Touringcar bij Rijksmuseum

Touringcars geweerd uit centrum Amsterdam

Bron: stadsdeel Amsterdam Centrum

Alleen touringcars die in het centrum van Amsterdam moeten zijn, mogen vanaf 13 april nog in het gebied komen. Onder toezicht van stewards mogen chauffeurs passagiers ophalen en afzetten op de routes Amstel-Rokin-Damrak en de zuidelijke lus Spuistraat-Nieuwezijds Voorburgwal. KNV Bus geeft aan benieuwd te zijn hoe de maatregelen in de praktijk uitpakken.

De strengere aanpak volgt op de constatering dat 60 procent van het touringcarverkeer in de Amsterdamse binnenstad helemaal niet in het centrum moet zijn“Met het inrijverbod zet de gemeente een volgende stap om het touringcarverkeer de komende jaren zoveel mogelijk om het drukke stadshart heen te leiden naar plekken buiten het centrum. Dit verbetert de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid en maakt de binnenstad prettiger voor bewoners en bezoekers van Amsterdam. De Vijzelstraat kent al een inrijverbod voor touringcars.”

Omdat 60 procent van de touringcars die het centrum doorkruisen ergens anders in de stad moeten zijn, ligt het voor de hand om dat deel van het busverkeer uit de binnenstad te weren. Sinds enige tijd zijn er stewards die de chauffeurs van touringcars naar de juiste locaties begeleiden. Op die manier wordt de kans dat zich bussen in het centrum begeven die daar niet moeten zijn, flink gereduceerd.  Het alleen toelaten van bussen met bestemming in de binnenstad is een tussenstap. Amsterdam zet vaart achter het weren van touringcars uit de binnenstad; op termijn moeten ze allemaal naar de rand van het centrum verdwijnen.

Ontheffingen

Stadsdeel Centrum geeft aan dat de aanpak tot stand is gekomen na overleg met verschillende organisaties, waaronder KNV Bus. Dat is wat volgens KNV Bus-beleidsmedewerker Hilbert Michel echter wat te veel gezegd. “Het is niet met ons afgestemd en we hebben er ook niet mee ingestemd. De gemeente Amsterdam heeft aan ons gemeld dat deze maatregel zou worden genomen”, vertelt Hilbert Michel, secretaris van KNV Bus. “Voor ons was er geen tijd of gelegenheid om op de plannen in te haken. Alles is eigenlijk al gepland. Daarom hebben we wel gevraagd om enigszins ruimhartig met de ontheffingen om te gaan en volgens mij zullen ze dat ook doen.”

“Tegelijk is het nog niet echt duidelijk op basis waarvan je een ontheffing voor de binnenstad kunt krijgen. Als je met een touringcar de stad in wilt naar een hotel, dan word je in elk geval niet geraakt door deze maatregel. Hetzelfde lijkt te gelden voor de hop on, hop off-rondritten met bussen. Maar hoe er precies gehandhaafd gaat worden, is ook niet helemaal duidelijk. Dus hoe het allemaal gaat werken, moet de komende tijd in de praktijk blijken”, aldus Michel.

Boete van 90 euro

Uit de toelichting van de gemeente blijkt inderdaad dat er enige coulance wordt betracht. “Vanwege de snelle invoerdatum is besloten om een uitzondering te maken voor touringcars met een bestemming in de binnenstad. Het blijft dus wel mogelijk om onder toezicht van stewards passagiers te brengen en af te halen op de vier halteerplekken in de buurt van toeristische trekpleisters, zoals musea en andere culturele instellingen op de routes. Touringcarchauffeurs die geen directe bestemming hebben in het gebied en het inrijverbod negeren, lopen het risico op een boete van 90 euro”, aldus stadsdeel Centrum.

