Active Break Assist

Active Brake Assist standaard op touringcars Mercedes en Setra

De nieuwste generatie van Active Brake Assist is vanaf 2019 standaard aanwezig op alle touringcars van Mercedes-Benz en Setra. Het systeem, dat is ontworpen om ongevallen te helpen voorkomen, is intussen aan zijn vierde versie toe. Geheel nieuws is Sideguard Assist, dat chauffeurs bijstaat in het afslaan naar rechts.

Active Brake Assist werd tien jaar geleden door Daimler Buses op de markt gebracht. Het is een hulpmiddel voor remmen in die gevallen dat er een ongeluk dreigt te gebeuren. In dat geval wordt de chauffeur attent gemaakt op de situatie en kan deze meteen handelen om het ongeluk te voorkomen. Tien jaar terug ging het nog om een optie, maar vanaf volgend jaar worden alle touringcars dus standaard met de ABA 4 uitgerust.

Ongelukken voorkomen

In de jaren sinds de introductie is het systeem voortdurend doorontwikkeld. Aanvankelijk kon er alleen worden geholpen met remmen ten opzichte van bewegende objecten aan de voorzijde van de bus. ABA 3 was al in staat om ook ten opzichte van stilstaande objecten in te helpen grijpen, waardoor nog meer ongelukken werden voorkomen. Het systeem was volgens Daimler een van de aanjagers van Europese wetgeving die zulke systemen in touringcars verplicht stelt.

Met ABA 4 is weer een stap vooruit gezet. Het is het eerste remassistentiesysteem waarbij een automatische remmanoeuvre kan worden ingezet om een aanrijding met een voetganger te voorkomen. De basis daarvan is een combinatie van radars voor dichtbij en verder. Als het systeem waarneemt dat er een botsing dreigt en daar de chauffeur voor waarschuwt, heeft deze verschillende opties tot zijn beschikking. Zo kan de voetganger met de claxon worden gewaarschuwd. Ook kan de chauffeur de voetganger ontwijken of een noodstop maken.

Alles in de gaten houden

Daimler heeft voor de touringcars en stadsbussen nog een ondersteunend systeem ontwikkeld. Het gaat om het optionele Sideguard Assist, dat chauffeurs helpt bij het afslaan naar rechts in steden. Daar moeten zij immers van alles tegelijk in de gaten houden: kruisend en aankomend verkeer, voetgangers en fietsers en allerlei situaties die van het ene op het andere moment kunnen veranderen. Als zich iets of iemand in een bepaalde zone aan de rechterzijde van de bus bevindt, waarschuwt het systeem de chauffeur zodat deze kan ingrijpen.

Active Break Assist

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.