Europese touringcarchauffeur heeft plezier in werk

Voor chauffeurs op touringcars en lange lijndiensten zijn blije en tevreden passagiers het leukste aan hun werk. De bus waarin wordt gereden is erg belangrijk, waarbij de veiligheid van het voertuig vooropstaat. Dat en meer blijkt uit een onderzoek van Volvo Buses onder 1.000 chauffeurs in 34 Europese landen.

Volvo geeft aan dat de ervaringen en meningen van de klanten meetellen in het doorontwikkelen van de eigen touringcars. Het onderzoek is één van de manieren om meer inzicht te verkrijgen in wat die klant vindt en wil, en dan met name van degenen die daadwerkelijk achter het stuur zitten om mensen te vervoeren.

In zijn algemeenheid laten de reacties op het onderzoek zien dat touringcarchauffeurs hun werk met plezier doen. Maar liefst 85 procent zou ook anderen aanbevelen om dit werk te gaan doen. Voor 44 procent is de tevreden passagier het mooiste wat het werk te bieden heeft. Nog eens 29 procent haalt zijn of haar werkplezier in de eerste plaats uit het rijden zelf.

Met welke bus mag je rijden?

Als het om de keuze voor een werkgever gaat, kijken de chauffeurs in 34 Europese landen naar werktijden, het werkgebied, managers, collega’s en mogelijkheden om opleidingen en trainingen te volgen. Maar hoe belangrijk dit allemaal ook is: voor 67 procent is de bus waarin ze mogen rijden de belangrijkste factor in de keuze voor een werkgever. Daarin wegen verschillende aspecten van het voertuig mee, waarvan veiligheid de belangrijkste is. Ook het kunnen manoeuvreren met en de zichtbaarheid van de touringcar tellen zwaar mee in de beoordeling van de bus.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat chauffeurs en passagiers in touringcars het doorgaans goed met elkaar kunnen vinden. Van de chauffeurs zegt 63 procent zelden of nooit met boze of onbeleefde passagiers te maken te hebben. Andersom tonen passagiers vaak hun waardering voor de chauffeur door spontaan een applaus te geven voor het geleverde werk.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.