kaarten die nodig zijn om de betrouwbaarheid van de gegevens te waarborgen. Deze kaarten zijn voorzien van beveiligingscertificaten die beperkt geldig zijn. Het periodiek grootschalig omwisselen van die kaarten is erg kostbaar.”

Draagvlak

Volgens Henri van der Heijden vormt het creëren van voldoende draagvlak bij de tientallen belanghebbende partijen, de grootste uitdaging van dit project. “We willen een oplossing die ons helpt om ons toezicht te verbeteren en de taxibranche tegelijkertijd minder rompslomp en geld kost”, aldus de projectleider.

Alle afspraken, werkwijzen, regelingen en (ICT)-voorzieningen moeten volgend jaar helemaal gereed zijn. Er geldt dan nog een overgangsperiode. De sector heeft van de staatssecretaris tot 2028 de tijd gekregen om over te stappen van de BCT naar geschikte alternatieven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Bron: ILT

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.