Kostenontwikkeling

Nieuwe NEA-index: 1,5 procent in 2025

Geld

Panteia heeft berekend dat de NEA-index voor het zorg- en taxivervoer in 2025 op 1,5 procent uitkomt. Dat maakt Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) vandaag bekend. De loonsverhoging van 5 procent die onlangs is afgesproken tussen de cao-partijen en per 1 januari 2025 ingaat, is hierin verwerkt.

De 1,5 procent wordt voornamelijk verklaard door de correctie over 2024. Bij het vaststellen van de vorige index is uitgegeaan van een kostenstijging van met name brandstof, gas en elektriciteit. Deze prijzen zijn echter niet gestegen, maar gedaald.

Daarnaast is voor de tweede helft van 2024 uitgegaan van een gemiddelde loonstijging die hoger was dan de werkelijke 4 procent. “Dit omdat er geen cao was”, legt SFM uit in een persbericht. “Omdat de werkelijke loonkosten en elektriciteitskosten in 2024 lager waren dan geraamd, is voor de index van 2025 een correctie van 2,8 procent doorgevoerd.”

Kostenontwikkeling

De kostenontwikkelingen zijn gebaseerd op vaststaande feiten, zoals de cao Zorgvervoer en Taxi en prognoses van het Centraal Planbureau. Bij de berekening van de kostenontwikkeling is geen rekening gehouden met kostenstijgingen als gevolg van toename van de congestie. Toekomstige kostenontwikkelingen die nog onzeker zijn, zijn eveneens niet bij de ramingen betrokken.

Het complete rapport is hier te lezen.

Auteur: Olivier Smits

Bron: Mobiliteit

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe NEA-index: 1,5 procent in 2025 | TaxiPro
Kostenontwikkeling

Nieuwe NEA-index: 1,5 procent in 2025

Geld

Panteia heeft berekend dat de NEA-index voor het zorg- en taxivervoer in 2025 op 1,5 procent uitkomt. Dat maakt Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) vandaag bekend. De loonsverhoging van 5 procent die onlangs is afgesproken tussen de cao-partijen en per 1 januari 2025 ingaat, is hierin verwerkt.

De 1,5 procent wordt voornamelijk verklaard door de correctie over 2024. Bij het vaststellen van de vorige index is uitgegeaan van een kostenstijging van met name brandstof, gas en elektriciteit. Deze prijzen zijn echter niet gestegen, maar gedaald.

Daarnaast is voor de tweede helft van 2024 uitgegaan van een gemiddelde loonstijging die hoger was dan de werkelijke 4 procent. “Dit omdat er geen cao was”, legt SFM uit in een persbericht. “Omdat de werkelijke loonkosten en elektriciteitskosten in 2024 lager waren dan geraamd, is voor de index van 2025 een correctie van 2,8 procent doorgevoerd.”

Kostenontwikkeling

De kostenontwikkelingen zijn gebaseerd op vaststaande feiten, zoals de cao Zorgvervoer en Taxi en prognoses van het Centraal Planbureau. Bij de berekening van de kostenontwikkeling is geen rekening gehouden met kostenstijgingen als gevolg van toename van de congestie. Toekomstige kostenontwikkelingen die nog onzeker zijn, zijn eveneens niet bij de ramingen betrokken.

Het complete rapport is hier te lezen.

Auteur: Olivier Smits

Bron: Mobiliteit

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.