Vanaf 1 januari 2018 wordt het nog wat lastiger om met de touringcar de Amsterdamse binnenstad te doorkruisen, want dan gaat de milieuzone in voor touringcars die ouder zijn dan 1 januari 2005. De milieuzone geldt ook voor autobussen en touringcars met een buitenlands kenteken en bussen voor het openbaar vervoer. Autobussen of touringcars gebouwd na 1-1-2005 mogen de milieuzone wel in.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Touringcars geweerd uit centrum Amsterdam | TaxiPro
Touringcar bij Rijksmuseum

Touringcars geweerd uit centrum Amsterdam

Bron: stadsdeel Amsterdam Centrum

Alleen touringcars die in het centrum van Amsterdam moeten zijn, mogen vanaf 13 april nog in het gebied komen. Onder toezicht van stewards mogen chauffeurs passagiers ophalen en afzetten op de routes Amstel-Rokin-Damrak en de zuidelijke lus Spuistraat-Nieuwezijds Voorburgwal. KNV Bus geeft aan benieuwd te zijn hoe de maatregelen in de praktijk uitpakken.

De strengere aanpak volgt op de constatering dat 60 procent van het touringcarverkeer in de Amsterdamse binnenstad helemaal niet in het centrum moet zijn“Met het inrijverbod zet de gemeente een volgende stap om het touringcarverkeer de komende jaren zoveel mogelijk om het drukke stadshart heen te leiden naar plekken buiten het centrum. Dit verbetert de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid en maakt de binnenstad prettiger voor bewoners en bezoekers van Amsterdam. De Vijzelstraat kent al een inrijverbod voor touringcars.”

Omdat 60 procent van de touringcars die het centrum doorkruisen ergens anders in de stad moeten zijn, ligt het voor de hand om dat deel van het busverkeer uit de binnenstad te weren. Sinds enige tijd zijn er stewards die de chauffeurs van touringcars naar de juiste locaties begeleiden. Op die manier wordt de kans dat zich bussen in het centrum begeven die daar niet moeten zijn, flink gereduceerd.  Het alleen toelaten van bussen met bestemming in de binnenstad is een tussenstap. Amsterdam zet vaart achter het weren van touringcars uit de binnenstad; op termijn moeten ze allemaal naar de rand van het centrum verdwijnen.

Ontheffingen

Stadsdeel Centrum geeft aan dat de aanpak tot stand is gekomen na overleg met verschillende organisaties, waaronder KNV Bus. Dat is wat volgens KNV Bus-beleidsmedewerker Hilbert Michel echter wat te veel gezegd. “Het is niet met ons afgestemd en we hebben er ook niet mee ingestemd. De gemeente Amsterdam heeft aan ons gemeld dat deze maatregel zou worden genomen”, vertelt Hilbert Michel, secretaris van KNV Bus. “Voor ons was er geen tijd of gelegenheid om op de plannen in te haken. Alles is eigenlijk al gepland. Daarom hebben we wel gevraagd om enigszins ruimhartig met de ontheffingen om te gaan en volgens mij zullen ze dat ook doen.”

“Tegelijk is het nog niet echt duidelijk op basis waarvan je een ontheffing voor de binnenstad kunt krijgen. Als je met een touringcar de stad in wilt naar een hotel, dan word je in elk geval niet geraakt door deze maatregel. Hetzelfde lijkt te gelden voor de hop on, hop off-rondritten met bussen. Maar hoe er precies gehandhaafd gaat worden, is ook niet helemaal duidelijk. Dus hoe het allemaal gaat werken, moet de komende tijd in de praktijk blijken”, aldus Michel.

Boete van 90 euro

Uit de toelichting van de gemeente blijkt inderdaad dat er enige coulance wordt betracht. “Vanwege de snelle invoerdatum is besloten om een uitzondering te maken voor touringcars met een bestemming in de binnenstad. Het blijft dus wel mogelijk om onder toezicht van stewards passagiers te brengen en af te halen op de vier halteerplekken in de buurt van toeristische trekpleisters, zoals musea en andere culturele instellingen op de routes. Touringcarchauffeurs die geen directe bestemming hebben in het gebied en het inrijverbod negeren, lopen het risico op een boete van 90 euro”, aldus stadsdeel Centrum.

Vanaf 1 januari 2018 wordt het nog wat lastiger om met de touringcar de Amsterdamse binnenstad te doorkruisen, want dan gaat de milieuzone in voor touringcars die ouder zijn dan 1 januari 2005. De milieuzone geldt ook voor autobussen en touringcars met een buitenlands kenteken en bussen voor het openbaar vervoer. Autobussen of touringcars gebouwd na 1-1-2005 mogen de milieuzone wel in.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.