Taxi's op de Piet Heinkade
Verkeer- en taxibeleid

Taxichauffeurs maandag opnieuw in gesprek met gemeente Amsterdam

Taxi's tijdens een demonstratie op de Piet Heinkade in Amsterdam. Foto: Olivier Smits

Taxichauffeurs- en ondernemers gaan volgende week maandag, voor een tweede keer in korte tijd, in gesprek met de gemeente Amsterdam over het verkeer- en taxibeleid. Onder andere het voornemen van de gemeente om deze zomer de Weesperstraat voor zes weken af te sluiten, is een van de onderwerpen die tijdens het gesprek de revue zal passeren. 

“Er is bijzonder weinig draagvlak voor het voornemen van de gemeente, om de Weesperstraat van de zomer voor zes weken af te sluiten”, legt taxiondernemer Stef Keij uit. “De gemeente wil een van de drukste straten van de stad afsluiten, ten behoeve van de leefbaarheid van de bewoners. Het grappige is dat in de Weesperstraat bijna geen mensen wonen. Deze straat bestaat voornamelijk uit kantoorpanden.”

“Daarnaast is het, met alle wegafsluitingen die er momenteel in Amsterdam zijn, gewoon geen slim idee om voor zes weken een van de drukste wegen af te sluiten”, vervolgt Keij zijn verhaal. “Het centrum wordt daardoor onbereikbaar. Het wordt onmogelijk om het centrum te verlaten. Dat is voor ons taxichauffeurs totaal geen optie.”

Rondjes rijden

Naast de kwestie Weesperstraat, zijn er nog meer thema’s waar chauffeurs naar eigen zeggen tegenaan lopen. Stef Keij noemt de kwestie omtrent het aantal taxistandplaatsen als voorbeeld. “In het centrum zijn een aantal belangrijke standplaatsen gesloten. Daar worden een soort fietsparkeervakken van gemaakt, die overigens maar weinig gebruikt worden. Doordat die standplaatsen worden gesloten, worden taxichauffeurs gedwongen om rondjes te rijden door het centrum. Dat is natuurlijk een vreemde gang van zaken.”

Vorig week woensdag demonstreerden zo’n driehonderd taxichauffeurs tegen het verkeersbeleid van de gemeente Amsterdam op de Piet Heinkade. Daarna blokkeerden ze verschillende wegen rond het Centraal Station, waaronder de Michiel de Ruijtertunnel. Volgens de Keij is de gemeente daarvan geschrokken. “Ze zitten er behoorlijk mee in hun maag”, zegt hij daarover.

Twee voor twaalf

De Amsterdamse taxiondernemer heeft dan ook goede hoop dat de gemeente tijdens het gesprek concrete handreikingen zal doen. “We gaan er vanuit dat ze met concrete actiepunten komen. We willen weten welke plannen er op tafel liggen. Wij kunnen als taxichauffeurs niks met antwoorden als: ‘we gaan ernaar kijken, we zijn ermee bezig’. Wij kunnen ons werk niet meer op een normale manier uitvoeren. Het is twee voor twaalf voor de taxibranche. We hopen daarom dat de gemeente een concrete handreikingen zal doen.”

Keij noemt daarbij de trambaanontheffing. Hij hoopt dat de gemeente besluit dat taxichauffeurs, op korte termijn, van alle trambanen gebruik mogen maken. “En het is ook mogelijk, want er zijn geen belemmeringen te bedenken om het niet te doen. Onderzoek is niet nodig, de trambanen liggen er al en chauffeurs met een ontheffing kunnen daar prima overheen rijden om het centrum te verlaten. Het blijft echter afwachten hoe de gemeente daar tegenaan kijkt. Dat gaan we maandag horen”, zo besluit Keij.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxichauffeurs maandag opnieuw in gesprek met gemeente Amsterdam | TaxiPro
Taxi's op de Piet Heinkade
Verkeer- en taxibeleid

Taxichauffeurs maandag opnieuw in gesprek met gemeente Amsterdam

Taxi's tijdens een demonstratie op de Piet Heinkade in Amsterdam. Foto: Olivier Smits

Taxichauffeurs- en ondernemers gaan volgende week maandag, voor een tweede keer in korte tijd, in gesprek met de gemeente Amsterdam over het verkeer- en taxibeleid. Onder andere het voornemen van de gemeente om deze zomer de Weesperstraat voor zes weken af te sluiten, is een van de onderwerpen die tijdens het gesprek de revue zal passeren. 

“Er is bijzonder weinig draagvlak voor het voornemen van de gemeente, om de Weesperstraat van de zomer voor zes weken af te sluiten”, legt taxiondernemer Stef Keij uit. “De gemeente wil een van de drukste straten van de stad afsluiten, ten behoeve van de leefbaarheid van de bewoners. Het grappige is dat in de Weesperstraat bijna geen mensen wonen. Deze straat bestaat voornamelijk uit kantoorpanden.”

“Daarnaast is het, met alle wegafsluitingen die er momenteel in Amsterdam zijn, gewoon geen slim idee om voor zes weken een van de drukste wegen af te sluiten”, vervolgt Keij zijn verhaal. “Het centrum wordt daardoor onbereikbaar. Het wordt onmogelijk om het centrum te verlaten. Dat is voor ons taxichauffeurs totaal geen optie.”

Rondjes rijden

Naast de kwestie Weesperstraat, zijn er nog meer thema’s waar chauffeurs naar eigen zeggen tegenaan lopen. Stef Keij noemt de kwestie omtrent het aantal taxistandplaatsen als voorbeeld. “In het centrum zijn een aantal belangrijke standplaatsen gesloten. Daar worden een soort fietsparkeervakken van gemaakt, die overigens maar weinig gebruikt worden. Doordat die standplaatsen worden gesloten, worden taxichauffeurs gedwongen om rondjes te rijden door het centrum. Dat is natuurlijk een vreemde gang van zaken.”

Vorig week woensdag demonstreerden zo’n driehonderd taxichauffeurs tegen het verkeersbeleid van de gemeente Amsterdam op de Piet Heinkade. Daarna blokkeerden ze verschillende wegen rond het Centraal Station, waaronder de Michiel de Ruijtertunnel. Volgens de Keij is de gemeente daarvan geschrokken. “Ze zitten er behoorlijk mee in hun maag”, zegt hij daarover.

Twee voor twaalf

De Amsterdamse taxiondernemer heeft dan ook goede hoop dat de gemeente tijdens het gesprek concrete handreikingen zal doen. “We gaan er vanuit dat ze met concrete actiepunten komen. We willen weten welke plannen er op tafel liggen. Wij kunnen als taxichauffeurs niks met antwoorden als: ‘we gaan ernaar kijken, we zijn ermee bezig’. Wij kunnen ons werk niet meer op een normale manier uitvoeren. Het is twee voor twaalf voor de taxibranche. We hopen daarom dat de gemeente een concrete handreikingen zal doen.”

Keij noemt daarbij de trambaanontheffing. Hij hoopt dat de gemeente besluit dat taxichauffeurs, op korte termijn, van alle trambanen gebruik mogen maken. “En het is ook mogelijk, want er zijn geen belemmeringen te bedenken om het niet te doen. Onderzoek is niet nodig, de trambanen liggen er al en chauffeurs met een ontheffing kunnen daar prima overheen rijden om het centrum te verlaten. Het blijft echter afwachten hoe de gemeente daar tegenaan kijkt. Dat gaan we maandag horen”, zo besluit Keij.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.