Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

Touringcars in actie voor financiële steun en gelijke behandeling

Touringcarbedrijven gaan woensdag 17 juni in Den Haag actie voeren voor een steunpakket van 240 miljoen euro. De ondernemers willen ook veranderen dat voor reizen met hun bussen schijnbaar andere regels gelden dan voor het openbaar vervoer en vliegtuigen.

De bussen van touringcarbedrijven staan al sinds het begin van de coronacrisis grotendeels stil. Om toch wat perspectief te creëren en op verzoek van de overheid kwam de sector met een eigen protocol, waarbij het door tal van maatregelen toch mogelijk zou moeten zijn om per bus toch nog zo’n dertig passagiers te vervoeren. De sector volgde met haar protocol het voorbeeld van het openbaar vervoer en nam zelfs nog extra maatregelen.

Maar het plan werd door de autoriteiten afgekeurd. Zij vinden dat de touringcarsector de 1,5 meter-regels strikter moet toepassen dan in trams, treinen, metro’s, OV-bussen en vliegtuigen gebeurt. Dat is tegen het zere been van Busvervoer Nederland en haar leden: “Met name de uitzonderingspositie van de luchtvaart die gebaseerd is op luchtverversing is onbegrijpelijk. De luchtverversing in een touringcar doet niet onder voor die van een vliegtuig en is op sommige onderdelen zelfs beter.”

Rondrit door Den Haag

Vanwege het gebrek aan perspectief, de al geleden verliezen en de doorlopende kosten trekt de sector naar Den Haag om actie te voeren. Ook met de bestaande steunmaatregelen heeft de bedrijfstak naar eigen zeggen nog een steunpakket van 240 miljoen euro nodig om te kunnen overleven. Bovendien willen touringcarbedrijven graag net zo behandeld worden als het OV en de luchtvaart. Veertig bussen maken woensdagmiddag een korte rondrit door Den Haag en bieden daar een manifest aan VVD-Kamerlid Erik Ziengs aan. Ook staatssecretaris Mona Keijzer is uitgenodigd om het manifest in ontvangst te nemen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.